Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

 

Etter hva jeg har hørt har de endelig begynt å strupe inntaket. Det blir bare 3 klasser i året fremover, pluss en egen klasse for Bane Nord. Dette burde de gjort for lengst. Kjipt for de som ønsker å komme inn på skolen, men ingen er tjent med en haug med ledige lokførere. 

 

Tre klasser + èn for BaneNor. Betyr det totalt 40 elever? Ned fra 100/110? Det et jo en ganske stor nedgang? Hvor har du dette fra, og hva er grunnnen til at de reduserer antallet så mye? Trodde det var forventet at den midlertidige ledigheten skulle blåse over når utfallet av anbudsrundene ble klare? 

 

 

Liten korreksjon, det blir altså 3+1 klasser som starter i 2018, opptaket i 2017 er allerede bestemt hvor jeg vil tror det er 5+1 klasser som vanlig. Går selv i kull 4-16, informasjonen har jeg fra tillitsvalgt i klassen.   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Etter hva jeg har hørt har de endelig begynt å strupe inntaket. Det blir bare 3 klasser i året fremover, pluss en egen klasse for Bane Nord. Dette burde de gjort for lengst. Kjipt for de som ønsker å komme inn på skolen, men ingen er tjent med en haug med ledige lokførere. 

 

Tre klasser + èn for BaneNor. Betyr det totalt 40 elever? Ned fra 100/110? Det et jo en ganske stor nedgang? Hvor har du dette fra, og hva er grunnnen til at de reduserer antallet så mye? Trodde det var forventet at den midlertidige ledigheten skulle blåse over når utfallet av anbudsrundene ble klare? 

 

 

Selskapene er dessverre dårlige til å planlegge hvor mye folk de trenger. Dermed går bemanningssituasjonen nærmest syklisk opp og ned. Som du er inne på er det ingen umulighet at det om noen år er mangel på lokfører. Jeg har hørt fra kjørelærere at NSB er spesielt dårlig på dette og at de typisk plutselig finner ut at det skulle hatt et titals mann i går. Dessuten ble det utdannet svært mange lokfører i årene rundt 1975, disse nærmer seg pensjonsalder, kombinert med at man satser stort på jernbane tror jeg situasjonen raskt snur seg når det blir klarhet i anbudene. NSB og CN har også smått allerede begynt å ansette folk. 

 

Som sagt går jeg i kull 4-16. Dette er informasjon jeg har plukket opp på skolen og ute i øvelseskjøring, samt mine egne tanker om saken selvfølgelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aah, det var litt mindre dramatisk med 20 i hver klasse ja! Takk for oppklaring! Får håpe konkurranseutsettingen kanselleres etter valget, og at NSB får vognene sine tilbake.

 

Er det noen som har søkt nå i 2017 som har hørt noe enda? Er jo litt tidlig enda, men kjenner allikevel jeg er spent hver gang jeg plukker opp telefonen!

Lenke til kommentar

 

 

Liten korreksjon, det blir altså 3+1 klasser som starter i 2018, opptaket i 2017 er allerede bestemt hvor jeg vil tror det er 5+1 klasser som vanlig. Går selv i kull 4-16, informasjonen har jeg fra tillitsvalgt i klassen.   

 

 

 

Takk for svar! Veldig hyggelig at du tar deg tid til å viderebringe informasjon til oss spente på utsiden! :)

 

To spørsmål:

- Når du skriver opptaket 2017, mener du da de som søker og vurderes i 2017 (og begynner neste år), eller de som starter på skolen i 2017 (og søkte i fjor)?

- Hva menes egentlig med en egen klasse for BaneNor? Har de behov for 20 lokførere i året?

 

Virker som du gjør lurt i å se på det store bildet: flere tog og førere som nærmer seg pensjonsalderen tyder på et godt jobbmarked framover. At det akkurat nå er litt for mange som går ledige er jo _veldig_ leit, men på sikt må det jo bli bedre. Selv om det må være en mager trøst for alle som venter på jobb..

 

Men håper de kan bli flinkere til å planlegge kapasiteten sin framover. Både en framtidig knapphet på lokførere og et eventuelt overskudd, er jo prima argumenter de kreftene som ønsker å skrote lokførerutdanningen og la jernbaneselskapene utdanne sine egne førere med et femukers kveldskurs.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Liten korreksjon, det blir altså 3+1 klasser som starter i 2018, opptaket i 2017 er allerede bestemt hvor jeg vil tror det er 5+1 klasser som vanlig. Går selv i kull 4-16, informasjonen har jeg fra tillitsvalgt i klassen.   

 

 

 

Takk for svar! Veldig hyggelig at du tar deg tid til å viderebringe informasjon til oss spente på utsiden! :)

 

To spørsmål:

- Når du skriver opptaket 2017, mener du da de som søker og vurderes i 2017 (og begynner neste år), eller de som starter på skolen i 2017 (og søkte i fjor)?

- Hva menes egentlig med en egen klasse for BaneNor? Har de behov for 20 lokførere i året?

 

Virker som du gjør lurt i å se på det store bildet: flere tog og førere som nærmer seg pensjonsalderen tyder på et godt jobbmarked framover. At det akkurat nå er litt for mange som går ledige er jo _veldig_ leit, men på sikt må det jo bli bedre. Selv om det må være en mager trøst for alle som venter på jobb..

 

Men håper de kan bli flinkere til å planlegge kapasiteten sin framover. Både en framtidig knapphet på lokførere og et eventuelt overskudd, er jo prima argumenter de kreftene som ønsker å skrote lokførerutdanningen og la jernbaneselskapene utdanne sine egne førere med et femukers kveldskurs.. 

 

 

Med opptaket 2017 mener jeg de som begynner 2017, som altså søkte i 2016.. Kunne sikker vært tydeligere på dette. Med en egen klasse for Bane Nor menes det at Bane Nor sender sine egne folk for å bli lokførere, typisk for å kunne kjøre Robel og annet vedlikeholdsmateriell. Disse får full lønn av Bane Nor under utdanning inkludert tillegg for kveld/natt/helg, og bosted i Oslo. I bytte binder de seg til å jobbe i Bane Nor i x-antall år. Men jeg har forstått det slik at mange forlater Bane Nor etter dette til fordel for andre selskap, grunnet høyere lønn og mer variert kjøring. Du har sikkert fått med deg at utdannelsen skal kuttes fra 1,5 til 1 år, dette er utelukkende grunnet press fra Bane Nor for at de skal spare penger når de utdanner sine egne. De andre selskapene synes dette er greit så lenge det ikke går utover kvaliteten på utdannelsen. Personlig har jeg mine tvil på hvor lurt dette er. Det går i stor grad ut på lengden på øvelseskjøringene. 

 

Til slutt vil jeg legge til at dette er en fantastisk utdannelse som jeg vil anbefale på det varmeste. Kom selv rett fra en universitetsutdannelse var egentlig veldig skolelei. Men fikk gnisten tilbake etter at jeg begynte her. Det skal sies at dette minner mye mer om VGS enn universitet/høgskole. Det er klasseromsundervisning hvor all undervisning er obligatorisk og med tett oppfølging. Midt oppe i dette kommer øvelseskjøringene som gir en flott avveksling. Samt at vi fra tid til annen drar ut og ser på materiell og annet utstyr.   

Lenke til kommentar

 

 

 

Til slutt vil jeg legge til at dette er en fantastisk utdannelse som jeg vil anbefale på det varmeste. Kom selv rett fra en universitetsutdannelse var egentlig veldig skolelei. Men fikk gnisten tilbake etter at jeg begynte her. Det skal sies at dette minner mye mer om VGS enn universitet/høgskole. Det er klasseromsundervisning hvor all undervisning er obligatorisk og med tett oppfølging. Midt oppe i dette kommer øvelseskjøringene som gir en flott avveksling. Samt at vi fra tid til annen drar ut og ser på materiell og annet utstyr.   

 

 

 

Takk for svar! Med anbefalingen til deg og Niram blir det ekstra spennende å se hvordan dette går! 

Lenke til kommentar

Fikk akkurat innkalling til testing! Krysser fingrene.

 

Men en ting jeg stusser på er at det i mailen står at utdanningen er 1,5 år. Det står jo forsåvidt det samme på nettsidene, men det sies jo overalt at utdanningen skal kortes ned til ett år. Regner jo såklart med at det stemmer. Kan det skyldes at de venter på godkjennelse fra NOKUT og derfor ikke enda har en godkjent ettårig utdanning? Hvilket kull er det evt. endringene gjelder for? Dem som starter i 2018 (søker i nå i år) eller dem som starter i 2019 (søker neste år.) Noen som vet?

Endret av kalle_1988
Lenke til kommentar

Fikk akkurat innkalling til testing! Skal inn 30. mai. Krysser fingrene.

 

Men en ting jeg stusser på er at det i mailen står at utdanningen er 1,5 år. Det står jo forsåvidt det samme på nettsidene, men det sies jo overalt at utdanningen skal kortes ned til ett år. Regner jo såklart med at det stemmer. Kan det skyldes at de venter på godkjennelse fra NOKUT og derfor ikke enda har en godkjent ettårig utdanning? Hvilket kull er det evt. endringene gjelder for? Dem som starter i 2018 (søker i nå i år) eller dem som starter i 2019 (søker neste år.) Noen som vet?

 

Ettårig utdannelse er ikke godkjent ennå, tror heller ikke skolen har det helt klart for seg hvordan dette skal foregå heller. Jeg tør vedde på at det ikke blir ettårig for de som starter i 2018. Det kommer nok også til å bli et lite opphold i opptaket rundt overgangen, slik at man ikke risikere at noen som har begynt senere blir ferdig før noen som begynte tidligere. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

For de som vurderer å bli lokfører kan det nå være verdt å merke seg at det per dags dato er 50 nyutdannede arbeidsløse lokførere og at dette tallet forventes å stige til 100 i løpet av året. Jeg synes det er sterkt kritikkverdig at skolen nå ikke har stoppet inntaket helt. Saken blir ikke bedre av at NSB publiserte denne artikkelen for bare 2 år siden: 

http://www.nsbkonsernet.no/no/nyheter-og-media/artikkelarkiv/trenger-lokforere

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

For de som vurderer å bli lokfører kan det nå være verdt å merke seg at det per dags dato er 50 nyutdannede arbeidsløse lokførere og at dette tallet forventes å stige til 100 i løpet av året. Jeg synes det er sterkt kritikkverdig at skolen nå ikke har stoppet inntaket helt. Saken blir ikke bedre av at NSB publiserte denne artikkelen for bare 2 år siden: 

http://www.nsbkonsernet.no/no/nyheter-og-media/artikkelarkiv/trenger-lokforere

 

Hei.

 

Regner med du går på skolen der nå. Hva slags informasjon får dere rundt dette og sier de noe om hvor lenge dette vil vare ?

Lenke til kommentar

 

For de som vurderer å bli lokfører kan det nå være verdt å merke seg at det per dags dato er 50 nyutdannede arbeidsløse lokførere og at dette tallet forventes å stige til 100 i løpet av året. Jeg synes det er sterkt kritikkverdig at skolen nå ikke har stoppet inntaket helt. Saken blir ikke bedre av at NSB publiserte denne artikkelen for bare 2 år siden: 

http://www.nsbkonsernet.no/no/nyheter-og-media/artikkelarkiv/trenger-lokforere

 

Hei.

 

Regner med du går på skolen der nå. Hva slags informasjon får dere rundt dette og sier de noe om hvor lenge dette vil vare ?

 

 

Dette var ikke noe tema da jeg begynte på skolen. Rektor sa den gang at etter endt utdanning ville alle ha fått seg jobb innen seks måneder. Jeg er derfor forberedt på at jeg kanskje må vente så lenge som seks måneder, men jeg håper jo å få jobb så raskt som mulig. Jeg er dog bekymret for at jeg må vente lengre enn seks måneder. 

 

Skolen er dessverre veldig taus angående dette. Det er sannelig ikke mye informasjon vi har fått fra dem. NLF (Norsk Lokomotivmannsforbund) har holdt et par møter på skolen, og er som regel ganske flinke til å informere oss studenter om hva som skjer.

Det siste jeg har hørt er at det vil bli bedre etter sommeren. Kommer til å bli en flaskehals nå, men folk går alltid av med pensjon, og de trenger alltid nye lokførere.

 

Jeg holder motet oppe. Jeg er ikke kjempebekymret. Jobb som lokfører skal jeg nok få meg :)

 

Skolen holder også på å inngå en avtale med NSB, der ferdig utdannede lokførere uten jobb skal få lov til å øvelseskjøre hos dem, for å holde kompetansen ved like.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var på infomøte på mandag. Selv om de ikke hadde fått det endelig bekreftet hadde skolen fått "klare signaler" fra NOKUT på at 1 års utdanning vil bli godkjent i tide til oppstart i 2018. Skolen planlegger altså selv for at utdanningen blir redusert for alle som har søkt i 2017 for oppstart i 2018. 

 

Det vil visstnok ikke bli slik at studenter som starter høst 2017 blir ferdig etter dem som starter i januar 2018. 

 

Det ble snakket om situasjonen med de ferdig utdannede som ikke har fått jobb enda. Det ble trukket fram at det idag kjøres mye overtid i NSB siden de ikke vil ansette flere før anbudene er avklart. En situasjon som ikke kan vare for bestandig. De trakk også fram at ingen enda har kommet opp med noen framgangsmåte for å gjøre lokførere yngre, slik at overgang til pensjon snart vil gjøre seg gjeldende og dermed skape et behov for nyutdannede pluss at nye tog og økte avganger skaper større behov.

 

Selv om det er en midlertidig nedgang i ansettelser, ser de ingen endringer i de langsiktige trendene. 

 

Altså er ikke skolen bekymret for situasjonen på litt sikt, selv om det neppe er noen stor trøst for dem som går uten jobb nå.. Vi får håpe de har rett, og at det snart løsner for dem som idag er uten jobb.

 

Med til bildet hører det vel også at anbudene på persontogene ble utsatt i fjor høst. Planen til den blåblå regjeringen nå er vel å legge ut anbudene for persontogene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen i høst, med oppstart fra desember 2018. Og Nordlandsbanen, Trønderbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntog på Dovrebanen neste høst med oppstart i desember 2019.. Selv om det er all grunn ti å håpe at de mislykkes, vil jo framdrift i arbeidet med reformen bety at NSB får avklart hva de skal kjøre og kan planlegge hvor mange lokførere de trenger, mens eventuelle nye togselskaper også må starte sine ansettelser. Det kan fort løsne i 2018.. 

 

Hvem vet. Kanskje vi får et ras av lokførere som pensjonerer seg heller enn å ta ansettelse i et nytt utenlandsk selskap iløpet av neste år, slik at situasjonen snus på hodet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Til dere som vurderer å bli lokfører så gjør deg selv og oss andre som allerede sitter i klistret en tjeneste og finn på noe annet. Det er totalt mismatch mellom antallet som utdannes og behovet, og verken skolen eller NSB ser ut til ha noen vilje til å gjøre noe med det. NSB sier de trenger 40 stykker i løpet av hele 2018, per dags dato er del vel omtrent 40 stykker som er ferdig utdannet og uten jobb, inkludert meg. I løpet av 2018 kommer det til å eksamineres ut ytterligere 120 lokførere fra skole, disse er det etter hva jeg kan si ingen planer om hva det skal gjøres med. Og i 2019 kommer det ytterligere 80 stykker.

Jeg spurte NSB rett ut om de så for seg at situasjonen med så mange arbeidsledige lokførere kom til å løse seg i løpet av i 2019, det svaret de nei på. Likevel forsetter NSB å bestille flere og flere førere fra skolen. Dette er jo selvfølgelig en drømmesituasjon for NSB, men det begynner å nærme seg punktet hvor forbundet, NLF, går ut og advarer folk om å begynne på skolen. Jeg er redd både skolen og NSB trenger en slik smekk før de tar ting på alvor. 

 

Det er jo klart at andre foretak, slik som Cargonet og Flytoget kommer til å ansette noen etter hvert, men det er slik jeg ser det ingen planer om å få ansatte i nærheten av det antallet som utdannes i løpet av de neste årene. Jeg vil også minne folk om at detter en en utdannelse som er TOTALT ubrukelig for alt annet enn Jernbane. Dessuten er utdannelsen å anse som ferskvare, desto lengre du går uten jobb desto mindre attraktivt blir du. 

 

Jeg var en stund positiv til situasjonen og regnet med at det ville løse seg, men jeg innser nå hvor totalt håpløst dette virker. Når det er sagt så kan det fort om 5 år igjen være mangel på lokførere, spesielt NSB er helt talentløse når det kommer til personalplanlegging. Dette er etter mitt syn rett og slett ikke godt nok. Og jeg mener folk fortjener å vite hvordan situasjonen faktisk er. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...