Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?

Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Skolen skaffer klær..

Takk for tipset ang sko :) Er sykemeldt nå så jeg kan kjøre meg en tur å se.

Vi må selv kjøpe hvite skjorter og vernesko. Alt annet skaffer skolen.

Tror vi prøvde allt på intervjudagen. Allt vi måtte gjøre før vi begynner er å betale skoleavgifta på 5000,- og skaffe oss værnesko. Noen som vet hvorfor vi skal ha med de første dagen? Og hvorfor i alle dager begynner vi på en fredag?

Noen som har tips angående gode elektro bøker? Skulle kanskje ha pusset litt på "elektroformen" da det er 13 år siden sist jeg holdt på med den slags.

Skal ikke ha med skoene første dag, de vil bare at vi skal ha skaffet dem. Helt greit å begynne på fredag. Jo før jo bedre!

Jeg kjøpte en god grunnbok fra reform 94. Den var kjempegod å ha!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Online så har de bare opp til størelse 45, bor i Oslo.

Fikk du tak i sko over 45? Jeg var innom Biltema å kjøpte mine i går. Var maaaange par igjen i str45, men ingen over som jeg kunne se.

4 dager igjen nå folkens! :D

Har enda ikke kjøpt, jævlig synd hvis de ikke har det, surt å betale 800-1000kr istedenfor 200kr.

Tror vi prøvde allt på intervjudagen. Allt vi måtte gjøre før vi begynner er å betale skoleavgifta på 5000,- og skaffe oss værnesko. Noen som vet hvorfor vi skal ha med de første dagen? Og hvorfor i alle dager begynner vi på en fredag?

Vi trenger da ikke å ha med oss vernesko på den første dagen, står da ingen steder det? Men på et skriv jeg fikk står det at vi trenger 3 ting, vernesko, skrivesaker (også fargeblyanter!) og hvite skjorter. Vi prøvde klær på skolen, men hvite skjorter som vi skal ha på med uniformen må vi ha selv.

Lenke til kommentar
Nei Biltema har ikke vernesko størrelse 47, noen som tips andre steder i Oslo man kan kjøpe? :(

Skrev det tidligere i tråden - men altså Bauhaus Liertoppen hadde mange typer sist jeg var innom. Sjekka ikke størrelser, men sjansen burde jo være der.

Endret av Vater
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til de som er her inne som går på Jernbaneskolen eller og til dere andre som kjenner noen som går der;

Hvordan får man spist mat og gått på do når man er lokfører? Mat regner jeg med man tar med seg, men er det lagt inn matpauser eller må man spise underveis mens man kjører? Og hva med toalettbesøk, de kan jo ikke alltid planlegges eller utsettes i lang tid...

Har akkurat sett O'Horten, filmen om han som pensjoneres etter 40 år som lokfører. Utrolig kul film, den må dere se! Er en fest der lokførerne framstår som skikkelige nerder, driver å gjetter på toglyder og diskuterer hvor mange broer det er mellom to stasjoner.. Dødsbra! Løp og se!

Men altså han lokfører Horten, han røyker pipe mens han kjører. Er det lov eller?

Lenke til kommentar
Hvordan får man spist mat og gått på do når man er lokfører? Mat regner jeg med man tar med seg, men er det lagt inn matpauser eller må man spise underveis mens man kjører? Og hva med toalettbesøk, de kan jo ikke alltid planlegges eller utsettes i lang tid...

Hvis du ikke har blærekontroll til å kontrollere dobesøk til før/etter, er kanskje ikke lokfører jobben for deg. ;)

Har akkurat sett O'Horten, filmen om han som pensjoneres etter 40 år som lokfører. Utrolig kul film, den må dere se! Er en fest der lokførerne framstår som skikkelige nerder, driver å gjetter på toglyder og diskuterer hvor mange broer det er mellom to stasjoner.. Dødsbra! Løp og se!

Men altså han lokfører Horten, han røyker pipe mens han kjører. Er det lov eller?

Har ikke sett filmen, men får vel gjøre det. Tror, ut fra det jeg har hørt, ikke at du skal stole så mye på fremstillingen av yrket du får i filmen. ;) Og nei, det er selvsagt ikke lov å røyke i førerrom.

Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på, disse verneskoene, hvor skal vi bruke dem? Skal vi gå mye ute med dem i snø og slikt?

Tror det ble skrevet om det litt før i denne tråden, men de brukes vell under skifting/skifteeksamen. Hvis du ser på skoleplanen vår, så får vi ikke vi dette før uti mai. Forhåpentligvis er det lite snø da! ;)

Apropo toalett. Syns jeg har lest at det er toalett på noen lok. Di8? Og er det er lov å røyke i gamle lok? Syns jeg har lest det å noen plasser. Men godt mulig jeg har missforstått.

Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på, disse verneskoene, hvor skal vi bruke dem? Skal vi gå mye ute med dem i snø og slikt?

Tror det ble skrevet om det litt før i denne tråden, men de brukes vell under skifting/skifteeksamen. Hvis du ser på skoleplanen vår, så får vi ikke vi dette før uti mai. Forhåpentligvis er det lite snø da! ;)

Apropo toalett. Syns jeg har lest at det er toalett på noen lok. Di8? Og er det er lov å røyke i gamle lok? Syns jeg har lest det å noen plasser. Men godt mulig jeg har missforstått.

Selvfølgelig er ikke det lov! Røykeloven gjelder også der. Heldigvis!

Lenke til kommentar

Fikk studieplanen min i dag :) Ser ut som at mars kullet får en del mindre ferie enn januarkullet, men det får vi bare overleve ;) Fordelen er jo at vi ikke får et kurs splittet opp av ferie + vi blir ferdig bare en måned etter januar kullet.

Mars:

03.03-10.03: Intro

11.03-18.03: Introkjøring

19.03-24.03: Påskeferie

25.03-26.05: Grunnkurs

27.05-06.07: Øvelseskjøring 1

07.07-03.08: Sommerferie

04.08-12.09: Vidergående kurs 1

15.09-05.10: Øvelseskjøring 2

05.10-12.11: Videregående kurs 2

14.11-23.12: Øvelseskjøring 3

24.12-04.01: Juleferie

05.01-27.02: Avsluttende kurs

Januar:

11.01-18.01: Intro

21.01-28.01: Intro kjøring

29.01-14.03: Grunnkurs

15.03-24.03: Påskeferie

25.03-04.04: Grunnkurs fortsetter

07.04-09.05: Øvelseskjøring 1

13.05-23.06: Videregående kurs 1

24.06-03.08: Sommerferie

04.08-31.08: Øvelseskjøring 2

01.09-08.10: Vidergående kurs 3

09.10-23.11: Øvelseskjøring 3

24.11-19.12: Avsluttende kurs

20.12-04.01: Juleferie

05.01-28.01: Avsluttende kurs fortsetter

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

For å avlive eller bekreftenoen myter.

* Elektro:

3 x 1 uke = 3 uker totalt, jeg har klart meg så langt, da bør andre klare det også.

* Vernesko/verneklær:

Skal bruker til enhver tid når man går i spor/verksted/skiftetomter etc. i skoletiden (ikke praksis) Dette er ikke en anbefaling fra skolen, men et krav. Minimum er vernesko (kjøp selv) og vernevest (får låne av skolen i gjennom hele studiet) Forsikringer vettu, ingen vernesko = ingen forsikring hvis du snubler selv om du slår hodet og ikke tåa, sånn er det bare.

* Røyking på lok:

Ikke tillat i noen selskaper, uavhenging av alder på loket, selv om det nok syndes litt. Jakka mi lukter pyton fordi en fyr hadde røyka på loket da jeg og kjørelærer tok over i går!!! Ikke bra.

* Tråløst nettverk på skolen:

Ja, be om kode fra damene i resepsjonen. De er veldig hyggelig og behjelpelige. yt dem den servicen og bytt dorull når det er tomt, ikke bare si i fra. Det tar deg 1 minutt å bytte rull :) det koster så lite å være grei. (jeg vet det er en digresjon)

* Kan jeg surfe gjennom dette året?

Tvilsomt. Det kreves jevn innsats i timene, og jevn lesing, mest for din egen del.

* Antall eksamener:

15, noen muntlige, de fleste skriftlige, så det nytter ikke å ligge på latsiden.

Jeg krysser fingrene for alle med søknader inne, og for alle som har kommet inn. Jeg angrer ikke et sekund!

Lenke til kommentar
Hvordan går det med dere som starta på fredag? :)

Det går bra med oss. Vi henger med enda! ;) Tror det blir ett fint år, men vi må vell forberede oss på mye jobbing for at det skal bli bra. Virker som en fin klasse. Mye fliring allerede.

På fredag skal vi på Hamar, før vi blir sent på simulator kjøring på mandag. Fra Tirsdag skal vi ut å ha introkjøring hver for oss rundt om i landet. Det skal bli gøy! :D

Lenke til kommentar
Hvordan går det med dere som starta på fredag? :)

Det går bra med oss. Vi henger med enda! ;) Tror det blir ett fint år, men vi må vell forberede oss på mye jobbing for at det skal bli bra. Virker som en fin klasse. Mye fliring allerede.

På fredag skal vi på Hamar, før vi blir sent på simulator kjøring på mandag. Fra Tirsdag skal vi ut å ha introkjøring hver for oss rundt om i landet. Det skal bli gøy! :D

Ja, dette blir digg!! Har du sett på CD-en vi fikk i dag, Mini? Var kjekk den! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...