Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jepp, ser den. Er flere yrker og utdanninger jeg har tenkt på, men har hørt så mye forskjellig. Så litt på pilot ettersom det er gratis bachelor i luftfartsfag ved UiT, men hørte fra en venn av fetteren min som er pilot i SAS. Han sa at han ikke anbefaler det, ved mindre det er din største drøm. Har jo hørt masse positivt, men er jo veldig krevende også. Samtidig ønsker jeg ikke å bygge opp et så stort lån med tanke på bolig borte.

 

Jeg vil ikke ha en typisk kontor jobb, eller 08-16 jobb, så yrkene flygeleder, lokfører, pilot osv er de jeg tenkte mest på. Nå er ikke flygeleder et alternativ lenger, men får se videre i fremtiden. Er helt sikker på at jeg søker lokfører, men burde nok ha en bachelor eller noe i fremtiden :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg ser også på muligheten for å starte utdanning som lokfører etter over 15 år i arbeidslivet.

Jeg har ikke noe annet enn fagbrev som service elektroniker, dette er ikke et av fagbrevene dem nevner som foretrukket, men jeg tror bare jeg mangler matte og fysikk for spesiell studiekompetanse. Hva heter de nivåene av matte og fysikk som man må ha for å bli kvalifisert? På sidene deres så sto det bare timeantall og det hjalp meg ikke stort.


Edit: Jeg har lest at ikke lokførere går opp i lønn som på andre arbeidsplasser, men ettersom man får mer
ansiennitet får man bedre turnuser, stemmer dette?

Hva ses på som bedre turnuser?
Dem som jobber minst om nettene? Eller dem som man tjener mest penger på?

Endret av FB.934880505
Lenke til kommentar

Jeg leser at det er flere som lurer på hva som skal til for å komme inn på skolen, jeg har for ikke lenge siden avsluttet mitt skoleløp på NJS, og i mitt kull hadde vi alt fra piloter på 54 år med full pilotutdannelse, flere ingeniører og folk som hadde hoppet av legestudiet for å starte utdanningen sin. Dette var kanskje ikke noe overaskelse for enkelte at det er store tunge yrker med laang utdnning, men vi hadde også folk som ikke hadde noe mere utdanning enn 2 år på videregående i 2005 som ikke har noe mere utdanning etterpå å vise til enn akkurat fagbrev, vi hadde en del bilmekanikere og en og annen økonom. Jeg mener at istede for å sitte på gjerdet å vente og utsette fordi man ikke tror man har det som trengs for å komme inn, så send inn en søknad når det åpnes for søknader i Mars tror jeg det var?

Det var 6 opptak det året jeg startet og litt over 100 av 500 søkere fikk skoleplass, noen faller av under helsesjekk også, ca 25% har blitt sagt.

 

Når det kommer til en bedre turnus med ansinitet så er det en bedre turnus for akkurat deg, noen liker turer med mye dagvakter, andre søker på turer hvor de ønsker å kunne ta toget til og fra arbeid isteden for å måtte kjøre bil. Som nyansatt så må du nok regne med å heller få en av de turene ingen andre vil ha eller ingen har søkt på.

 

Jeg håper dette har vært oppklarende og litt motiverende for noen av dere, men søk når det blir opptak, kommer du inn så er ingenting bedre en det, og kommer du ikke inn så har du et år på deg til å eventuelt ta opp fag.

Lenke til kommentar

Jeg leser at det er flere som lurer på hva som skal til for å komme inn på skolen, jeg har for ikke lenge siden avsluttet mitt skoleløp på NJS, og i mitt kull hadde vi alt fra piloter på 54 år med full pilotutdannelse, flere ingeniører og folk som hadde hoppet av legestudiet for å starte utdanningen sin. Dette var kanskje ikke noe overaskelse for enkelte at det er store tunge yrker med laang utdnning, men vi hadde også folk som ikke hadde noe mere utdanning enn 2 år på videregående i 2005 som ikke har noe mere utdanning etterpå å vise til enn akkurat fagbrev, vi hadde en del bilmekanikere og en og annen økonom. Jeg mener at istede for å sitte på gjerdet å vente og utsette fordi man ikke tror man har det som trengs for å komme inn, så send inn en søknad når det åpnes for søknader i Mars tror jeg det var?

Det var 6 opptak det året jeg startet og litt over 100 av 500 søkere fikk skoleplass, noen faller av under helsesjekk også, ca 25% har blitt sagt.

 

Når det kommer til en bedre turnus med ansinitet så er det en bedre turnus for akkurat deg, noen liker turer med mye dagvakter, andre søker på turer hvor de ønsker å kunne ta toget til og fra arbeid isteden for å måtte kjøre bil. Som nyansatt så må du nok regne med å heller få en av de turene ingen andre vil ha eller ingen har søkt på.

 

Jeg håper dette har vært oppklarende og litt motiverende for noen av dere, men søk når det blir opptak, kommer du inn så er ingenting bedre en det, og kommer du ikke inn så har du et år på deg til å eventuelt ta opp fag.

 

Hvor mange poeng hadde du av de man tildeles? Hvis alle kvalifiserte har 10 poeng. Jeg har 13 pga 4 i norsk muntlig, men skal prøve og få 4, eller bedre på fysikk 1. Vet du sånn ca hvor mange poeng man helst skal ha=? Vet at man får poeng for evt A karakter på den testen man skal ta

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei, jeg ser også på muligheten for å starte utdanning som lokfører etter over 15 år i arbeidslivet.

Jeg har ikke noe annet enn fagbrev som service elektroniker, dette er ikke et av fagbrevene dem nevner som foretrukket, men jeg tror bare jeg mangler matte og fysikk for spesiell studiekompetanse. Hva heter de nivåene av matte og fysikk som man må ha for å bli kvalifisert? På sidene deres så sto det bare timeantall og det hjalp meg ikke stort.

 

 

Edit: Jeg har lest at ikke lokførere går opp i lønn som på andre arbeidsplasser, men ettersom man får mer

ansiennitet får man bedre turnuser, stemmer dette?

 

Hva ses på som bedre turnuser?

Dem som jobber minst om nettene? Eller dem som man tjener mest penger på?

Jeg tror 1P+2P og 1PY+2PY dekker mattekravene, og ellers trenger man fysikk 1. 

 

Jeg gikk påbygg, så har bare 1PY+2PY. Jeg sendte en mail til studiesjef på Jernbaneskolen ang krav, men hun skrev at 2P via påbygg godkjennes. Er ikke noe 2P på påbygg, men uavhengig  av kombinasjon gir begge 224 timer tilsammen. Altså 1PY+2PY eller 1P+2P

 

Du kan ta de seks studiekompetanse fagene, så søker du med 23/5 regel. Søknadsfrist bruker å være 1 mai, så da må du evt ta opp fagene i høst

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har noen spørsmål angående opptaket.

 

Noen her som har noen anelse hva som er "bra nok" poengsum på opptaket?

 

Hva vil det si å få A på yrkespsykologisk skikkethetstest? For meg høres det nærmest uoppnåelig ut, men varierer kanskje fra test til test.

 

Dersom man får B gis det ikke noen poeng?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål angående opptaket.

 

Noen her som har noen anelse hva som er "bra nok" poengsum på opptaket?

 

Hva vil det si å få A på yrkespsykologisk skikkethetstest? For meg høres det nærmest uoppnåelig ut, men varierer kanskje fra test til test.

 

Dersom man får B gis det ikke noen poeng?

 

Takker for svar.

Jeg tror man kommer et stykke med "bare" 3 poeng, fordi jeg antar at det er mange søkere med bestått fagbrev, og da har de jo ingen poeng utenom de 10 som alle kvalifiserte starter med. Er bare de med Meget Godt bestått som får mange poeng. Jeg spurte rektoren på lokomotivførerutdanningen ang noen ting, og han sa at det er nødvendig med 3 tilleggspoeng, eller mer. Alle som kom inn i 2018 har ekstra poeng sa han.

 

Vil tro at A på testen er vanskelig, men mulig ettersom det går an og få poeng for det. Kanskje ikke A nødvendigvis er 100% score på alt, men bedre en gjennomsnittlig på alle testene samt intervju.  

 

Jeg har 4 i norsk muntlig, så får 3 poeng der. Mangler derimot fysikk 1 som jeg skal ta i høst, så hvis du søker med studiekompetanse og har f.eks. 4 i norsk muntlig og fysikk / matte, så har du flere poeng. Spurte også Norsk Jernbaneskole på facebook en dag, og de sa at med 16 poeng, så er du høyt oppe på listen. Husk at alle har 10 poeng automatisk, så f.eks. 4 i norsk muntlig og fysikk = 16 poeng. Evt ingen ekstrapoeng, men A på skikkehetstest = 15 poeng, slik jeg tolker det

Lenke til kommentar

Jeg tror man kommer et stykke med "bare" 3 poeng, fordi jeg antar at det er mange søkere med bestått fagbrev, og da har de jo ingen poeng utenom de 10 som alle kvalifiserte starter med. Er bare de med Meget Godt bestått som får mange poeng. Jeg spurte rektoren på lokomotivførerutdanningen ang noen ting, og han sa at det er nødvendig med 3 tilleggspoeng, eller mer. Alle som kom inn i 2018 har ekstra poeng sa han.

 

Vil tro at A på testen er vanskelig, men mulig ettersom det går an og få poeng for det. Kanskje ikke A nødvendigvis er 100% score på alt, men bedre en gjennomsnittlig på alle testene samt intervju.  

 

Jeg har 4 i norsk muntlig, så får 3 poeng der. Mangler derimot fysikk 1 som jeg skal ta i høst, så hvis du søker med studiekompetanse og har f.eks. 4 i norsk muntlig og fysikk / matte, så har du flere poeng. Spurte også Norsk Jernbaneskole på facebook en dag, og de sa at med 16 poeng, så er du høyt oppe på listen. Husk at alle har 10 poeng automatisk, så f.eks. 4 i norsk muntlig og fysikk = 16 poeng. Evt ingen ekstrapoeng, men A på skikkehetstest = 15 poeng, slik jeg tolker det

Sikkert lurt å ta fysikk så du kommer deg opp på 16 poeng, bare sørg for å få god nok karakter. 

 

Selv ligger jeg allerede på 16 poeng, så det ser faktisk litt lysere ut dersom dette er bra nok:)

Lenke til kommentar

Sikkert lurt å ta fysikk så du kommer deg opp på 16 poeng, bare sørg for å få god nok karakter. 

 

Selv ligger jeg allerede på 16 poeng, så det ser faktisk litt lysere ut dersom dette er bra nok:)

Jepp:) Satser på 4 eller bedre. Tar kun 2 fag som privatist dette semesteret, så skal gjøre mitt beste.

 

Med 16 poeng har du 100% plass, dersom du består helsesjekk og den skikkehetstesten. Er 1/5 som stryker, så man må være ganske uheldig da tenker jeg, hvis man ryker der. Kan aldri ta noe for lett på forhånd, men skal da ikke være klin umulig. Har selv prøvd meg på Flygelederopptak og T-Bane sine tester, og røk ut ganske tidlig på flygelederopptaket, men fikk bedre en gjennomsnittlig på 4/5 tester på de som Sporveien brukte for T-bane. Røk ut etter intervju, men igjen er det liksom 8 plasser per opptak hos T-bane (deltid) og 12 i året på flygeleder, så vil tro at det blir bedre med rundt 100 plasser per år hos Jernbaneskolen. Er nok svært mange gode søkere består testene, men man konkurrerer med poengsum. Samtidig var det vel opplyst at ca 25% ikke består helsesjekk.

 

Gleder meg til å sende søknad om våren og prøve meg på opptaket. Lurer litt på den helsesjekken. Har lest igjennom dokumentet om krav, men la oss si at du ikke bruker kontaktlinser, eller briller, men så ser du ikke bra nok der og da. Tror du man blir diskvalifisert, eller evt mulighet til å få korrigert syn innen en viss tid? Med tanke på at man ikke begynner på skolen før i 2020. Da har man jo sånn 8mnd på å ordne briller, eller kontaktlinser med rette styrke. Er jo greit nok og ta synstest for dette i forkant, men bare tenkte på det hehe

Lenke til kommentar

Jepp:) Satser på 4 eller bedre. Tar kun 2 fag som privatist dette semesteret, så skal gjøre mitt beste.

 

Med 16 poeng har du 100% plass, dersom du består helsesjekk og den skikkehetstesten. Er 1/5 som stryker, så man må være ganske uheldig da tenker jeg, hvis man ryker der. Kan aldri ta noe for lett på forhånd, men skal da ikke være klin umulig. Har selv prøvd meg på Flygelederopptak og T-Bane sine tester, og røk ut ganske tidlig på flygelederopptaket, men fikk bedre en gjennomsnittlig på 4/5 tester på de som Sporveien brukte for T-bane. Røk ut etter intervju, men igjen er det liksom 8 plasser per opptak hos T-bane (deltid) og 12 i året på flygeleder, så vil tro at det blir bedre med rundt 100 plasser per år hos Jernbaneskolen. Er nok svært mange gode søkere består testene, men man konkurrerer med poengsum. Samtidig var det vel opplyst at ca 25% ikke består helsesjekk.

 

Gleder meg til å sende søknad om våren og prøve meg på opptaket. Lurer litt på den helsesjekken. Har lest igjennom dokumentet om krav, men la oss si at du ikke bruker kontaktlinser, eller briller, men så ser du ikke bra nok der og da. Tror du man blir diskvalifisert, eller evt mulighet til å få korrigert syn innen en viss tid? Med tanke på at man ikke begynner på skolen før i 2020. Da har man jo sånn 8mnd på å ordne briller, eller kontaktlinser med rette styrke. Er jo greit nok og ta synstest for dette i forkant, men bare tenkte på det hehe

Det med synet tror jeg ikke er noe problem. Selv går jeg med briller/linser -2.50 og hadde ingen problemer med å bestå Medical klasse 1 for piloter.

 

Det som kan diskvalifisere deg helsemessig tror jeg må være kroniske lidelser som hjertesykdom, diabetes osv.

 

Gleder meg selv til opptak, ble plutselig litt mer optimistisk.

Lenke til kommentar

Det med synet tror jeg ikke er noe problem. Selv går jeg med briller/linser -2.50 og hadde ingen problemer med å bestå Medical klasse 1 for piloter.

 

Det som kan diskvalifisere deg helsemessig tror jeg må være kroniske lidelser som hjertesykdom, diabetes osv.

 

Gleder meg selv til opptak, ble plutselig litt mer optimistisk.

Yes. Litt skummelt med tanke på kroniske lidelser, men får satse på at det ikke er noe. Har vært hos revmatalog når det gjelder evt leggdikt, men fant ingenting, så føler meg ok på den fronten. Kommer vel an på alvorlighetsgrad av en sykdom, men de er nok strenge til hva som er godkjent og ikke . Må være utrolig kjipt og ryke ut på den måten.

 

Får håpe at tiden frem mot opptaket går fort. Er sånn 7-8mnd til de åpner for søknader, så er dessverre en god stund til haha, men slik er det bare. Yrket og jobben virker fantastisk utifra det jeg hører og leser fra andre, så ser veldig frem til opptaket og forhåpentligvis en skoleplass. 

Lenke til kommentar

Yes. Litt skummelt med tanke på kroniske lidelser, men får satse på at det ikke er noe. Har vært hos revmatalog når det gjelder evt leggdikt, men fant ingenting, så føler meg ok på den fronten. Kommer vel an på alvorlighetsgrad av en sykdom, men de er nok strenge til hva som er godkjent og ikke . Må være utrolig kjipt og ryke ut på den måten.

 

Får håpe at tiden frem mot opptaket går fort. Er sånn 7-8mnd til de åpner for søknader, så er dessverre en god stund til haha, men slik er det bare. Yrket og jobben virker fantastisk utifra det jeg hører og leser fra andre, så ser veldig frem til opptaket og forhåpentligvis en skoleplass. 

7-8 måneder kommer til å gå kjemperaskt.

 

Er midt oppe i et karriereskifte dette året, der lokfører er en av de yrkene jeg gjerne skulle kommet inn på. Blir spennende.

 

Sørg for å spise sunt og trene iløpet av vinteren. Da jeg var på Medical klasse 1 i London var jeg sammen med noen engelske jenter på 19 år som så sunne ut, men pga binge-drinking og junk food hadde de for høyt blodtrykk og kom ikke igjennom. Jeg tuller ikke.

Endret av varus
Lenke til kommentar

7-8 måneder kommer til å gå kjemperaskt.

 

Er midt oppe i et karriereskifte dette året, der lokfører er en av de yrkene jeg gjerne skulle kommet inn på. Blir spennende.

 

Sørg for å spise sunt og trene iløpet av vinteren. Da jeg var på Medical klasse 1 i London var jeg sammen med noen engelske jenter på 19 år som så sunne ut, men pga binge-drinking og junk food hadde de for høyt blodtrykk og kom ikke igjennom. Jeg tuller ikke.

Enig der. Jeg må endre kostholdet mitt. Er normalvektig osv, men går mye i junkfood og energidrikker.. Usikker på om det blir mer fag som privatist i vår, så får bruke tiden på trening og skaffe noe mer jobb. 

 

Jeg har aldri vært igjennom en ordentlig helsesjekk som innebærer mange ulike målinger, men sånn generelt friske folk kommer seg sikkert igjennom. Som du sier får nok mange seg en overraskelse. Er mange som går med diabetes 2 uten å vite det, så hvem vet hva man eventuelt har :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Edit: Jeg har lest at ikke lokførere går opp i lønn som på andre arbeidsplasser, men ettersom man får mer

ansiennitet får man bedre turnuser, stemmer dette?

 

 

 

Ser at ingen har svart på akkurat dette. Det stemmer at lokførere ikke har en "lønnsstige". Alle (i samme selskap) har den samme grunnlønnen. Tilleggene varierer jo naturligvis basert på turnus, instruktørtillegg, kjørelærertillegg etc. 

 

Mer ansiennitet gir ikke automatisk bedre turnuser, men økt sannsynlighet for å få den turnusen du ønsker. Hva en god turnus innebærer varierer fra person til person. Noen vil ha mye fri, lite helgejobbing etc., mens andre vil ha flest mulig timer og tillegg. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, noen konduktører her?

 

Innkalt til intervju til kunduktøraspirant i Nsb, og lurte på hvordan intervjuet fungerer? Noen med erfaring?

 

Fikk tilsendt diverse tester (figurer, språk, personlighetstest, etc) som jeg måtte utføre før jeg ble innkalt til intervju- vet lokførere har tilnærmet like tester på sin intervjurunde, men er det da slik at jeg skal ta disse testene igjen på intervju, eller er jeg «ferdig» med dem?

Lenke til kommentar

Hei, noen konduktører her?

 

Innkalt til intervju til kunduktøraspirant i Nsb, og lurte på hvordan intervjuet fungerer? Noen med erfaring?

 

Fikk tilsendt diverse tester (figurer, språk, personlighetstest, etc) som jeg måtte utføre før jeg ble innkalt til intervju- vet lokførere har tilnærmet like tester på sin intervjurunde, men er det da slik at jeg skal ta disse testene igjen på intervju, eller er jeg «ferdig» med dem?

 

Litt off topic, men faren min er konduktør, så kan få svar på ting du lurer på ellers om jobben osv, men intervju er det nok 35 år siden han var på hehe. Lykke til=)

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Noen som kan fortelle litt om hvordan dagene ser ut på lokomotivførerskolen? Tenker egentlig struktur mtp teori/praksis osv. Begynner i januar, men har ikke klart å finne noe konkret om dette med google-søkene mine...

 

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...