Gå til innhold

Mobil som talerør for hustelefonen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da bør man vel i praksis ha en iptelefoni server, slik at man kan ha både fast og mobil klient.

Har Asterisk server og bruker Nokia E61 som klient. Meget bra lyd, men batteriet går tomt i løpet av en halv time med wifi/sip snakk.

Det kan se ut som om mobiltelefonen fungerer som et strålingsinferno når den kjører som wifi sip klient. Ett eller annet sted må energimengden bli av når batteriet draines på en halv time.

Lenke til kommentar

Trenger jo ikke en iptelefon server dersom man i utgangspunktet bruker en IP-telefoni leverandør (f. eks. phonzo).

Bruker selv asterisk, og har både GSM og Fastlinje på den (GSM via en GSM<->SIP gateway boks)

WLAN suger strøm på mobil ja. Min N80 holder < 24 timer i standby tilkoblet SIP.

Lenke til kommentar

Siden telio ikke gir ut påloggingsinfo (jeg er i ferd med å portere meg bort fra dem nettopp på grunn av det) trenger du enten:

1) En dedikert box (windows eller linux) samt et pbx kort (dyrt)

2) En dedikert box (windows eller linux) samt en ekstra IP adapter med både ATA og PSTN (FXO) (f. eks. Sipura SPA-3000 eller Linksys SPA-3102)

Anbefaler løsning 2 da den er enklest å sette opp, samt i billigst.

Jeg har også en GSM <-> SIP gateway med eget SIM kort. Det gir meg ekstra fordeler:

Jeg kan ringe inn til GSM nummeret, og automatisk bli routet ut på hjemmetelefonen for gratis samtale. (Netcom venner gir gratis samtale fra mobil til gateway).

Jeg kan automatisk route utgående samtaler fra hjemmetelefonen som skal til en mobil via GSM <-> SIP gatewayen slik at jeg får mobiltakst...

Har i tillegg satt opp "spamtrap" som gir kjente selgere (fra telefonterror no) en melding om at de ikke er ønsket her.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Cycly -> Hvilken type sip->gsm gateway bruker du ? Er det noen type du kan anbefale ?

Jeg har selv brukt Eurotech Voipmaster sip->gsm gateway gjennom et stykke tid. Den fungerte for så vidt helt ok, men etter et stykke tids bruk, så sluttet den bare å fungere. Kjøpte den jeg hadde på nettauksjon og vet vel ikke helt om den er dekket av noen garanti.

Tror ikke den modellen som jeg hadde (har) er i salg lengere, og kunne være meget interessert i en anbefaling.

Slik som jeg gjør det så benytter jeg ellers 3 forskjellige metoder:

1. Å kople opp (Nokia) SIP klienten mot Asterisk via trådløst nettverk. Dette gir meget god lyd når det fungerer, men sip protokollen er ikke særlig nat og router vennlig, så ute på reise så fungerer det ofte ikke.

2. Å kople opp (Nokia) SIP klienten mot Asterisk via 3G. Dette fungerer ganske bra, men datatrafikken koster en del penger.

3. Å ringe opp Asterisk telefoniserveren og motta iptelefoni summetone fra Asterisk serveren. Dette fungerer meget bra, og det medfører jo i praksis at man kan ringe nær hvor som heldst i verden til nesten norsk mobil lokaltakst.

Den fjerde og aller billigste måte som jeg hadde tidligere var via sip->gsm gateway, og her skulle jeg altså meget gjerne hatt en god anbefaling for å kunne kjøpe en ny.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Portech MV 370. Vet ikke om jeg kan anbefale den, da jeg ikke har hatt den i produksjon særlig lenge, så jeg har ikke fått testet den orntlig.

Kjøpte den på ebay direkte fra firmaet i Taiwan.

Boksen router forøvrig begge veier. SIP->GSM, GSM->SIP. Jeg bruker ikke noe av boksens interne routing, 2-stegs ringing eller speeddials, men har koblet den mot min egen asterisk server som tar seg av slikt.

Selv om jeg ikke kan si så mye om hvor bra selve byggkvaliteten og stabiliteten på boksen er så er både prisen og firmaet bra. 220$ var ganske rimelig sammenligned med andre alternativer. Det finnes også en 2-SIM boks MV 272 som koster litt mer.

-Sende mail til firmaet med noen spørsmål. Fikk svar 50 minutter senere :thumbup:

-Etter at jeg bestillte gikk det 1 timer og 5 minutter, så fikk jeg mail om at den var pakket, og ville få sporingsnummer senere samme kveld. :thumbup:

-Boksen ble sendt fra Taiwan på en torsdag og jeg fikk den levert mandagen etter. Det var faktisk kjappere enn SPA1001 som jeg bestillte fra SHG.no samtidig :thumbup:

Nå ble jeg faktisk litt usikker når jeg googlet på den boksen du hadde. Vær klar over at MV 370 ikke har innebygd SIP server bare SIP klient. Du må ha en asterisk boks eller en SIP leverandør å koble den til.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Takker for info. Denne ser da meget interessant ut.

Fant noe mer info her:

http://www.voip-info.org/wiki/view/Setup+M...y+with+Asterisk

Med trådløs familie eller liknende så blir det jo til at man mer eller mindre har mobiltelefonen som handset til fasttelefonen, dvs fast iptelefon.

Min Eurotech gateway fungerte egentlig ganske bra, men tviler på at den egentlig er verdt pengene. Prisen er for høy. Tenker jeg bestiller en gateway av samme type som deg.

Meget bra om du legger ut et par ord om du skulle dukke opp noen problemer eller noen negative sider.

Lenke til kommentar

Eneste problemet jeg har vært borti til nå er at det var sinnsykt vanskelig å få den til å viderkoble direkte til asteriskboksen i stedet for å bruke "to trinns ring". Virker som den hadde problemer med at jeg hadde brukt tekst i stedet for tall. Det løste seg i hvertfall til slutt.

Forøvrig har jeg mer skryt om firmaet. De hadde sendt meg feil sporingsnummer, så da jeg gav beskjed, så fikk jeg rett nummer + "If you have any question on the device, please feel free to let me know.

I'll try my best serve you." :thumbup:

I tillegg var boksen flashet med siste firmware samme dag som den var sendt :thumbup:

Lenke til kommentar

Cyclo ->

Inspirert av denne diskusjon så åpnet jeg Eurotech boksen for et siste forsøk på reparasjon. Merkelig nok så ser det ut som om det gikk å få resatt elektronikken, slik at den nå ser ut til å fungere. (Suporten er ellers tilnærmet lik null fra fabrikken og jeg kjøpte den på nettauksjon.)

Hos meg så fungerer det slik at jeg ringer inn til simkort no 2. Den sjekker automatisk om det er jeg som ringer og så gir den ut en summetone. Når jeg da taster et nummer så fyker det inn i asterisk boksen.

Mottak fungerer slik at den ordinære ip telefonen ringer først. Det er en del delay for mottak med Eurotechen, men når den ordinære ip telefonen har ringt noen ganger, så ringer mobiltelefon klienten også.

Hva mener du med at du har videregoplet gatewayen direkte til Asterisk serveren ?

Min Eurotech gateway virker ganske likt med Disa funksonen i asterisk, dvs at den gir ut en summetone slik at man kan ringe. Når jeg så enten ringer et lokalt nummer eller et eksternt nummer så kjører dette automatisk inn i asterisk for videre routing. Man kan si det slik at jeg bruker en "disa funksjon" i Eurotecken i stedet for disa funksjonen i Asterisk. For å komme ut så må jeg ringe to nummer, først mitt eget mobilmummer til gatewayen. Så mottar jeg summetone og jeg kan slå utgående nummer.

Har du fått det til å virke annerledes ?

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet slik den boksen jeg har også skal fungere, men jeg har omkonfigurert den litt slik at den hopper over hele DISA saken og ringer en ekstension direkte. Dermed kan jeg bruke asterisk sin DISA funksjon i stedet for boksen.

Grunnen til at jeg har gjort dette er for at jeg har ulike passord for ulike ting. Et passord for å få linje ut. Et passord for å gå til voicemailen min. Et passord for å gå til min PVR meny (som jeg holder på å lage). Med den skal jeg kunne skru på PVR-PCen, legge til opptak av en viss kanal til et visst tidspunkt, få opplest hva som går på TV akkurat nå, etc.

Som sagt den kan også fungere akkurat slik du har beskrevet (det er sånn den faktisk egentlig er tenkt brukt), men jeg ville gjøre det litt mer avansert.

Innstillinger for SIP->GSM har jeg ikke gjort enda.

Jeg angrer forresten litt på at jeg ikke kjøpte boksen med to SIM kort, men det er mulig jeg rett og slett kjøper en boks til etterhvert. Vi får se.

Lenke til kommentar

Lurer vider på om det er mulig å bruke mobil fra ute i "felten" og inn gjennom GSM-gatewayen for å nå interne telefoner. Og om det er mulig å ha analoge telefoner koplet til asterix server med en form for sentral? Og videre når disse fasttelefonene ringer til visse mobilnr, kan de da rutes via GSM-gatewayen og ikke IPtelefoni provideren?

post-62149-1189266202_thumb.png

Lenke til kommentar

Alt det du beskriver der er mulig ja :) Det gjelder bare å holde tunga rett i munnen når du konfigurerer asterisk ;)

Har også laget en kjapp skisse over systemet mitt slik det er nå.

"Alle" kan nå "alle". Men når noen ringer inn enten via SIP provider 1, 2 eller FWD ringer alle enhetene. Dersom ingen tar telefonen etter 20 sekunder får de en meny med valgene fortsett å ringe, legg igjen beskjed, eller bli viderekoblet til min eller damas telefon (da går de ut via MV 370).

Har også tenkt å ha det slik (jeg har ikke giddet å gjort det enda), at hvem som helst kan ringe inn via GSM og da ringer alle "lokale enheter".

Til slutt har jeg tenkt å skaffe en ekstra linje inn med finsk telefonnummer. Er på leting etter en billig/gratis SIP leverandør som gir finsk nummer. Dersom jeg ikke klarer å finne det, så blir det skype via skype in, og en liten skype-boks, men problemet er at finsk skype-in ikke støtter nummervisning :(

Jo, og når en lokal enhet ringer ut vil den ringe ut via en av SIP leverandørerene, FWD eller GSM avhengig av hvilket valg som er billigst. (Har også planer om å legge det opp slik at om billigste alternativ er opptatt (ikke tilkoblet, eller linjen er i bruk) prøver den automatisk nest billigst alternativ. Men har ikke kommet så langt enda.)

Som du ser er det egentlig bare fantasien som setter grenser så fremt man har en asterisk boks.

post-10183-1189274001_thumb.png

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Kjører alt vesentlig det opplegget som spiffers beskriver fra 3 stk asterisk servere. (2 for drift og en for testing.)

Det viktigste for å komme i gang med disse tingene det er ikke å få tak i en sip/gsm gateway, men der i mot å lære seg å bruke Asterisk serveren. gsm/sip gatewayen utgjør kun den foskjell at man kan spare en 50 øring pr minutt når man ringer inn til serveren fra mobil. Hvis det dreier seg om en gateway til 2000,- Kr så skal man altså ringe inn til Asterisk serveren ca 4000 minutter før det lønner seg. For å lære seg teknologien så behøver man ikke så mye mer enn en gammel utrangert PC (til Asterisk.)

Ellers så er det egentlig Asterisk serveren som er nøkkelen til alle funksjoner.

Det finnes i prinsipp to helt forskjellige måter å sette opp Asterisk på.

Den ene er ved å bruke en Asterisk distro som har automatiske funksjoner for konfigurering. Da blir det for en stor del å klikke seg fram via et web interface når man setter den opp. Den mest kjente Asterisk distro med automatisk konfigurering er vel Trixbox. Denne er lett å komme i gang med.

http://www.trixbox.org/

En helt annen måte å sette opp Asterisk på er ved manuell editering av konfigureringsfiler. Kjører i dag manuell konfigurering av alle mine Asterisk bokser. Den distroen som jeg synes er aller best til dette er Astlinux. http://www.astlinux.org/

Ved manuell konfigurering av Asterisk så bruker man noe som likner nærmest på et script språk. Her har man egentlig friheten til å sette opp hva det skulle være. Det er nesten bare fantasien som setter grenser.

Et eksempel på noe som er helt enkelt og like til å sette opp det er å forwarde et inngående norsk fasttelefoninummer til en utenlandsk mobiltelefon. Kjøper man en ring kontantpakke på andre siden av jorden så kan man for eksempel være fortløpende tilgjengelig og ta i mot inngående telefoner på det norske numret til for eksempel 5-10 øre pr minutt. Det er noe annet enn Telenor roaming priser.

Man kan også logge seg på serveren via internet og en softelefon fra en hvilken som heldst PC. I teorien så skulle dette ikke fungere så godt fra andre siden av jorden på grunn av delay og slikt, men i virkeligheten så fungerer det helt fint :-)

Den ene Astlinux serveren består av en ombygget HP tynnklient med en 1000 Mhz transmeta prosessor. Her finnes det ingen harddisk og hele serveren booter fra et compact flash minne. Konfigurringsfilene ligger i en USB minne plugg. Dette kjører helt kjempefint og uten problem av noe slag.

Anbefaler en oppstart i iptelefoenens verden basert på Trixbox.

Trixbox er gratis og man kan også i første omgang bruke en softtelefon klient som også er gratis og som man kan kjøre på PC (Xteen 2.0 for eksempel)

En inngående sip telefoni linje fra en leverandør som tillater bruk av eget utstyr og en gammel PC pluss en nedlasting av Trixbox så kan man være godt i gang.

Lenke til kommentar

arne22 har mye fornuftig å si her :thumbup:

Forøvrig prøvde jeg selv Trixbox, men fikk den aldri til å fungere, og gav opp hele prosjektet. Men da jeg valge å konfigurere asterisk manuelt funket alt flott. (Dog skal det sies at jeg har mye erfaring med scripting på linux bokser).

Det er sant at GSM<->SIP gateway ikke nødvendigvis sparer deg penger med mindre du har sinnsykt høyt volum av samtaler. (Jeg vil f. eks. aldri spare penger på løsningen min, da jeg ringer lite). Grunnen til at jeg kjøpte den var mest bare for å gjøre det. Det er gøy og lærerikt å sette opp slike ting, selv om man ikke nødvendigvis sparer penger på det. I tillegg bruker jeg det til en del home automation, og på den biten sparer jeg faktisk penger, mot å gjøre det via SMS eller web.

Lenke til kommentar

-> Cyclo eller andre.

Som vi har nevnt over så finnes det i prinsipp to-tre forskjellige måter å bruke en mobiltelefon som klient eller "telefonrør" for en fasttelfonilinje via en Asterisk telefoniserver.

1. Man kan ringe inn til Asterisk serveren enten via en sip->gsm gateway, eventuelt gratis hvis gratis linje, eller man kan ringe inn til Asterisk serveren uten å gå via en sip-gsm gateway.

2. Den andre måten er å benytte en GSM telefon som også har for eksempel en SIP klient og så kople opp mot Asterisk serveren via det trådløse nettverket.

Og så kommer snart mitt spørsmå:

Når man kopler opp via trådløst nettverk, så har man det problem at SIP er en protokoll som kan ha en hel del problemer på en del nettverk på grunn av en ganske komplisert måte å kommunisere på (en kombinasjon av flere usb porter.)

IAX2 protokollen til Asterisk servern fungerer langt bedre på trådløse nett og forskjellige andre nett enn SIP protokollen. IAX2 bruker kun en UDP port og det er også mulig å benytte UDP port 53 som er åpen på de aller fleste nettverk. Når jeg har testet dette med Softtelefon klienter på laptop PC så har IAX2 softtelefoni klientene vanligvis klart å logge seg på helt fint, også der hvor SIP klienten ikke fungerer.

For PDA'er og mobiltelefoner som er basert på Microsoft sin programvare så finne det IAX2 klienter som man kan installere. Jeg har til nå ikke klart å finne noen IAX2 klient for Nokia.

Spørsmålet er: Er det noen som kjenner til en gratis eller kommersiell IAX2 klient for Nokia ? (For da skulle iptelefoni på Nokia mobiltelefon kunne fungere en hel del bedre når det gjelder oppkopling i "dårlige" nettverk.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...