Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?

Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

men hva med annenhver helg da?

Problemet er vel at du ikke kan vite hvilken turnus du blir satt opp på i praksisperiodene.

Ja men da får man bare ta det deretter da?

Men får man vite hele turnusen med en gang da?

Dette er noe man får vite ca 2 uker før man begynner øvelseskjøring, hvis selskapene har gjort jobben sin da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte på søke på lokførerskolen den 20 feb

Sittet å lest en del inne på forumet her.

Jeg er 25 år og utdannet som bilmekaniker lette kjøretøy

Har jobbet som fagarbeider i snart 5 år og tatt en del elektrokurs og motorstyring ihlt forhandlernette jeg jobber i.

synes det går greit. Elektro synes jeg ikke er fullt så lett alltid, men det går.

Ser inne på forumet her at det krever mye elektro

Har ennå ikke stryket i noen fag.

Er litt skeptisk for skoleåret. Er det virkelig så mye elektro i skoleåret som jeg har fått inntrykk utifra forumet?

Er det noe grunn å være skeptisk for skoleåret for meg ?

På forhånd takk for alle svar

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på søke på lokførerskolen den 20 feb

Sittet å lest en del inne på forumet her.

Jeg er 25 år og utdannet som bilmekaniker lette kjøretøy

Har jobbet som fagarbeider i snart 5 år og tatt en del elektrokurs og motorstyring ihlt forhandlernette jeg jobber i.

synes det går greit. Elektro synes jeg ikke er fullt så lett alltid, men det går.

Ser inne på forumet her at det krever mye elektro

Har ennå ikke stryket i noen fag.

Er litt skeptisk for skoleåret. Er det virkelig så mye elektro i skoleåret som jeg har fått inntrykk utifra forumet?

Er det noe grunn å være skeptisk for skoleåret for meg ?

På forhånd takk for alle svar

Ingen fare! Jeg har ingen erfaring med elektro, men har deltat på forkurs. Starter opp i januar. Med din bakgrunn kommer du nok til å takle det greit!

Lenke til kommentar
Når du sier at forkurse starter i Januar, er for di som har kommet inn på skolen ?

Ja, skolen har 5-6 kull i året som starter hver 3. måned. Her starter de som kommer igjennom intervju og tester.

Jeg hadde mitt intervju i september og skal starte i mars (det er andre fra samme inntak som starter både i januar og juni). Søker du i februar blir det vel intervu osv i mars/april og oppstart etter som de har plasser ledig utover året.

Jeg tror de har ganske mange søkere til neste runde pga all oppmerksomheten som var rundt NSB i fjor høst. Så blir du ikke invitert nå, prøv igjen til høsten.

Forøvrig har jeg selv ikke hatt noe forkurs, men det lille jeg har lært om elektro på vgs var nok.

Edit: leste posten din litt feil.. Det er ikke forkurset som starter i januar, men selve lokførerkurset.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

jeg velger igjen å spørre dere her i og med at det svært liten eller ingen aktivitet på skolens forum, dessverre.

Hvor stort effekttap har en motor som avgir en effekt på 2100W når den får tilført 230V og det går en strøm i tildelingene på 10,5A?

svaret skal være 315W ifølge fasiten (testen) men jeg klarer ikke helt å komme frem til hvordan!

noen som kan hjelpe?

testen er forøvrig bestått men kjekt å vite hvordan man skulle gjort ting man ikke har fått til:)

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
jeg velger igjen å spørre dere her i og med at det svært liten eller ingen aktivitet på skolens forum, dessverre.

Hvor stort effekttap har en motor som avgir en effekt på 2100W når den får tilført 230V og det går en strøm i tildelingene på 10,5A?

svaret skal være 315W ifølge fasiten (testen) men jeg klarer ikke helt å komme frem til hvordan!

noen som kan hjelpe?

testen er forøvrig bestått men kjekt å vite hvordan man skulle gjort ting man ikke har fått til:)

huff da...trodde man skulle bruke formelen N = P(avg) / P (tilf) jeg. Men nå som jeg vet svaret så fant jeg fort ut at man finner effekten (seff) ved å bruke P = U * I, ergo 230 * 10,5 og får 2415. Tar man da P(tilf) - P (avg) blir det jo 2415 - 2100 og man får 315W....

tente visst for vanskelig jeg...trodde man skulle finne "tilført tilsynelatende effekt" først...og når man så fant denne så skulle man finne "tilført aktiv effekt" som er P=S*cos....men siden ejg bare visste S i dette tilfellet ble det håpløst...men jeg tenkte ikke på å bare finne P ved å ta U*I....:-S

flere sp.mål følger hehe...

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

ny oppgave...er d) jeg lurer på men går gjennom hele oppgava først så det blir lettere å svare

merkeskiltet på en strømovn viser 2000W/230V

a) hvor stor strøm går det i varmeovnen?

I = P/U = 2000/230 = 8,7A

b) hvor stor er toppverdien til strømmen?

û = I * (kvadratrot av 2) = 12,3A

c) hvor stor er toppverdien til strømmen?

û = U * (kvadratrot av 2) = 230 * (kvadratrot av 2) = 325,3V

d) Hvor stor er toppverdien til effekten?

det jeg gjorde var å sette inn "P" istedenfor "U" eller "I" og fikk:

û = P * (kvadratrot av 2) = 2828,4W

dette viser seg å være feil da svaret skal være 4000W

hvordan er fremgangsmåten? (kanskje jeg rekker komme frem til det selv før jeg får svar hehe)

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
ny oppgave...er d) jeg lurer på men går gjennom hele oppgava først så det blir lettere å svare

hvordan er fremgangsmåten? (kanskje jeg rekker komme frem til det selv før jeg får svar hehe)

Tygg litt mer på d) du..... Du finner det i boka... Står du helt fast skal jeg hjelpe deg på vei.

Endret av TexacoStovner
Lenke til kommentar
Online så har de bare opp til størelse 45, bor i Oslo.

Fikk du tak i sko over 45? Jeg var innom Biltema å kjøpte mine i går. Var maaaange par igjen i str45, men ingen over som jeg kunne se.

4 dager igjen nå folkens! :D

Lenke til kommentar
Dette forkurset får man det igjennom jernbaneskolen eller er dette noe man må fikse med selv?

får det gjennom skolen ja (dog må du betale for det, 2000kr)

Men for å kunne ta forkurset så må du gjennom intervju, 5-timers arb.psykologisk test samt helsetest.

Har du nok erfaring innen elektro så slipper du nok forkurset

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Jeg går nå Produksjons & industriteknikk(VG2), skal ut i læra neste år, jeg har ikke lært så mye elektro her, jeg skjønte ikke så mye av de oppgavene som sto over her heller.

er derfor jeg gjerne kunne tenkte meg å ta et forkurs hvis det er en del elektro under utdanningen..

Lenke til kommentar
Jeg må ha 46 eller 47 .. hehe

Bauhaus på Liertoppen har mange vernesko. Her er det forskjellige modeller og, noen ser ut som joggesko og andre er de vanlige svarte. Hadde en modell som så litt mer spennende ut enn de ordinære, en med noe rødt på. Har ikke vært der på en stund, så vet ikke hvordan det ligger an med størrelser - men ta en tlf eller send en mail davel.

Hvaslags skjorter har dere kjøpt? Langerma eller ikke - tips til et 'billig og bra' - sted?

Endret av Vater
Lenke til kommentar

Tror vi prøvde allt på intervjudagen. Allt vi måtte gjøre før vi begynner er å betale skoleavgifta på 5000,- og skaffe oss værnesko. Noen som vet hvorfor vi skal ha med de første dagen? Og hvorfor i alle dager begynner vi på en fredag?

Noen som har tips angående gode elektro bøker? Skulle kanskje ha pusset litt på "elektroformen" da det er 13 år siden sist jeg holdt på med den slags.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...