Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid tok det? Syntes å huske at noen sa her det blir endel venting og at hele dagen frem til sent ettermiddag.

Åssen syns du selv testen gikk? Vanskelig? Det er sagt at rundt 35% faller ut etter testen.

Det er jo et ganske høyt tall, så jeg antar behovet er rundt 60-65 førere? Så vet jeg ikke hvor mange som ikke gjennomfører skolen, men det er kanskje noen få? (av ulike årsaker og omstendigheter).

 

Det er en arbeidspsykologisk test, men er dette sammensatt av ulike tester som personlighetstest, IQ, EQ tester? Eller mer?

Åssen var helsetesten, noe lik en helseundersøkelse man har på jobben, altså øye,hørsel, lunge test

eller er det noe mer omfattende?

Det er sikket andre som har svart lignende spørsmål her, men å lese igjennom alle innlegg på 131 sider tar nok halve natta..

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Det var en del venting, men man får beskjed ca hvor lenge man må vente og kan disponere tiden selv. Jeg var den siste som var ferdig den dagen, litt før klokka 15.

 

Det ligger litt i sakens natur at noen vil synes testene er vanskelige mens andre synes de stort sett er ganske enkle. Det jeg kan si er at sammenlignet med lignende tester jeg har tatt tidligere så fikk jeg veldig god tid. Jeg rakk alltid å bli ferdig og måtte som regel sitte å vente en stund på at tiden skulle gå ut. Det ble hovedsaklig testet språk/ordforråd, logikk, romoppfattelse og arbeidsminne.

 

Helsetesten er helt standard.

Lenke til kommentar

Jeg var på test i går.

 

Lokførerutdanningen hadde 191 søkere i år. Er dette færre enn vanlig? Jeg syntes det hørtes lite ut. 97 er kalt inn til testing.

 

Ja, jeg stusset litt på det selv.. Det er vist sagt at ca 35% prosent faller ut av testen. Så det vil da si ca 60 står igjen. Kanskje noen som også detter ut av skoleåret. Var det ikke nok kvalifiserte søkere iår?

Lenke til kommentar

I 2013 er det totalt 5 kull som starter, 4 kull på vanlig opptak og 1 kull med personer fra Jernbaneverket.

 

For neste år er det mye som tyder på at skolen ikke klarer å fylle opp alle fem kullene (ca. 100 studenter). Det vurderes å gjøre et nytt opptak for å fylle det siste kullet.

 

For nye lokfører-studenter som har kommet inn, eller kommer inn i nær fremtid, er utsiktene for jobb etter endt utdanning på Norsk Jernbaneskole, veldig gode. NSB kommer til å få et stort behov for fler lokomotivførere pga. ruteendringen som pågår. I CargoNet er det for tiden ingen ansettelser, men gjennomsnittsalderen på førererne der er høy, og mange går av iløpet av de neste 4-7 årene.

Lenke til kommentar

I 2013 er det totalt 5 kull som starter, 4 kull på vanlig opptak og 1 kull med personer fra Jernbaneverket.

 

For neste år er det mye som tyder på at skolen ikke klarer å fylle opp alle fem kullene (ca. 100 studenter). Det vurderes å gjøre et nytt opptak for å fylle det siste kullet.

 

For nye lokfører-studenter som har kommet inn, eller kommer inn i nær fremtid, er utsiktene for jobb etter endt utdanning på Norsk Jernbaneskole, veldig gode. NSB kommer til å få et stort behov for fler lokomotivførere pga. ruteendringen som pågår. I CargoNet er det for tiden ingen ansettelser, men gjennomsnittsalderen på førererne der er høy, og mange går av iløpet av de neste 4-7 årene.

 

Hei! Takk for svar. Godt å vite.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært inne til testing. Nå gjenstår det bare å vente.. Psykologen sa at de sender sine vurderinger allerede etter 2-3 dager. Så går det sikkert litt tid før NSB trekker sine beslutninger.

Hvordan testen gikk for meg? Vel, det gikk vel for såvidt ålreit (håper jeg da :) )

Noen kunne jeg vært bedre på, men andre ting gjorde jeg godt. Men det er som andre sier her, det er vanskelig å forberede seg til en slik test.

 

Litt mer info her:

 

http://www.nsbbht.no/article.php?articleID=42&categoryID=52

Lenke til kommentar

Noen som har fått svar på om de kom inn for skoleåret 2014? Hvor lang tid tok det fra dere tok testen til dere fikk svar?

Grubler mye her nå og gruer meg til å vite..

Hadde en følelse at det gikk ålreit, men nå spiller tankene meg et puss siden jeg grubler og venter i spenning.

En pine å vente på noe som kan forandre livet ditt.

Skolestarten var januar 2014 ikke sant?

Lenke til kommentar

Dere får ikke svar før alle har vært inne til testing.

Hør med skolen når det endelig inntak er om du er overspent..

Skolestart er nok i flere puljer, det er bare 20 stk i hver pulje og de begynner ikke samtidig siden det blir vanskelig å finne praksisplasser til alle på en gang..

Så du bør ikke satse på at det bli januar, kan like godt bli over et år til men du vil definitivt få svar senest 3 mnd. før skolestart sånn at du kan si opp jobb osv..

Endelig startdato får du etter alle som har kommet inn har vært på intervju.. og det blir nok etter sommerferien.

I fjor var søknadsfristen 1.juni testing var i august og september, jeg fikk vite at jeg kom inn i 4.Oktober Intervju 17. Oktober og fikk vite startdato 25.Oktober.. Jeg begynner i September så jeg måtte vente nesten et år, eller halvannet fra jeg la inn søknad..

 

Skolen sa til oss i fjor at om man besto testingen så er sjansen veldig stor for at man kommer inn.. ihvertfall om man oppfyller inntakskravet om fagbrev.

Det er bare å gå 10-15 sider tilbake i forumet å lese når og hvordan forrige inntak var.

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Til alle som har fått kontrakt med skolen så er det bare å kontakte Jernbanepersonalets Bank og Forsikring for å få veldig gode avtaler på forsikringer.

Jeg fikk bilforsikringen min mer enn halvert :-D

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...