Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jobber som trafikkstyrer, og var ferdig i fjor. Jobber riktignok i nord, men skoledelen er lik. Var som mange av dere innom her for å finne litt info.

 

Selv om de starter tester/intervju nå så er det vel til høsten skolen begynner. Og hvis det blir som i fjor så blir det to uker skole/to uker praksis osv gjennom skoletiden (var annenhver uke til å begynne med).

Syns å huske at det var tett på 900 søkere i fjor, og 45 plasser. vet ikke hvor mange de skal ta inn i år.

 

Var noen som lurte på parkering der, så er det mulighet for å parkere der. Men å ta toget funker nok like bra. Begynte til samme tid hver dag (utenom en periode el. to da det var kveldsundervisning, fra ca.14-19).

De som bor langt unna får bo på leilighetshotell under skoleperiodene. Var selv på thon slottsparken i oslo. Tipper at hvertfall 80%, om ikke mer, av klassen lå på hotell.

Om testene er lik de som lokførerne har vet jeg ikke, men du trenger ikke ha noen spesiell bakgrunn for å ta de. Det går mer på ferdigheter enn kunnskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som bor langt unna får bo på leilighetshotell under skoleperiodene. Var selv på thon slottsparken i oslo. Tipper at hvertfall 80%, om ikke mer, av klassen lå på hotell.

 

Dekker skolen noe av disse hotelloppholdene? Om ikke, koster det mye? Bor selv ca 2 timers togtur unna Oslo, og har vel innsett at jeg må finne meg en slags boplass i byen om det skal bli aktuelt.

Lenke til kommentar

Slik det fremstår så er det mulig å ta testen flere ganger. Spørsmålet er vel heller hva du slet med på testen eller om det var utenpåliggende årsaker som lite søvn etc. Tok du den nye testen som er på pc eller den gamle typen som var på papir?

 

Var lite digitalt da jeg var inne til testing i fjor høst ihvertfall. Så er nok på papir jeg tok den. Var noen av de terningfigurene jeg bommet på og det var nok der testen røk. Den somatiske testen gikk jeg greit igjennom . Gjorde kanskje heller ikke et overbevisende intervju med psykologen heller, men slik ble det da han begynte å grave i hvorvidt jeg hadde klippet neglene mine den dagen eller ikke. Var ihvertfall profesjonell og hyggelig mot ham. Har aldri opplevd å bli spurt om det på jobbintervju ihvertfall. Nå vet jeg ikke hvor mye det intervjuet telte.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Det intervjuet med psykologen er ikke et vanlig jobbintervju, men et klinisk intervju.. målet er å avdekke problemer.. les mer på side 7 her : http://issuu.com/vin...gehjulet_7-2012

og side 22 her : http://issuu.com/vin...gehjulet_8-2012

Der sier også psykologen at man kan gå opp til ny test etter ett år.. Og at de som strøyk kan få en mer detaljert tilbakemelding om hvorfor de ikke besto om de ber om det.

"Jobbintervjuet" kommer når du skal i samtale med skolen.

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Det er bedre å bruke litt lengre tid enn å gjøre feil.. ikke stress.. Det er det beste tipset du kan få.. Hvis du sitter fast på en oppgave så gå videre og kom tilbake til den når du er ferdig med de andre.. da er tidspresset blitt borte og det er lettere å fundere og å tenke seg frem til svarene.. Hvis du er utsø på IQ tester så varm opp litt med noen på illvit.no eller mensa.no

 

Og som jeg har nevnt før.. Hvis du setter deg på første plass til venstre for døra når du kommer opp til den psykologiske delen så blir du først til intervju og først ferdig, så slipper du å vente på de andre..

 

Hvis du føler at du er ganske smart og oppegående så er det ikke noe å være nervøs for..

Slapp av og sov godt så du er uthvilt..

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

@Yommt

 

Takk for flere gode tips! Skal sjekke ut illvit.no, har så vidt vært innom mensa.no og sett litt på oppgavene der. Ser på meg selv som en oppegående person, men må innrømme at iq-tester ikke er min aller sterkeste side.

 

Om jeg kommer så langt, så gruer jeg meg ikke til den psykologiske testen. Der har jeg ingenting å skjule, pluss at jeg bruker å være relativt flink til å snakke for meg.

 

Har et par spørsmål til:

1. Har man "god" tid på spørsmålene? Kan man alltids gå tilbake og rette på en oppgave, om man har tid til gode?

2. Noen som har ca tall på hvor mange som går videre?

3. Ser de skiller mellom fortest og sluttest. Er iq-delen den første?

 

Mye dumme spørsmål, men det er vel et resultat av at det begynner å bli såpass nært forestående :)

 

edit: Klinka til med illustrert vitenskap sin iq-test på morgenkvisten. Merker jeg sliter mest med de avanserte romforståelse-oppgavene, samt huske tallrekker på 7-8 tall.. Fornøyd med resultatet da :)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Sånne "finn neste tall i rekken" eller kuber med prikker på, finn neste prikkmønster-IQ-tester kan man trenes opp til å bli bedre på ved å gjøre sånne type tester mange ganger.

 

Er litt som at du bare fomler rundt i Sudoku-boka første gang du prøver deg, men raser gjennom dem når du har gjort det noen ganger og blitt vant med å finne mønstrene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

På lokførerinntaket var det rundt 13% som strøyk..

Jeg har skrevet om testen jeg fikk der på side 122...

man får rundt 20 minutter per test.. på de skriftelige testene..

 

Les også artikkelene om testingen fra nsb`s internmagasin i de to linkene fem poster ovenfor denne

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Kjørte du bil mens du pendlet, eller tok du tog? Sistnevnte måtte du vel stå opp rimelig tidlig. Er det kun de nevnte stasjonene som brukes under opplæringen? Ingen nord for Oslo?

Kjørte toget kl 5.05 eller noe sånt. Ganske tidlig, men jeg sov på vei innover og gjorde endel skolearbeid på vei hjemover

Lenke til kommentar

 

Alternativt har man jo konduktør da som ikke krever slik yrkespsykologisk test (snakket med noen på utdanningsmessa på Lillestrøm om det), men der er ikke neste utlysningsrunde før i august sa dem. Konduktør er vel også en del dårligere betalt enn lokfører.

 

Lønnsmessig er det omtrent ikke forskjell på konduktør med full ansenitet og lokfører. Men er vel heller tvilsomt om lønnsnivået på konduktørsiden kommer til å holde seg på det nivået ved en eventuell storstilt privatisering.

 

Flytogvertene har endel lavere lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...