Stigah Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Takker og bukker for et utrolig godt svar! Kom på noen spørsmål angående skolen: Hvor gammel må man være, for å begynne på skolen? Finnes denne skolen bare i Oslo, eller andre steder i Norge også, sånn som Stavanger? Hvor mange år varer skolen? Hvor mye koster det å gå på denne skolen? Må man ha god karakter for å komme inn på skolen? Håper du kunne være så grei og svare på disse også Endret 18. september 2010 av stigah Lenke til kommentar
Neverio Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Du finner det meste av informasjon om jernbaneskolen her dette er kravene dem stiller til dem som skal søke. Norsk jernbaneskole har følgende inntakskrav til lokomotivførerutdanningen:- minimum 20 år gammel ved skolestart og - fagbrev i elektro eller teknikk og industriell produksjon (tidligere mekaniske fag) eller - VG1 og VG2 (grunnkurs og VK1) elektro eller teknikk og industriell produksjon (mekaniske fag) med allmennfaglig påbygging eller - allmennfag med fordypning i matematikk (minimum totalt 10 timer over 3 år) eller fysikkforypning eller - fem års dokumentert yrkeserfaring innen elektro eller mekaniske fag Videre kreves det språkkompetanse i henhold til Statens jernbanetilsyn regler: § 12. Krav til språkforståelse: Førere av trekkraftkjøretøy skal ha tilstrekkelige norskkunnskaper, slik at de kan kommunisere med trafikkstyrers personell. Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Takker og bukker for et utrolig godt svar! Kom på noen spørsmål angående skolen: Hvor gammel må man være, for å begynne på skolen? Finnes denne skolen bare i Oslo, eller andre steder i Norge også, sånn som Stavanger? Hvor mange år varer skolen? Hvor mye koster det å gå på denne skolen? Må man ha god karakter for å komme inn på skolen? Håper du kunne være så grei og svare på disse også -20 år ved skolestart -Bare en skole som befinner seg i Oslo -1 år -15 000, men det er mulighet for å få kontrakt hvor dette blir dekket samt lønn under utdanningen -Den siste kan jeg ikke svare på, mine var middels. Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Takker og bukker for svar! Men da kan jeg nesten bare gi opp nå. Går verken på elektro eller teknikk og industriell produksjon. Og gidder ikke å gå tre nye år, bare for å fordype meg i matematikk. Jaja :/ Er det forresten slike krav i andre land? Lenke til kommentar
Libra1988 Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Takker og bukker for svar! Men da kan jeg nesten bare gi opp nå. Går verken på elektro eller teknikk og industriell produksjon. Og gidder ikke å gå tre nye år, bare for å fordype meg i matematikk. Jaja :/ Er det forresten slike krav i andre land? Det er forkurs ved noen søke runder og du trenger ikke å gå tre nye år for å ta noen ekstra fag. Ta kontakt med skolen og spør om info. Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Så det betyr at jeg har en liten sjanse allikevel? :!: Skal ta kontakt med skolen straks. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Nå fins det riktignok andre utdanninger på jernbaneskolen. For eksempel trafikkstyrer, som er et krav for å bli togleder. Litt andre krav på den utdanningen da, info fins på nettsiden. Lenke til kommentar
XJ220 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Noen her som vet hvor mye MTAS lønner i snitt ved 100 prosent stilling og en turnus med hovedsakelig dag + kansje noen helg ? Lenke til kommentar
SpiroAgnew Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Min lenkehttp://lokmann.no/overens/MTAS2006.pdf Førerne i MTAS har vel best betalt i landet. Har du lyst å flytte til Narvik? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Narvik er fin by, det. Har vokst opp rett i nærheten med besteforeldre i Narvik. Lenke til kommentar
XJ220 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Har ihvetfall lyst til å kjøre malm tog. Men hvis jeg søker der må jeg vite ca hvor mye lønna kommer på. Da tar jeg heller og søker der, og får jeg jobbtilbud så annulerer jeg nsb kontrakten. Men må vite om løns nivået kontra nsb, det er veldig vagt det som står i lokman under overenskomsten. Lenke til kommentar
Hermansen1 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Paragraf 11 viser da veldig tydelig hva lønnsnivået er, og det er tydeligvis betydelig under NSBs nivå. Har MTAS noen hjemmeside? Lenke til kommentar
SpiroAgnew Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 MTAS har ikke hjemmeside. Kanskje du kan lese noe på http://www.lkab.com/ LKAB eier MTAS. Jeg hadde øvelseskjøring 1 hos MTAS. Det var fint. Turnusen består mest av kveldt og natt. Dagene er forbeholdt vedlikeholdsarbeid. Ofotbanen\Malmbanan krever mye vedlikehold. Men, førerne på MTAS har det fint, også er det fint å kjøre der hvis det er lyst. Kult å kjøre tog på 750m og 8400 tonn Lenke til kommentar
Hermansen1 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jeg har opprettet en tog-blogg som vil følge meg gjennom skolen, samt ta opp tog-relaterte ting fra media. http://lokomotiv.heimlok.net/ Hyggelig om folk titter innom Lenke til kommentar
jorhet Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Er nå snart ferdig med utdannningen ved Norsk Jernbaneskole og dermed så er leiligheten jeg har leiet ledig hvis noen skulle være interessert. Tar ca 10 min med sykkel eller 20 min med føttene fra skolen! Månedsleien er 4450 (med internett). Ring meg på 92213306 hvis det er aktuelt! Ledig fra midten av oktober! Lenke til kommentar
Brucefan Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Paragraf 11 viser da veldig tydelig hva lønnsnivået er, og det er tydeligvis betydelig under NSBs nivå. Lønnsnivået er høyere i MTAS enn i NSB, men lønnsstrukturen er helt annerledes. Jeg har latt meg fortelle at dette er fordi "alle skal ha lik lønn" i LKAB-konsernet. Derfor er grunnlønn veldig lav, og så kommer en haug tillegg på toppen av dette. Månedslønna i MTAS er slik jeg kan lese det: 25217,- Grunnlønn (4 år ansiennitet) 3600,- Oppholdstillegg 4490,- Kilometertillegg 2095,- Fagtillegg lok 8276,- Turnustillegg (28% av 25217+2095+2245) (Med forbehold om at lønnsnivået muligens er justert litt opp også etter 2008, da avtalen på lokmann.no gikk ut) Summen (før arbeid på bevegelige helligdager og overtid) blir da såvidt jeg kan se 43678 kroner i måneden. Aspirantlønn (det de betaler de som har kontrakt med MTAS og går på Norsk Jernbaneskole), er 70% av grunnlønn + alle tillegg. Dette blir ca 34650 kroner i måneden om jeg har regna riktig. Dette er vesentlig høyere enn det NSB betaler. Lenke til kommentar
Brucefan Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Går verken på elektro eller teknikk og industriell produksjon. Og gidder ikke å gå tre nye år, bare for å fordype meg i matematikk. Er det forresten slike krav i andre land? Om du har/får generell studiekompetanse, trenger du ikke tre år for å fordype deg i matematikk. Dersom du har tatt studiespesialisering (eller hva det heter nå) har du vel at 5 uketimer matematikk. Da trenger du bare å ta "andreklassematematikk" i tillegg. Alternativt kan du ta jernbaneskolens forkurs, som tilbys ved enkelte inntak til lokførerutdanninga. I andre land har kravene som regel vært omtrent de samme, men som regel har de vært "strengere" - Norsk Jernbaneskole har nok vesentlig bedre muligheter for folk som ikke er elektrikere eller mekanikere til å bli lokfører. Lenke til kommentar
gmoviper Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Hei alle sammen. Da har jeg nettop bestått arbeidspsykologisk test. Måtte desverre 2 ganger til det. Første gangen havnet jeg heldigvis akkurat under grensen så jeg fikk muligheten til å ta den på nytt. Riktig nok handlet det om at jeg sov ikke hele natten og møtte opp trøtt å sliten første gang. Andre gang var jeg på plass frist og uthvilt. Så for de som skal opp til arbeidspsykologisk testen, for guds skyld møt opp uthvilt. Skal nå om ikke så altfor lenge til intervju. Lurer på om noen kan si meg hva de er ute etter og hvilken spørsmål har jeg i vente. Takker for svar på forhånd. Ser veldig fram til å begynne. Lenke til kommentar
SpiroAgnew Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 HOLDNING! Dem spør deg gjerne "ja, du skal bare en liten tur i butikken 1 min i bilen din. Tar du på deg sikkerhetsbelte?" "Hvorfor bruker du sikkerhetsbelte?" - da svarer mange at man kan få bot hvis man ikke gjør det. Det er feil. Du bruker sikkerhetsbelte fordi du sikrer deg selv. "Holder du fartsgrensen, eller ligger du pittelitt over?" Dem kan vel også spørre om forhold til rusmidler, fritidsaktiviteter, hvor punktlig du er osv. Vanlige ting Det er to år siden jeg var på intervjuet. Man glemmer fort, men holdning er alfa omega! Lenke til kommentar
lucky2010 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Ja.Da vara arb.psykologitesten bestått.Jeg lurer på om NSB skriver fortsatt kontrakt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå