Niram Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 (endret) Jeg var på intervjuet på mandag! Var rimelig std jobbintervju, holdt på litt over en time. Har du vært på noe lignende tidligere har du ikke såå mye å frykte. De stiller mange oppfølgingsspørsmål hele vegen, så må man bare prøve å svare så godt man kan. Skulle få endelig svar i siste halvdel av april. Skal du på intervju i dag? Endret 21. mars 2013 av NiRaM Lenke til kommentar
JoiBruem Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 okok, høres bra ut Skal på intervju 4 april Lenke til kommentar
JoiBruem Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Greit tror jeg. Blir spennende å vente på svar! Lenke til kommentar
Niram Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Begynner å bli spent nå ja. Ble du også forespeilet svar i siste halvdel av april? Lenke til kommentar
JoiBruem Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Jepp. Hvilken region søkte du på? Selv søkte jeg på region nord. Lenke til kommentar
Egogahan Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Da har de ringt referansene mine spennende Lenke til kommentar
Martin_Logan Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Jeg har hatt lenge i tankene om å søke til opptak nå.. Men blir også litt tvilende.. Dette pga. hvor sikkert får man jobb? Av alle årlige studenter som blir ferdige med utdannelsen er det noen som går ut og "nave"?? Er behovet stort uten å måtte dra langt fra sitt hjemsted for å kunne jobbe. (Vanlig pendling er ok, men å få et jobb og måtte flytte til nord, eller vest Norge e.l er ikke akkurat fristende) Hørt at noen nyutdannede blir headhuntet og tilbudt jobb etter skole, stemmer dette? - Hvordan er f.eks arbeidstidene, kan noen som jobber som lokfører fortelle hvordan det er, altså skiftplan? - Åssen er praksis perioden? Antall ganger og hvor lenge? Jeg bor i Indre Østfold så jobbpendling innenfor Østfold, Oslo, Akershus o.l er mest aktuelt. Dumt å gå på skole 1,5 års og må flytte til f.eks Stanvanger eller Bergem o.l for å kunne jobbe som lokfører. Håper noen kan svare på dette.. Sikkert mange som meg som undrer det samme. Endret 17. april 2013 av reybent Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Skolen tar inn elever etter behov.. dvs at alle elever har gode muligheter for jobb.. Alle togselskapene melder inn til skolen hvor mange nyutdannede de trenger og skolen tar inn elever deretter.. Nsb har sagt at de trenger 70 elever årlig de neste årene... I praksis periodene må du regne med å bli sendt hvor som helst, skolen betaler hotell. Sjekk læreplanen på nettsidene til skolen.. der står det at det er 3 perioder på 4,3 og 9 uker. Som utlært så søker du på stasjoneringsted så du må ikke flytte til bergen hvis du ikke vil.. Det er nok gode muligheter for å få plass i Oslo f.eks.. Endret 17. april 2013 av Yommt Lenke til kommentar
Martin_Logan Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Takker for svar. Er jo betryggende å høre. Hvor mange togselskaper er det? Fordeler og ulemper ved dem? Noen som vet hvor mange elever de vil ta iår? Hører at de nyutdannede blir de første årene satt til de dårligste vaktene, dårlige rutene osv.. altså jo lengre ansienitet jo fler fordeler får man, forståelig nok. Men det som nyutdannet hva bør jeg da forvente jobbmessig? Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Takker for svar. Er jo betryggende å høre. Hvor mange togselskaper er det? Fordeler og ulemper ved dem? Noen som vet hvor mange elever de vil ta iår? Hører at de nyutdannede blir de første årene satt til de dårligste vaktene, dårlige rutene osv.. altså jo lengre ansienitet jo fler fordeler får man, forståelig nok. Men det som nyutdannet hva bør jeg da forvente jobbmessig? Hvor mange selskaper som frakter gods vet ikke jeg, men på persontog siden har du NSB, Flytoget og NSB Gjøvikbanen. NSB har den mest varierte tjenesten av de 3 og har mange muligheter når det kommer til å bli stasjonert nærme der du bor. Kan ikke si noe om Flytoget og NSB Gjøvikbanen da jeg ikke har vært hos noen av dem. Det meste går på ansiennitet.. Vi i NSB søker turnus en gang i året og da er det de som har vært der lengst som får velge først. Man får selvsagt ikke velge fra øverste hylle i starten.. Dette er egentlig ikke noe problem, folk har veldig forskjellig ønsker.. Skal være litt forsiktig med å svare på hva som kan forventes. Men får du jobb i NSB vil du nok mest sansynlig få Oslo som stasjoneringssted(drammen og Lillestrøm er også steder man visstnok enkelt kan få plass om man ønsker), uten at jeg går god for dette =) Lenke til kommentar
Martin_Logan Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Dere som allerede er i jobb, hvordan er deres arbeidstider. Mange jobber jo skift, hvordan er det dagene fordelt? Selv jobber jeg nå 5-skift. Noen fordeler og noen ulemper, f.eks. jobber jeg 3 av 5 helger. Dagene er fordelt f.eks. 3 netter (mandag-onsdag), 2 dager fri (torsdag-fredag) så 4 formiddager (lør-tirsd) osv.. Men den 5 uken så har jeg 6 dager fri sammenhengende. For noen så høres dette kanskje en grei ordning, men å jobbe 5-skift blir tyngre opp gjennom årene og man mister MYE av det sosiale blandt venner og familie. Jeg vil anta og har hørt at som lokfører f.eks NSB har en mye bedre ordning og fordeling av vakter/arbeidstider. Er jo ikkke like stor pågang om natta f.eks. Det er vel også sikkert noen regler om hviletid slik som trailersjåfører? Mulig jeg spør dumt nå, men slikt informasjonen står jo ikke lett tilgjengelig. Kan noen komme med noen inputs på dette og nevn gjerne hvem dere jobber for. Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Tror mange av svarene du leter etter er å finne i tariffavtalene.. sjekk Norsk Lokomotivmannsforbund lokmann.no Lenke til kommentar
Effon Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Dere som allerede er i jobb, hvordan er deres arbeidstider. Mange jobber jo skift, hvordan er det dagene fordelt? Selv jobber jeg nå 5-skift. Noen fordeler og noen ulemper, f.eks. jobber jeg 3 av 5 helger. Dagene er fordelt f.eks. 3 netter (mandag-onsdag), 2 dager fri (torsdag-fredag) så 4 formiddager (lør-tirsd) osv.. Men den 5 uken så har jeg 6 dager fri sammenhengende. For noen så høres dette kanskje en grei ordning, men å jobbe 5-skift blir tyngre opp gjennom årene og man mister MYE av det sosiale blandt venner og familie. Jeg vil anta og har hørt at som lokfører f.eks NSB har en mye bedre ordning og fordeling av vakter/arbeidstider. Er jo ikkke like stor pågang om natta f.eks. Det er vel også sikkert noen regler om hviletid slik som trailersjåfører? Mulig jeg spør dumt nå, men slikt informasjonen står jo ikke lett tilgjengelig. Kan noen komme med noen inputs på dette og nevn gjerne hvem dere jobber for. Jeg har vært autorisert lokfører, ansatt i NSB, i drøye 2 år. Som noen tidligere har nevnt, så søker vi turnus i desember hvert år. De med lengst ansinitet blir plassert inn først, også videre nedover listen. Jeg er stasjonert i Oslo, og har nesten 190 stykker før meg. Likevel fikk jeg 2. valget mitt da vi søkte nå sist. Så folk velger, og ønsker veldig forskjellige ting. Når det kommer til arbeidstid, så jobber vi veldig variert. Noen ganger VELDIG tidlig, andre ganger seint. Jeg har en fast 6-ukers turnus, der alle tidene og turene står. Noen av dagene er jeg ikke satt opp med annet enn start og sluttid, og er da reserve i tilfelle noen blir syke. De fleste turnusene i NSB er 6 ukere med jobb annenhver helg. Den turen med minst nattjobbing har 2 netter på 6 uker, mens den med mest har 13. Når det kommer til kjøre- og hviletid, så er det regulert gjennom overenskomsten. Vi kan ikke kjøre mer enn 5.5 timer i ett strekk (4,5t i "innerlokalen") før vi skal ha pause. De fleste dagsverkene har lange og opptil flere pauser. Grunnlønna er ikke noe å juble over, men med tillegg for ugunstig arbeidstid, så er det ikke ille. Lenke til kommentar
Martin_Logan Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Jeg har vært autorisert lokfører, ansatt i NSB, i drøye 2 år. Som noen tidligere har nevnt, så søker vi turnus i desember hvert år. De med lengst ansinitet blir plassert inn først, også videre nedover listen. Jeg er stasjonert i Oslo, og har nesten 190 stykker før meg. Likevel fikk jeg 2. valget mitt da vi søkte nå sist. Så folk velger, og ønsker veldig forskjellige ting. Når det kommer til arbeidstid, så jobber vi veldig variert. Noen ganger VELDIG tidlig, andre ganger seint. Jeg har en fast 6-ukers turnus, der alle tidene og turene står. Noen av dagene er jeg ikke satt opp med annet enn start og sluttid, og er da reserve i tilfelle noen blir syke. De fleste turnusene i NSB er 6 ukere med jobb annenhver helg. Den turen med minst nattjobbing har 2 netter på 6 uker, mens den med mest har 13. Når det kommer til kjøre- og hviletid, så er det regulert gjennom overenskomsten. Vi kan ikke kjøre mer enn 5.5 timer i ett strekk (4,5t i "innerlokalen") før vi skal ha pause. De fleste dagsverkene har lange og opptil flere pauser. Grunnlønna er ikke noe å juble over, men med tillegg for ugunstig arbeidstid, så er det ikke ille. Når du sier 6-ukers turnus, Har dere lang fri? Du sier søker turnus hvert år, hva er de ulike turnusene? Hvor mye er grunnlønna og hvor mye er skift tilleg pr. år? Noe andre vesentlige tillegg som drar opp lønna? Hører så mye ulikt om lønn, og andre bekjente av bekjente som er lokførere som tjener godt... så det er mange ulike oppfatninger om dette.. Når du drar på jobb og du vet på forhånd alle tider og turer betyr det at du noen ganger jobber mindre enn 8 timer timer i løpet av en dag, altså du må ikke jobbe ut en typisk arbeidsdag på 8 timer? Må du jobbe mer enn 8 timer noen ganger? Når du sier noen ganger begynner du tidlig og andre ganger sent, et eksempel på det? TAKKER FOR SVAR! Lenke til kommentar
av8n Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Hvor mye er grunnlønna og hvor mye er skift tilleg pr. år? Noe andre vesentlige tillegg som drar opp lønna? Som sagt så ligger overenskomstene åpent for alle å lese på lokmann.no. Lenke til kommentar
Martin_Logan Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Som sagt så ligger overenskomstene åpent for alle å lese på lokmann.no. Jeg fulgte opp det i første inlegg dette er nevnt og så på de ulike lønnstallene. Klipp og lim: 3.2 Lønnsystem 3.2.1 Lokomotivførere under grunnopplæring Lokomotivførere under grunnopplæring har en lønn på kr. 25.146,- per måned. 3.2.2 Lokomotivførere Lønn for lokomotivførere er kr. 35.093,- per måned. Selve pkt. 3.2.1 grunnopplæring, hva menes med dette? Er det en slags prøvetid den første tiden man er ansatt og jobber? Slik som andre arbeidsplasser med 6mnd prøvetid? Hvor lenge er denne prøvetiden? Pkt. lønn lokomotivfører, mnds.lønn 35093kr, er dette grunnlønn? eller er alt, altså lønn og tillegg inkludert. (f.eks skifttillegg) Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Selvfølgelig er ikke tillegg inkludert da dette varierer på alle ansatte.. Og det er masse tilegg som du sikkert fant og merk deg at ikke alle er i kroner men i prosent.. Grunnopplæring er opplæring du får i bedriften når du begyner der.. Du får opplæring i ruta du skal kjøre, loket du skal styre og interne rutiner, det er ikke det samme som prøvetid. Endret 29. april 2013 av Yommt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå