Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?

Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Husker jeg så på lokførerutdanning når jeg gikk på VGS, mest fristende fordi de tilbød lønn under utdanninga. Er det fortsatt slik eller er de gått bort fra det?

http://jernbaneskolen.no/nor/min-hovedside/lokomotivforerutdanning?tabID=23

"Skolen krever ikke skolepenger for utdanningen. Studentene betaler likevel for materiell og klær. Til sammen vil dette utgjøre 15.000 kroner i løpet av skoleåret. Det betales ikke lønn i løpet av utdanningen, men studentene kan søke studiefinansiering gjennom Statens lånekasse for utdanning."

Er det sånn at man bandt seg til NSB et visst antall år dersom man valgte å få lønn under utdanning?

http://www.nsb.no/artikler/slik-blir-du-lokomotivfoerer-article43412-4823.html

Man kan søke om å få stipend fra NSB under utdanning, men kun noen få per kull får det. Det står ikke noe om pliktår på sidene deres, men det er vanlig med minst to pliktår hos selskapet man mottar stipend fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://jernbaneskolen.no/nor/min-hovedside/lokomotivforerutdanning?tabID=23

"Skolen krever ikke skolepenger for utdanningen. Studentene betaler likevel for materiell og klær. Til sammen vil dette utgjøre 15.000 kroner i løpet av skoleåret. Det betales ikke lønn i løpet av utdanningen, men studentene kan søke studiefinansiering gjennom Statens lånekasse for utdanning."

http://www.nsb.no/artikler/slik-blir-du-lokomotivfoerer-article43412-4823.html

Man kan søke om å få stipend fra NSB under utdanning, men kun noen få per kull får det. Det står ikke noe om pliktår på sidene deres, men det er vanlig med minst to pliktår hos selskapet man mottar stipend fra.

Takk for svar, oppklarte mye :)

Lenke til kommentar

Hva er vanlig lønn for en lokfører? Husker jeg så på lokførerutdanning når jeg gikk på VGS, mest fristende fordi de tilbød lønn under utdanninga. Er det fortsatt slik eller er de gått bort fra det?

Det er vel en 4-5 år siden, og fikk tips om det fra en i familien som da jobbet hos NSB. Er det sånn at man bandt seg til NSB et visst antall år dersom man valgte å få lønn under utdanning?

Jeg er ikke 100% sikker, men har blitt fortalt at startlønna ligger på omtrent 600.000. Kommer sikkert litt an på hvilken turnus man har - om man jobber mye natt/ overtid/ helg etc.. :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100% sikker, men har blitt fortalt at startlønna ligger på omtrent 600.000. Kommer sikkert litt an på hvilken turnus man har - om man jobber mye natt/ overtid/ helg etc.. :)

Startlønna er på litt over 400.000, men det er tillegg som drar det opp, og som folk har sagt tidligere - du skal gjøre noe galt om du havner under 550.000.

Lenke til kommentar

Startlønna er på litt over 400.000, men det er tillegg som drar det opp, og som folk har sagt tidligere - du skal gjøre noe galt om du havner under 550.000.

Ok. Vet du hva gjennomsnittslønna er? Eller "vanlig" lønn?

Man hører jo forskjellig i og med at de har forskjellig lønn :) og det står ikke noen steder på nettet heller.

Jeg har i allefall hørt at det er normalt å ligge på ca 700.000, men at man godt kan komme over 900.000 også :)

Lenke til kommentar

Ok. Vet du hva gjennomsnittslønna er? Eller "vanlig" lønn?

Man hører jo forskjellig i og med at de har forskjellig lønn :) og det står ikke noen steder på nettet heller.

Jeg har i allefall hørt at det er normalt å ligge på ca 700.000, men at man godt kan komme over 900.000 også :)

Nå er ikke jeg den som pleier å spørre alle hva de tjener, og har egentlig ikke forhørt meg så mye om det. Jeg vet det er ganske bra betalt og det jeg har fått for meg er at 6-700.000 er ganske normalt om du har litt overtid her og der.

Det finnes førere som har runda millionen, men da skal du være veldig glad i overtid og turnus med mye tillegg.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg den som pleier å spørre alle hva de tjener, og har egentlig ikke forhørt meg så mye om det. Jeg vet det er ganske bra betalt og det jeg har fått for meg er at 6-700.000 er ganske normalt om du har litt overtid her og der.

Det finnes førere som har runda millionen, men da skal du være veldig glad i overtid og turnus med mye tillegg.

Nei, jeg spør heller ikke folk hva de tjener, men har snakket med en kjenning som har vært lokfører tidligere - og han sa at de tjener forskjellig :) altså noen ligger på 600.000, mens andre kan godt ha 900.000.

Men nå er ikke lønna en avgjørende faktor for at jeg ønsker å kjøre tog heller, da :) hehe

Lenke til kommentar

Skoleoppstart for meg er nå 20. januar 2014.

Jeg er i full jobb, så jeg vil søke avskjed i god tid før det.

Men noen som vet litt om ferie regler og slik? I år vil jeg ha brukt opp feiren min, men allerede i januar, siden det er et nytt år, kan jeg ta bruke opp ferien slik at siste dag som ansatt blir slutten av januar?

Eller kan arbeidsgiver nekte meg dette?

Arbeidsgiver vet allerede om mine skoleplaner så strategien dems blir å ansette en så fort som mulig slik at den personen er ferdig opplært før jeg slutter.

Lenke til kommentar

Nei, jeg spør heller ikke folk hva de tjener, men har snakket med en kjenning som har vært lokfører tidligere - og han sa at de tjener forskjellig :) altså noen ligger på 600.000, mens andre kan godt ha 900.000.

Men nå er ikke lønna en avgjørende faktor for at jeg ønsker å kjøre tog heller, da :) hehe

Lønnen har jeg selv vært nysgjerrig på. Har selv hørt ulike lønn, alt avhenger vist av turnus.

Ser man på siste lønnsforhandlinger (lokmann.no) så står det hva NSB, flytoget og cargonett gir sine lokførere i grunnlønn. F.eks. grunnlønn for NSB så er det t.d.d 36 200kr i mnd. (brutto). Dette er da kun grunnlønn så kommer tillegg oppå der igjen. Noe som også står videre på tariffavtalen. Anbefaler dere lesere igjennom den og kom gjerne med innspill her.

Til sammenligning er min bruttolønn ca. 36-37K i mnd. Da er alt av tillegg som skifttillegg, industrivern, fagbrevstillegg osv... inkludert i den. Også har jeg vakttillegg (ved hellig dager) og noe overtid da havner jeg på 510-530K i året brutto. Jobber som operatør i industri og jobber 5-skift.

Endret av Martin Logan
Lenke til kommentar

Skoleoppstart for meg er nå 20. januar 2014.

Jeg er i full jobb, så jeg vil søke avskjed i god tid før det.

Men noen som vet litt om ferie regler og slik? I år vil jeg ha brukt opp feiren min, men allerede i januar, siden det er et nytt år, kan jeg ta bruke opp ferien slik at siste dag som ansatt blir slutten av januar?

Eller kan arbeidsgiver nekte meg dette?

Arbeidsgiver vet allerede om mine skoleplaner så strategien dems blir å ansette en så fort som mulig slik at den personen er ferdig opplært før jeg slutter.

Jeg har undersøkt litt mer nærmere nå.. Fant denne linken: http://www.ukeavisenledelse.no/nyheter/samfunn/avvikling-av-ferie-i-oppsigelsestid-/

Jeg siterer: Dette vil si at du kun har rett til å kreve ferien lagt til oppsigelsestiden dersom dette vil være nødvendig for å få avviklet hovedferien (3 uker) innen hovedferieperioden og den resterende ferien i løpet av året. Hovedferieperioden er perioden fra 1. juni til 30. september.

Men jeg blir jo student og dermed ingen fast jobb. Dessuten for at økonomien skal gå rundt så vil jeg måtte jobbe i sommer og ellers det er skole ferie.

Så det er vel sikkert noen som er i skole nå og har vært i samme situasjon?

Og dersom jeg ikke kan ta ut ferien, vil jeg få dette utbetalt isteden?

Håper noen kan gi noe svar..

Lenke til kommentar

søkte du nå på fristen som er 1.nov? :)

kan jo hende de er "greie" da, siden jeg tar eksamen rundt den 20.nov..

meget kjipt å måtte vente til 2015 for å starte..

søkte du nå på fristen som er 1.nov? :)

kan jo hende de er "greie" da, siden jeg tar eksamen rundt den 20.nov..

meget kjipt å måtte vente til 2015 for å starte..

Jeg var i samme situasjon selv, og hadde eksamen bestått dagen søknadsfristen gikk ut, men fikk ikke papirene før en stund seinere, så det var ikke mulig å komme med.

Da det gjelder faget, så er det en muntlig+praktisk oppgave. Kjøpte boka 3 uker før eksamen, og leste igjennom den to ganger, og fikk en 4`r, så det var helt greit.

Har ingen erfaring med fysikkfag før heller.

Du får uansett 15 min med oppgava før eksamen, slik at du kan forbrede deg litt.

Jeg måtte vente ett år før jeg kunne søke på nytt, og nå begynner jeg 5. Mai:)

Lenke til kommentar

Det står klart at alle kvalifikasjoner må dokumeneres ellers forkastes søknaden.

Hver elev koster skolen en halv million kroner så de tar ikke inn noen elever uten at kvalifikasjonene er i orden. Du kan egentlig bare glemme det, du kommer ikke inn uten å være kvalifisert og det er du ikke før eksamen er avlagt og du kan dokumentere at du har bestått.

Lenke til kommentar

Det står klart at alle kvalifikasjoner må dokumeneres ellers forkastes søknaden.

Hver elev koster skolen en halv million kroner så de tar ikke inn noen elever uten at kvalifikasjonene er i orden. Du kan egentlig bare glemme det, du kommer ikke inn uten å være kvalifisert og det er du ikke før eksamen er avlagt og du kan dokumentere at du har bestått.

Jeg har ikke sett at det har stått noen steder, så var derfor jeg lurte. Og nå er det vel ingen grunn til å bli så sint :-)

Endret av vsm89
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett at det har stått noen steder, så var derfor jeg lurte. Og nå er det vel ingen grunn til å bli så sint :-)

Det er uansett ikke logisk for meg at det ikke kan være mulig å ettersende dokumenter, når skolestart er om 1 år ;p da er det jo skolen som er prippen.

Endret av nominell
Lenke til kommentar

Er det noe begrensinger med hørselen for å være kvalifisert til å kunneholde på med dette? Jeg er tunghørt og bruker høreapperater.

1.3. Krav til hørsel og tale

Førere skal ha hørsel som er god nok til å gjennomføre en telefonsamtale og til å kunne høre varselsignaler og radiomeldinger. Tilstrekkelig hørsel skal være bekreftet med et audiogram.

Følgende gjelder som retningslinjer:

- Hørselssvikten må ikke være større enn 40 dB ved 500 og 1000 Hz.

- Hørselssvikten må ikke være større enn 45 dB ved 2000 Hz for det øret der hørsel ved luftledning er dårligst.

- Det må ikke være uregelmessigheter i det vestibulære system.

- Bruk av høreapparat er tillatt i særlige tilfeller. - Førere skal ikke ha noen kroniske taleforstyrrelser.

http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?ltdoc=/for/ff-20091127-1414.html#map004

Endret av nominell
Lenke til kommentar

Det er uansett ikke logisk for meg at det ikke kan være mulig å ettersende dokumenter, når skolestart er om 1 år ;p da er det jo skolen som er prippen.

Jeg er ikke sint.. prøver bare å få deg ned fra den drømmeverden du lever i..

I utlysningen står det ganske klart og tydelig : "Alle søkere må legge ved attester som dokumenterer kvalifikasjonene. Dersom ikke dokumentasjon foreligger, vil søknaden ikke bli vurdert."

Det er jo ganske logisk da at du ikke får plass når du ikke er kvalifisert..

Hvis du ikke ser det så har du nubbsjans på den psykiske testen anyways..

Selv om skolestart er om et år så er det nå opptaket er..

Som sagt så koster det skolen penger å sende deg på testing osv.. de vil ikke bruke tid og ressurser på en som kanskje vil være kvalifisert om en stund..

Om du ikke står da så har du tatt en annens plass og skolen må bruke tid og penger på å få fyllt den plassen du urettmessig tok opp.. skolen er ikke prippen men bruker sunn fornuft.

Opptaket nå gjelder for høsten 2014, Opptaket i Mai gjelder for blandt annet vinter og vår 2015.. det er ikke så stor tidsdifferanse så det kan da ikke være verdens undergang.

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Saken er at skolen betaler masse penger for å sende potensielle kandidater til forskjellige typer testing, og de kan ikke bare sende folk på måfå som de ikke vet er kvalifiserte enda. Det er jo ikke sikkert du består, det vet jo de ingenting om, og da var det bortkasta penger.

Og de pleier å ha plenty av søknader, så de kaster ikke bort tid på enkeltsaker som trenger spesialbehandling.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Yommt kan svare litt "friskt" enkelte ganger, men jeg må si at jeg er enig med han. Selv om skolen er om 1år frem så velger dem ut ifra dem som er kvalifisert til inntak til test. Har man ikke papirer i orden når man søker så har du ikke mulighet til å bli vurdert en gang.

Det er på samme måte alle steder hvor man søker studie. Dette er ikke noe anderledes.

Søker du høyskole, men i nåværende tidspunkt tar opp fag for å kunne komme inn så må de fagene være fullført og bestått før høyskolen i det hele tatt vil vurdere deg.

Utdannelsen koster 500-550 tusen. Så de er veldig selektive å velge rett person. Hva hvis du ikke består eksamen, da har jo skolen kastet bort en annens potensiel kandidat som allerede hadde papirene i orden.

Etter å ha vært på informasjonmøte så ha det i tankene dere unge søkere at dette er ikke videregående skole. Det er obligatorisk oppmøte til undervisningene og praksis. Du skal heller ikke komme for sent, selvom det er bare noen få minutter. Du må være lydig og følge enhver oppgave pålagt deg under praksis, dette pga. sikkerhet. Så legg ifra deg dine ungdommelig trasshet o.l

Er du syk for ofte så vil dette påvirke hvordan de se helhetlig på din innsats.

MEN etter å ha sagt dette, skole og veiledere vil gjøre alt de kan for at du skal kunne fullføre skolen. sliter du med noe emner så vil de hjelpe deg. Men du må gjøre den innsatsen.

Må selv innrømme etter informasjonsmøte ble jeg jo litt skremt for hvordan jeg vil klare studiet. Dette var det flere som følte.

Men vilje og innsats skal jeg i alle fall i 100% og litt til.

Lykke til dere alle søkere!

Endret av Martin Logan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...