Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

 

Begynner 29. De nevnte noe om at nettbrett var lurt. Noen som kan anbefale noen specs? Android/apple? Hvor mange gigg minimalt? Skjermstørrelse, bør det være simkortspor? Osv

 

Hvis jeg husker riktig så har jeg blitt fortalt at alt gjøres via en nettside (https://fido.jbv.no vil jeg anta), så tror ikke du trenger å laste ned apper som er eksklusivt for enten Android eller Apple.

 

gudd, men er det en fordel å ha 3g/4g på da, eller holder det med wifi? Sånn når man skal i praksis tenker jeg. Regner med dem har wifi på skolen:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke 4G/3G på nettbrettet. Som regel bruker man kjørelærerens togbrett på øvelseskjøring (i NSB, flytoget har egne togbrett montert i førerrommet). Du får uansett ikke logget inn i førermodus på ditt eget nettbrett, så du får ikke kvittert toget klar til avgang etc. Hvis føreren heller vil spille candycrush på sitt nettbrett mens du kjører kan du laste inn rutene på eget nettbrett der det er wifi eller via delt internett på mobilen.

Lenke til kommentar

 

Med min flaks blir det vel klin umulig å få jobb når jeg er ferdig om 1,5 år. Akkurat ferdig med en Bachelor i Petroleumsteknologi som det er umulig å bruke til noe som helst. Virker som jeg treffer aller yrker etter at de har passert toppen. Gledet meg egentlig veldig til å begynne, men dersom dette også går i dass vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dessuten er jo en lokførerutdanning HELT ubrukelig til noe som helst annet. Man har jo alltids NAV...  

 

 

 

Synes du er i overkant negativ her. Det er ingenting som tyder på at lokføreryrket "har passert toppen". Passasjertraffiken øker, gods på bane prioriteres og banestrekninger bygges ut. Det som er spesielt akkurat i år er at det er litt usikkert hvordan jernbanestrekningene skal drives i tiden fremover, jfr. jernbanereformen og konkurranseutsetting av diverse banestrekninger. Men - uansett om det blir NSB, Veolia eller China Rail som skal traffikere strekningene så trenger de lokførere, og jo flere selskaper, desto flere lokførere trengs. Og siden det stilles strenge krav til utdannelsen til lokførere er det ikke bare å "importere" lokførere fra andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Man kan f.eks starte med alle alle strekningene som ikke er elektrifisert enda. Solørbanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen + fler. Bare med tanke på at viljen til å bruke penger for å elektrifisere disse banene er fullstendig fraværende, så kan man jo lett skjønne at en så voldsom kostnad det vil være bygge om hele jernbanenettet bare for å kvitte seg med noen lokførere og en haug med allerede operative togsett ikke kommer til å skje med det første.

 

Bergensbanen burde/må fullstendig bygges om for å matche dagens tilbud før en slik automatisering. Når den i sin tid ble bygget gikk Norge nesten bankrott. Reisetiden var å betegne som rask den gang. For å kunne kjøre fortere mellom øst og vest nå må alle svinger rettes ut, mye av strekningen må legges i tunnell. Om det mot all formodning skulle vært en regjering tøffe nok til å ta den utfordringen så ville det tatt en evighet å få ferdigstilt.

 

Man har alle de ytre forholdene på det norske jernbanenettet som automatikk ikke kan handle opp med som sporbrudd, ras, store snømengder, stormer, flom, solslyng, trær over skinner, dyr, hjulslag, dører som slutter å fungere på togene og andre tekniske feil på togene osv osv.

 

Det må bygges et nytt og felles signalsystem over hele landet. Pr nå så finnes det 5 forskjellige bare mellom Oslo S og Drammen.

 

Nye togsett må inn mens alle de gamle må skrotes. Da snakker vi veldig veldig veldig mange tog mtp persontog og godstog.

 

Det må opprettes nye skifteområder der alt av sporveksler osv er sentral og automatikkstyrt.

 

Man må endre hele måten man driver jernbane på.

 

Hva gjør man om en planovergang ikke funker som den skal? Skal da toget stå der i 5 timer med reisende ombord før det kommer noen fra en sentral bare for å kjøre bommene manuelt eller få evakuert de reisende? Og slik kan man spørre seg for alle andre tekniske eller praktiske spørsmål/feil som oppstår.

 

Kan fortsette slik i en evighet med diverse punkter/utfordringer.

 

Mtp at det tydeligvis koster 545.000.- bare for å lage en logo (Bane Nord) så kan du tenke deg kostnadene for å få til alt dette.

 

Det er så liten vilje til å satse på jernbane at vi fortsatt kjører rundt i kjøretøy produsert på 1960 tallet og bruker et signalsystem med 100 år gammel teknologi.

 

Så, det kan skje, men etter all sannsynlighet ikke i vår levetid, og antageligvis ikke i neste genereasjons levetid heller

Endret av norlyset
Lenke til kommentar

At jernbanen er konservativ er nå en ting, hvis viljen er der er ikke noe av dette noe spesielt vanskelig og gjøre, regner med lokomotivene kan bygges om ganske greit og ett kamera vil fortsatt kunne se ras o.l, dessuten kunne man ha kamerasensorer i rasfalige områder og på den måten kunne varsle.

Men men vi er off topic så jeg gir meg her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En venn av meg jobber som lokfører i en turnus der han jobber en uke, for så å ha en uke fri.

Noen som vet om det er mange selskaper som benytter seg av den type turnus?

Hvilket selskap jobber vennen din i?

Har ikke hørt om noen lokførere som har slik turnus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...