William_S Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Så kan man jo spørre seg hvor gode de psykiske testene egentlig er for å måle egenskaper til en lokfører. Hadde forventet mer matematikk i de testene da R1/S2 og Fysikk 1 er et krav for oss som har studiespesialisering (tidligere allmennfag). Dessuten så er det et intervju med psykolog så er bare feil at det ikke teller. Jaja får vel bare vente en uke selv om jeg nok har feilet eller iallefall slik jeg føler det. Endret 24. september 2012 av William_S Lenke til kommentar
Bigset Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Ja, det er nok det. Ikke ifølge psykologen... ...Som som svarte meg dette: Det blir bare konkludert med bestått/ikke bestått. Det er ingen rangering etter resultater. Rangeringen skjer etter bestått/ ikke bestått og eventuelle sårbare psykososiale forhold (rusproblematikk, psykiske vansker og kriminalitet). Mvh. Huan Hva om man får bestått somatisk og yrkespsykologogisk test, men en annmerkning på en psykisk plage? Er det da opp til skolen å bestemme? Lenke til kommentar
Mini11 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Så kan man jo spørre seg hvor gode de psykiske testene egentlig er for å måle egenskaper til en lokfører. Hadde forventet mer matematikk i de testene da R1/S2 og Fysikk 1 er et krav for oss som har studiespesialisering (tidligere allmennfag). Dessuten så er det et intervju med psykolog så er bare feil at det ikke teller. Jaja får vel bare vente en uke selv om jeg nok har feilet eller iallefall slik jeg føler det. Testene skal vell bare sikkre at du takkler stress og er kapabel til å gjøre en rekke arbeidsoppgaver tett og i rett rekkefølge. Noe som er essensiellt i lokføreryrket. Lenke til kommentar
Moonfog Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Da var den yrkespsykologogiske testen gjennomført for min del også. Føler at oppgavene gikk bra og psykologisamtalen bare var koselig. Haha, den vanskeligste testen var å pisse på komando, men nailet den på andre forøk:) Nå er det bare å vente en uke! Lenke til kommentar
linren78 Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hei! Tenkte å søke neste sommer...vært i kontakt med jernbaneskolen og fikk vite at nytt inntak ble juni 2013. Har litt lite tilleggspoeng er jeg redd og lurte på om noen vet om det går ann å få tatt en slik yrkespsykologisk skikkethetstest på forhånd noe sted? Altså utenom at man har kommeinn på intervju etc.. Takker for svar:) Lenke til kommentar
William_S Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Hei! Tenkte å søke neste sommer...vært i kontakt med jernbaneskolen og fikk vite at nytt inntak ble juni 2013. Har litt lite tilleggspoeng er jeg redd og lurte på om noen vet om det går ann å få tatt en slik yrkespsykologisk skikkethetstest på forhånd noe sted? Altså utenom at man har kommeinn på intervju etc.. Takker for svar:) Det er i grunnen lite poeng i å forberede seg på det. Om du har tatt tester på sesjon så er det noe av det samme med figursortering osv. Finnes en IQ test her feks: http://www.free-iqtest.net/ Endret 25. september 2012 av William_S Lenke til kommentar
linren78 Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hei! Tenkte å søke neste sommer...vært i kontakt med jernbaneskolen og fikk vite at nytt inntak ble juni 2013. Har litt lite tilleggspoeng er jeg redd og lurte på om noen vet om det går ann å få tatt en slik yrkespsykologisk skikkethetstest på forhånd noe sted? Altså utenom at man har kommeinn på intervju etc.. Takker for svar:) Det er i grunnen lite poeng i å forberede seg på det. Om du har tatt tester på sesjon så er det noe av det samme med figursortering osv. Finnes en IQ test her feks: http://www.free-iqtest.net/ Tenkte ikke å forbrede, men tenkte om en slik test kan taes av meg noe sted før jeg i det hele tatt søker? Slik at men kan få ekstrapoeng om man gjør det bra nok.. Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Du får ingen ekstrapoeng av å gjøre det bra.. man får bestått eller ikke og det er en test du ikke kan forbrede deg noe særlig på.. Hva slags utdannelse har du ? Lenke til kommentar
Bigset Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Vil bare ønske alle lykke til. Nå nærmer det seg dommen! Lenke til kommentar
William_S Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Faen bestod ikke. Møkkatest. Lenke til kommentar
linren78 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Noen som kan beskrive litt hvordan en slik testdag er? Er det mye matte og fysikk? Har jo hatt dette, men er mange år siden...:-) Ellers er det vanlig iq test? Takker for alle svar:-P Lenke til kommentar
Moonfog Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jippi, bestått! Noen som kan beskrive litt hvordan en slik testdag er? Er det mye matte og fysikk? Har jo hatt dette, men er mange år siden...:-) Ellers er det vanlig iq test? Takker for alle svar:-P Ingen matte eller fysikk spørsmål. Grovt sett består denne testdagen av en helsetest, en snakk med sykepleier om fysisk/psykisk helse, alkoholvaner etc. Videre er det en personlighetstest, IQ test, språkforståelsestest og litt til. Du blir også testet på korttidshukommelse og romfølelse. Til slutt er det en liten snakk med psykolog. Ikke noe heavy shit, men de siler nok ut de som ligger vesentlig "under" snittet på testene samt mennesker som rett og slett ikke passer til dette yrket. Er heller ikke mye du kan forberede deg noe særlig på. Lenke til kommentar
linren78 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Grattis!! Og hvis du består dette da blir du tilbudt plass? Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Hvis man består prøvene bilr man erklært skikket til å kjøre lok. Og man blir anbefalt til skolen. Deretter vil skolen rangere søkerne etter kompetanse slik : Rangering av søkere Det generelle grunnlaget for opptak 10 poeng Fagprøve; karakter Meget godt 8 poeng Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i fysikk 5 poeng Generell studiekomp; Karakter 4 i fysikk 3 poeng Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i matematikk 3 poeng Videregående skole Vg3; Norsk muntlig karakter 4-6 3 poeng Yrkespsykologisk skikkethetstest; karakter A 5 poeng Skolen har nok ikke plass til alle som består... I år ble 124 innkalt til testing mens skolen kun har 80 plasser. Endret 2. oktober 2012 av Yommt Lenke til kommentar
Mini11 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hvis man består prøvene bilr man erklært skikket til å kjøre lok. Og man blir anbefalt til skolen. Deretter vil skolen rangere søkerne etter kompetanse slik : Rangering av søkere Det generelle grunnlaget for opptak 10 poeng Fagprøve; karakter Meget godt 8 poeng Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i fysikk 5 poeng Generell studiekomp; Karakter 4 i fysikk 3 poeng Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i matematikk 3 poeng Videregående skole Vg3; Norsk muntlig karakter 4-6 3 poeng Yrkespsykologisk skikkethetstest; karakter A 5 poeng Skolen har nok ikke plass til alle som består... I år ble 124 innkalt til testing mens skolen kun har 80 plasser. Skikket til å kjøre tog er du ikke etter en test. Skikket er du ikke før du er ferdig! 1 Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Rart at jeg fikk en erklæring fra legen og psykologen om at jeg er skikket da.. Skikket betyr å være egnet til. ikke å være kompetent til.. Men ser poenget ditt.. kanskje det burde stått skikket til å bli lokfører da.. flisespikker og sitatmisbruker.. Endret 2. oktober 2012 av Yommt Lenke til kommentar
William_S Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Hmm det står jo ingenting om at man ikke kan søke en gang til. Kanskje noe å vurdere. I følge BHT sine egne hjemmesider har yrkespsykologisk og helsetest kun en gyldighetstid på 6 måneder. Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 du kan sikkert prøve igjen.. Erklæringen jeg fikk er gyldig i tre år da.. Lenke til kommentar
Yommt Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Woohoo Jackpot !! Im in !! :-D Lenke til kommentar
Bigset Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Samme her! Deilig følelse!! Yommt: Hvordan har du satt opp rangeringen? Frykter flesteparten vil starte i januar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå