Stigah Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Det spørs litt hva du mener med "gult og grønt". Generelt brukes gult som farge på mange lokomotiver og arbeidsmaskiner som brukes i drifts- og vedlikeholdstog. Umiddelbart tenkte jeg på Baneservice sine MZ-lokomotiver som er grønne og blå: http://www.flickr.co...N08/6872074988/ eventuelt i kombinasjon med Jernbaneverkets lokomotiv av samme type (MZ) som er gul: http://www.flickr.co...liv/6652455683/. Jernbaneverket leier også en Baneservice-MZ, sånn at det kan ha vært et tog med den gule (MZ 1415) i kombinasjon med den innleide (MZ 1461). Tusen takk for svar! Var nok et drifts- og vedlikeholdstog ja. Tror det var det toget på siste bilde, bare at det var grønt og rosa. Ferdig autorisert for litt siden, til opplysning tok det 586 dager fra skolestart til autorisering Så det tok ca. 200 dager fra du gikk ut av Jernbaneskolen, til du ble ferdig autorisert? Hvor lang tid tok det sånn ca. fra du søkte om plass på Jernbaneskolen, til du kom inn? Lenke til kommentar
Martin Logan Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Hei alle sammen! Er ny og ydmyk medlem her.. Leste de først 25-30 første sidene og skippet til de siste sidene... Fant denne frem for jeg seriøst vurderer lokfører yrket. Personlig så mener jeg at det vil være et yrke som passer meg veldig godt. Under research på nett var jeg veldig overrasket at det er et så stort mangfold fra ulike yrker og ulike mennesker som interesserer seg som lokfører. Min bakgrunn: Gk 1 elektro, VK2 Elektronikk, Vk3 Service elektronikk (fikk ikke lærlingsplass så ikke fullført) Men jeg endte opp som industriarbeider og er nå i mitt 11 år under to ulike arbeidsplasser, underveis tok jeg fagbrev som Kjemisk, teknisk og prosess operatør. Så min bakgrunn skal ikke mangle noe med tanke på inntak til skole (bare jeg består arbeidspsykologiske testen da..) Men akkurat nå føler jeg er i et veiskille og kanskje noe lei av industri jobb... Har hatt ulike yrker i tankene, og lokfører er ganske høyt på listen.. Men som familiefar så spiller såklart den økomiske delen av yrket en viktig del.. Og jeg har prøvd å finne og letet frem på hva som er realistisk startlønn som lokfører? Det er så veldig varierende og veldig mye ulike svar og dermed vanskelig å vite hva som er rett...? Alt fra 350 - 550K, noen sier ikke mindre enn 500K og så er det sære tilfeller om noen som tjener 600-800K. Og hvor lang ansinitet må man regne med for å komme opp i lønnstigen? Ikke for at jeg prioriterer lønn som nr 1, kan godt gå ned noe i lønn enn det jeg har nå (470-530K) bare jeg får et yrke som kan glede meg, en jobb som jeg kan se frem til å gå hver dag. Og få bedre tilværelse og bedre arbeidsordninger.. Og siden det er flere her som allerede er lokførere, kan dere fortelle hvor mye dere har i året og hvem selskap dere jobber hos? Og hvordan er turnusene deres? (altså jobb rotasjonen?) Hva er deres grunnlønn og hva får dere i kompensasjon for å jobbe skift? (skifttillegg) Dette har jeg bemerket meg flere steder spør om men ikke fått ordentlig svar.. Så jeg hadde satt stort pris på om noen kan fortelle litt om det.. For sånn som jeg har det nå jobber jeg i et vanskelig miljø, utsatt for ugunstige helsepåvirkninger (støy, støv og kjemikalier) så jobber jeg et 5-skiftsordning dvs. endel nattarbeid (mye mindre dersom jeg jobbet som lokfører) og jeg jobber 3 av 5 helger. og endel andre negative sider.. Derav jeg vurderer yrkesbytte. Jeg leser også arbeidsmiljøet er topp både hos NSB og flytoget noe jeg syns er er viktig. Frist for å søke 1 juni noe som jeg vurderer sterkt å søke på. Leser at det er stor pågang av søkere. Men er det noen som i det hele tatt ikke får noe jobb når man er ferdig med utdannelsen? eller er man nesten garantert jobb? For det vist stor pågang hvert år og flere hundre søkere. Såklart mange detter ut men det er vel fortsatt stort antall som fullfører skolen.. Håper noen kan ta tid å besvare meg.. Og kommer også etterhvert med flere spørsmål. TAKKER FOR SVAR! Endret 14. mai 2012 av Martin Logan 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Tusen takk for svar! Var nok et drifts- og vedlikeholdstog ja. Tror det var det toget på siste bilde, bare at det var grønt og rosa. Var det ikke grønt og gult du skrev tidligere ? I så fall var det Baneservices smøretog: http://www.jernbane.net/phorum/read.php?8,87764,87764 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Men som familiefar så spiller såklart den økomiske delen av yrket en viktig del.. Og jeg har prøvd å finne og letet frem på hva som er realistisk startlønn som lokfører? Det er så veldig varierende og veldig mye ulike svar og dermed vanskelig å vite hva som er rett...? Alt fra 350 - 550K, noen sier ikke mindre enn 500K og så er det sære tilfeller om noen som tjener 600-800K. Og hvor lang ansinitet må man regne med for å komme opp i lønnstigen? Jeg kan kun snakke om NSB: Ingen i 100% stilling ligger under 500k. Svært få under 540k, antageligvis ingen i Oslo. Rundt 600k er ganske vanlig om man får litt endringer, tar en og annen dag overtid osv. 800k+ er mulig i år med lite folk om du liker å jobbe. Grunnlønn nå etter årets økning ca. 37.000 kroner, typiske tillegg i en "normalturnus" er ca. 8000 kroner. Da er det arbeid annenhver helg og en miks av tidlig, kveld og nattjobbing. Typisk maks 1 natt i uka i snitt, men man har som regel to netter på rad (aldri tre). Det finnes turnuser med bare kveld og natt, disse gir høyere tillegg enn turnuser med mye tidlig. Turnus med jobbing hver tredje helg gir mindre betalt og en fridag mindre. Det er ingen ansiennitetsstige, det er full lønn fra dag 1. Høyere ansiennitet gir deg kun større mulighet til å få den turnusen du vil ha, og evt. medfølgende typekurs. Mange kurs gir bedre mulighet for å jobbe overtid eller få endringer på kort varsel, for den som vil det. 1 Lenke til kommentar
Narviz Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Da var søknad sendt inn! Får håpe jeg kommer meg på opptak 1 Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Tusen takk for svar! Var nok et drifts- og vedlikeholdstog ja. Tror det var det toget på siste bilde, bare at det var grønt og rosa. Var det ikke grønt og gult du skrev tidligere ? I så fall var det Baneservices smøretog: http://www.jernbane....p?8,87764,87764 Jeg har absolutt ingen anelse om hvorfor jeg skrev rosa, da jeg såklart mente gult. Akkurat det toget jeg så, tusen takk skal du ha! Lenke til kommentar
Creedit Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Leser at det er stor pågang av søkere. Men er det noen som i det hele tatt ikke får noe jobb når man er ferdig med utdannelsen? eller er man nesten garantert jobb? For det vist stor pågang hvert år og flere hundre søkere. Såklart mange detter ut men det er vel fortsatt stort antall som fullfører skolen.. Håper noen kan ta tid å besvare meg.. Og kommer også etterhvert med flere spørsmål. TAKKER FOR SVAR! Akuratt nå så er det studenter som har fullført NJSK uten å ha fått kontrakt med ett togselskap. NSB tok i fjor inn 20 studenter mot over 100 i 2010, så ville hørt med lokmannsforbundet før du eventuelt sier opp en fast jobb å begynner på skolen. Selskapene er også blitt mye mere kresne på hvem de ansetter, og siler kandidater hardere enn det de gjorde for 1-2 år siden. Dette er vel bare midlertidlig da det snart er stor avgang på flere stasjoneringssteder ivertfal i NSB som må etterfylles. Cargo Net/Flytoget/NSB Gjøvikbanen/Cargolink etc ansetter folk når de trenger det, men siden dette med unntak av Cargo Net er forhodsvis små selskaper i forhold til NSB, har de ikke samme rekruteringsbehovet og ansetter ikke flere enn det de trenger der og da. Den store ansettelsen som har skjedd i NSB skyldes at det skal kjøres flere tog etterhvert og det har blitt oppbemannet for å møte denne produksjonen. Når dette delvis ble utsatt ble rekruteringsbehovet redusert og derfor er det såpass få studenter som har begynt på skolen i 2011 og 12 Lenke til kommentar
Martin Logan Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Tusen takk for svar!!! Hvis det er noen flere med innputs så gjør gjerne det. Fint å vite forholdene til ulike selskaper. Skal satse på å søke nå i juni så får jeg ta det derfra... Lenke til kommentar
Martin Logan Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 (endret) Siden skolen er i Oslo blir jeg nødt å pendle.. Sikkert mange ferdige utdannede har gjort også. Men kan man få gratis reise med tog siden man faktisk går på skole for utdanne seg til lokfører? Utdanningen i seg selv er jo gratis foruten materiell.. Kanksje dumt å spørre, men har hørt det fra andre se... Endret 21. mai 2012 av Martin Logan Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Siden skolen er i Oslo blir jeg nødt å pendle.. Sikkert mange ferdige utdannede har gjort også. Men kan man få gratis reise med tog siden man faktisk går på skole for utdanne seg til lokfører. Utdanningen i seg selv er jo gratis foruten materiell.. Ja, du vil få sølvbillett fra NSB. Noe av skoleavgiften går til å betale den. Lenke til kommentar
Martin Logan Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Skoleavgift? Hvor mye er det på? Noen som kan komme alle utgifter knyttet til skolen fouten skolemateriell? Man skal vist også ha verneutsyr som sko og diverse som man også må dekke selv... Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 http://www.jernbaneverket.no/no/GLOBAL-MENY/Jobbutdanning/Norsk-jernbaneskole---kompetanse-pa-skinner/Lokomotivforerutdanningen/Gjennomforing-av-lokomotivforerutdanningen/ Der står det =) 15K (det ble delt i 3 betalinger i løpet av skoleåret)+vernesko Lenke til kommentar
choochoomfs Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) Ønsker meg jobb i NSB, jeg. Er jeg nødt til å kjøre Oslo-trikken så har jeg veldig lyst til å kjøre på Østfoldbanen til Ski. Vil da senere om jeg har nok ansenitet flytte til Bodø og kjøre lokaltoget Type 93. Tror dere det er noen mulighet for det? Endret 25. mai 2012 av ComingTrainDriver Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Ønsker meg jobb i NSB, jeg. Er jeg nødt til å kjøre Oslo-trikken så har jeg veldig lyst til å kjøre på Østfoldbanen til Ski. Vil da senere om jeg har nok ansenitet flytte til Bodø og kjøre lokaltoget Type 93. Tror dere det er noen mulighet for det? Bodø har folk kommet til rett ut fra skolen, så der trengs ikke mye ansiennitet. Det samme gjelder stasjonering på Ski, da kjører man mye Ski-lokal samt til/fra Mysen. Lenke til kommentar
Martin Logan Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Det er ikke mye liv her skjønner jeg... Vel, til info så leverte jeg inn en søknad til skole+ siste frist. Så vi får se.. Er det ikke noen flere lokførere her som kan nevne litt om sine lønn betingelser? Og arbeids turnuser? Hvordan er utsiktene for jobb nå tror dere? For dags dato så er det vist endel som ikke får jobb... stemmer det? Det vil sikkert ta seg opp etterhvert, men kjipt å være arbeidsløs etter utdannelse.. Og med den regjeringen som styrer nå er jo opp og ned. Hvor mange hvert år blir ferdig utdannet da? Er det en stor eldre generasjon som skal pensjonere seg slik at det er håp den veien? Tenker på faren for å være "lokfører ledig" i 1-3 år?.. Men jobb frem til da finner jeg nok.. Men da er jo faren for kompetanse man har tillegnet under skole gli litt vekk?.. Lenke til kommentar
Creedit Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Det er ikke mye liv her skjønner jeg... Vel, til info så leverte jeg inn en søknad til skole+ siste frist. Så vi får se.. Er det ikke noen flere lokførere her som kan nevne litt om sine lønn betingelser? Og arbeids turnuser? Hvordan er utsiktene for jobb nå tror dere? For dags dato så er det vist endel som ikke får jobb... stemmer det? Det vil sikkert ta seg opp etterhvert, men kjipt å være arbeidsløs etter utdannelse.. Og med den regjeringen som styrer nå er jo opp og ned. Hvor mange hvert år blir ferdig utdannet da? Er det en stor eldre generasjon som skal pensjonere seg slik at det er håp den veien? Tenker på faren for å være "lokfører ledig" i 1-3 år?.. Men jobb frem til da finner jeg nok.. Men da er jo faren for kompetanse man har tillegnet under skole gli litt vekk?.. Turnusene varierer veldig, både på forskjellige turer på ett stasjoneringsted. og mellom stasjoneringsstedene avhengig av produksjonen som de har. . Jobber i NSB stavanger og her er mesteparten av togproduksjonen mellom 6-21 og mye av vaktene går mellom disse tidene. Dette medfører mindre kveldstilegg og lavere lønn enn andre steder som har mere natttjeneste. Her er det også etpar turnuser med arbeid bare hver 3 helg pga mindre togproduksjon i helgene og ditto mindre helgetillegg. Regner med å havne på mellom 550-600 i år avhengig av overtid, omlagt tjeneste etc Lenke til kommentar
Bigset Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) M Endret 26. juni 2012 av noka4ever Lenke til kommentar
Bigset Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Noen søkere som har hørt noe enda? Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Var vell en her på forumet som sa han søkte i 2010, og ikke kom inn før i 2012? Husker dog ikke brukernavnet. Lenke til kommentar
Bigset Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Da har han vel stått på venteliste. Når de starter ny søknadsrunde så innkaller de jo til intervju ganske kjapt. Men med tanke på at fristen var 1.juni, kanskje de ikke stresser pga. ferie, og det ikke er oppstart før 2013. Men blir bare mer og mer usikker for hver dag jeg ikke hører noe. Så lurte på om noen andre som har søkt, har hørt noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå