Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jeg fikk telefon fra skolen ei uke eller så etter søknadsfristen var gått ut om jeg kunne komme på intervju 3 dager etter. Jeg heiv meg rundt, bestillte billetter og fiksa overnatting hos ein venninne og sto der nystrigla litt før kl 8 på morraskvisten. Dette var i november 2006 og det var glatt og ekkelt å gå fra Haugenstua til Jernkroken. Jeg ble nedspruta av en bil også...

 

Høres bra ut, en uke er ikke all verdens å vente, klarer det ;)

 

Lykke til med søknaden, jeg skal krysse fingrene for deg Jokke, hvis du krysser dine for meg;)

 

Krysser i vei jeg!

 

Når det gjelder kjøring etter endt utdanning så er det i hovedsak lokaltogkjøring, men lokaltogkkjøring er ikke bare innerlokalen og Ski-lokalen. Med et visst forbehold om at det er noe jeg ikke vet om så er 'alt' som kjøres med 69 og 72 lokatogkjøring. Så både Mysen, Rakkesta, Moss, Årnes, Eidsvoll, Drammen, Spikketad, Kongsberg etc er lokaltogkjøring. Vi blir ikke sittende og kjøre mellom Lillestrøm og Asker i to år.

 

Høres også bra ut, om jeg var fornøyd med Asker-Lillestrøm-Gardermoen hadde jeg vel evt. satset på Flytoget isteden ;)

 

Du skriver at det er i "hovedsak" lokaltogkjøring, betyr det at man kan få opplæring på annet materiell de første årene også ? Hadde neppe hatt noe imot å kjøre litt 70-sett, men den kjøringa taes kanskje ikke av personell stasjonert i Oslo ?

 

Åååhh, håper virkelig jeg klarer å komme inn ellers blir jeg skikkelig deppa :(

Er enormt motivert til å klare dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste nytt her:

 

Mange vil bli lokomotivfører i Norge

 

De regner altså med i overkant av 300 søkere og vil fylle opp 3 kull á 22 elever. Det blir ca. 1 av 5 som kommer inn. Om vi regner med at halvparten faller bort på den arbeidspsykologiske testen og noen i helsesjekken blir det vel omtrent halvparten kommer videre etter intervju. Ikke helt håpløst akkurat.

 

Lurer dog på hva de mener med "livsstilssykdommer". Håper ikke 10kg over idealvekten er noe problem :)

Lenke til kommentar
I kontrakten min står det at jeg innen to år skal få opplæring på 69, 70, 72 og EL18.

 

Vi starter med 69 og 72 og så kommer de to andre sånn etter hvert :)

Står dette i kontrakten din? I min kontrakt står det ingenting om dette, men det er derimot nevnt i "tilbudsbrevet" vi fikk før vi skrev kontrakten.

Endret av PetterP
Lenke til kommentar

Ikke lenge til søknadsfristen går ut nå .. Og hvis det er 300 søker og de skal fylle 3 kull a 66 plasser så vil jeg er sjansen for å komme in er ca 20% . Da har jeg selvsagt ikke regnet med at det vil antagligvis være flere søkere som ikke oppfyller de formelle kravene - og noen av dem kan ha diabetes ,høy blodtrykk, overvekt etc . Og dermed er man ute av leken.

 

 

Er jo ganske spent selv ,og det spørs om jeg i hele tatt blir kalt inn og om jeg blir kalt inn så er faren for å stryke relativ stor ..

 

 

Men på en annen side så er det bedre å ha prøvd det .. Og stryker man på disse "testene" så er det jo fair sak .

Endret av Accordvvti
Lenke til kommentar

Går ut ifra at du mente 3 kull a 22 plasser ja.

 

Du kan jo tenke slik.. Av de 300 er kanskje 200 kvalifisert.. enten direkte eller indirekte og blir innkalt til intervju. 20% faller ifra på intervjuet (feil motivasjon - holdning til sikkerhet osv), så 160 tar arbeidspsykologisk prøve.. 50% av disse faller ut så det står 80 igjen.. noen faller ut på helsesjekken og jernbaneskolen står igjen med 60-70. Av disse må sikkert en del igjennom forkurs.

Det har tidligere vært sagt at skolen trenger 120 søkere for å fylle et kull.

 

Kom uthvilt (og tidsnok!) til både intervju og prøve, så går det sikkert bra :)

 

Er det forresten noen som vet om junikullet ble fyllt opp? Det kan være at noen av dere som søker nå i februar får plass der.

Lenke til kommentar
Går ut ifra at du mente 3 kull a 22 plasser ja.

 

Du kan jo tenke slik.. Av de 300 er kanskje 200 kvalifisert.. enten direkte eller indirekte og blir innkalt til intervju. 20% faller ifra på intervjuet (feil motivasjon - holdning til sikkerhet osv), så 160 tar arbeidspsykologisk prøve.. 50% av disse faller ut så det står 80 igjen.. noen faller ut på helsesjekken og jernbaneskolen står igjen med 60-70. Av disse må sikkert en del igjennom forkurs.

Det har tidligere vært sagt at skolen trenger 120 søkere for å fylle et kull.

 

Kom uthvilt (og tidsnok!) til både intervju og prøve, så går det sikkert bra :)

 

Det er den der 50-prosenten som plager meg mest ;)

 

Vanskelig å vite hvordan man ligger an i forhold til andre på slikt. Dere som har vært igjennom systemet, fikk dere noe inntrykk av hvordan kvaliteten på søkermassen generelt var ? Virket alle rimelig oppegående eller var det mye rart ? Eller kanskje man ikke møter noen av de andre før man er tatt inn ?

 

Har noen prøvd testen på officer.nu ? Kan den gi en pekepinn på om hvorvidt man har en ok sjanse til å klare jernbaneskolens tester ?

Lenke til kommentar
Det er den der 50-prosenten som plager meg mest ;)

 

Vanskelig å vite hvordan man ligger an i forhold til andre på slikt. Dere som har vært igjennom systemet, fikk dere noe inntrykk av hvordan kvaliteten på søkermassen generelt var ? Virket alle rimelig oppegående eller var det mye rart ? Eller kanskje man ikke møter noen av de andre før man er tatt inn ?

 

Har noen prøvd testen på officer.nu ? Kan den gi en pekepinn på om hvorvidt man har en ok sjanse til å klare jernbaneskolens tester ?

 

Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, så jeg vet ikke hva som er blitt sagt tidligere. Det er absolutt overkommelig for en nogenlunde oppegående person med litt teknisk innsikt å komme igjennom prøvene. Men det møter mye bra folk - og det er også en del som har høyere utdannelse. Som du er inne på er det den arbeidspsykologiske testen som er bøygen for de fleste. Strykprosenten varierer sterkt, og har visst vært oppe i 70% - men kan jo teoretisk være null. En del av prøven er en klassisk IQ-test, over samme lest som man har på sesjon. Ellers testes språkforståelse, teknisk forståelse (fysikk i praksis), simultankapasitet og stressmestreing (du kommer til å hate ludobrikker for all ettertid). Du har sikkert selv en formening om hvordan du ligger an i forhold til disse parameterene. Om du har mulighet, så snakk med en som har vært på prøvene. Da mener jeg du har et bra fortrinn, og slipper å bli overrasket på noen måte. Noen av oppgavene går det faktisk an å trene litt på først også - selv om det absolutt ikke er intensjonen at søkerne skal møte forberedt. Når det gjelder det første intervjuet, tror jeg du skal være ganske bortreist for å ikke komme videre herfra. Hvis du ikke har norsk som morsmål, er det imidlertid en absolutt forutsetning at du snakker flytende, klart og tydelig norsk (svært viktig ift. sikkerhet). I praksis er det veldig få utlendinger som kommer igjennom. Tenk deg godt om hva du sier (skolen er veldig opptatt av riktige holdninger), så går dette bra. Inntakskomiteen består av representant for skolen, trafikkutøvere og lokmannsforbundet. Greie folk, og veldig hyggelig og uformell tone (møter du i dress, slik jeg så en som gjorde, har du bommet litt). Testen på officer.nu var bra, og kan nok gi en indikasjon på hvordan du ligger an - selv om testene i seg selv er forskjellig. Lykke til med opptaket!

Endret av PetterP
Lenke til kommentar

Siden det er kort tid igjen til søknadsfristen går ut, kan jeg slenge inn nok et godt argument for å utdanne seg til lokomotivfører:

 

På grunn av helgeavtalen som ble inngått etter det mye omtalte bråket/aksjonen i sommer, kan NSB-lokførere nå plusse på ca. 85.000 kr til sin årslønn (ifølge Lokmannsforbundet). Dette gjelder så lenge NSB ikke har kapasitet til å gi fri annenhver helg (mao. i uoverskuelig fremtid). Det betyr i NSB at man kan regne med ca. 550.000 i årslønn uten overtid. Mange lokførere tjener betydelig mer enn dette, og jeg kjenner til en som rundet 1 mill norske kroner i fjor - uten å jobbe seg ihjel.

 

Det er jo et brukbart argument for å komme seg bak spakene, vil jeg påstå... :whistle:

Lenke til kommentar
Siden det er kort tid igjen til søknadsfristen går ut, kan jeg slenge inn nok et godt argument for å utdanne seg til lokomotivfører:

 

På grunn av helgeavtalen som ble inngått etter det mye omtalte bråket/aksjonen i sommer, kan NSB-lokførere nå plusse på ca. 85.000 kr til sin årslønn (ifølge Lokmannsforbundet). Dette gjelder så lenge NSB ikke har kapasitet til å gi fri annenhver helg (mao. i uoverskuelig fremtid). Det betyr i NSB at man kan regne med ca. 550.000 i årslønn uten overtid. Mange lokførere tjener betydelig mer enn dette, og jeg kjenner til en som rundet 1 mill norske kroner i fjor - uten å jobbe seg ihjel.

 

Det er jo et brukbart argument for å komme seg bak spakene, vil jeg påstå... :whistle:

 

Hehe, ikke noe dumt argument nei. Jeg har da heller ingenting imot å jobbe annenhver helg i mange år jeg. Så lenge jeg kan få noen fridager i tilknytning til frihelga innimellom. Greit å ha 4 dager i strekk for å dra på hytta, storbyferie osv. Har heller ikke noe imot å flytte sommerferien til utenom skoleferien og det har man vel også fått litt betalt for i det siste ? 30.000,- betaler en bra sydenferie i begynnelsen av juni...

 

Så med arbeid annehver helg, flytting av sommerferie og maks overtid (200 timer ?) burde det bli til salt på grøten ? ;)

Lenke til kommentar

Spill Tetris, det skal være bra for dybdeforståelsen ;)

 

Jeg må si at blant de jeg bar på arbeidspsykologisk test sammen med var de fleste helt vanlige folk, normalt oppegående.

 

Noe var helt på bærtur, og jeg ble ikke overrasket over ikke å se dem igjen.

Lenke til kommentar

Bare en quote for nye lesere som lurer på arb.psykisk test :)

 

Starta slik:

1. Mattetest

2. "Skrivetest" hvor vi skulle fullføre settninger osv

3. Teknisk forståelse 1

4. Forståelse test hvor vi skulle lese hvordan piler står og så skrive et resultat etter gitte regler som vi fikk 5 min å sette oss inn i

5. Romforståelse hvor vi måtte velge riktig "tetris brikke" i 3D

6. En blyant i hver hand med forskjellig farge hvor vi måtte tegne riktig strek i riktig rute.. - første stresstest.. her gikk det skikkelig fort.

7. Teknisk forståelse 2

8. Ny forståelse test

9. Enda en forståelse test (og disse begynte å bli temmelig kompliserte)

10. Standard IQ test som du får på sesjon osv

11. Farge/koordinasjons test hvor vi skulle plassere riktig farget brikke i riktig farget hull/bostav osv - Andre stresstest

 

Mulig jeg glemte noe.. hele greia tok 6 timer med en halvtimes lunchpause og noen 5 min inneimellom.

 

Svaret fikk jeg dagen etter, og helsetesten var jeg ferdig med uka etter det. Så jeg håper jeg får svar om startdato i morra!

 

og det har man vel også fått litt betalt for i det siste ? 30.000,- betaler en bra sydenferie i begynnelsen av juni...

Jeg mener å ha lest at i utgangspunktet må du flytte din ferie til etter fellesferien, men mulig jeg tar feil :) for 30 000 får du uansett en kjempeferie i september/oktober.

 

Men ja, vi har en grei lønn som venter på oss, .. minst etter autorisasjonskjøringa er ferdig.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Faen, dere snakker jo som om dette er det letteste veien i verden å tjene en halv mill i året på. Akkurat som om det bare er å cruise et par år på skole også ha kremjobben. Hvorfor er ikke alle nordmenn togførere da? Det er jo latterlig lett og latterlig godt betalt iflg dere.

Lenke til kommentar
Faen, dere snakker jo som om dette er det letteste veien i verden å tjene en halv mill i året på. Akkurat som om det bare er å cruise et par år på skole også ha kremjobben. Hvorfor er ikke alle nordmenn togførere da? Det er jo latterlig lett og latterlig godt betalt iflg dere.

Det spørs vel hvem du spør. Jeg har ikke hørt en eneste lokfører si at det er latterlig enkelt eller latterlig godt betalt. Det er heller ikke mitt inntrykk av yrket/utdannelsen. Det er betydelig hardere enn hva folk tror, og det kreves en hel del av deg. Grunnlønna er ikke spesielt god, at du totalt sett tjener en del, er jo fordi du faktisk har svært ubekvem arbeidstid. Den siste "lønnsøkningen" til NSB er jo heller ikke en egentlig lønnsøkning, men en midlertidig (jada, trolig relativt langvarig) kompensasjon for at vi må jobbe mer enn hver 3. helg (som avtalt).

 

Utdannelsen er riktignok relativt kort, men den er krevende. Jeg har tidligere i denne tråden uttalt at den ikke anser den som noe enklere enn min bachelor i celle- og molekylærbiologi (NTNU), bare for å ta et eksempel. Tror også det er mange som glemmer ansvaret man har som lokfører, med flere hundre reisende i toget. Hva for eksempel om det oppstår brann i toget i en lang tunnel? En bør jo også ta med i betraktningen den belastningen det er å kjøre på mennesker, det sies at hver lokfører i snitt kjører på ett menneske. Slikt kan gå sterkt inn på deg selv om du på forhånd tror at du vil takle det.

 

Det er mye mer som kunne vært sagt, men poenget mitt er at alt kanskje ikke er rosenrødt. Ja, du kan tjene en del (selv om det figurerer en og annen "fantasisum" som er uoppnåelig for dødelige her), men det er ikke slik at du sitter med beina på bordet og får topplønn kastet etter deg. ;)

Lenke til kommentar

Som Aasgaard sier, så må ikke folk se seg blindt på at det er "greit" betalt. Hvor folk tjener over 1 mill i året som lokfører, vet ikke jeg, men det er isåfall utrolig sjelden!

 

Dette er ikke en 8-16 jobb!! Og du har ett kjempe stort ansvar i den tjenesten vi har som lokførere.

For å ta et eksempel, så krever den tjenesten du har som lokfører at du blant annet skal være edru 8 timer FØR vakt, og 6 timer ETTER vakt. Du skal til enhver tid være 100% på jobb!! Dvs at du ikke kan ta deg en fest midt i uka, og heller ikke i de helgene du jobber.

Du kan heller ikke "gjemme" deg bort på jobb på de dagene som er tunge.

I tillegg så mister du jobben din når som helst hvis helsen din svikter. Vanlige livstilsykdommer kan fort gjøre deg arbeidsledig. I tilleg må man takle stress, dyrepåkjørseler og meneskepåkjørseler.

Det er selvfølgelig mange flere punkter enn dette, men lokføreryrket krever nokk en hel del mer enn det mange tror.

 

Når det gjelder utdanningen, så er denne også hard. Den er overkommelig, men den krever MYE av deg.

Jeg er for tiden inne i en teori periode, så jeg sitter for tiden med skolearbeid i 9-10 timer hver dag, også noen timer i helgene faktisk. Og det må jeg gjøre resten av året også. Skippertak funker bare ikke, da er du garantert kobblet av iløpet av 14 dager og sparket på hue å rævva ut.

Husk at eksamene kommer jevnt. Tror vi skal igjennom 17 eksamener på 1 år, og ALLE skal være bestått med minimum 80% rett svar. Dvs at man skal ha karakter 5 eller bedre på hver eneste av de 17 eksamene!!!

 

På den andre siden, så får du en fantastisk fin jobb når du er ferdig med utdannelsen. Skolen er veldig bra med flinke lærere som jobber mye for å få deg igjennom pensum.

 

Når det gjelder søknader på opptaket nå, så hørte jeg fra kontoret at det hadde kommet inn godt over 500 søknader på disse plassene!

Lenke til kommentar

Jeg vil bli lokfører fordi jeg elsker Tog og tyngre maskineri.. Og jeg er fra før t-banefører (kanskje ikke helt populært her, men det er mye av det samme). Lønna er for min del er ikke den største motivasjonsfaktoren, jeg hadde gått inn for det om de hadde gitt meg 300-350 k i året.

 

Drømmen er å kjøre Bergensbanen men det er vel de gamle kara som sitter på det. Så for min del så er det kun NSB som gjelder (hvis jeg kommer inn).

 

 

Er veldig dumt at folk vil bli lokførere fordi det er bra betalt. De gamle kara som er lokførere brenner for det, og på sikt så går man lei hvis den grunnleggende interessen er fraværende . Så jeg vil råde alle til å revurdere valget.

 

Og er du teknisk inkompetent så er ikke dette yrket noe for deg . Og som herr Aasgård nevnte ; skolen er hard og det er mye mye høyre tempo en vgs/ universitet - Og har du ikke interessen for det tekniske så kan det være problematisk å tilegne seg stoffet ,og er motivasjonen fraværende så faller man sannsynligvis av lasset.

 

Man bør ta i betrakting at yrket kan være belastende og man bør være meget sterk rent psykisk, daglig kjører lokførerne over dyr og innimellom så er det mennesker som velger å ta livet sitt - Og det går inn på oss ,vi er tross alt mennesker og mange vil bli preget av slike hendelser livet ut .

 

Og når togene streiker eller systemet ikke fungerer helt tilfredsstillende så er presset stort . Og man har mas fra alle kanter ..

 

Til alle her som tror det er bare å trykke dødmannsknappen og bremse på hver stasjon.. Tenk igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...