Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kom telefonen med beskjed om bestått arb.psyk.test med karakter A :new_woot:

 

Nå er det legetest 2. april og deretter er det forhåpentligvis bare å vente på inntaksmøtet i slutten av april :)

 

Håper det blir september...

 

Av de 14 i min gruppe var det 10 som besto, så strykprosenten var ikke høyere enn 28%. Kan vel tyde på at ganske mange kull blir fyllt opp.

Endret av jokke72
Lenke til kommentar

Ferdig nå etter 5 dager introkjøring i Bergen!

 

Til de som etterlyste en liten blogg

 

En hektisk uke, men en god pekepinn på hvordan hverdagen er for en lokfører.

(Dag 0 - fredag: reise til bergen og inn på hotellet)

Dag 1 - lørdag:

Oppmøte kl 7 på stasjonen. Innføring i Esirk og T sirkulærer og div planer og dataverktøy.

Rusla ut til toget 7.40 og fikk en grei innføring i klargjøring (toget var alt uttatt) av BM73 (tidligere signatur). Avgang ca kl 8 og vi kjørte til Ål der vi fikk hvilerom. En lokfører kan jo max kjøre i 5.5 timer i et strekk.

3 timer senere hoppa vi på et EL18 tog og kjøre det inn til Oslo hvor jeg fikk lære litt innsett prosedyrer. Gikk så til hotellet i Oslo - måtte innom leiligheten min så var i seng i 23 tiden.

Dag 2 - søndag:

Møtte i lobbyen kl 5.25, gikk til Loenga og hadde uttak på bm73.

Avgang kl 8.11 og kjørte til Voss hvor vi sov 3 timer før vi kjørte videre til Bergen. Innsett og ferdig i 20 tida. Måtte så gå til et nytt hotell siden det opprinnelige stengte for påska.

 

- Så ved en tur/return Bergen - Oslo er man på jobb i 37 timer inkl overnatting som også er delvis betalt.

 

Dag 3 - mandag: Starta 6.25

Begynte med 4 tur/retur Arna før vi hadde intærntjeneste med å dele ut sirkulærer osv.. dvs 10 min arbeid og 3 timer fri. Nok en tur/retur Arna før vi kjørte til Voss, med retur som pass (lokfører får betalt for å sitte å sove).

 

Dag 4 - tirsdag:

Starta 9.25:

Uttak El18 - kjørte den til sporet og kobla på B5 vogner (gammel type passasjervogner).

Kjørte til Myrdal hvor jeg takka for meg og kjørte pass tilbake til Bergen for å ta fly til Oslo.

 

Er vel verdt å nevne at på introkjøringa så får ikke studenten kjøre selv. Dvs, de fleste får tilbud om å prøve seg litt ;)

Lenke til kommentar

Godt spørsmål..

Har noe med at jeg hadde en flybillett jeg ikke fikk refundert og at jeg ikke gadd å drasse med meg kofferten på toget :) Er ikke mye plass i førerhuset på El18.

 

Men ja, vurderte å bli med toget til Oslo. Sånn tidsmessig totalt tapte jeg ikke mye, og en ekstra togtur tilbake til Bergen i finvær er jo bare en fornøyelse.

 

Vi kjørte 602 og jeg tok 61 tilbake.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Godt spørsmål..

Har noe med at jeg hadde en flybillett jeg ikke fikk refundert og at jeg ikke gadd å drasse med meg kofferten på toget :) Er ikke mye plass i førerhuset på El18.

 

Men ja, vurderte å bli med toget til Oslo. Sånn tidsmessig totalt tapte jeg ikke mye, og en ekstra togtur tilbake til Bergen i finvær er jo bare en fornøyelse.

 

Vi kjørte 602 og jeg tok 61 tilbake.

 

Ok... Måtte du betale flybilletten selv ?

Ellers har man vel fribillett og kan sette seg bak i en av vognene...?

Lenke til kommentar

I følge opprinnelig turnus skulle jeg være i bergen i hele dag å ha rammetjeneste. Da jeg planla tur/retur bergen så var det fullt på på toget tirsdag ettermiddag - mange har påskeferie fra i dag, så jeg kjøpte en flybillett i steden. Så endra turnusen seg ;)

 

Vet det høres litt rart ut.. men jeg er flyentusiast også og det er leeenge siden jeg var på Flesland.

 

edit: Ja, jeg har fribillett og kan be om å få en av reserveplassene.. Men foretrekker komfortklasse da ;)

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
I følge opprinnelig turnus skulle jeg være i bergen i hele dag å ha rammetjeneste. Da jeg planla tur/retur bergen så var det fullt på på toget tirsdag ettermiddag - mange har påskeferie fra i dag, så jeg kjøpte en flybillett i steden. Så endra turnusen seg ;)

 

Vet det høres litt rart ut.. men jeg er flyentusiast også og det er leeenge siden jeg var på Flesland.

 

Ok, skjønner. Selv bruker jeg fly bare når det er absolutt nødvendig og hater flyplasser, så jeg håper jeg slipper mest mulig unna det. Om toget er fullt sitter jeg heller i bistroen eller i bakre førerrom (om det er lov da).

 

De siste 6-7 årene har jeg fløyet tur/retur London en gang og en singel tur Oslo-Bergen (tog tilbake) sånn totalt sett...

 

EDIT: Ok, så det finnes reserveplasser ? Det er jo praktisk... Komfort bryr jeg meg ikke noe om, drikker hverken kaffe eller te og knoter heller med laptopen enn avisene. Setene er jo de samme på type 73 ihvertfall, bare med skinntrekk (negativt for min del, liker stoff bedre).

Endret av jokke72
Lenke til kommentar
eller i bakre førerrom (om det er lov da).

Er ikke lov :(

 

Jeg vil helst ha min laptop som trenger strøm når jeg kjører tog, så derfor :) - Kaffe/te får du uansett gratis når du identifiserer deg med personalbilletten (og 50% på all mat).

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
eller i bakre førerrom (om det er lov da).

Er ikke lov :(

 

Jeg vil helst ha min laptop som trenger strøm når jeg kjører tog, så derfor :) - Kaffe/te får du uansett gratis når du identifiserer deg med personalbilletten (og 50% på all mat).

 

Ok, er ikke lov for elever eller ikke for ferdig utdannede lokførere heller ?

Laptopen min går vel en 8-9 timer på batteriene så strøm trenger jeg ikke bekymre meg for :)

 

Det der med 50% på all mat var forøvrig meget positivt, kjekt å vite! (gjelder det øl også :innocent:)

Lenke til kommentar

Hehe tror ikke du får rabatt på øl gitt :)

 

Spurte om jeg kunne reise pass i et av de tre andre førerrommene (dobbeltsett), men fikk vite at det ikke var lov av sikkerhetsgrunner.. Er lett å være borti ting der som kan få litt dumme konsekvenser.

 

Hva lokførere med egne nøkkler gjør kan jeg ikke svare på. Vil tro de heller setter seg sammen med ombordansvarlig.

Lenke til kommentar
Spurte om jeg kunne reise pass i et av de tre andre førerrommene (dobbeltsett), men fikk vite at det ikke var lov av sikkerhetsgrunner.. Er lett å være borti ting der som kan få litt dumme konsekvenser.

 

Ok, har naturlig nok ikke så mye peil på det tekniske med lokene ennå så jeg trodde bare ett førerrom kunne være aktivt i slengen. Skjønner jo at man ikke vil ha folk i de andre førerrommene om man faktisk kan gjøre noe galt der.

Lenke til kommentar
Spurte om jeg kunne reise pass i et av de tre andre førerrommene (dobbeltsett), men fikk vite at det ikke var lov av sikkerhetsgrunner.. Er lett å være borti ting der som kan få litt dumme konsekvenser.

 

Ok, har naturlig nok ikke så mye peil på det tekniske med lokene ennå så jeg trodde bare ett førerrom kunne være aktivt i slengen. Skjønner jo at man ikke vil ha folk i de andre førerrommene om man faktisk kan gjøre noe galt der.

 

 

Det er riktig det, kun ett førerbord kan være aktivt om gangen. (dvs har tilgang til manøverstrøm sagt enkelt)

Alle nødbremser kan dog betjenes fra bakre førerrom, speilmonitorer i din ende kan slås av/på, vindusvisker, intercom + PL-anlegg og sikkert noe annet småtteri jeg har glemt. Så det er lite "galt" du kan gjøre der, med unntak av å stoppe toget da :D

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar
Ferdig nå etter 5 dager introkjøring i Bergen!

 

Til de som etterlyste en liten blogg

 

En hektisk uke, men en god pekepinn på hvordan hverdagen er for en lokfører.

(Dag 0 - fredag: reise til bergen og inn på hotellet)

Dag 1 - lørdag:

Oppmøte kl 7 på stasjonen. Innføring i Esirk og T sirkulærer og div planer og dataverktøy.

Rusla ut til toget 7.40 og fikk en grei innføring i klargjøring (toget var alt uttatt) av BM73 (tidligere signatur). Avgang ca kl 8 og vi kjørte til Ål der vi fikk hvilerom. En lokfører kan jo max kjøre i 5.5 timer i et strekk.

3 timer senere hoppa vi på et EL18 tog og kjøre det inn til Oslo hvor jeg fikk lære litt innsett prosedyrer. Gikk så til hotellet i Oslo - måtte innom leiligheten min så var i seng i 23 tiden.

Dag 2 - søndag:

Møtte i lobbyen kl 5.25, gikk til Loenga og hadde uttak på bm73.

Avgang kl 8.11 og kjørte til Voss hvor vi sov 3 timer før vi kjørte videre til Bergen. Innsett og ferdig i 20 tida. Måtte så gå til et nytt hotell siden det opprinnelige stengte for påska.

 

- Så ved en tur/return Bergen - Oslo er man på jobb i 37 timer inkl overnatting som også er delvis betalt.

 

Dag 3 - mandag: Starta 6.25

Begynte med 4 tur/retur Arna før vi hadde intærntjeneste med å dele ut sirkulærer osv.. dvs 10 min arbeid og 3 timer fri. Nok en tur/retur Arna før vi kjørte til Voss, med retur som pass (lokfører får betalt for å sitte å sove).

 

Dag 4 - tirsdag:

Starta 9.25:

Uttak El18 - kjørte den til sporet og kobla på B5 vogner (gammel type passasjervogner).

Kjørte til Myrdal hvor jeg takka for meg og kjørte pass tilbake til Bergen for å ta fly til Oslo.

 

Er vel verdt å nevne at på introkjøringa så får ikke studenten kjøre selv. Dvs, de fleste får tilbud om å prøve seg litt ;)

 

 

Wow! Jævlig kult! Hadde du intro kjøring på bergensbanen du, visst ikke att det var sånn de la det opp, trodde nemelig det kun var lokal man hadde introkjæring på.

 

Men hva er pass?

Du sier att dette er en normal uke for en lokfører, hvor mange dage skulle du isåfall ha hatt fri etter denne kjøringen da? Det blir jo vannvittig mye timer på kort tid dette her.

Lenke til kommentar

Får vel håpe de fleste får en miks av lokal- og fjerntogskjøring. Han kjørte jo mye lokaltog også, Bergen-Arna må vel være norges kjedeligste lokaltogsrute å kjøre. Kan sammenlignes med å kjøre Oslo S-Lillestrøm gjennom Romeriksporten. Fram og tilbake der x antall ganger er neppe den morsomste tjenesten ;)

 

Passreise er når du reiser i arbeidstiden men uten å jobbe. F.eks om du er stasjonert i Oslo og skal kjøre et tog fra Lillestrøm til Skøyen må du reise pass fra Oslo til Lillestrøm først. Dvs. som vanlig passasjer. Lurer dog på om man må holde seg til NSB når man reiser pass eller om de har en gjensidig avtale med Flytoget, CargoNet osv....

 

Jobbe masse noen dager for så å ha fri 3-5 dager i strekk tiltaler ihvertfall meg ganske mye. Men dette varierer sikkert mye mellom de forskjellige tjenestene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...