Konglaa Skrevet 21. mars Del Skrevet 21. mars railcat skrev (4 minutter siden): Hvordan er muligheten til å få seg jobb med utgangspunkt i å bo i Sandefjord? Skal inn til tester nå i april. Tror stasjonering i Skien eller Drammen (Vy, Go ahead) blir det nærmeste da uten at jeg er helt sikker. Får du jobb i et selskap som Grenland Rail vil du få "hjemmestasjonering". Da jobber man 7/7. Lenke til kommentar
Maped_Left Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars railcat skrev (7 timer siden): Hvordan er muligheten til å få seg jobb med utgangspunkt i å bo i Sandefjord? Skal inn til tester nå i april. VY ØST - Oslo (Alle starter der), så søke seg bort til Drammen/Skien (Prates om Tønsberg som stasjoneringssted, men dette tror jeg lite på/er langt unna). Go-Ahead - Drammen Grenland Rail - Skien (stort sett søkt etter førere i det siste og ikke studenter under opplæring) Lenke til kommentar
Korporal Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars railcat skrev (10 timer siden): Hvordan er muligheten til å få seg jobb med utgangspunkt i å bo i Sandefjord? Skal inn til tester nå i april. Som jeg ser flere skriver så er det nok Skien eller Drammen hos Vy som gjelder her. Skien er vel forøvrig nærest av de to, og forøvrig en knallfin plass å være stasjonert! Var der på Øv2 😀. Men det som kanskje ikke alle tenker igjennom på forhånd er at behovet på de perifere stasjoneringstedene er litt bingo. Man kan både være heldig og uheldig med hvor lenge man må gå og vente før man kommer seg dit man vil. Fra Sandefjord er det vel ikke så veldig mye lengre til Drammen da og dit kommer du fort uansett. Lenke til kommentar
Maped_Left Skrevet 22. mars Del Skrevet 22. mars Korporal Lars Dongeri Oppholdsnes skrev (30 minutter siden): Som jeg ser flere skriver så er det nok Skien eller Drammen hos Vy som gjelder her. Skien er vel forøvrig nærest av de to, og forøvrig en knallfin plass å være stasjonert! Var der på Øv2 😀. Men det som kanskje ikke alle tenker igjennom på forhånd er at behovet på de perifere stasjoneringstedene er litt bingo. Man kan både være heldig og uheldig med hvor lenge man må gå og vente før man kommer seg dit man vil. Fra Sandefjord er det vel ikke så veldig mye lengre til Drammen da og dit kommer du fort uansett. Togtilbudet mot Drammen er også bedre (og blir enda bedre fra Tønsberg med dobbeltspor). Lenke til kommentar
railcat Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars Tok litt tid, men takk for svarene folkens! Er det noen som har vært på årets tester som har fått svar? Jeg vurderer sterkt utdanningen til tross for at jeg nettopp rundet 40 og har masse utdanning fra før. Kjenner på følelsen av å konstant være på jobb og kunne tenke meg noe hvor jeg kan legge igjen disse tankene når jeg er hjemme. Noen som jobber i sandefjordsområdet og kan si noe om markedet der? Lenke til kommentar
Maped_Left Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars railcat skrev (44 minutter siden): Tok litt tid, men takk for svarene folkens! Er det noen som har vært på årets tester som har fått svar? Jeg vurderer sterkt utdanningen til tross for at jeg nettopp rundet 40 og har masse utdanning fra før. Kjenner på følelsen av å konstant være på jobb og kunne tenke meg noe hvor jeg kan legge igjen disse tankene når jeg er hjemme. Noen som jobber i sandefjordsområdet og kan si noe om markedet der? Satt med akkurat samme tankene. Gå for det! Er som nevnt over. Størst sjanse hos VY tog Øst med stasjonering Oslo (alle aspiranter starter der i disse dager). Etter dette er det å søke seg til Drammen eller Skien. Må med andre ord belage seg på å pendle inn til Oslo i en periode. Finnes også andre aktører som f.eks Grenland Rail og Bane Nor der det finnes noe 7/7 ordning, men disse har i det siste søkt etter ferdige førere. Lenke til kommentar
Type69 Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars Trist at det er dårlig jobbmuligheter, spesielt i år. Lenke til kommentar
railcat Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Med hvilket grunnlag sier du det @Type69? Er ikke litt av tanken bak styrte inntak på lokførerskolen at antall skoleplasser skal representere litt behovet i arbeidsmarkedet? Lenke til kommentar
Type69 Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Av 168 elever i kull 2023 så er det ca halvparten som vil stå med jobb i år, etter kartlegging fra fagforeningen. Jeg var ferdig nå i februar, og over halvparten av klassen min står uten jobb. Lenke til kommentar
Korporal Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april (endret) Type69 skrev (11 timer siden): Av 168 elever i kull 2023 så er det ca halvparten som vil stå med jobb i år, etter kartlegging fra fagforeningen. Jeg var ferdig nå i februar, og over halvparten av klassen min står uten jobb. Jeg ville ikke sett mørkt på å starte skolegangen nå. Var veldig uheldig for de som har gått ut av skolen siste halvåret, og fremover en liten stund. Men med det sterkt reduserte antallet som går nå er jeg optimistisk på at det vil løse seg til de som begynner nå, eller til høsten får det bedre. Selvfølgelig en mager trøst for de som har vært ferdig fra skolen i noen måneder nå og kanskje ser på opp imot et år til før de får lokførerjobb, men syns det er greit å redegjøre litt for de som spekulerer idag på å begynne. Endret 2. april av Korporal Lars Dongeri Oppholdsnes Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april railcat skrev (20 timer siden): Med hvilket grunnlag sier du det @Type69? Er ikke litt av tanken bak styrte inntak på lokførerskolen at antall skoleplasser skal representere litt behovet i arbeidsmarkedet? Det er et godt etterslep. Fra beslutningen om å opprette et kull til kullet er ferdig utdannet tar det et par år. Det kan skje mye i arbeidsmarkedet på to år. Lenke til kommentar
orang Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Noen som har vært på helsetest til årets opptak og fått svar? Jeg hadde time 20. Mars, enda ikke hørt noe. Lenke til kommentar
ThomasHansen Skrevet 10. april Del Skrevet 10. april On 9.4.2024 at 5:16 PM, orang said: Noen som har vært på helsetest til årets opptak og fått svar? Jeg hadde time 20. Mars, enda ikke hørt noe. Man får ikke svar fra skolen før i slutten av mai. Man får dåg svar på helseattesten på Digipost. 1 Lenke til kommentar
test1234 Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april Noen som vet om innkalling til helsetest fortsatt pågår? Lenke til kommentar
Gallopinto Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april (endret) For de som allerede har tatt testen tidligere, hvordan var opplevelsen? Hvilke oppgaver fikk dere? Jeg skal ta testen neste uke og føler meg litt spent. Endret 11. april av Gallopinto Lenke til kommentar
test1234 Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april (endret) Gallopinto skrev (1 time siden): For de som allerede har tatt testen tidligere, hvordan var opplevelsen? Hvilke oppgaver fikk dere? Jeg skal ta testen neste uke og føler meg litt spent. Hvor mange poeng endte du på? Endret 11. april av test1234 Lenke til kommentar
Gallopinto Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april test1234 skrev (5 timer siden): Hvor mange poeng endte du på? Hvis jeg ikke beregnet feil så hadde jeg 56 poeng. Lenke til kommentar
Sykkeltyv Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april test1234 skrev (5 timer siden): Hvor mange poeng endte du på? Jeg hadde 66 i fjord når jeg søkte. 1 Lenke til kommentar
test1234 Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april (endret) Gallopinto skrev (1 time siden): Hvis jeg ikke beregnet feil så hadde jeg 56 poeng. Ok. Tror jeg har 55, men har ikke hørt noe enda:/ Endret 11. april av test1234 Lenke til kommentar
EloOk Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april Hei, dere som søker med studiekompetanse og manglet S/R-matte - fulgte dere noe opplegg for å bestå dette? Typ følge undervisning hos en privatistskole osv? Jeg vurderer å søke Lok i fremtiden, men jeg mangler matte. Har kun praktisk matte fra vgs og det matte er ikke min sterkeste side. Har et snitt på ca 4,2, men jeg regner med at det synker til 4 med matten. Jeg får også noen poeng for yrkespraksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå