Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Anbefaler å lese artikkelen jeg linket til over her.

 

Det som kan være lurt å tenke igjennom, er at du skal kjøre tog med ansvar for livet til hundrevis av mennesker. Vil du da ha den korteste utdannelsen eller den beste utdannelsen som mulig? Har du søkt Norsk jernbaneskole også?

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Har lest artikkelen.

 

Ser også for meg at praksis er vel så viktig som teorien - der kommer vel ingen unna.

 

Kan forøvrig ta sammenligning mellom USA og Europa når det kommer til sertifikater innen luftfart.

I USA lærer man det man må kunne og vel så det, mens i Europa f.eks så må jeg som er helikopterpilot lære å lastberegne en Boeing 747. Nyttig? Ikke spesielt.

Endret av Kian
Lenke til kommentar

Her ser du hvordan det ender når noen finner ett smutthull i regelverket og setter liv i fare.

 

http://www.lokmann.no/aktuelt/siste/pressemeldingnlfstoppertogpaabergensbanen

 

Kan også legge til at utdanningen du får på Norsk jernbaneskole ikke omhandler last av 747 eller andre unyttige ting. Den inneholder også 16 uker øvelseskjøring, endel simulatorkjøring, 4-5 ukers skifteopplæring med mye praksis osv osv. Mye av dette prøver nå ett visst selskap å kutte ned på ved hjelp av ett smutthull i regelverket. 

 

Man kan også spekulere på hvorfor dette gjøres, men det er lett å se sammenhengen mellom ett godstogselskap som skiller ut førerne sine fra selve jernbaneforetaket, til stor protest,  og sliter dermed med å få nok førere.

 

Edit: Teorien er også mye viktigere enn du skule tro. Bremser kan feks feilbehandles på mange måter, her må teorien ligge i bagrunn for at man skal ta de rette valgene. Hvis ikke kan du være den som sitter der med 1000 tonn i ryggen og null bremseeffekt. Trafikksikkerhet og skifting er andre eksempler på teori som må sitte for å kunne fremføre toget på en forsvarlig måte.

Endret av magb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nødvendigheten til kunnskap om feks bremser, blir litt annerledes med 1000tonn i 80km/t ned fra fjellet, enn ved 50tonn i 30km/t i byen. Det er også litt lettere å få hjelp fra andre midt i Oslo hvis man skulle komme ut for problemer.

 

Men ja, for all del, yrkene kan sammenliknes, man har ansvaret for sikkerheten til mange mennesker, og opplæring bør være så god som mulig i begge tilefeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke noe poeng å glorifisere dette yrket mer enn nødvendig.

Sammenligning med T-bane og trikk er reel.

Om du virkelig ikke har oppfatning over at det er en viktig jobb og sammenligner flere tusen tonn vekt med en trikk på 40-50 tonn så har man ingenting på jernbanen å gjøre, velger man da å ta utdanning igjennom skolen til et cowboyselskap som leter etter billigst og raskest mulig måte med smutthull og mangler så mangler man noe i topplokket.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OK

 

 

 

Ikke noe poeng å glorifisere dette yrket mer enn nødvendig.

Sammenligning med T-bane og trikk er reel.

Om du virkelig ikke har oppfatning over at det er en viktig jobb og sammenligner flere tusen tonn vekt med en trikk på 40-50 tonn så har man ingenting på jernbanen å gjøre, velger man da å ta utdanning igjennom skolen til et cowboyselskap som leter etter billigst og raskest mulig måte med smutthull og mangler så mangler man noe i topplokket.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Først og fremst så ser jeg at jeg glemte å gratulere deg med plass. Gratulerer!

Når begynner du på skolen? Eller hvis du allerede har begynt; når begynte du? 

 

Kan det stemme at det er 3-4 inntak i løpet av et år? Kan huske å ha lest noe om det her i denne tråden. HVIS jeg nå skulle være så heldig å få plass, så kan jeg altså regne med å begynne på skolen allerede i august? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Først og fremst så ser jeg at jeg glemte å gratulere deg med plass. Gratulerer!

Når begynner du på skolen? Eller hvis du allerede har begynt; når begynte du? 

 

Kan det stemme at det er 3-4 inntak i løpet av et år? Kan huske å ha lest noe om det her i denne tråden. HVIS jeg nå skulle være så heldig å få plass, så kan jeg altså regne med å begynne på skolen allerede i august? 

 

 

 

Takk for det :) Jeg begynte like etter sommeren, jeg var heldig og fikk tilbud om en av plassene på dette kullet da det hadde blitt frafall og de måtte fylle det opp. Har vært hektiske måneder frem til første øvelseskjøring, men trives veldig godt.

 

Det er flere kull som starter i løpet av et år ja. I 2015 var det vel 5 eller 6 oppstarter. Det er bare ett inntak, hvor de da fordeler studentene ut over 5-6 kull, avhengig av hvor mange studenter de tar inn, naturligvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...