Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jeg tror mange har blitt lokket til å søke via denne tråden fordi folk sier det er så dritbra betalt. Det blir litt feil premisser tror jeg. Det er som å starte på karate for å "lære å drepe folk". De som går med den innstillingen forsvinner stort sett innen 1 mnd.

 

Kan tenke meg du er litt lei av å si "dørene lukkes", da accord...

 

Det er vanvittig betalt å være jetflykaptein og helikopterpilot også, men det er svært få som faktisk ER det. Sikkert en god grunn til det og.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som Aasgaard sier, så må ikke folk se seg blindt på at det er "greit" betalt. Hvor folk tjener over 1 mill i året som lokfører, vet ikke jeg, men det er isåfall utrolig sjelden!

 

Hørtes litt drøyt ut på meg også. Hadde vært kjempefornøyd med 450.000 inkl. litt overtid og 500.000 med endel mer overtid jeg.

 

Når det gjelder søknader på opptaket nå, så hørte jeg fra kontoret at det hadde kommet inn godt over 500 søknader på disse plassene!

 

Stønn :roll:

 

Dere som har kommet på intervju før, hadde alle bachelorgrad eller ? ;)

 

Eller kom noen inn med almenfag+noen års yrkeserfaring ?

Lenke til kommentar

Jeg søkte meg jo inn før det ble så populært, hadde mine tester rundt påsketider i fjor. Men i min klasse er det folk med alle typer utdanning. For eksempel programmerere, elektrikere, platearbeider, bussjåfør og konduktører. Kan ikke tenke meg at skolen prioriterer de med høyest utdanning, tror nok heller de plukker ut de som egner seg best av de som har god nok utdanning/yrkeserfaring.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet. Nettopp derfor tenkte jeg det var greit å poengtere at det ikke var fullt så enkelt. ;)

Hm... Her er det tydelig noen som har problemer med et av test-elementene, nemlig språkforståelse... ;)

 

Som jeg sa, vet jeg om EN lokfører som i fjor tjente over 1 mill kroner. Er det vanlig? Absolutt ikke. Er det vanlig å tjene 6-700.000? Ja, det er langt fra uvanlig - særlig dersom man har kjørelærerkompetanse.

 

For meg - og veldig mange andre lokførere - er lønn en vesentlig faktor i valget av nettopp dette yrket. Det er en ansvarsfull, men behagelig jobb. Med fare for å hisse på meg mange som tydeligvis har et mer hellig forhold til lokføreryrket, vil jeg påstå at det er lettjente penger! Og jeg er overbevist om at lønnsnivået er den viktigste grunnen til at skolen har så mange søkere...

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet. Nettopp derfor tenkte jeg det var greit å poengtere at det ikke var fullt så enkelt. ;)

Hm... Her er det tydelig noen som har problemer med et av test-elementene, nemlig språkforståelse... ;)

 

Som jeg sa, vet jeg om EN lokfører som i fjor tjente over 1 mill kroner. Er det vanlig? Absolutt ikke. Er det vanlig å tjene 6-700.000? Ja, det er langt fra uvanlig - særlig dersom man har kjørelærerkompetanse.

 

For meg - og veldig mange andre lokførere - er lønn en vesentlig faktor i valget av nettopp dette yrket. Det er en ansvarsfull, men behagelig jobb. Med fare for å hisse på meg mange som tydeligvis har et mer hellig forhold til lokføreryrket, vil jeg påstå at det er lettjente penger! Og jeg er overbevist om at lønnsnivået er den viktigste grunnen til at skolen har så mange søkere...

 

Kan jeg spørre hvor du jobber?

Lenke til kommentar
Og er du teknisk inkompetent så er ikke dette yrket noe for deg . Og som herr Aasgård nevnte ; skolen er hard og det er mye mye høyre tempo en vgs/ universitet - Og har du ikke interessen for det tekniske så kan det være problematisk å tilegne seg stoffet ,og er motivasjonen fraværende så faller man sannsynligvis av lasset.

 

Man bør ta i betrakting at yrket kan være belastende og man bør være meget sterk rent psykisk, daglig kjører lokførerne over dyr og innimellom så er det mennesker som velger å ta livet sitt - Og det går inn på oss ,vi er tross alt mennesker og mange vil bli preget av slike hendelser livet ut .

 

Og når togene streiker eller systemet ikke fungerer helt tilfredsstillende så er presset stort . Og man har mas fra alle kanter ..

 

Til alle her som tror det er bare å trykke dødmannsknappen og bremse på hver stasjon.. Tenk igjen

 

Hm. Er det slik å forstå at du ikke enda er opptatt ved skolen? Du uttaler deg nemlig som du er en garvet fører (no offence)...

 

Jeg liker å kalle en spade for en spade (i tydelig kontrast til andre her). Hvis du har de rette forutsetningene for yrket, er det IKKE vanskelig å kjøre tog. Selve betjeningen av et moderne motorvognsett er ikke stort vanskeligere enn å kjøre bil. Men - man har selvsagt et stort ansvar og må være relativt konsentrert under togfremføringen og kunne håndtere avvikssituasjoner. Mye av arbeidstiden går også med til andre oppgaver enn selve fremføringen av toget.

 

Når det gjelder skolen, er jeg også uenig i at denne er så voldsomt vanskelig. Den største bøygen er å komme inn. Har du kommet inn, er sjansen for å ryke ut liten (men ja - noen få ryker også underveis). Å sammenlikne det med et universitetsstudium blir rett og slett latterlig (ja, jeg vet hva jeg snakker om)...

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet. Nettopp derfor tenkte jeg det var greit å poengtere at det ikke var fullt så enkelt. ;)

Hm... Her er det tydelig noen som har problemer med et av test-elementene, nemlig språkforståelse... ;)

Det er det heldigvis ikke opp til deg å bedømme. Det ble gitt uttrykk for at det virket enkelt å tjene veldig mye penger, da mener jeg bestemt det er riktig å poengtere at slike summer er unormale. Dersom du vet om en som rundet millionen i 2007, betyr jo ikke det automatisk at lesere av denne tråden kan regne det som en realistisk årslønn. En annen ting er at de vet svært lite om ditt referansegrunnlag. Jeg har også hørt om ekstreme tilfeller (f.eks. i OBAS), men det er og blir nettopp det, tilfeller.

 

Tror bare vi forvirrer mer enn vi veileder når ekstreme tilfeller dras inn.

 

Jeg liker å kalle en spade for en spade (i tydelig kontrast til andre her). Hvis du har de rette forutsetningene for yrket, er det IKKE vanskelig å kjøre tog. Selve betjeningen av et moderne motorvognsett er ikke stort vanskeligere enn å kjøre bil. Men - man har selvsagt et stort ansvar og må være relativt konsentrert under togfremføringen og kunne håndtere avvikssituasjoner. Mye av arbeidstiden går også med til andre oppgaver enn selve fremføringen av toget.

Nei, som det er nevnt x antall ganger i denne tråden, er det ikke vanskelig å føre et tog når alt fungerer som det skal, men som du sier, ansvaret er et ganske annet enn hva du har når du kjører bil. Vil forøverig fortsatt hevde at det er enklere å lære seg å kjøre bil enn tog. Spesielt hvis man går litt inn for komfort og økonomisk kjøring.

 

Når det gjelder skolen, er jeg også uenig i at denne er så voldsomt vanskelig. Den største bøygen er å komme inn. Har du kommet inn, er sjansen for å ryke ut liten (men ja - noen få ryker også underveis). Å sammenlikne det med et universitetsstudium blir rett og slett latterlig (ja, jeg vet hva jeg snakker om)...

Du kan komme med dine sammenligninger og erfaringer, men du kan droppe kommentarer som "Å sammenlikne det med et universitetsstudium blir rett og slett latterlig". Det går rett og slett på vi har som mål at brukerne skal holde en høflig tone på forumet (se retningslinjer).

 

Du får gjerne mene akkurat hva du vil, og det kan hende du slet mer på universitetet enn det jeg gjorde. Men jeg holder fast på mitt. Jeg har studert på NTNU (celle- og molekylærbiologi og diverse IT), og jeg opplevde ikke det som vanskeligere. Når det er sagt så har aldri jeg hevdet at det er umenneskelig å komme gjennom jernbaneskolen (snarere tvert i mot). Men nei, man kan ikke sove seg gjennom det.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar
Og er du teknisk inkompetent så er ikke dette yrket noe for deg . Og som herr Aasgård nevnte ; skolen er hard og det er mye mye høyre tempo en vgs/ universitet - Og har du ikke interessen for det tekniske så kan det være problematisk å tilegne seg stoffet ,og er motivasjonen fraværende så faller man sannsynligvis av lasset.

 

Man bør ta i betrakting at yrket kan være belastende og man bør være meget sterk rent psykisk, daglig kjører lokførerne over dyr og innimellom så er det mennesker som velger å ta livet sitt - Og det går inn på oss ,vi er tross alt mennesker og mange vil bli preget av slike hendelser livet ut .

 

Og når togene streiker eller systemet ikke fungerer helt tilfredsstillende så er presset stort . Og man har mas fra alle kanter ..

 

Til alle her som tror det er bare å trykke dødmannsknappen og bremse på hver stasjon.. Tenk igjen

 

Hm. Er det slik å forstå at du ikke enda er opptatt ved skolen? Du uttaler deg nemlig som du er en garvet fører (no offence)...

 

Jeg liker å kalle en spade for en spade (i tydelig kontrast til andre her). Hvis du har de rette forutsetningene for yrket, er det IKKE vanskelig å kjøre tog. Selve betjeningen av et moderne motorvognsett er ikke stort vanskeligere enn å kjøre bil. Men - man har selvsagt et stort ansvar og må være relativt konsentrert under togfremføringen og kunne håndtere avvikssituasjoner. Mye av arbeidstiden går også med til andre oppgaver enn selve fremføringen av toget.

 

Når det gjelder skolen, er jeg også uenig i at denne er så voldsomt vanskelig. Den største bøygen er å komme inn. Har du kommet inn, er sjansen for å ryke ut liten (men ja - noen få ryker også underveis). Å sammenlikne det med et universitetsstudium blir rett og slett latterlig (ja, jeg vet hva jeg snakker om)...

 

 

Nei ærlig talt. Nå lurer jeg på om du i det hele tatt er lokfører!! Når tok du utdanninga?

 

Skolen er IKKE enkel. Dette er såklart individuellt, men for folk flest, så er det tøfft. Jeg har en del år på universitet bak meg, og dette krever MYE!! Mye mer enn det jeg har studert før. Å nesten si at denne skolen er enkel, blir for dumt.

80% er grensa du må forholde deg til på eksamener, thats it. Bommer du en gang, får du en sjanse til iløpet av 2 uker. På de to ukene til neste forsøk, skal du følge den vanlige undervisningen som normalt + at du skal lese deg opp til ny eksamen i det du har strøket på. Du trenger ikke være rakettforsker på å fatte at det blir stressende og vanskelig!

 

Ja, de fleste kommer seg gjennom året, heldigvis. Har hørt at 85 prosent kommer gjennom. Men kommer du med den oppfattningen at dette blir et enkelt år, så kan du fort bli de 15% som ikke blir lokfører.

Endret av Mini11
Lenke til kommentar

Aasgaard:

 

Jeg har/hadde tro på at leserene av denne tråden er såpass oppegående at de ikke generaliserer over det ENE tilfellet jeg nevnte.

 

Min hensikt var å opplyse om det reele lønnsnivået. Tallet jeg nevnte var 550.000, som er et meget sannsynlig lønnsnivå. Det er ingen lønnstige som i andre bransjer, så nyutdannede lokførere har samme lønn som mer erfarne førere (med unntak av tilleggskompetanse som noen innehar). Det er også store forskjeller fra tur til tur (avhengig av ugunstig arbeidstid og diverse andre tillegg).

Endret av PetterP
Lenke til kommentar

PetterP minner meg om de sure bussjåførene som er konstant irriterte og hater jobben sin. Trolig er du i feil yrke min gode venn. Bitterhet er ikke sunt

 

Men jeg er dels enig med PetterP ,mange av de som søker nå gjør det pga lønna .

 

Jeg er ikke Lokfører nei,men jeg er t-banefører og har da som oppgave å fremføre "tog" - Det er ikke så stor forskjell fra en lokførers jobb ,bortsett fra vi er underbetalte og undervurderte i forhold til ansvaret .Mange av oss kjører rundt materiell som opptil 40 år gammelt og har mye feil . Men til tross for det så har T-banen 70-80 % fornøyde kunder, mye av det skyldes ansattes stå-på-vilje.

 

Når har jeg ikke noe opplevd erfaring fra lokfører-yrket eller jernbaneskolen. Men jeg har noen bekjente som har det, og jeg viderefører kun deres erfaring og meninger.

 

Kan nok dels være enig med deg at jeg ikke 100% grunnlag for å uttale meg men jeg velger å stå ved det jeg sier.

Lenke til kommentar

Jeg er langt i fra et teknisk vidunder. Jeg har 13 år som førskolelærer bak meg, de fleste av dem som spesialpedagog.

 

Man trenger med andre ord ikke ha en sterk teknisk/mekanisk bakgrunn. Mye handler om abeidsinnsats og holdning.

 

Jeg har lært mer på dette ene året enn jeg gjorde i løpet av et treårig høyskolestudium, og når sant skal sies så skyldes det to ting:

-Min egen innsatsvilje

-Et veldig kompakt og målrettet studium.

 

Gjør jeg dette for lønna? Nei. Ikke er jeg en tognerd heller. Trives jeg med å kjøre tog? Ja. Jeg har hatt noen fantastiske uker i løpet av de tre ukene med øvelseskjøring.

Jeg sier selvsagt ikke nei takk til å gå opp 200.000 eller så i lønn heller, men det er ikke pengene som driver meg.

 

Jeg gleder meg jeg :)

Lenke til kommentar

Mini11:

 

Du må lure så mye du vil, men jeg er altså ferdig på skolen.

 

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du sier. For folk flest går dette året veldig greit. Stryker man en gang, får man som det er nevnt en sjanse til - og da skjerper man seg nødvendigvis om man har et ønske om å fullføre. Statistikken taler sitt klare språk - de fleste kommer igjennom! Mer er det vel ikke nødvendig å si om den saken.

Endret av PetterP
Lenke til kommentar
Mini11:

 

Du må lure så mye du vil, men jeg ble altså ferdig på skolen i januar (men er altså ikke autorisert enda).

 

Noe som ikke stemmer her da. Du sier yrket ikke krever så mye, og at det er lettjente penger, men du er ikke autorisert enda. hmmmmmmm.......

 

Joda, du har noen bolker med øvelseskjøring, da MED kjørelærer i føreromet. Hvordan vil du reagere når noe går galt og du er alene? Enn hvis du kjører ned en person? En flokk med sau? sporer av med toget pga du har holdt for høy fart i en veksel. Kan du da si at dette er lettjente penger? Neppe!

 

SAS pilotene har en enklere jobb enn lokførere. De bare plotter inn tall i en autopilot og drikker kaffe, men å si at de har en enkel jobb er ikke jeg enig i. De fortjener den millionen de tjener i året mener jeg.

 

Selvsakt er det mange flere fordeler med yrket og skolen enn det er ulemper. Det er jo derfor vi holder på med dette. Men å si at dette yrket medfører lettjente penger blir bare for teit når du ikke er ferdig utdannet enda.

 

Jeg gleder meg masse til at jeg forhåpentligvis blir ferdigutdannet lokfører!

Endret av Mini11
Lenke til kommentar
Noe som ikke stemmer her da. Du sier yrket ikke krever så mye, og at det er lettjente penger, men du er ikke autorisert enda. hmmmmmmm.......

 

Min gode mann, og med 85% sannsynlighet (var det ikke det du sa?), kommende kollega:

 

Jeg har mine oppfatninger av yrket, og etter 1 år på Jernbaneskolen har man en ganske så god ide om hva togkjøring handler om.

 

Jeg setter punktum for min deltagelse her, men jeg vil bare avslutte med å si at jeg på ingen måte er bitter eller hater jobben, slik som noen antydet. Tvert imot! Jobben er topp!

 

Lykke til videre til dere som fortsatt er på skolen!

Endret av PetterP
Lenke til kommentar

Hva skjedde med denne tråden da.. Det var jo en "kosetråd" til side 15 hvor en ikke helt forstår hvorfor vi som går på/skal begynne på utdannelsa er så gira.

 

Jeg har også en Bachelor grad, og selv om denne ikke er relevant til lokfører yrket vet jeg hva som menes med en hard utdannelse for å oppnå sine mål.

 

Lønna er heller ikke avgjørende for meg. Innen IT kunne jeg lett ha tjent mye mer, men jeg gidder ikke å sitte på kontor mer. Jeg vil ut i 'verden' og ha ansvar for å kjøre masse mennesker på jobb hver dag - skikkert og presist. Så ikke si at mine motiver er feil.

 

Jeg begynner å kjenne en del som går på jernbaneskolen nå og vet at miljøet der er topp. Så jeg gleder meg.. og om noen har et problem med det så er jo det dumt.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Man kan nok regne med ganske varierende oppfatniger. Det som fortoner seg enkelt og som "plankekjøring" for noen er svært vanskelig og krevende for andre. En lønn som av noen oppfattes som svært god, er ikke mer enn brukbar for andre.

 

Jeg tror vi kan konkludere med at jobben som lokfører er relativt godt betalt, men en krevende jobb med veldig varierende arbeidstid og stort ansvar, og derfor ikke overbetalt. Skolen er overkommelig for de aller fleste, men krever jevn jobbing og innsats over året, dermed passer det dårlig med "skippertaksmentatlitet".

 

Det er ihvertfall min oppfatning av denne tråden.

 

Nå som søknadsfristen er over synes jeg det er svært interessant å høre om noen får telefon ang. intervju. Håper dere sier ifra med en gang her ;)

Lenke til kommentar

Jeg fikk brev i posten i dag. Om at jeg ikke oppfyller inntakskravene, men på bakgrunn av min jobb/utdanningserfaring kan jeg ta et forkurs og være kvalifisert om jeg består dette.

 

Står at jeg skal ringe dem, og at jeg da vil bli kalt inn til intervju/tester i starten av april, hvor man også skal få mer info om forkurset :)

Lenke til kommentar
Jeg fikk brev i posten i dag. Om at jeg ikke oppfyller inntakskravene, men på bakgrunn av min jobb/utdanningserfaring kan jeg ta et forkurs og være kvalifisert om jeg består dette.

 

Står at jeg skal ringe dem, og at jeg da vil bli kalt inn til intervju/tester i starten av april, hvor man også skal få mer info om forkurset :)

 

Såpass kjapt ja! Gratulerer! Irriterende at jeg er på ferie nå og ikke får sjekket posten ;)

 

Men jeg _tror_ jeg oppfyller inntakskravene siden jeg har 3MN+3FY...?

 

Oppga du epost-adresse på søknaden ?

 

Det er jo oppløftende at de innkaller til intervju/test selv om man ikke oppfyller kravene. Virker som om de fleste får en sjanse da. Hadde man hatt 300 søkere som tilfredsstilte kravene hadde man neppe brydd seg om å holde forkurs (?) om man ikke helst vil ha folk med yrkeserfaring da, og ikke 20-åringer. Håper det er slik :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...