Gå til innhold

Kompilering og kjøring av progrmmer..

Anbefalte innlegg

Hei ...

Da var det start på et nytt semester ved UiO, og C programmering er et obligatorisk emne i min studieretning. Like grønn som jeg var i java, er jeg blå i C...

Det jeg trenger hjelp til er.

1. Mest brukervennelige tekst editor for C programmering.

2. Kompilator som fungerer greit i windows ( eller må man ha linux )

Dessuten så har vi fått anbefalt tre bøker som suppleringspensum for C programmering...

Brian W. Kernighan, Dennis M.Ritchie: The C Programming Language, 1988. Prentice Hall. ISBN: 0-13-110362-8.

Samuel P. Harbison and Guy L. Steele:: "C: A Reference Manual", 2002. Prentice Hall. ISBN: 0-13-089592-X.

Tomasz Muldner:: "C for java programmers", 2000. Addison Wesley. ISBN: 0-201-70279-7.

Noen som kan si noe...

Thanks in advance ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ta INF1060?

Hvis ja, vil jeg anbefale deg å kode i linux, da mye av kurset er/var lagt opp mot det.

Du kan kode i det meste av teksteditorer, hvorav Notepad++ og Dev-C++ er greie på windows. Liker selv å bruke Emacs når jeg jobber opp mot UiO, den støtter det meste og fungerer fint både i windows og linux.

Av kompilere så er GCC meget godt likt, og Microsoft sin er meget god (dog bare windows støtte). Intel har noen proffe kompilere, og det har gratis prøveversjoner.

Brukte selv Ritchies bok og syntes den var grei til det meste (sammen med Beej.us nettverksguide)... Har ikke prøvd de andre, men har hørt at "C for java programmers" har en god guide til forståelse av pekere og den slags...

Beste tipset ville nok være å skaffe seg en studentversjon av x-win32 (eller 64) hvis du skal sitte hjemme å jobbe, og koble deg opp mot UiO og bruke maskinene der. Da får du samme programmeringsmiljø begge steder samt tilgang til en del hjelpeprogrammer som kan være veldig nyttige innimellom (profilers mm)..

Lenke til kommentar

Tusen Takk for svar...

Det er INF 1060 jeg skal ta ja... Var ute en tur å så etter " The C Programming Language" Sjekket alle Akademika utenom avdelingen på blindern:D....

Skal i løpet av kvelden få prøvd å lasta ned GCC ( hvis det var denne som var for windows ) og prøvd å få laget et program.

Et siste spørsmål , bare for å være sikker. Kompileres C programmer i Kommando vindue som for JAVA ?

Mvh

U.T

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jepp.

Eller du kan vel lage bat filer, som kompilerer for deg.

Anbefaler deg et IDE da, men du kan prøve deg frem uten også.

9393718[/snapback]

Ville vel si at Makefiler er å foretrekke. Da håndterers avhengigheter riktig, slik at du slipper å rekompilere hele programmet selv om du endret én fil.

Endret av Dj_Offset
Lenke til kommentar
Jepp.

Eller du kan vel lage bat filer, som kompilerer for deg.

Anbefaler deg et IDE da, men du kan prøve deg frem uten også.

9393718[/snapback]

Ville vel si at Makefiler er å foretrekke. Da håndterers avhengigheter riktig, slik at du slipper å rekompilere hele programmet selv om du endret én fil.

9464359[/snapback]

Neh, uten precompiled headers (VC++) så må du nok uansett rekompilere det aller meste uansett ;) IDE er å foretrekke for de aller fleste ville jeg vel tro. Jeg personlig er veldig fan av å trykke på en play-knapp, framfor å måtte gå i console og kjøre makefile eller compiler/linker

Lenke til kommentar
Neh, uten precompiled headers (VC++) så må du nok uansett rekompilere det aller meste uansett ;) IDE er å foretrekke for de aller fleste ville jeg vel tro. Jeg personlig er veldig fan av å trykke på en play-knapp, framfor å måtte gå i console og kjøre makefile eller compiler/linker

9478830[/snapback]

Bra jeg ikke bruker VC++ i såfall. For jeg slipper å rekompilere alt hele tiden ved make enten jeg slår av eller på pch.

-- g++/gnu make

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...