Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med dere som starta på fredag? :)

 

Det går bra med oss. Vi henger med enda! ;) Tror det blir ett fint år, men vi må vell forberede oss på mye jobbing for at det skal bli bra. Virker som en fin klasse. Mye fliring allerede.

 

På fredag skal vi på Hamar, før vi blir sent på simulator kjøring på mandag. Fra Tirsdag skal vi ut å ha introkjøring hver for oss rundt om i landet. Det skal bli gøy! :D

 

Ja, dette blir digg!! Har du sett på CD-en vi fikk i dag, Mini? Var kjekk den! :D

 

Ja den var kjekk! Har vell sittet noen timer å pusslet med den i kveld. Ser ut som ting begynner å sette seg faktisk :)

Snakkes i morra! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har med stor glede lest igjennom hele denne tråden, og melder min ankomst i på "diskusjon.no" ved å fortelle de glade nyheter: Jeg skal sende inn søknad til lokkførerskole til inntaksrunden 20februar.

 

Møysommelig fylt ut søknadskjemat og funnet alle relevante og irrelevante attester og karakterutskrifter som om ikke annet ihvertfall forteller at jeg er ganske ok og trivelig fyr. ;) - Karakterene fra videregående er gode, og i henhold til det som står oppført som krav. (Studiekompetanse og fordypning i 3mx, og har 2FY). Etter det har jeg forsøkt meg litt på NTNU, men det gikk ikke like bra. Håper likevel jeg kommer inn :)

 

Så, et teit spørsmål som ingen har spurt i tråden her tidligere. (En må jo være den første).

 

Når dere sitter alene forran i lokket/motorvogna, og dere kjenner at nå må du enormt på toalettet. Hva gjør man da? stopper ekstra lenge på neste stasjon? Er det tariffbestemte toalettbesøk? Og matpauser? (F.eks. dovrebanen, kjører man hele strekket på vell 6-7 timer, eller er det førerbytte underveis? For om man kjører hele strekket er det vell dårlig med "pauser".)

Lenke til kommentar
Er det tariffbestemte toalettbesøk?

Gudene skal vite at det er mye som er bestemt av tariffen... toalettbesøk har jeg dog ikke sett at står oppført på listen over frynsegoder. Du skal for øvrig ikke rope for høyt - fagforeningen kan høre deg, og da har vi plutselig streik til våren pga lokføreres krav om mer dotid.

 

Men, fra bedre informert og konduktøruniformert hold, blir det sagt at dette først og fremst avhenger stort av kontekst. Kjører man den lokale melkeruta, så greier lokfører stort sett å holde seg til endestasjonen (både den for toget og den andre leveransen) - selv om det kan fortelles om ganger toget har ventet på lokførere som bare _må_ på do.

 

Det andre ytterpunktet blir vel å kjøre tom- eller godstog på natten, og da får man i verste fall stanse for å gjøre det nødvendige - husk bare å informere togleder om hendelsen, selv om de neppe ønsker å få gjengitt absolutt alle detaljer.

Lenke til kommentar
Lykke til :) Du har i alle fall alle faglige forutsetninger til å komme inn til intervju.

 

Toalettproblemet får andre svare på, men det er vel forventa at du skal klare å holde deg noen timer når du er på jobb ;)

 

Jeg har også sendt inn søknad :)

 

Har heldigvis både 3MN og 3FY med ok karakterer (4) men det er jo noen år siden. Har også jobbet endel år innen IT. Lurer dog på om det kan bli tatt opp svært negativt at jeg kun har sendt med vitnemål fra videregående, og ikke referanser fra arbeidsgiver ? Ville ikke be om referanse på "forskudd" da de jo blir klar over at jeg ikke har lyst til å jobbe der lenger og prøver meg på noe annet. Om jeg da faller ut etter intervju eller testen og må fortsette i dagens jobb faller man lett i bakleksa sammenlignet med andre ansatte.

 

Kommer jeg inn blir det NSB på meg. Har mest lyst til å kjøre type 72 i fjernlokal, Kongsberg/Kongsvinger/Moss/Mysen og slikt, stasjonert i Oslo. Skulle vel være lett å få oppfylt det ønsket...?

 

Håper jeg virkelig kommer til intervju. Går det så langt er jeg ganske positiv. Har prøvd mange slike tester på nett, IQ, simultankapasitet og slikt og klart meg ganske godt :)

 

Noen som vet hvor mange som skal taes inn i denne omgangen og hvor mange søkere som kan forventes ?

Lenke til kommentar
Lykke til :) Du har i alle fall alle faglige forutsetninger til å komme inn til intervju.

 

Toalettproblemet får andre svare på, men det er vel forventa at du skal klare å holde deg noen timer når du er på jobb ;)

 

Jeg har også sendt inn søknad :)

 

Har heldigvis både 3MN og 3FY med ok karakterer (4) men det er jo noen år siden. Har også jobbet endel år innen IT. Lurer dog på om det kan bli tatt opp svært negativt at jeg kun har sendt med vitnemål fra videregående, og ikke referanser fra arbeidsgiver ? Ville ikke be om referanse på "forskudd" da de jo blir klar over at jeg ikke har lyst til å jobbe der lenger og prøver meg på noe annet. Om jeg da faller ut etter intervju eller testen og må fortsette i dagens jobb faller man lett i bakleksa sammenlignet med andre ansatte.

 

Kommer jeg inn blir det NSB på meg. Har mest lyst til å kjøre type 72 i fjernlokal, Kongsberg/Kongsvinger/Moss/Mysen og slikt, stasjonert i Oslo. Skulle vel være lett å få oppfylt det ønsket...?

 

Håper jeg virkelig kommer til intervju. Går det så langt er jeg ganske positiv. Har prøvd mange slike tester på nett, IQ, simultankapasitet og slikt og klart meg ganske godt :)

 

Noen som vet hvor mange som skal taes inn i denne omgangen og hvor mange søkere som kan forventes ?

 

 

Lykke til med søknaden!!

 

Hvis du får kontrakt med NSB så får du kjøre Bm72 og 69 de første årene, så det ønsket får du oppfylt regner jeg med. Men regn med å kjøre innerlokalen i Oslo en del de første årene da! Etterhvert når anseniteten din blir bedre, så får du fler muligheter.

 

En kamerat av meg skal søke nå, å ringte på skolen å hørte hvordan ståa var i dag, og det var visst ett par hundre søkere på opptaket i februar. Så vitt jeg vet, så er hvert inntak for to kull, a 20 elever pr klasse, så det begynner å bli tøfft å komme inn.

 

Når det gjelder testene, så vet du ikke om du klarer det. INGEN kan med sikkerhet si de klarer det. Disse testene er veldig spesielle, og kjører hjernen din skikkelig. Jeg har hørt at 50-60% stryker, å det tror jeg på!!! IQ testene er en ting, de er greie, men når stress nivået ditt blir satt på prøve, så vet du ikke hvordan du reagerer. Jeg driver aktivt med ekstremsport der jeg MÅ takkle stress hele tiden. Jeg trodde jeg hadde full kontroll på dette området, men var ikke så høy i hatten etter runden med psykologen på opptaksprøvene. Jeg fikk meg en skikkelig aha opplevelse. Men det gikk heldigvis bra, og jeg går nå på skolen og stor trives.

 

Du får bare håpe du kommer inn. Det er virkelig en fantastisk skole og ett kjempe fint yrke du får kjennskap til.

Lenke til kommentar
Hvis du får kontrakt med NSB så får du kjøre Bm72 og 69 de første årene, så det ønsket får du oppfylt regner jeg med. Men regn med å kjøre innerlokalen i Oslo en del de første årene da! Etterhvert når anseniteten din blir bedre, så får du fler muligheter.

 

Har ikke noe imot å kjøre type 69 og innerlokal heller jeg. Men regner med at det blir endel mer enn bare det, det er vel begrenset hvor mange førere som trengs til disse rutene også ? Håper ihvertfall på å få noen turer utenfor Drammen/Ski/Lillestrøm :)

 

Håper også å kunne unngå å måtte begynne før 07.00 for ofte, for da blir det overnatting :(

 

Nattog og lange turer med overnatting på bortestasjon vil jeg helst unngå, men de er det vel nok andre som vil ha. Synd man ikke får kjøre Gjøvikbanen i NSB lenger dog :(

 

En kamerat av meg skal søke nå, å ringte på skolen å hørte hvordan ståa var i dag, og det var visst ett par hundre søkere på opptaket i februar. Så vitt jeg vet, så er hvert inntak for to kull, a 20 elever pr klasse, så det begynner å bli tøfft å komme inn.

 

Trodde det var 22 elever pr. klasse ? 2-300 søkere er vel omtrent som jeg har regnet med. Lurer på hvor mange som blir innkalt til intervju ? Kan tenke meg de får endel søknader fra folk som ikke akkurat overoppfyller kravene heller...

 

Når det gjelder testene, så vet du ikke om du klarer det. INGEN kan med sikkerhet si de klarer det. Disse testene er veldig spesielle, og kjører hjernen din skikkelig. Jeg har hørt at 50-60% stryker, å det tror jeg på!!! IQ testene er en ting, de er greie, men når stress nivået ditt blir satt på prøve, så vet du ikke hvordan du reagerer. Jeg driver aktivt med ekstremsport der jeg MÅ takkle stress hele tiden. Jeg trodde jeg hadde full kontroll på dette området, men var ikke så høy i hatten etter runden med psykologen på opptaksprøvene. Jeg fikk meg en skikkelig aha opplevelse. Men det gikk heldigvis bra, og jeg går nå på skolen og stor trives.

 

Tror nok stresstesten blir vanskeligst ja, men jeg føler jeg har en ok sjanse ihvertfall.

 

Du får bare håpe du kommer inn. Det er virkelig en fantastisk skole og ett kjempe fint yrke du får kjennskap til.

 

I tillegg skader det ikke at lønna er ganske bra :)

Ser også fram til å få en del langhelger. Har ingenting i mot å jobbe annenhver helg jeg om jeg ofte kan få en eller to fridager i tilknytning til frihelg.

Lenke til kommentar
Hvis du får kontrakt med NSB så får du kjøre Bm72 og 69 de første årene, så det ønsket får du oppfylt regner jeg med. Men regn med å kjøre innerlokalen i Oslo en del de første årene da! Etterhvert når anseniteten din blir bedre, så får du fler muligheter.

 

Har ikke noe imot å kjøre type 69 og innerlokal heller jeg. Men regner med at det blir endel mer enn bare det, det er vel begrenset hvor mange førere som trengs til disse rutene også ? Håper ihvertfall på å få noen turer utenfor Drammen/Ski/Lillestrøm :)

 

Håper også å kunne unngå å måtte begynne før 07.00 for ofte, for da blir det overnatting :(

 

Nattog og lange turer med overnatting på bortestasjon vil jeg helst unngå, men de er det vel nok andre som vil ha. Synd man ikke får kjøre Gjøvikbanen i NSB lenger dog :(

 

En kamerat av meg skal søke nå, å ringte på skolen å hørte hvordan ståa var i dag, og det var visst ett par hundre søkere på opptaket i februar. Så vitt jeg vet, så er hvert inntak for to kull, a 20 elever pr klasse, så det begynner å bli tøfft å komme inn.

 

Trodde det var 22 elever pr. klasse ? 2-300 søkere er vel omtrent som jeg har regnet med. Lurer på hvor mange som blir innkalt til intervju ? Kan tenke meg de får endel søknader fra folk som ikke akkurat overoppfyller kravene heller...

 

Når det gjelder testene, så vet du ikke om du klarer det. INGEN kan med sikkerhet si de klarer det. Disse testene er veldig spesielle, og kjører hjernen din skikkelig. Jeg har hørt at 50-60% stryker, å det tror jeg på!!! IQ testene er en ting, de er greie, men når stress nivået ditt blir satt på prøve, så vet du ikke hvordan du reagerer. Jeg driver aktivt med ekstremsport der jeg MÅ takkle stress hele tiden. Jeg trodde jeg hadde full kontroll på dette området, men var ikke så høy i hatten etter runden med psykologen på opptaksprøvene. Jeg fikk meg en skikkelig aha opplevelse. Men det gikk heldigvis bra, og jeg går nå på skolen og stor trives.

 

Tror nok stresstesten blir vanskeligst ja, men jeg føler jeg har en ok sjanse ihvertfall.

 

Du får bare håpe du kommer inn. Det er virkelig en fantastisk skole og ett kjempe fint yrke du får kjennskap til.

 

I tillegg skader det ikke at lønna er ganske bra :)

Ser også fram til å få en del langhelger. Har ingenting i mot å jobbe annenhver helg jeg om jeg ofte kan få en eller to fridager i tilknytning til frihelg.

 

Jeg er ikke ansatt i NSB selv. Noe av grunnen til det er at man må regne med å kjøre mye lokal kjøring de første årene. Derfor har jeg valgt ett annet selskap å jobbe i for å opparbeide ansenitet i før jeg evt gjør noe annet hvis jeg måtte ønske det senere. Husk størsteparetn av NSB sin produksjon er lokalkjøring i og rundt Oslo. Turene utenfor Oslo er mer populære for de fleste lokførere, så innerlokalen er ett startsted for alle i NSB, og turene utenfor er nokk mer for de med litt mer fartstid. Men for all del, mange trives i innerlokalen, så ikke frykt det. Uansett så får du en fantastisk jobb i NSB! :)

 

Hvis du tror du kun kan jobbe mellom 8 og 16, så er nokk ikke lokfører yrket noe for deg. Som lokfører MÅ du regne med å starte kl 0403 så godt som kl 1018, 1321 og klokken 1814. Det er ingen vanlige arbeidstider!!!! Arbeidstidene følger rutene på toget på en måte, så derfor får du veldig rare start og slutt tidspunkt på din arbeidsdag. Men det gjør det litt sjarmerende syns nå jeg. Ingen dager er like, og du får fri innimellom når andre sliter på jobb.

 

Ja lønna er bra den. Men så har du ett formidabelt ansvar ovenfor de reisende, andre aktører og for matriell med verdier i hundre millonersklassen. Gleder meg veldig til å tjene gode penger neste år. Men først av allt, så får du en kanon bra jobb. Etter at du sjøl har kjørt ett tog, så får du nokk litt ekstra "dilla", og du vil bare tilbake i førerstolen så fort du bare kan!

 

Som sakt, håp at du kommer inn. Jeg er hvertfall veldig glad jeg er der jeg er i dag! :D Lykke til!

Lenke til kommentar

Ja mye er styrt av tarrif, maks kjøretid i strekk er 5.5 time.

 

Jeg priste meg lykkelig over at jeg ikke er en mann med prostataproblemer da jeg kjørte både persontog og godstog mellom Trondheim og Mosjøen som tar litt over 5.5 time (det er gitt dispensasjon for det ekstra kvarteret eller så).

 

Men med uttak og bremseprøving før man legger av gårde går tiden fort, da er det lurt å planlegge litt, så her er det bare å øve opp festblæra folkens.

 

NSB-Gjøvikbanen trenger også folk så dersom du kommer inn kan du jo ta kontakt med dem og høre om de vil ansette deg under utdannelsen med 'plikttjeneste' etterpå.

 

Jeg er helt i innspurten nå, med avsluttende eksamen 12. mars så ønsk meg lykke til :D

Lenke til kommentar
Ja mye er styrt av tarrif, maks kjøretid i strekk er 5.5 time.

 

Jeg priste meg lykkelig over at jeg ikke er en mann med prostataproblemer da jeg kjørte både persontog og godstog mellom Trondheim og Mosjøen som tar litt over 5.5 time (det er gitt dispensasjon for det ekstra kvarteret eller så).

 

Men med uttak og bremseprøving før man legger av gårde går tiden fort, da er det lurt å planlegge litt, så her er det bare å øve opp festblæra folkens.

 

NSB-Gjøvikbanen trenger også folk så dersom du kommer inn kan du jo ta kontakt med dem og høre om de vil ansette deg under utdannelsen med 'plikttjeneste' etterpå.

 

Jeg er helt i innspurten nå, med avsluttende eksamen 12. mars så ønsk meg lykke til :D

 

Lykke til!! Har det vært et artig år eller? Vi fikk nettopp svar på eksamen da. Fikk 90% så det var jo en fin margin!

Hvor har du kontrakt?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke ansatt i NSB selv. Noe av grunnen til det er at man må regne med å kjøre mye lokal kjøring de første årene. Derfor har jeg valgt ett annet selskap å jobbe i for å opparbeide ansenitet i før jeg evt gjør noe annet hvis jeg måtte ønske det senere. Husk størsteparetn av NSB sin produksjon er lokalkjøring i og rundt Oslo. Turene utenfor Oslo er mer populære for de fleste lokførere, så innerlokalen er ett startsted for alle i NSB, og turene utenfor er nokk mer for de med litt mer fartstid. Men for all del, mange trives i innerlokalen, så ikke frykt det. Uansett så får du en fantastisk jobb i NSB! :)

 

Men forhåpentligvis får man kjøre noe annet enn _bare_ innerlokalen ? Hadde håpet på litt kjøring med 72-sett, innerlokalen går vel stort sett bare med type 69 ? De lengre strekningene som Gøteborg, Trondheim, Bergen og Kristiansand/Stavanger har jeg liten interesse av, men lokaltogsturer som Mysen og Kongsvinger hadde det vært ok å få kjøre innimellom. Og evt. Skien-Lillehammer på sikt, men den krever sikkert litt mer annsienitet ja...

 

Hvis du tror du kun kan jobbe mellom 8 og 16, så er nok ikke lokfører yrket noe for deg. Som lokfører MÅ du regne med å starte kl 0403 så godt som kl 1018, 1321 og klokken 1814. Det er ingen vanlige arbeidstider!!!! Arbeidstidene følger rutene på toget på en måte, så derfor får du veldig rare start og slutt tidspunkt på din arbeidsdag. Men det gjør det litt sjarmerende syns nå jeg. Ingen dager er like, og du får fri innimellom når andre sliter på jobb.

 

Misforstå meg ikke, jeg ha ingenting imot variable arbeidstider. Begynner gjerne 13.00 og kjører til 23.00, eller 23.00 til 07.00 f.eks. Det eneste jeg vil unngå mest mulig er å begynne 04.00 til 06.30 ofte da jeg dermed blir avhengig av overnatting. En uke med start 06.00 hver dag så hadde det blitt akkurat 0 overnattinger hjemme :(

Kan man påvirke dette noe selv ? Vil tro det er enklest for de som faktisk bor i Oslo å ta de turene som begynner svært tidlig på morgenen, for oss andre blir det problematisk med transport inn så tidlig.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke ansatt i NSB selv. Noe av grunnen til det er at man må regne med å kjøre mye lokal kjøring de første årene. Derfor har jeg valgt ett annet selskap å jobbe i for å opparbeide ansenitet i før jeg evt gjør noe annet hvis jeg måtte ønske det senere. Husk størsteparetn av NSB sin produksjon er lokalkjøring i og rundt Oslo. Turene utenfor Oslo er mer populære for de fleste lokførere, så innerlokalen er ett startsted for alle i NSB, og turene utenfor er nokk mer for de med litt mer fartstid. Men for all del, mange trives i innerlokalen, så ikke frykt det. Uansett så får du en fantastisk jobb i NSB! :)

 

Men forhåpentligvis får man kjøre noe annet enn _bare_ innerlokalen ? Hadde håpet på litt kjøring med 72-sett, innerlokalen går vel stort sett bare med type 69 ? De lengre strekningene som Gøteborg, Trondheim, Bergen og Kristiansand/Stavanger har jeg liten interesse av, men lokaltogsturer som Mysen og Kongsvinger hadde det vært ok å få kjøre innimellom. Og evt. Skien-Lillehammer på sikt, men den krever sikkert litt mer annsienitet ja...

 

Hvis du tror du kun kan jobbe mellom 8 og 16, så er nok ikke lokfører yrket noe for deg. Som lokfører MÅ du regne med å starte kl 0403 så godt som kl 1018, 1321 og klokken 1814. Det er ingen vanlige arbeidstider!!!! Arbeidstidene følger rutene på toget på en måte, så derfor får du veldig rare start og slutt tidspunkt på din arbeidsdag. Men det gjør det litt sjarmerende syns nå jeg. Ingen dager er like, og du får fri innimellom når andre sliter på jobb.

 

Misforstå meg ikke, jeg ha ingenting imot variable arbeidstider. Begynner gjerne 13.00 og kjører til 23.00, eller 23.00 til 07.00 f.eks. Det eneste jeg vil unngå mest mulig er å begynne 04.00 til 06.30 ofte da jeg dermed blir avhengig av overnatting. En uke med start 06.00 hver dag så hadde det blitt akkurat 0 overnattinger hjemme :(

Kan man påvirke dette noe selv ? Vil tro det er enklest for de som faktisk bor i Oslo å ta de turene som begynner svært tidlig på morgenen, for oss andre blir det problematisk med transport inn så tidlig.

 

 

Er som sakt ikke NSB ansatt sjøl, men som jeg har forstått på kjørelære`n min og de med NSB kontrakt i klassen, så får du utsjekk på 69 og 72 som fersk lokfører, så ja, du får kjørt en del med 72. 69-settene skal vell utfases litt etterhvert. Som fersk så får du ikke bare kjøring i innerlokalen, men en lett blanding av nær lokal og fjernlokal hvis du kan kalle det det. Men vær oppmerksom på at mesteparten av NSB`s produksjon er lokalkjøring. Så mesteparten av kjøringen vil nokk bli der.

 

Så lenge du er plassert i Oslo, så må du regne med å starte når som helst. Tror ikke du kan regne med å påvirke dette selv egentlig. Men kommer du utenom Oslo, så stiller saken seg litt annerledes. Men jeg er ingen NSB ekspert, så det kan sikkert andre her inne svare på.

Men vil du bli lokfører, så er jo ikke dette noe problem egentlig.

 

Hvis du vil kjøre Gjøvikbanen, så søk Gjøvikbanen. Vi er i en veldig fin posisjon der vi nesten kan velge og vrake hvor vi vil jobbe. En finfin posisjon egentlig! :D

Lenke til kommentar
Lykke til!! Har det vært et artig år eller? Vi fikk nettopp svar på eksamen da. Fikk 90% så det var jo en fin margin!

Hvor har du kontrakt?

 

90% var kjempebra! Fortsett sånn! Gratulerer, det var vel bremser det da tenker jeg. jeg holder et visst øye med dere :p

 

Jeg har hatt et flott år. Jeg trodde ikke hjernen min kunne ta inn så mye nytt jeg, men den har visst enorm kapasitet. Men for all del folkens, les jevnt, og sats ikke på skippertakmetoden, møt opp på skolen og ta del i timene, spør instruktører når dere er ute på skiftetomter og i verksteder, bruk kjørelærerne og nyt godt av deres erfaring og strekningskunskap på øvelseskjøring. Jeg kan dosere og formane i det eveige, men alt er opp til dere sjøl.

 

Jeg har kontrakt med NSB.

 

De er oppriktig glade for at vi har valgt dem og tar veldig godt vare på oss, både faglig og ikke minst økonomisk, pluss at av og til får vi pizza, når vi har sittet på Oslo S på kveldstid og jobbet sammen. Studenter er lette å bestikke :p

 

Jeg fikk telefon fra skolen ei uke eller så etter søknadsfristen var gått ut om jeg kunne komme på intervju 3 dager etter. Jeg heiv meg rundt, bestillte billetter og fiksa overnatting hos ein venninne og sto der nystrigla litt før kl 8 på morraskvisten. Dette var i november 2006 og det var glatt og ekkelt å gå fra Haugenstua til Jernkroken. Jeg ble nedspruta av en bil også...

(mimremodus av)

 

Lykke til med søknaden, jeg skal krysse fingrene for deg Jokke, hvis du krysser dine for meg;)

 

 

Når det gjelder kjøring etter endt utdanning så er det i hovedsak lokaltogkjøring, men lokaltogkkjøring er ikke bare innerlokalen og Ski-lokalen. Med et visst forbehold om at det er noe jeg ikke vet om så er 'alt' som kjøres med 69 og 72 lokatogkjøring. Så både Mysen, Rakkesta, Moss, Årnes, Eidsvoll, Drammen, Spikketad, Kongsberg etc er lokaltogkjøring. Vi blir ikke sittende og kjøre mellom Lillestrøm og Asker i to år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...