Stigah Skrevet 8. august 2013 Del Skrevet 8. august 2013 Ett år nærmere! Skal jobbe borte ett år nå, og fant ut at jeg kunne ta opp de fagene jeg manglet på nettet. Da kan jeg nok søke meg inn på jernbaneskolen allerede i 2014-2015! Det er én liten ting jeg lurer litt på. Hvordan er egentlig prosessen? Fra A til B; fra du er en søker til du er en utdannet lokomotivfører. Du søker Du får svar fra dem (uansett hvor mange søkere?) om at du kan komme til intervju. Du blir intervjuet av dem. Du må igjennom de forskjellige testene. IQ-test, personlighetstest, osv. Du får svar i posten om du kom inn eller ikke. Du går rundt 40 uker på skole (hvis jeg husker riktig. I alle fall 1,5 skoleår) Du består eksamen, og begynner i praksis (Hvor lenge varer dette?) Ny eksamen? Du er utdannet lokomotivfører! Om dette stemmer vet jeg ikke, men det er slik jeg har fått det for meg. Det hadde faktisk vært litt morsomt å vite hvordan hele prosessen er. Jeg vet at det har blitt skrevet om dette flere ganger før, men det var slik at de tar inn 4 puljer (5 nå i 2013), på ulike tider av året, med rundt 20 personer i hver pulje? Og til slutt: Er det noen her som kommer inn på https://jernbaneskolen.no/? Takker og bukker for svar! Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Du søker og får svar om du er kvalifisert deretter er det testing.. Så får du svar om du er egnet for være lokfører, deretter blir de beste egnede folka tilbudt plass.. Det er kun intervju med psykolog under testing.. også kommer en informasjonsamtale.. skole og praksis skjer om hverandre i etapper, les læreplanen.. det er 12 eksamener i løpet av skoletiden og for å stå må man få 4 eller bedre.. Når man er ferdig på skolen er det litt utdanning i selskapet du begynner i før man er lokfører. http://jernbaneskolen.no/ er oppe og går... Skolen tar inn elever etter behov hos togselskapene, i år er det 5 puljer.. hvor mange det er neste år vites ikke.. i fjor var det 368 søkere, 124 ble invitert til testing, 80 plasser var ledig.. Under 80 besto testingen så 12 fra ventelista ble kalt inn til testing.. Endret 10. august 2013 av Yommt Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 (endret) Takker og bukker for svar. Så de tar altså ikke inn flere enn 124 til testing i første omgang? Finnes det noen oversikt over hvilke bakgrunner de forskjellige søkerne hadde? Da jeg ikke har fagbrev i TIP eller elektrofag, er jeg redd jeg kommer mye lengre ned på listen over søkere. Har generell studiekompetanse, men mangler R1 og F1 (Skal ta opp disse fagene som privatist i løpet av dette året). Er jeg heldig og får 5 eller 6 i fysikk, får jeg 5 poeng. HVIS man er så uheldig og ikke består testen, og dermed ikke er egnet for å være lokfører, er det da mulig til å ta testen igjen; og i så fall, når? Man må få 4 eller bedre på alle 12 eksamener. Hvis man er uheldig og får 3 på bare én, er det da mulig ta den på nytt (Er sikker på at jeg leste et sted at du kunne ta en eksamen opptil tre ganger) Som du skjønner så er jeg litt bekymret for alt dette her. Jeg har ett utrolig stort ønske om å bli lokomotivfører. Drømmen om å bli lokomotivfører fikk jeg for ca 3-4 år siden, og ønsket er like sterkt den dag i dag. Jeg skal jobbe borte ett år, og tar derfor opp R1 og F1 via nettstudier. Dette vil koste meg ca 14.000. Det er snakk om mye penger for en fattig student. Jeg er egentlig bare utrolig redd for at de ikke tar meg inn, eller at jeg ikke består testene. Jeg er evig takknemlig for at du faktisk forklarte meg hva de forskjellige testene går ut på. Eksamenene er jeg ikke så urolig for derimot. Jeg vil bli lokomotivfører, og jeg skal gjøre absolutt alt i min makt - og mye mer - for å bli utdannet lokomotivfører! Nå var visst jernbaneskolen.no oppe igjen. Hos meg fikk jeg opp en helt blank side (Fikk opp denne blanke siden i ca. 1-2 måneder.) For noen uker siden klarte jeg å komme meg innpå nettsiden, men i går hadde jeg samme problemet. Kildekoden viste også at siden var helt tom. Tusen takk. Oppdatert 09.08.13 - 23:18 Jernbaneskolen.no er blank igjen. Fikk en venn til å verifisere det. Var blankt hos han og. Oppdatert 10.08.13 - 00:42 Nettsiden er nå oppe igjen. Noen som vet hva som er galt? Endret 9. august 2013 av Stigah Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Kan ikke si så mye om hvordan saker og ting blir gjort på skolen nå om dagen, men da jeg gikk på skolen i 2010 hadde vi to forsøk per eksamen og vi kunne stryke totalt tre ganger gjennom hele skoleperioden. 80% riktig gjaldt. Nå har de vel omstrukturert opplegget en del, skolen forlenges vel også med 6 måneder om jeg ikke tar helt feil(?), men dette er jo bare en fordel for dere som skal starte nå =) Du vil nok ha gode sjanser til å komme inn om du blir tatt inn til testingen. Alt tyder på at det vil være behov for en god del lokførere de neste årene. togtrafikken øker og folk blir ikke yngre =) Endret 10. august 2013 av Libra1988 Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Jeg har også lagt merke til at nettsidene dems er litt treg noen ganger... men ikke at den har vært nede i månedsvis.. Slik jeg forstår regelverket så stiller du likt som de med meget godt bestått fagbrev om du får 5 eller 6 i både matte og fysikk. Og så lenge du får 4 eller bedre så stiller du bedre enn de med bare bestått fagbrev.. Og man kan ta eksamen tre ganger. Men man må bestå eksamen for å gå videre i opplæringen, så hvis du ikke kan holde følge med klassen din så flyttes du tilbake til en klasse som ikke har kommet like langt. Man må da gå emnet om igjen og skoletiden blir utvidet med to tre måneder i beste fall. Om man ikke består testingen så kan man ta den på nytt etter ett år.. Det meste du lurer på får du svar på i læreplanen, regelverket og kvalitetshåndboka til skolen på nettsidene deres... Endret 10. august 2013 av Yommt Lenke til kommentar
L.A Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Dere som begynner på trafikkstyrer, har dere fått det frikortet for tog enda? Og husker dere hvor man skulle henvende seg hvis man ikke har fått det? =) Lenke til kommentar
Niram Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Tenkte på det samme i dag, har ikke fått frikortet enda. Drøyer det litt ut i uken før jeg etterlyser det. Endret 12. august 2013 av NiRaM Lenke til kommentar
L.A Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Tenkte på det samme i dag, har ikke fått frikortet enda. Drøyer det litt ut i uken før jeg etterlyser det. Fortsatt ikke mottatt det jeg.. du? Nå er det jo nesten bare en uke til vi begynner, så tenker jeg etterlyser det snart =) Lenke til kommentar
Niram Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Ingenting her heller. Litt rart, har ikke hørt noe fra NSB siden papirene ble sendt inn. Får purre på de i løpet av et par dager. Blir styrete om vi ikke har det til oppstarten! Lenke til kommentar
Niram Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Beklager dobbelpost, men ringte billettkontoret i dag. Hun var ikke helt sikker, men vi skulle ikke være redd for å ikke få de til skolestart. Hun antydet at det gikk med posten på fredag, uten at hun kunne garantere det. Håper det dukker opp i postkassen i løpet av uken. Lenke til kommentar
JoiBruem Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Beklager dobbelpost, men ringte billettkontoret i dag. Hun var ikke helt sikker, men vi skulle ikke være redd for å ikke få de til skolestart. Hun antydet at det gikk med posten på fredag, uten at hun kunne garantere det. Håper det dukker opp i postkassen i løpet av uken. Jeg fikk det i dag, kommer vell til dere også i løpe av kort tid. Endret 27. august 2013 av JoiBruem Lenke til kommentar
Niram Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Fikk min i dag jeg også! Lenke til kommentar
L.A Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Har fått jeg også! Noen av dere som begynner på trafikkstyrer som skal bo på hotell mens vi er i Oslo, og vet hvordan det blir med første innsjekking osv? Må vel kanskje sjekke inn etter første dag er avsluttet, for vi får vel ikke sjekke inn i morgen regner jeg med. Noen som har peiling? =) Lenke til kommentar
Niram Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Lurer på akkurat det samme. Jeg tar med koffert til første uka når jeg reiser innover tirsdag morgen, så regner jeg med at det er innsjekking når opplegget den dagen er over. Tviler sterkt på at man kan sjekke inn allerede i morgen, da det sikkert bor andre på rommene frem til formiddagen tirsdag. Lenke til kommentar
L.A Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Lurer på akkurat det samme. Jeg tar med koffert til første uka når jeg reiser innover tirsdag morgen, så regner jeg med at det er innsjekking når opplegget den dagen er over. Tviler sterkt på at man kan sjekke inn allerede i morgen, da det sikkert bor andre på rommene frem til formiddagen tirsdag. Jeg tok rett og slett kontakt med hotellet, og de ga beskjed om at jeg stod oppført til å sjekke inn i morgen, altså mandag! Så det er litt deilig.. da slipper man stresset på tirsdag morgen =) Veldig fornøyd med det ;D Lenke til kommentar
Niram Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Oj, ikke dumt. Når kunne du sjekke inn i morgen? Kanskje jeg skulle vurdert det også da, reise innover i morgen kveld. Lenke til kommentar
L.A Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Oj, ikke dumt. Når kunne du sjekke inn i morgen? Kanskje jeg skulle vurdert det også da, reise innover i morgen kveld. De sa bare at det var innsjekking fra kl. 15.. og at man helst burde ringe de hvis man sjekker inn senere enn 16.. =) Lenke til kommentar
Remi kvalheim Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Jeg har et spørsmål til dere som sitter med kunnskap angående krav som stilles til jernbaneskolen og det å bli lokomotivfører.Jeg kan begynne med å si at jeg er veldig sosial og liker å treffe nye mennesker. Jeg finner lokomotivføreryrket veldig spennende og dette er en av de få yrkene jeg kunne tenke meg å slå meg til ro med.Pr. dags dato så driver jeg eget firma og tjener "helt greit", men føler at lokomotivføreryrket hadde satt prikken over i`en og gitt meg et nytt og bedre kapittel i livets bok.Problemet mitt er følgende:Det har seg slik at jeg er 100% døv på det venstre øret. Ellers så fungerer naboen utmerket. Jeg har et benforankret høreapparat i hjernebarken (Baha) på den skadde siden som sørger for at lyder som kommer fra min venstre side sendes igjennom hjernebarken og over til det gode øret mitt.Dette fungerer utmerket og har ingen problemer med å høre folk som snakker lavt eller kviskrer uavhengig om folk er bak meg eller på sidene.Men det som bekymrer meg er at jeg ikke kommer til å passere helsesjekken.Jeg kan også nevne at jeg mangler 280 timer med mattematikk og 140 timer med fysikk. Hvilke muligheter har jeg til å oppnå dette uten å gå som privatist? Jeg foretrekker å sitte på skolebenken. Har hørt om forkurs. men vet lite om dette og jeg vet heller ikke om det erstatter 280 timer matte og 140 timer fysikk. Kanskje noen som vet kan forklare meg litt nermere på det?Takk for at dere deler erfaringene og kunnskapen deres!Mvh Remi Kvalheim. Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Her er kravet om hørsel og tale i førerforskriften Førere skal ha hørsel som er god nok til å gjennomføre en telefonsamtale og til å kunne høre varselsignaler og radiomeldinger. Tilstrekkelig hørsel skal være bekreftet med et audiogram. Følgende gjelder som retningslinjer: - Hørselssvikten må ikke være større enn 40 dB ved 500 og 1000 Hz. - Hørselssvikten må ikke være større enn 45 dB ved 2000 Hz for det øret der hørsel ved luftledning er dårligst. - Det må ikke være uregelmessigheter i det vestibulære system. - Bruk av høreapparat er tillatt i særlige tilfeller. - Førere skal ikke ha noen kroniske taleforstyrrelser. http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?ltdoc=/for/ff-20091127-1414.html: Forkurs tror jeg de har de sluttet med desverre... Endret 2. september 2013 av Yommt Lenke til kommentar
Remi kvalheim Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Her er kravet om hørsel og tale i førerforskriften Førere skal ha hørsel som er god nok til å gjennomføre en telefonsamtale og til å kunne høre varselsignaler og radiomeldinger. Tilstrekkelig hørsel skal være bekreftet med et audiogram. Følgende gjelder som retningslinjer: - Hørselssvikten må ikke være større enn 40 dB ved 500 og 1000 Hz. - Hørselssvikten må ikke være større enn 45 dB ved 2000 Hz for det øret der hørsel ved luftledning er dårligst. - Det må ikke være uregelmessigheter i det vestibulære system. - Bruk av høreapparat er tillatt i særlige tilfeller. - Førere skal ikke ha noen kroniske taleforstyrrelser. http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?ltdoc=/for/ff-20091127-1414.html: Forkurs tror jeg de har de sluttet med desverre... Okei! Tingen er at jeg hører 100% utmerket på det høgre øret mitt. Lurer litt på om jeg blir kategorisert som 50% døv i og med at det er kun den ene siden som virker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå