Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?

Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Yommt kan svare litt "friskt" enkelte ganger, men jeg må si at jeg er enig med han. Selv om skolen er om 1år frem så velger dem ut ifra dem som er kvalifisert til inntak til test. Har man ikke papirer i orden når man søker så har du ikke mulighet til å bli vurdert en gang. Utdannelsen koster 500-550 tusen. Så de er veldig selektive å velge rett person. Hva hvis du ikke består eksamen, da har jo skolen kastet bort en annens potensiel kandidat som allerede hadde papirene i orden.

Etter å ha vært på informasjonmøte så ha det i tankene dere unge søkere at dette er ikke videregående skole. Det er obligatorisk oppmøte til undervisningene og praksis. Du skal heller ikke komme for sent, selvom det er bare noen få minutter. Du må være lydig og følge enhver oppgave pålagt deg under praksis, dette pga. sikkerhet. Så legg ifra deg dine ungdommelig trasshet o.l

Er du syk for ofte så vil dette påvirke hvordan de se helhetlig på din innsats.

MEN etter å ha sagt dette, skole og veiledere vil gjøre alt de kan for at du skal kunne fullføre skolen. sliter du med noe emner så vil de hjelpe deg. Lykke til dere alle søkere!

Nå vet ikke jeg om det var meg du siktet til ved dette innlegget, men om det var det så kan jeg meddele at jeg allerede har 2 utdanninger og er ikke noen "ungdom som trasser", skulker heller ikke skolen.

Når det er sagt, så har jeg fått beskjed (fra de som faktisk vet 100% sikkert) at dersom det ikke er nok kvalifiserte søkere, så vil jeg bli vurdert

Endret av vsm89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sint.. prøver bare å få deg ned fra den drømmeverden du lever i..

I utlysningen står det ganske klart og tydelig : "Alle søkere må legge ved attester som dokumenterer kvalifikasjonene. Dersom ikke dokumentasjon foreligger, vil søknaden ikke bli vurdert."

Det er jo ganske logisk da at du ikke får plass når du ikke er kvalifisert..

Hvis du ikke ser det så har du nubbsjans på den psykiske testen anyways..

Selv om skolestart er om et år så er det nå opptaket er..

Som sagt så koster det skolen penger å sende deg på testing osv.. de vil ikke bruke tid og ressurser på en som kanskje vil være kvalifisert om en stund..

Om du ikke står da så har du tatt en annens plass og skolen må bruke tid og penger på å få fyllt den plassen du urettmessig tok opp.. skolen er ikke prippen men bruker sunn fornuft.

Opptaket nå gjelder for høsten 2014, Opptaket i Mai gjelder for blandt annet vinter og vår 2015.. det er ikke så stor tidsdifferanse så det kan da ikke være verdens undergang.

At mitt spørsmål utartet seg til at jeg er tilbakestående, er ganske drøyt må jeg si.

Når det er sagt, så har jeg snakket med noen som vet dette bedre enn deg, og de sier noe helt annet :) min drømmeverden fortsetter ;) tøfftøff.

Endret av vsm89
Lenke til kommentar

Yommt kan svare litt "friskt" enkelte ganger,

jeg bruker ikke tid på å blåse bobler opp i rævva på folk.. "friskt" oversatt fra enelsk... :)

Martin Logan har et veldig godt poeng, skolen investerer over en halv million på hver student så de tar ikke sjansen på noen som ikke er kvalifisert. Nesten halvparten av opplæring skjer i praksis "1 on 1" hvor alle elever får en personlig kjørelærer og den lønna/tillegget som kjørelærern skal ha må skolen betale..

I tillegg til hotellovernattinger og reiseutgifter når man blir plassert utenfor Oslo.

Det er ikke noen vanlig videregående dette her.. kravene er høye men alle på skolen vil at du skal klare det.

At mitt spørsmål utartet seg til at jeg er tilbakestående, er ganske drøyt må jeg si.

Har ikke sagt at du er tilbakestående VSM89, du tilegger meg meninger som jeg ikke har uttalt.

men du sier det er logisk at du skal få skoleplass uten dokumentasjon og det er ikke logisk i det hele tatt.. hvis du mener det er logisk så klarer du nok ikke å se logikken i testene du får...

Virker som du tror testene er så enkle at bare tilbakestående ikke står den, der tar du feil.

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

jeg bruker ikke tid på å blåse bobler opp i rævva på folk.. "friskt" oversatt fra enelsk...

Martin Logan har et veldig godt poeng, skolen investerer over en halv million på hver student så de tar ikke sjansen på noen som ikke er kvalifisert. Nesten halvparten av opplæring skjer i praksis "1 on 1" hvor alle elever får en personlig kjørelærer og den lønna/tillegget som kjørelærern skal ha må skolen betale..

I tillegg til hotellovernattinger og reiseutgifter når man blir plassert utenfor Oslo.

Det er ikke noen vanlig videregående dette her.. kravene er høye men alle på skolen vil at du skal klare det.

Jeg fortsår poengene deres. Spørsmålet mitt var: dersom det ikke er nok søkere, kan man da være heldig å bli tatt med i vurdering og ettersende dokument på det ene faget man mangler? Og svaret er faktisk JA, det kan man :) så nå vet dere det.

Lenke til kommentar

jeg bruker ikke tid på å blåse bobler opp i rævva på folk.. "friskt" oversatt fra enelsk...

Har ikke sagt at du er tilbakestående VSM89, du tilegger meg meninger som jeg ikke har uttalt.

men du sier det er logisk at du skal få skoleplass uten dokumentasjon og det er ikke logisk i det hele tatt..

hvis du mener det så klarer du nok ikke å se logikken i testene du får heller...

Virker som du tror testene er så enkle at bare tilbakestående ikke står den, der tar du feil.

Hvor skrev jeg at jeg skulle få skoleplass uten bevis på at jeg er kvalifisert..? Med fare for å gjenta meg selv, så lurte jeg på om det var mulig å ettersende dokument (for å i det heletatt bli vurdert til intervju-innkalling). Ikke om det var mulig å få skoleplass uten fremlagte dokumenter.

Tror du må lese gjennom innleggene mine en gang til før du påstår at jeg tror det er enkelt å komme inn på skolen :p

Lenke til kommentar

Du mente netopp at jeg sa du var tilbakestående fordi jeg trodde du ikke kom til å stå..

I det så leser jeg at du tror alle som ikke står er tilbakestående.. ergo at det er enkelt å komme inn..

behøver ikke lese mer enn de to siste innleggene dine for å se den..

• Det generelle grunnlaget for opptak jf. § 2-3 10 poeng
  • Fagprøve; karakter Meget godt 8 poeng
  • Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i fysikk 5 poeng
  • Generell studiekomp; Karakter 4 i fysikk 3 poeng
  • Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i matematikk 3 poeng
  • Videregående skole Vg3; Norsk muntlig karakter 4-6 3 poeng
  • Yrkespsykologisk skikkethetstest; karakter A 5 poeng

lykke til da med å komme inn med 0 poeng :)

hvis du tror det kommer inn mindre enn 20 søknader så lev gjerne i trua, i fjor var det over 450.. de som ikke kom inn da kan nå søke igjen da det har gått over ett år siden forrige test..

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Du mente netopp at jeg sa du var tilbakestående fordi jeg trodde du ikke kom til å stå..

I det så leser jeg at du tror alle som ikke står er tilbakestående.. ergo at det er enkelt å komme inn..

behøver ikke lese mer enn de to siste innleggene dine for å se den..

lykke til da med å komme inn med 0 poeng :)

hvis du tror det kommer inn mindre enn 20 søknader så lev gjerne i trua, i fjor var det over 450.. de som ikke kom inn da kan nå søke igjen da det har gått over ett år siden forrige test..

Er jo du som sitter å sier at "hvis du ikke ser den så har du ikke nubbsjans på testene". Ergo: du tror jeg er stokk dum.

Dessuten har jeg ikke 0 poeng, siden jeg oppfyller nesten alle de kravene der.

Har heller ALDRI skrevet at jeg tror det kommer mindre enn 20 søknader. Du er visst av typen som liker å vri og vende på ting.

Ha en fin kveld :-)

Endret av vsm89
Lenke til kommentar

Når jeg søkte ifjor, hadde jeg muntlug fått karakteren 4 i siste eksamen, men ettersom jeg manglet dokumentasjon, ble søknaden forkastet. I år gikk den rett igjennom.

Det er pga tidpresset, att de ikke da kunne vente på ettersendelse.

Beskjeden fikk jeg ifra både rektor, og Ane J.H på skola. Det et de som vet dette.

Er praksisen endret er jo det bra for deg.

Neste søknad blir sikkert neste vår.

Og de som nå kan søke, blir nok tilbudt plass tidligst november 2014, mens de som søker til våren har første start januar 2015. 2 mnd etter.

Dette til ettertanke.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet noe om progresjonen etter søknadsfristen 1. nov.?

Når blir det IQ-test?

Når psykolog?

Når får man svar om opptak?

Noen sier skolestart i nov-14, er det ingen mulighet for å forsere den datoen?

Jeg søkte mai (mulig slutten av april..), fikk vel svar etter et par uker om inntak til test i slutten av juni.

Testen besto av 4 deler (ikke nødvendigvis etter hverandre)

1. helse test (hørsel, lunge, alkoholvaner og vanlige standard spørsmål.

2. Lege, sjekk av motorikk, syn, osv..

3. Så var det avgi urinprøve for narkotisk stoffer og diverse (dette foregikk i et annet lokale, altså et legesenter som var 5-10min gange)

4. Så selve testen som av skriftlige psykologiske tester som man tar samlet i sin gruppe, deretter et eget test med psykologen med test av mønster. Avsluttende del var en liten samtale med psykologen.

Han spør litt om bakgrunnnen din og ønsket/motivasjon for lokfører.

Testen begynte vel 8:30 så var jeg ferdig med alle fire deler rundt 14-tida.

Delene tar ikke lang tid, men det er endel venting. Derfor slutt ved 14-tida.

Så fikke jeg vel svar etter noen dager - 1 uke om jeg besto testen eller ikke.

Deretter fikk etter noen 2-4uker svar om at jeg tatt opp til skolen og innkalling til informasjonsmøte i slutten av august.

På infomøte så fortalte lærere og veiledere om skolen og muligheter i yrket.

Så var prøving av uniform for å velge størrelse.

Så var det samtalen med veiledere om din bakgrunn, hvorfor lokfører osv.. det tok vel rundt 20-30min.

Venting i 2-3 uker om når man kan begynne på skole. Jeg skal begynne i januar, GLEDER MEG! :dribble:

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg om det var meg du siktet til ved dette innlegget, men om det var det så kan jeg meddele at jeg allerede har 2 utdanninger og er ikke noen "ungdom som trasser", skulker heller ikke skolen.

Når det er sagt, så har jeg fått beskjed (fra de som faktisk vet 100% sikkert) at dersom det ikke er nok kvalifiserte søkere, så vil jeg bli vurdert

Nei, siktet ikke spesifikt til deg, men til alle unge søkere som kommer rett fra skolebenken videregående.

Har noen ferske læringer på min jobb nå og vel, dagens ungdommer var ikke slik da jeg var ungdom.

Ønsker deg lykke til med inntak nå eller senere.

Lenke til kommentar

Når jeg søkte ifjor, hadde jeg muntlug fått karakteren 4 i siste eksamen, men ettersom jeg manglet dokumentasjon, ble søknaden forkastet. I år gikk den rett igjennom.

Det er pga tidpresset, att de ikke da kunne vente på ettersendelse.

Beskjeden fikk jeg ifra både rektor, og Ane J.H på skola. Det et de som vet dette.

Er praksisen endret er jo det bra for deg.

Neste søknad blir sikkert neste vår.

Og de som nå kan søke, blir nok tilbudt plass tidligst november 2014, mens de som søker til våren har første start januar 2015. 2 mnd etter.

Dette til ettertanke.

Ut ifra inntrykket jeg fikk fra infomøte så er de veldig strenge på reglene. Så jeg vil nok tro at praksisen ikke er endret. Blir veldig kostbart å ta inn folk til test til personer som venter på vitnemål 6mnd frem i tid selv om skolen er om 1 år.

Og inntrykker jeg fikk fra skolen er at penger og budsjett er noe de vil holde lavest mulig.

Men til de håpefulle, det skader ikke å søke, det verste som kanskje er avslag. Da er det jo bare å søke neste gang når man har papirene i orden.

Ønsker de lykke til!

Lenke til kommentar

Ut ifra inntrykket jeg fikk fra infomøte så er de veldig strenge på reglene. Så jeg vil nok tro at praksisen ikke er endret. Blir veldig kostbart å ta inn folk til test til personer som venter på vitnemål 6mnd frem i tid selv om skolen er om 1 år.

Og inntrykker jeg fikk fra skolen er at penger og budsjett er noe de vil holde lavest mulig.

Men til de håpefulle, det skader ikke å søke, det verste som kanskje er avslag. Da er det jo bare å søke neste gang når man har papirene i orden.

Ønsker de lykke til!

Takk, akkurat det spørsmålet mitt handlet om! Det verste som kan skje er at man får beskjed om å søke ved neste opptak :) mens her inne får jeg beskjed fra enkelte om at det bare er å "trekke tilbake" søknaden og drite i å ha drømmer :p

Lenke til kommentar

jeg bruker ikke tid på å blåse bobler opp i rævva på folk.. "friskt" oversatt fra enelsk... :)

Hehhe, det er ditt uttrykk. Har flere kolleger på jobben som kan snakke litt rett ut fra levra uten å mene noe vondt.

Men slike personer må man kjenne for å ikke bli fornærmet. Å gjøre det her på nett blir for noen tolket feil.

Jeg har fått mye god svar fra deg på ting jeg har lurt på. Noe jeg er takknemlig for.

Så nå vil jeg gjøre det samme her for andre håpefulle.

Endret av Martin Logan
Lenke til kommentar

4. Så selve testen som av skriftlige psykologiske tester som man tar samlet i sin gruppe, deretter et eget test med psykologen med test av mønster. Avsluttende del var en liten samtale med psykologen.

Han spør litt om bakgrunnnen din og ønsket/motivasjon for lokfører.

Testen begynte vel 8:30 så var jeg ferdig med alle fire deler rundt 14-tida.

Delene tar ikke lang tid, men det er endel venting. Derfor slutt ved 14-tida.

Var noen av testene på datamaskin? Var inne på txp tester ved forrige søknad og da foregikk alt på data.

Lenke til kommentar

mens her inne får jeg beskjed fra enkelte om at det bare er å "trekke tilbake" søknaden og drite i å ha drømmer :p

har ikke sett noen innlegg her som sier det.. Det jeg sa var at du kan glemme å komme inn uten å ha dokumenter på kvalifikasjonene dine.. men "enkelte her inne" leser alt i værste mening..

Grunnen til at jeg sa det rett ut var fordi det var en hel forumside her om hvordan du

jamret over hvordan du håpte på at det kanskje gikk likevel for de kunne jo være litt greie og at skolen var pripne og at det var ulogisk og kanskje det var kjønnskvotering og det ene og det andre, selv om det står ganske klart i utlysningen. da følte jeg at det var greit å si det som det er..

Men jeg kan svare på et av de andre ubesvarte spørsmålene dine for å være litt allright..

og i et håp om å avslutte diskusjonen..

Snittlønna til lokførere varierer fra selskap til selskap.

Den laveste snittlønna finner du hos nsb med rundt 45000 i måneden med tillegg uten overtid.

Den høyeste snittlønna finner du hos malmtrafikk AB på Ofotbanen med rundt 55000 i måneden med tillegg uten overtid.

Og hvis du vil forbrede deg litt på skolegangen så går det ann å begynne å lese allerede nå.. Disse må kunnes og blir pugget på skolen :

http://www.jernbaneverket.no/no/dokumenter/2012/Marked/Trafikkregler-JBVs-nett-09122012/

http://www.jernbaneverket.no/no/dokumenter/2012/Marked/Strekningsbeskrivelse-per-11122012/JBV-strekningsbeskrivelse-fom-0912-2012/

http://www.jernbaneverket.no/no/dokumenter/Marked/JD-dokumenter/JD-347-ATC-handbok/

Er man kjent med inneholdet i disse så er skolen endel enklere da man kan bruke tid på å pugge andre ting i stedet for å måtte pugge alt like hardt :)

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

har ikke sett noen innlegg her som sier det.. Det jeg sa var at du kan glemme å komme inn uten å ha dokumenter på kvalifikasjonene dine.. men "enkelte her inne" leser alt i værste mening..

Grunnen til at jeg sa det rett ut var fordi det var en hel forumside her om hvordan du

jamret over hvordan du håpte på at det kanskje gikk likevel for de kunne jo være litt greie og at skolen var pripne og at det var ulogisk og kanskje det var kjønnskvotering og det ene og det andre, selv om det står ganske klart i utlysningen. da følte jeg at det var greit å sette skapet på plass ved å si det som det er..

Men jeg kan svare på et av de andre ubesvarte spørsmålene dine for å være litt allright..

og i et håp om å avslutte diskusjonen..

Snittlønna til lokførere varierer fra selskap til selskap.

Den laveste snittlønna finner du hos nsb med rundt 45000 i måneden med tillegg uten overtid.

Den høyeste snittlønna finner du hos malmtrafikk AB med rundt 55000 i måneden med tillegg uten overtid.

Og hvis du vil forbrede deg litt på skolegangen så går det ann å begynne å lese allerede nå.. Denne må kunnes og blir pugget på skolen : http://www.jernbaneverket.no/no/dokumenter/2012/Marked/Trafikkregler-JBVs-nett-09122012/

Jeg spurte jo aldri om det var mulig å komme inn uten å være kvalifisert :p da er det faktisk du som har misforstått spørsmålet mitt. Sa heller ikke "kanskje det er kjønnskvotering" - det var også et spørsmål om noen _visste_ om det var det..

Jeg har uansett fått vite nå at det er mulig å ettersende dokumenter, så vi trenger egentlig ikke å diskutere den saken mer :)

Men ellers takk for svar og tips :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...