Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (Akkurat nå):

På en annen side er jeg selvsagt glad for at det er høye krav til lokomotivførere men allerede her diskvalifiserer man en stor andel av befolkningen.
 

Jeg kjenner eks. en voksen kvinne som ble feildiagnostisert med depresjon som viste seg å være bundet til uoppdaget søliaki og så fort den ble behandlet så ble også depresjonen og medikamentbruken for dette borte. Men det førte til at hun mistet sikkerhetsklarering og en karriere hun hadde jobbet hardt for i mange år.

Hun hadde ingen spesifike plager ift. depresjonen men som ansvarlig mor og voksen fikk gikk hun til legen som foreskrev medisiner mot depresjon og pga. dette mistet hun sikkerhetsklareringen og jobben.

Er det som er skummelt når man havner den veien,  så man burde virkelig være sikker på at man evt får riktig diagnose, og at man faktisk er syk, ellers kan det gå utover jobb. Spesielt om man får en diagnose, man kanskje ikke føler stemmer. Det er synd at man ikke kan ha det og det, pga at det er diskvalifiserende. Fikk 100 spørsmål og psykiske plager osv. For 7-8 år siden var jeg til samtale pga noe greier, så de lurte på om det var årsak bak. Psykolog sa på slutten "du har ingenting her å gjøre", men dette var noe jeg husket, og spurte fastlege om før jeg søkte i fjor. Så var ærlig på det, og var ingen problem

Så om man ønsker å ha en jobb innen luftfart, jernbane osv, tror jeg man er litt ute, om man har historie med slike plager. Det er veldig strengt. Som du sier er en stor andel av befolkningen utelukket. Vold, store psykiske plager, hjerneslag, diabetes 1, og en del andre sykdommer er diskvalifiserende. Også unormalt fargesyn, for høye styrker i syn, dårlig hørsel og annet. 

https://www.sjt.no/globalassets/02_jernbane/pdf-jernbane/veiledning/veiledere/forerforskriften/veiledning-leger-psykologer.pdf

Bla til side 10, så kan du lese veiledning, og hvordan de vurderer ting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat denne kvinnen byttet fastlege 3 ganger og fikk  ultimatumet "Enten tar du disse medisnene du får nå (tror det var sipraleks, men usikker hva disse heter) eller så nekter jeg å behandle deg".
Hun ble også omtalt som en pasient med "dårlig sykdomsforståelse" og mindre kledelige ting i pasientjournalen av denne legen når hun forsøkte å komme med alternative teorier fordi hun forstod at dette kunne bli et problem med jobben.

Dette var 6 mnd før hun gikk til private helsetjenester og fikk påvist søliaki og de forklarte årsakssammenhengene men da var det allerede forsent siden hun hadde vært ærlig på skjemaet og var sagt opp fra jobb ved neste 5-års klarering.

Men joda, det er riktig at det skal være strenge krav :) Men det er jo litt synd at man kan risikere å miste jobben som lokfører fordi man får en eller annen sykdom i løpet av livet som ikke nødvendigvis går utover evnen til å utføre jobben godt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Akkurat denne kvinne byttet fastlege 3 ganger og fikk  ultimatumet "Enten tar du disse medisnene du får nå (tror det var sipraleks, men usikker hva disse heter) ellers så nekter jeg å behandle deg". Hun ble også forklart som med "dårlig sykdomsforståelse" og mindre kledelige ting i pasientjournalen av denne legen når hun forsøkte å komme med alternative teorier.

Dette var 6 mnd før hun gikk til private helsetjenester og fikk påvist søliaki og de forklarte årsakssammenhengene men da var det allerede forsent siden hun var sagt opp fra jobb ved neste 5-års klarering.

Det var synd. Hvordan type jobb er dette? Hvis det bekreftes at hun er symptomfri uten medisiner osv, så tror jeg ikke det er noe grunnlag. Jernbanen har noe av de strengeste kravene, og det står at det kan godkjennes, etter vurdering fra spesialist

Lenke til kommentar
4 hours ago, OleSK said:

Det var synd. Hvordan type jobb er dette? Hvis det bekreftes at hun er symptomfri uten medisiner osv, så tror jeg ikke det er noe grunnlag. Jernbanen har noe av de strengeste kravene, og det står at det kan godkjennes, etter vurdering fra spesialist

Bra å høre. Spesielt for unge som satser på et liv i ett yrke som ikke nødvendigvis er enkelt å omskoleres fra når man har rundet 50. Det er jo som kjent etter 35 og spesielt 50 at de fleste kroppslige utfordringer melder seg. Da har man langt igjen til pensjonsalder.

Men back to topic og de som ser frem til en flott jobb :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 18.8.2020 den 14.59):

Hvorfor er det så strenge krav om helse for en forholdsvis lite krevende fysisk jobb? Ja man skal være våken, opplagt, fokusert/konsentrert, kunne utføre oppgavene godt og møte på jobb men utover det? Det er jo ikke snakk om å jobbe som politikonstabel i felten?

Jeg kjenner folk i ganske viktige og krevende samfunnstillinger som har opptil flere kroniske sykdommer. Flere med eks. diabetes, noen med stoffskiftesykdom osv. Deres jobb er stillesittende men krav til funksjon, faglig utvikling og konsentrasjon er høyt.

Fordi at om du som fører for eks. svimer av i feil øyeblikk er det en reell sjanse for at opp til et par tusen mennesker og materiell for flere hundre millioner kroner havner i ei elv eller utfor en skrent i 130 km/t. Jeg stiller meg spørrende til om du er egnet til denne jobben når du ikke ser det enorme ansvaret en lokfører har og hvilke følger ting kan få. Søk opp Nykirkeulykken om du ønsker et eksempel på hva som kan skje, det var riktig nok ikke sykdom inne i bildet her, men jeg håper du ser poenget. At en politimann svimer av i tjenesten kan ikke en gang sammenliknes! Og å sammenlikne dette med en kontorjobb er også helt på viddene! At jobben er lite fysisk krevende gjør egentlig det hele bare verre, da det er svært lett å få livsstilssykdommer.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
1 hour ago, ITtraktor said:

Fordi at om du som fører for eks. svimer av i feil øyeblikk er det en reell sjanse for at opp til et par tusen mennesker og materiell for flere hundre millioner kroner havner i ei elv eller utfor en skrent i 130 km/t. Jeg stiller meg spørrende til om du er egnet til denne jobben når du ikke ser det enorme ansvaret en lokfører har og hvilke følger ting kan få. Søk opp Nykirkeulykken om du ønsker et eksempel på hva som kan skje, det var riktig nok ikke sykdom inne i bildet her, men jeg håper du ser poenget. At en politimann svimer av i tjenesten kan ikke en gang sammenliknes! Og å sammenlikne dette med en kontorjobb er også helt på viddene! At jobben er lite fysisk krevende gjør egentlig det hele bare verre, da det er svært lett å få livsstilssykdommer.

Man skal lese mye rart.

Du har tydeligvis ikke lest og forstått hva jeg har skrevet. Man kan ha en god del helsetilstander uten at det på noen som helst måte fører til at man svimer av, er ukonsentrert ol. Men jeg forstår, som jeg også skriver, at det er viktig å eliminere muligheten for det og at jeg derfor er glad for at det er strenge krav til helse.

Jeg sammenlignet det på ingen måte med en kontorjobb men jeg ønsket ikke å "oute" den kvinnen det gjaldt. Noe jeg fremhevet.

Forøvrig kan skjulte sykdommer trigges først etter en alder av 35 og man kan utvikle livsstil sykdommer man ikke forventer i forhold til livsstil etter 50. Det jeg da var ute etter er om man mister jobben eller om man blir omplassert til andre oppgaver. Noe som er viktig ift. et slikt regime.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Man skal lese mye rart.

Du har tydeligvis ikke lest og forstått hva jeg har skrevet. Man kan ha en god del helsetilstander uten at det på noen som helst måte fører til at man svimer av, er ukonsentrert ol. Men jeg forstår, som jeg også skriver, at det er viktig å eliminere muligheten for det og at jeg derfor er glad for at det er strenge krav til helse.

Jeg sammenlignet det på ingen måte med en kontorjobb men jeg ønsket ikke å "oute" den kvinnen det gjaldt. Noe jeg fremhevet.

Forøvrig kan skjulte sykdommer trigges først etter en alder av 35 og man kan utvikle livsstil sykdommer man ikke forventer i forhold til livsstil etter 50. Det jeg da var ute etter er om man mister jobben eller om man blir omplassert til andre oppgaver. Noe som er viktig ift. et slikt regime.

Så helt konkret hvilke helsekrav mener du det bør lempes på? Du uttrykker ganske tydelig at du synes reglene er for strenge. At man skal lese mye rart er jeg helt enig i. Dette synes jeg var skremmende. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, ITtraktor said:

Så helt konkret hvilke helsekrav mener du det bør lempes på? Du uttrykker ganske tydelig at du synes reglene er for strenge. At man skal lese mye rart er jeg helt enig i. Dette synes jeg var skremmende. 

Hva er skremmende? At man kan være overvektig, bruke briller/kontaktlinser og likevel være i veldig god fysisk og mental form? Slike holdninger er definitivt skremmende.

Du virker som en som tyr til ekstreme ytterkanter for å gi mer validitet til argumentene dine.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Hva er skremmende? At man kan være overvektig, bruke briller og likevel være i veldig god fysisk og mental form?

Nei, at du mener regelverket i dag er for strengt. Svar gjerne på spørsmålet mitt. Ingenting av det du nevner her er direkte dekvalifiserende. Jeg lurer da veldig på hva du faktisk synes er for strengt. Jeg kommer faktisk ikke på noen jobb hvor én person i praksis ene og alene har et så direkte ansvar for så mange mennesker. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Hvis du leser diskusjonen så startet den med en person som hadde overvekt og det var på basis av det jeg diskuterte med denne personen og ble opplyst om hva som gjaldt. Videre gikk den inn på feildiagnostisering og hvilke følger det kan få. Jeg tror du har lest for mye inn i det som er skrevet.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 18.8.2020 den 14.59):

Hvorfor er det så strenge krav om helse for en forholdsvis lite krevende fysisk jobb?

Mer trenger man egentlig ikke si. Jeg spør igjen, hvilke krav mener du er unødvendige? Nå forventer jeg et konkret svar.

Jeg vet om lokførere med digre valker som tyter ut over beltet og som helt klart er sterkt overvektige. Så det er helt tydelig at ren fysisk form og kondisjon ikke er avgjørende. Men de helsekravene som er er godt begrunnet. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
10 hours ago, ITtraktor said:

Mer trenger man egentlig ikke si. Jeg spør igjen, hvilke krav mener du er unødvendige? Nå forventer jeg et konkret svar.

Jeg vet om lokførere med digre valker som tyter ut over beltet og som helt klart er sterkt overvektige. Så det er helt tydelig at ren fysisk form og kondisjon ikke er avgjørende. Men de helsekravene som er er godt begrunnet. 

Fremfor for å skrive alt på nytt så oppfordrer jeg deg heller til å lese det som ble skrevet i etterkant av spørsmålet. Å ta ting ut av kontekst blir bare tullete. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har noen spørsmål angående opptak med studiespes. Det står på siden at «Kvalifiserte søkere rangeres etter poeng som de får på bakgrunn av karakterer i det skolen mener er sentrale fag.» 

hva regnes da som «sentrale fag». er det alle fag på vitnemålet mitt?

Folk med studiespes er ekstremt dårlig stilt da vi ikke kan få alderspoeng, realfagspoeng og 23/5-regelen gjelder ikke... mens alle med fagbrev i noe random for alt mulig av ekstrapoeng. Pussig

Lenke til kommentar
Navidzardi skrev (3 timer siden):

Har noen spørsmål angående opptak med studiespes. Det står på siden at «Kvalifiserte søkere rangeres etter poeng som de får på bakgrunn av karakterer i det skolen mener er sentrale fag.» 

hva regnes da som «sentrale fag». er det alle fag på vitnemålet mitt?

Folk med studiespes er ekstremt dårlig stilt da vi ikke kan få alderspoeng, realfagspoeng og 23/5-regelen gjelder ikke... mens alle med fagbrev i noe random for alt mulig av ekstrapoeng. Pussig

De regner vell med alle fag + det som står beskrevet i bildet.

jeg gikk påbygg til generell studiekompetanse nå nylig, men søkte meg inn til skolen med svennebrevet som rørlegger. Noe som ga meg flere poeng

 

7F606E97-CF31-4DFA-97AB-88355F341EC8.png

Lenke til kommentar
Itoc skrev (1 time siden):

De regner vell med alle fag + det som står beskrevet i bildet.

jeg gikk påbygg til generell studiekompetanse nå nylig, men søkte meg inn til skolen med svennebrevet som rørlegger. Noe som ga meg flere poeng

 

7F606E97-CF31-4DFA-97AB-88355F341EC8.png

Takk for svar... er ikke rart at snittet er 4,8 når de med fagbrev får så mye ekstra. Som om noen på yrkesfag i det hele tatt kan matte og fysikk. Likevel er det krav for oss andre + at vi ikke får realfagspoeng for det eller noen andre ekstrapoeng for den saks skyld. Har du 4,8 i snitt i rene tallkarakterer har du 58 poeng minst i samordna opptak med alderspoeng og realfagspoeng. Mens de med fagbrev trenger bare å ha middels karakterer i enkle fag. Veldig balansert må jeg si...

 

Lenke til kommentar

Går på skolen selv nå, straks halvveis i løpet. Vil si at et fagbrev (som regel elektriker) er et bedre fundament enn matte/fysikk for en/ei som ønsker å bli lokfører. 
 

Litt usikker på hvilke fagbrev som gir disse poengene, men man har fort en bedre forståelse for det praktiske uansett. Noe som kommer veldig godt med i kjøretøy faget. 

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom alle 185 sidene i tråden, så det kan hende spørsmålet er besvart fra før, men:

Hvordan er lønnsnivået til en lokfører? Grunnlønn vs. hva som er mulig med tillegg og overtid?

Frister å søke til neste år, men hvis lønna er på nivå med bussjåførenes, så vet jeg ikke om jeg gidder ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...