Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ny speedometer "dynamo"

siggii

Anbefalte innlegg

Jeg har en Honda NSR 99 mod som jeg trodde speedometerwiren var gått på. Jeg byttet wiren, men det fungerte fortsatt ikke. Da tok jeg av forhjulet og fant ut at det som var feil er at den "dynamoen" som gjør slik at speedometerwiren roterer ikke virker.

Dette er helt sikkert klønete forklart, for jeg er dårlig på detta.

På fordekket sitter altså denne "dynamoen". Når forhjulet snurrer, snurrer den også, og ved hjelp av tannhjul lager får den speedometerwiren til å gå rundt. Det som liksom skal overføre rotasjon fra hjulet til tannhjulene sitter bare i klem rett ved kulelageret i hjulet. Den har ingen hakk eller slikt som gjør at den ikke slurrer. Den er laget med press-og-håp-at-det-henger-prinsippet.

Det viser seg at dette ikke er noen serlig lur måte å gjøre det på, for den slurrer rundt når det blir litt motstand. Da går heller ikke speedometeret.

Jeg fant også ut at det var et lite hakk et annet sted der festene var knekt av. Tenk deg en han/hun der hannen er knekt.

Lurte derfor på om noen først og fremst vet hva denne delen heter, og om noen vet hvor jeg kan kjøpe ny og hvor mye det vil koste. Monteringen kan jeg gjøre selv.

Endret av siggii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...