Gå til innhold

Mobil som talerør for hustelefonen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Er det mulig å ringe fra min mobil via hustelefonen? At jeg på en måte bruker mobilen som talerør.. "

Jo, det kan du godt hvis du har satt opp en Asterisk server. Diskusjonen et par innlegg over går på hvordan man rent praktisk setter opp dette på en best mulig måte.

Det er minst et par stykker av oss i denne tråden som allerede har en eller flere slike løsninger kjørende.

Man behøver ikke noe mer avansert teknologi en en gratis Linux distro som man kan laste ned fra nettet, en gammel PC og en internettlinje.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har kom over denne boksen på nette .

http://www.ipdrum.com/

Den selges av komplett osv..

Det ser ut som denne boksen er med i et norsk prosjekt . Firma som impoterer den ligger i oslo og har utviklet et program som styrer skype, men det kan vist også ringe ut og motta sip

kontoer ..

Den MV-370 boksen som dere omtaler er det noen som har testet den ?

Det virker ikke som det firma i Taiwan har noen mail adresse ,men kan kontaktes via tlf ,eller skrype ...

Ønsker å kjøpe en GSM Gateway ,men vil gjerne kjøpe den rette boksen :-)..

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Drar opp denne gammle tråden igjen.

Jeg bor i sverige, her har jeg telio ip tlf (norsk) og svensk mobil tlf, det gjør at det blir veldig dyrt og sette over tlf til mobilen. Jeg vil gjærne få mulighet til og montere en box som vidresender telefoner fra telio til min gsm tlf (via et svenskt gsm kort).

er det noe som er mulig og gjøre via en astrix server?. hva trenger jeg for og gjøre det?

kan man koble til et modem kort og eventuelt en gsm tlf ?..

Lenke til kommentar

Et hett tips er en SIP<->GSM-gateway... Har selv en slik som jeg importerte fra portech.com.tw (de er _veldig_ greie å ha med å gjøre, og lynkjappe. Svarte alltid på e-post jeg sendte innen en time, og produktet ble sendt få timer etter at jeg bestilte. Bestilte en annen sak fra Danmark samtidig, og boksen fra Taiwan ble levert først :D)

Problemet er bare at du trenger en ekstra boks mellom denne og Telioboksen (med mindre Telio faktisk har startet å dele ut brukernavn og passord). Jeg var med Telio helt fra betaperioden, og fra dag 1. lovte de at brukernavn og passord for eget utstyr var "like om hjørnet". 3 år senere ble jeg lei av å vente og kastet hele Telio på dør, til fordel for phonzo.

Personlig ville jeg porter til phonzo om du vil ha en slik løsning. Det gjør ting langt lettere (samt at du sparer mye på utstyret som behøves)

Lenke til kommentar
Et hett tips er en SIP<->GSM-gateway... Har selv en slik som jeg importerte fra portech.com.tw (de er _veldig_ greie å ha med å gjøre, og lynkjappe. Svarte alltid på e-post jeg sendte innen en time, og produktet ble sendt få timer etter at jeg bestilte. Bestilte en annen sak fra Danmark samtidig, og boksen fra Taiwan ble levert først :D)

Problemet er bare at du trenger en ekstra boks mellom denne og Telioboksen (med mindre Telio faktisk har startet å dele ut brukernavn og passord). Jeg var med Telio helt fra betaperioden, og fra dag 1. lovte de at brukernavn og passord for eget utstyr var "like om hjørnet". 3 år senere ble jeg lei av å vente og kastet hele Telio på dør, til fordel for phonzo.

Personlig ville jeg porter til phonzo om du vil ha en slik løsning. Det gjør ting langt lettere (samt at du sparer mye på utstyret som behøves)

Er jobben som bare kjører telio så det er ikke så lett og bytte dem ut, har du prøvd og sniffe adapteret til telio for og finne instilingene ? evenuelt vet du hva for noe extra boks jeg trenger?.

Lenke til kommentar

Hmm. Da jeg betatestet mobilløsningen dere klarte jeg å finne frem brukernavn/passord ved å reverseengineere konfigurasjonsSMS-en, noe mer enn det gjorde jeg ikke.

Boksen du trenger å ha i mellom husker jeg faktisk ikke, men jeg fant det et sted på Telios forum, så du kan jo forsøke å rote litt rundt der og se hva du finner...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er noe som passer inn i denne tråden, men saken er følgende:

Min far bor i Thailand mesteparten av året. Jeg vil da prøve å finne beste og billigste måten å kunne holde kontakten.

Min søster er også "med" i løsningen.

Min "drømme" løsning er noe som dette:

At vi som er i Norge kan bruke vår vanlige mobil eller hustelefoner, og kunne ringe til normal takst. (vet at man i tillegg trenger en rimelig SIP leverandør for å kunne ringe til utlandet)

At min far skal kunne ringe billig til oss når han er i thailand. Pr dags dato har han ikke internett i thailand, og om han får det, så vil det nok ikke være noe super linje, da han aldri har drevet med data, men ønsker det pga aksjer og nyheter.

Om jeg har forstått rikting, er det mulig å bruke trixbox til å kunne ringe inn til et norsk nummer (gjerne et chess nr, da både jeg og søsteren min har dette og da er det gratis), få opp en meny: trykk en for "thailand mobil", trykk 2 for "thailand hustelefon", trykk 3 for å taste inn nr. osv.

For så at man blir viderekoblet via sip leverandøren til det aktuelle nr? (vet om en leverandrør man kan ringe gratis til både fasttelefon og mobil i thaliand for en lav sum, men mulig kvaliteten er dårlig i forhold til andre)

Er det noen som har noen ide til en løsning?

Lenke til kommentar

Vel, med Telio ringer du helt gratis til Thailand (fasttelefon). Da kan jo også din far, dersom han har en pc med internett, installere softphone og dermed få de samme ringeprisene som deg fra pcen, uten at han trenger noe ekstra abonnement. Da ringer dere helt gratis til hverandre for 159kr per mnd.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo en mulighet.

Men som sagt så ønsker jeg at vi skal kunne bruke våre egne mobiler, både jeg og min søster, for å ringe til han. Siden i går kom jeg også på at når han er i norge, så ringer hans kone ofte hjem til thailand også.

Ikke har han internet hverken i norge eller i thailand (i thailand er det mulig han får det, men det blir lenge til)

Derfor hadde som sagt en løsning hvor jeg og min søster (og hans kone når de er i norge) bare trenger å ringe til en "server" hjemme hos meg, for så å bli viderekoblet til de nr i thailand vi ønsker å ringe til.

Er dette mulig? Isåfall hvordan?

Lenke til kommentar

Nei, det var ikke så gale priser.

Men for alle oss å bytte abonemet pga ringing til thailand blir nok ikke aktuellt. Søsteren min har chess pga gratis ringing innen familien og venner, og jeg har det pga det gode "fastpris" abonementet dems.

Men helt gratis trenger det ikke være. Etter jeg har lest litt, så har jeg funnet ut at en gsm<->sip gateway kanskje ikke er lønnsomt eller noe vits å ha.

Men går det da, at om jeg har en iptelefoni leverandør i norge, som gir meg et norsk fastnummer (feks det nr jeg får via NGT fordi jeg har internett gjennom de), så kan vi ringe inn til det, og så bli viderekoblet på samme måte via den voip leverandøren jeg bruker som gir helt gratis ringing til thailand, både til fast og mobilnummer.

Altså, Mobil -> NGT nummer -> Asterisk Server -> Voipdiscount -> Thailand.

Da vil jo samtalen bare koste det mobilleverandøren tar for samtalen til NGT nummeret?

Lenke til kommentar
Det fungerer ja, med to forbehold:

1) Du konfigurerer asterisk serveren riktig

2) NGT faktisk lar deg bruke eget utstyr/asterisk server (og det tror jeg ikke de gjør). Så da må du evt. finne en leverandør som tillater dette.

Hvilken informasjon trenger jeg fra NGT for å få dette til å funke?

Har forresten kommet over denne siden: http://www.didww.com/

Her kan man kjøpe et norsk DID nummer. Vil da dette fungere? Så vidt jeg har skjønt, så linker man sitt VOIP brukernavn og tilbyder opp mot det nr man kjøper, så vil alle innkommende samtaler til det nr routes videre til voip kontoen. Vil man da kunne så videre styre de innkommende samtalene på voipkontoen videre via asterisk/trixbox?

Har som dere sikkert skjønner ingen peiling på dette, bare tenker teorier. Vil prøve å få til en løsning for dette.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei du kan mye om dette ser jeg. Jeg har noen spørsmål.

Jeg skal ha en tlf sentral som overfører innkommende anrop til mobil.

Jeg tenkte å sette inn mobilkort som ringer gratis internt i denne.

Kan man bruke MV 370 om man har ip tlf fra telenor?(altså finne brukernavn/pass)

Har du prøvd løsningen til ipdrum som nevnt tidligere her? Egentlig en skype løsning, men vistnok mulig å legge inn sip info selv?? Den koster ca 500kr på komplett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...