Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?

Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hei :) hvordan virker det sålangt? Du skal vel ha introduksjonskjøring til neste uke og, vet du hvor det blir? Ennå fire lange måneder til jeg skal begynne.

Lykke til! :w00t:

Samme her, tiden kan ikke gå saktere.. Tok du forkurs eksamen i feb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To uker til skolestart! Gleder meg masse, men kjenner jeg også blir ganske nervøs når jeg tenker på det.

Hei :) hvordan virker det sålangt? Du skal vel ha introduksjonskjøring til neste uke og, vet du hvor det blir? Ennå fire lange måneder til jeg skal begynne.

Virker ganske gøy. Har hatt litt om brannvern, sikkerhet, signaler, helse og førstehjelp.

Neste uke så starter det med besøk på museum, simulator og introduksjonskjøring på onsdag.

Skal være hos NSB med stasjonering i Drammen. Er veldig spent.

Lenke til kommentar

Samme her, tiden kan ikke gå saktere.. Tok du forkurs eksamen i feb?

Nei har ikke tatt forkurs.

Lenke til kommentar

Virker ganske gøy. Har hatt litt om brannvern, sikkerhet, signaler, helse og førstehjelp.

Neste uke så starter det med besøk på museum, simulator og introduksjonskjøring på onsdag.

Skal være hos NSB med stasjonering i Drammen. Er veldig spent.

Bra med intro i Drammen.. Da får du med deg mye lokalkjøring, og kanskje litt region hvis kjørelæreren har det i turen sin.

Jeg hadde øvelseskjøring 1 i Drammen (6 uker) og lærte mye der!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Og der var skolen ferdig for mitt vedkommende. Det året gikk veldig fort, så nå er det nsb på mandag. Vil få ønske alle som starter, og som holder på, lykke til videre. :w00t:

Grattis! Jeg har første skoledag i morgen. Måtte dra dit i dag for å sørge for at jeg husket veien:)

Lenke til kommentar

Får alle som begynner på skolen jobb før de er ferdige? Eller må de ut på jobbmarkedet og lete etter annonser i avisene?

Dette vil du finne svar på tidligere i tråden, men når jeg nå først skriver så kan jeg jo svare. Man er ikke garantert jobb, men det mangler lokførere, og om du ikke har en CV som viser masse uheldig oppførsel, mye fravær og forsentkomming, så går det stort sett greit å få jobb. Dette blir stort sett gjennomført ved at operatørene (togselskapene) kommer innom skolen og informerer. Deretter kan man om man ønsker da skrive kontrakt ganske tidlig i skoleåret. Det er selvsagt fullt mulig å ikke gjøre dette, da om man f.eks. ikke ønsker å binde seg til et selskap for et par år fremover. Fordelen er jo at man jo får lønn under utdannelsen, og det er ikke alle som kan ta et år uten inntekt. Hvilke selskaper som skriver kontrakt med lokførerstudenter, vil variere fra kull til kull, ettersom det ikke er alle selskapene som trenger førere, eller skriver kontrakter. Den eneste måten å få vite dette sikkert på, er egentlig bare å ringe dem, hjelpsomme er de alle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ferdig med forkurset!

Skolestart 4 oktober, gleder meg skikkelig!

På spørsmålene om forkurset er vanskelig, så vil jeg nok si at det tar en del tid å sette seg inn i alt når du ikke har noen du kan spørre om ting du lurer på.

Alt er jo nettbasert, så det er bare deg og boka.

Men sitter du nok med det, så kommer det sakte men sikkert inn også!

Selv fikk jeg 97% rett på eksamen, noe jeg er veldig fornøyd med.

Så nå er det bare å håpe på å bli tilbudt kontrakt når skolen starter!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei! Jeg har utrolig lyst til å bli lokfører, men jeg har et par spørsmål.

Akkurat nå går jeg på Medier og kommunikasjon. For å komme til skolen, er jeg nødt til å ta tog, så jeg tar tog 10 ganger i uken (frem og tilbake). Jeg har bare blitt mer og mer interessert i tog. Akkurat nå er jeg lat og en svekling :p Er ikke særlig sterk. Må man være "sterk" eller i fysisk form for å bli en lokfører? Vil helst bli en lokfører som kjører godstog, eller hva det nå heter. Altså, ikke bare frem og tilbake hver dag, mellom to punkter. (Da blir det i så fall fra Stavanger til Egersund. En tur som tar ca 1,5 timer). Men jeg har lyst til å kjøre i mange timer hver dag, og helst over til andre land også.

Far sa at det var lurt å ha en bakgrunn som mekaniker, i tilfelle noe blir ødelagt, osv. Stemmer dette? MÅ man ha fagbrev i mekanisk? Jeg takker og bukker for svar!

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har utrolig lyst til å bli lokfører, men jeg har et par spørsmål.

Akkurat nå går jeg på Medier og kommunikasjon. For å komme til skolen, er jeg nødt til å ta tog, så jeg tar tog 10 ganger i uken (frem og tilbake). Jeg har bare blitt mer og mer interessert i tog. Akkurat nå er jeg lat og en svekling :p Er ikke særlig sterk. Må man være "sterk" eller i fysisk form for å bli en lokfører? Vil helst bli en lokfører som kjører godstog, eller hva det nå heter. Altså, ikke bare frem og tilbake hver dag, mellom to punkter. (Da blir det i så fall fra Stavanger til Egersund. En tur som tar ca 1,5 timer). Men jeg har lyst til å kjøre i mange timer hver dag, og helst over til andre land også.

Far sa at det var lurt å ha en bakgrunn som mekaniker, i tilfelle noe blir ødelagt, osv. Stemmer dette? MÅ man ha fagbrev i mekanisk? Jeg takker og bukker for svar!

Du trenger ikke å være "sterk", så lenge du er frisk og oppegående holder nok det. Så vidt jeg har fått med meg så har du ikke annet valg enn lokalkjøring når du er ferdigutdannet(med tanke på jobb hos NSB). Tror ikke man kan stille så mange krav til hvor og hvilke ruter man får kjørt i starten.

For å komme inn på skolen må du ha generell studiekompetanse, men da er du ikke direkte kvalifisert og må søke med forbehold om forkurs. Hvis du har gått mekaniker,elektro og lignende vil du være direkte kvalifisert. Du kan lese mer nøyaktig hva som trengs for å komme inn på skolen her: http://www.jernbaneverket.no/no/GLOBAL-MENY/Jobbutdanning/Norsk-jernbaneskole---kompetanse-pa-skinner/Lokomotivforerutdanningen/

Alt du trenger å vite som lokfører lærer du under utdanningen ved Norsk Jernbaneskole =)

Lenke til kommentar

Takker for svar! Men jeg ser at det står:

og

- fagbrev i elektro eller teknikk og industriell produksjon (tidligere mekaniske fag)

Men da kan jeg vell bare gi opp, ettersom jeg går på medier og produksjon?

Og som du sier:

For å komme inn på skolen må du ha generell studiekompetanse, men da er du ikke direkte kvalifisert og må søke med forbehold om forkurs

Betyr det at jeg kan gå to år på medier og kommunikasjon, og så gå det siste året som påbygg, eller hva det nå heter?

Lenke til kommentar

Takker for svar! Men jeg ser at det står:

og

- fagbrev i elektro eller teknikk og industriell produksjon (tidligere mekaniske fag)

Men da kan jeg vell bare gi opp, ettersom jeg går på medier og produksjon?

Og som du sier:

For å komme inn på skolen må du ha generell studiekompetanse, men da er du ikke direkte kvalifisert og må søke med forbehold om forkurs

Betyr det at jeg kan gå to år på medier og kommunikasjon, og så gå det siste året som påbygg, eller hva det nå heter?

Jepp, det vil gi deg generell studiekompetanse og da vil du kunne søke. Om du tar den vanskeligste matten på VGS vil du bli direkte kvalifisert.

Lenke til kommentar

Flere her som starter på utdannelse til trafikkstyrer 1. sept? Også har jeg et spørsmål om lønn til dere som har vært før. Fikk oppgitt årslønn, og sagt at det var full lønn. Var vel rundt 260 000. Er det da laveste lønnstrinn som trafikkstyrer? Fikk også oppgitt forventet lønn når jeg er ferdig utdannet - ca 320 000 om jeg ikke husker feil.

Er da de 260 000 for 9 måneder, eller skal årslønn her også deles på 11 måneder?

Beklager litt rotete innlegg, men er vel forståelig :tease:

Lenke til kommentar

Er det noen her som faktisk jobber som lokfører for NSB? folk sier så ekstremt mye forskjellig om lønna. Hvis man tenker at man har en "vanlig" turnus og jobber kanskje litt mer enn normalen, hvor mye vil man tjene? har hørt så mye forskjellig, noen tjener aldri under 600K i året andre påstår de tjener mye mer og andre igjen tjener ikke mer enn "bare" 400-500K i året.

Er det noen som har peiling på hvor mye man må jobbe for å få en rundt 500K i året ?

Lenke til kommentar

Er det noen her som faktisk jobber som lokfører for NSB? folk sier så ekstremt mye forskjellig om lønna. Hvis man tenker at man har en "vanlig" turnus og jobber kanskje litt mer enn normalen, hvor mye vil man tjene? har hørt så mye forskjellig, noen tjener aldri under 600K i året andre påstår de tjener mye mer og andre igjen tjener ikke mer enn "bare" 400-500K i året.

Er det noen som har peiling på hvor mye man må jobbe for å få en rundt 500K i året ?

Jeg er lokfører i NSB ja, autorisert september 09.

Det spørs veldig på hvilken turnus du får.. Får du en turnus hvor du hovedsakelig jobber mellom 6 og 20, så lite helg som mulig og ingen overtid vil du ligge i mellom 400 og 450k.

Er du av den mer griske typen som jobber overtid hver frihelg, og har en turnus med mye kveld og natt samt "gunstige" tider i helga så kan du passere 700k.. Da bør du samtidig være litt bevist på når du tar ut feriedager slik at du ikke mister tillegg på å ta fri en helg eller natt. (Tar du ut ferie får du selvfølgelig ingen tillegg for den dagen, og f.eks. natt til søndag gir deg 180 kr/t i tillegg natt+helg)

Når det er sagt, så bør du tenke på at du faktisk har et ansvar for å være opplagt på hver eneste tur du har, og det er fort gjort å bli utbrent om man jobber for mye. Selv jobber jeg aldri mer enn 2 turer overtid i måneden, og jeg har lagt merke til at de fridagene vi har blir mer og mer verdifulle. Penger kan ikke kjøpe alt :) Den tiden du mister med dine kjære vil du aldri få igjen.

Nå blir det vel mindre og mindre med overtid også tenker jeg siden jernbaneskolen spyr ut så mange av dere.. Tenker med gru på de dagene med 20+ stk på reserve som sitter å håper på å iallefall få en tur til skøyen og tilbake.

Håper virkelig jeg slipper en rammeturnus til vinteren :p

Håper det hjalp litt.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Takk for svar =) Ja, det kommer en del nye, men nå skal vel NSB utvide seg de nærmeste årene om jeg har fått riktig informasjon =)

EDit: Vet ikke om du har peiling på hvordan det er hos andre operatører, men er forskjellen stor fra NSB til feks Flytoget eller godstransportører ?

Endret av Libra1988
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...