Anof Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Begynner 29. De nevnte noe om at nettbrett var lurt. Noen som kan anbefale noen specs? Android/apple? Hvor mange gigg minimalt? Skjermstørrelse, bør det være simkortspor? Osv Hvis jeg husker riktig så har jeg blitt fortalt at alt gjøres via en nettside (https://fido.jbv.no vil jeg anta), så tror ikke du trenger å laste ned apper som er eksklusivt for enten Android eller Apple. gudd, men er det en fordel å ha 3g/4g på da, eller holder det med wifi? Sånn når man skal i praksis tenker jeg. Regner med dem har wifi på skolen:P Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Veit ikke om det er noe eget wifi for ansatte, ellers er jo togwifiet ustabilt. (Nsb passasjertog) ellers så kan du jo bruke delt wifi fra mobilen. Lenke til kommentar
EmmetBrown Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Du trenger ikke 4G/3G på nettbrettet. Som regel bruker man kjørelærerens togbrett på øvelseskjøring (i NSB, flytoget har egne togbrett montert i førerrommet). Du får uansett ikke logget inn i førermodus på ditt eget nettbrett, så du får ikke kvittert toget klar til avgang etc. Hvis føreren heller vil spille candycrush på sitt nettbrett mens du kjører kan du laste inn rutene på eget nettbrett der det er wifi eller via delt internett på mobilen. Lenke til kommentar
EmmetBrown Skrevet 24. august 2016 Del Skrevet 24. august 2016 Med min flaks blir det vel klin umulig å få jobb når jeg er ferdig om 1,5 år. Akkurat ferdig med en Bachelor i Petroleumsteknologi som det er umulig å bruke til noe som helst. Virker som jeg treffer aller yrker etter at de har passert toppen. Gledet meg egentlig veldig til å begynne, men dersom dette også går i dass vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dessuten er jo en lokførerutdanning HELT ubrukelig til noe som helst annet. Man har jo alltids NAV... Synes du er i overkant negativ her. Det er ingenting som tyder på at lokføreryrket "har passert toppen". Passasjertraffiken øker, gods på bane prioriteres og banestrekninger bygges ut. Det som er spesielt akkurat i år er at det er litt usikkert hvordan jernbanestrekningene skal drives i tiden fremover, jfr. jernbanereformen og konkurranseutsetting av diverse banestrekninger. Men - uansett om det blir NSB, Veolia eller China Rail som skal traffikere strekningene så trenger de lokførere, og jo flere selskaper, desto flere lokførere trengs. Og siden det stilles strenge krav til utdannelsen til lokførere er det ikke bare å "importere" lokførere fra andre land. 1 Lenke til kommentar
kalle_1988 Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Veldig spennende å lese dette forumet! Gir gode svar selv på spørsmål man ikke visste man hadde. Av de tingene som ikke er viktige, men fremdeles betyr noe; er det mulig å høre på radio når man kjører tog? Lenke til kommentar
Benes Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Et kjempebra forum. Hvordan er det når man sitter og kjører tog og må på toalettet. Hvordan løses det normalt? Lenke til kommentar
norlyset Skrevet 1. september 2016 Del Skrevet 1. september 2016 Man holder seg og går på toalettet når muligheten byr seg. 1 Lenke til kommentar
michaelsen Skrevet 21. september 2016 Del Skrevet 21. september 2016 Noen fra 2017 kullet som har fått svar på hvilken klasse man kom inn på? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Er vel en viss fare for at dette yrket kan bli truffet av automatiseringen, toget går jo på skinnene og det er begrenset hvor mye som skjer rundt toget. Greier man selvkjørende biler burde tog være enklere. Lenke til kommentar
norlyset Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Det er nok fullt mulig. Dog komplett umulig i våres levetid Lenke til kommentar
EmmetBrown Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Selvkjørende tog er nok ikke så langt unna, nei. Signalanlegg som kan samarbeide med det selvkjørende toget, derimot, er svært langt unna. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 Det er nok fullt mulig. Dog komplett umulig i våres levetid hvorfor det? Lenke til kommentar
norlyset Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 (endret) Man kan f.eks starte med alle alle strekningene som ikke er elektrifisert enda. Solørbanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen + fler. Bare med tanke på at viljen til å bruke penger for å elektrifisere disse banene er fullstendig fraværende, så kan man jo lett skjønne at en så voldsom kostnad det vil være bygge om hele jernbanenettet bare for å kvitte seg med noen lokførere og en haug med allerede operative togsett ikke kommer til å skje med det første. Bergensbanen burde/må fullstendig bygges om for å matche dagens tilbud før en slik automatisering. Når den i sin tid ble bygget gikk Norge nesten bankrott. Reisetiden var å betegne som rask den gang. For å kunne kjøre fortere mellom øst og vest nå må alle svinger rettes ut, mye av strekningen må legges i tunnell. Om det mot all formodning skulle vært en regjering tøffe nok til å ta den utfordringen så ville det tatt en evighet å få ferdigstilt. Man har alle de ytre forholdene på det norske jernbanenettet som automatikk ikke kan handle opp med som sporbrudd, ras, store snømengder, stormer, flom, solslyng, trær over skinner, dyr, hjulslag, dører som slutter å fungere på togene og andre tekniske feil på togene osv osv. Det må bygges et nytt og felles signalsystem over hele landet. Pr nå så finnes det 5 forskjellige bare mellom Oslo S og Drammen. Nye togsett må inn mens alle de gamle må skrotes. Da snakker vi veldig veldig veldig mange tog mtp persontog og godstog. Det må opprettes nye skifteområder der alt av sporveksler osv er sentral og automatikkstyrt. Man må endre hele måten man driver jernbane på. Hva gjør man om en planovergang ikke funker som den skal? Skal da toget stå der i 5 timer med reisende ombord før det kommer noen fra en sentral bare for å kjøre bommene manuelt eller få evakuert de reisende? Og slik kan man spørre seg for alle andre tekniske eller praktiske spørsmål/feil som oppstår. Kan fortsette slik i en evighet med diverse punkter/utfordringer. Mtp at det tydeligvis koster 545.000.- bare for å lage en logo (Bane Nord) så kan du tenke deg kostnadene for å få til alt dette. Det er så liten vilje til å satse på jernbane at vi fortsatt kjører rundt i kjøretøy produsert på 1960 tallet og bruker et signalsystem med 100 år gammel teknologi. Så, det kan skje, men etter all sannsynlighet ikke i vår levetid, og antageligvis ikke i neste genereasjons levetid heller Endret 23. september 2016 av norlyset Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. september 2016 Del Skrevet 23. september 2016 At jernbanen er konservativ er nå en ting, hvis viljen er der er ikke noe av dette noe spesielt vanskelig og gjøre, regner med lokomotivene kan bygges om ganske greit og ett kamera vil fortsatt kunne se ras o.l, dessuten kunne man ha kamerasensorer i rasfalige områder og på den måten kunne varsle. Men men vi er off topic så jeg gir meg her. Lenke til kommentar
thetank1 Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Kan man som lokfører jobbe som hovedsikkerhetsvakt eller LFS uten å ta HSV/LFS-kurs på jernbaneskolen? Lenke til kommentar
Blåhval88 Skrevet 6. oktober 2016 Del Skrevet 6. oktober 2016 En venn av meg jobber som lokfører i en turnus der han jobber en uke, for så å ha en uke fri. Noen som vet om det er mange selskaper som benytter seg av den type turnus? Lenke til kommentar
ssd- Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Kan man som lokfører jobbe som hovedsikkerhetsvakt eller LFS uten å ta HSV/LFS-kurs på jernbaneskolen? Nei. 1 Lenke til kommentar
ssd- Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 En venn av meg jobber som lokfører i en turnus der han jobber en uke, for så å ha en uke fri. Noen som vet om det er mange selskaper som benytter seg av den type turnus? Hvilket selskap jobber vennen din i? Har ikke hørt om noen lokførere som har slik turnus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå