Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?

Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en attest på at jeg var funnet skikket etter noen få dager, men har ikke hørt noe fra skolen enda.

Jeg besto testen også, dermed skikket til å bli lokfører! JIPPIIII :)

Håper bare å komme inn på skole da. Kanskje i samme klasse AV8N? Men det blir lang ventetid om det ikke blir før etter sommer..

Er veldig spent nå i alle fall.

Hvor kommer du fra AV8N? Holder til Indre Østfold, Askim.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo. Siden det er så få søkere i år så regner jeg med at i utgangspunktet så vil alle som består testene få tilbudt plass. Vi skal få beskjed i slutten av juni og infomøter er planlagt holdt i slutten av august.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dere som går på lokførerskolen nå; er det helt slutt på at NSB etc lønner deg / gir deg stipend under utdannelsen? Mot at man binder seg til dem i noen år..

Har blitt flyttet fram til kullet som starter i september selv og må søke lånekassen i disse dager:-)

Endret av linren
Lenke til kommentar

Dere som går på lokførerskolen nå; er det helt slutt på at NSB etc lønner deg / gir deg stipend under utdannelsen? Mot at man binder seg til dem i noen år..

Har blitt flyttet fram til kullet som starter i september selv og må søke lånekassen i disse dager:-)

NSB har sluttet med lønnsordningen for noen år siden, men du får et stykke ut i utdanninga, muligheten til å søke om stipend hos NSB. Du blir da kalt inn til intervju, og får svar noen uker etterpå. Normalt sett får ikke en hel klasse stipend, så det kan være lurt å ikke planlegge at du får disse pengene. Info rundt stipendet, får du etterhvert på skolen.

Stipendet er ikke like mye som aspirant-lønn, slik det var før, men dette slipper du å skatte av. Får du en slik stipend-avtale, binder du deg til å arbeide som lokomotivfører i 30 måneder etter endt utdanning (uansett tog-selskap).

Mvh!

Lenke til kommentar

NSB har sluttet med lønnsordningen for noen år siden, men du får et stykke ut i utdanninga, muligheten til å søke om stipend hos NSB. Du blir da kalt inn til intervju, og får svar noen uker etterpå. Normalt sett får ikke en hel klasse stipend, så det kan være lurt å ikke planlegge at du får disse pengene. Info rundt stipendet, får du etterhvert på skolen.

Stipendet er ikke like mye som aspirant-lønn, slik det var før, men dette slipper du å skatte av. Får du en slik stipend-avtale, binder du deg til å arbeide som lokomotivfører i 30 måneder etter endt utdanning (uansett tog-selskap).

Mvh!

Ok. Takker for svar. Hvor langt ut i utdannelsen er dette snakk om? Er det ett engangsbeløp det er snakk om?

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvordan det blir fremover pga. endring til 1,5 år skolegang. Det vanlige til nå, har vært å fått muligheten rundt videregående kurs, (VK Skifting, hvis du leser læreplan).

For ettårig skolegang har beløpet vært 120.000,-, med utbetaling 10.000,-/mnd. Jeg vet ikke om beløpet endrer seg med økt lengde på skolegangen da jeg følger "det gamle" systemet.

Lenke til kommentar

Da har jeg blitt innkalt til informasjonsmøte, det er vel flere her?

For de av dere som nå går eller har gått (eller kjennskap til) hvordan kommer man til skolen i Østre Aker vei?

Jeg bor som sagt i Askim så det blir pendling på meg, men jeg har frem til nå tatt tog/buss ekstremt sjelden.

Dessuten så er jeg helt grønn hvordan man kommer seg frem med offentlig transport i Oslo.

Noen som vet råd?

Lenke til kommentar

Bytt på Oslo S. Ta toget L1 til Grorud eller Haugenstua å gå derifra... Det tar ca 15 min tenker jeg.. Sjekk en karttjeneste på nett så ser du hvor du skal gå. Og bruk Ruter.no for tidstabeller.. På ruter så kan man skrive inn adressen dit man skal og de forteller deg hva som er best.

Toget fungerer likt i Oslo som i Askim.. Kjøp bilett, gå ombord, finn en plass.. :D

Et godt råd er å ikke komme for sent.. De som ikke kom tidsnok når jeg var på møte i høst fikk seg

en kraftig ripe i lakken.. Selv om de egentlig hadde møtt opp i tide men satt å ventet i biblioteket (gamle kantinen) istedet for den nye kantinen. Blir du forsinket så ring å si ifra. Lagre nummeret på telefonen.

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Bytt på Oslo S. Ta toget L1 til Grorud eller Haugenstua å gå derifra... Det tar ca 15 min tenker jeg.. Sjekk en karttjeneste på nett så ser du hvor du skal gå. Og bruk Ruter.no for tidstabeller.. På ruter så kan man skrive inn adressen dit man skal og de forteller deg hva som er best.

Toget fungerer likt i Oslo som i Askim.. Kjøp bilett, gå ombord, finn en plass.. :D

Et godt råd er å ikke komme for sent.. De som ikke kom tidsnok når jeg var på møte i høst fikk seg

en kraftig ripe i lakken.. Selv om de egentlig hadde møtt opp i tide men satt å ventet i biblioteket (gamle kantinen) istedet for den nye kantinen. Blir du forsinket så ring å si ifra. Lagre nummeret på telefonen.

Takk for den Yommt! Men jeg fikk vel ikke uttrykkt meg tydelig. Det var ikke på selve informasjonsmøtet jeg lurte på transport. Da tar jeg bilen og kjører selv :)

Men selve dagene på skolen neste år.

Var vel egentlig bekymret over om jeg måtte bytte til trikk eller buss fra da jeg går av Oslo S, og hvor jeg da måtte ta den. Men hvis det går tog nesten helt frem til skolen så er det topp! (gangavstand..)

Og siden jeg kommer helt fra Askim, om tidene til transport passet med tanke på start av skole.

Leste tidligere her om at skolen starter 08:15. (eller noe sånt ca.)

Grunnen til jeg spør om dette, er at jeg er familiefar med 3 unger. Og for de som har familie skjønner at ting må planlegges. levering / henting skole og barnehage, etc.. Det er et kabal som må legges opp for at hverdagen skal fungere..

Igjen, takk Yommt! :)

Endret av Martin_Logan
Lenke til kommentar

Skolen starter normalt 8:30. Det passer med tog i begge retninger mot Haugenstua/Grorud, slik at man er på skolen (etter gange fra stasjon) ca. 8:20-8:25. Stort sett alle som går på skolen, tar disse togene.

Kommer du fra Oslo-siden, går det lokaltog L1 klokken 8:11 fra Oslo S til Lillestrøm, som er på grorud 8:23. Reiser du fra Askim, vil det holde å ta toget 7:04, så bytte på Oslo S (10 min overgang til L1).

Gratulerer med skoleplass og lykke til :)

Lenke til kommentar

Skolen starter normalt 8:30. Det passer med tog i begge retninger mot Haugenstua/Grorud, slik at man er på skolen (etter gange fra stasjon) ca. 8:20-8:25. Stort sett alle som går på skolen, tar disse togene.

Kommer du fra Oslo-siden, går det lokaltog L1 klokken 8:11 fra Oslo S til Lillestrøm, som er på grorud 8:23. Reiser du fra Askim, vil det holde å ta toget 7:04, så bytte på Oslo S (10 min overgang til L1).

Gratulerer med skoleplass og lykke til :)

TAKK SAFTUS! Betryggende å høre! Nå venter jeg bare spent på informasjonsmøtet...

Takk for alle svar jeg har fått fra dere! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har et spørsmål til dere andre som ble tatt opp til trafikkstyrerutdanning. Har dere fått noe mer info etter brevet hvor dere fikk igjen arbeidskontrakten? Har nemlig flyttet siden da, så er usikker på om det har kommet post til mitt tidligere bosted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...