gxi Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 At du må ta det på nytt, fordi P-matte ikke tas i vurdering som "matte" ved videre kurs. Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Kommer helt an på hva du vil bli. Skal du bli for eksempel advokat eller noe innen juss, trenger du ikke T. Edit. Det du først bør tenke på er om du faktisk syns matte er noe, skal jo tross alt være litt lystbetont også. Endret 30. august 2007 av Krokanrull Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Jeg ser dere/du anbefaler meg å ta P-matte. Men hvis dette ikke teller som noen ting, kan jeg ikke da bare gi faen (sånn i prinsippet, kan jo faktisk være greit å kunne noe)? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det teller jo på karakterene om du ligger på bånn. Du vil da ha mindre poeng til konkurransen til å komme inn på ønskene dine på vg2. Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Hm ja ... Må ha misforstått kommentaren din kl 19:40. Lenke til kommentar
Timur Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Vår mattelærer anbefalte egentlig alle til å ta T-matte også heller bytte senere, hvis det ble helt krise. Det er også sånn at P-matten ikke nødvendigvis er så mye enklere. For noen er den kanskje det, men på mitt kull så var det to stykk som kom tilbake fra P-matten til T-matten og klarte seg bedre, hun ene fikk vel faktisk 5 i standpunkt. Man trenger ikke nødvendigvis så mye med seg fra ungdomsskolen, det viktigste er å ha en innstilling til å måtte gjøre litt lekser i faget og jobbe stabilt med det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Jeg valgte i hvertfall 1T-matte. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Men er det best å velge praktisk matte og klare en grei karakter, eller teoretisk hvor alt går til helvete? Min situasjon, altså. 9391823[/snapback] Tror ikke at bare T-matte hjelper deg på noe vis, det bare gir deg muligheten til å gå videre til R matte. Som er mye vanskligere enn T-matte. Så hvis du suger i T matte, kommer du vel til å slite deg i hjel hvis du vil unngå stryk i R matte. Og på siv.ing trenger du ihvertfall minimum 4 i 2R, vet ikke helt hvordan det er på andre linjer som trenger R matte. Lenke til kommentar
Aquageek Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Klarer man 1T, vil man også klare R1. Men hvis man ikke har tenkt til å gå videre med matematikk er det nok lurest å velge 1P. 2T er ikke vanskeligere enn R1, men det er samme vanskelighetsgrad og mer pensum i forhold til R1 per time. Dessuten må man repetere pensum fra 1T, noe det kan bli lite tid til. Så 2T er faktisk regnet som mer krevende enn R1. Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) hva er forskjellen på praktisk og teoretisk matte vg1. 9391599[/snapback] T er for tøffinger, p er for pingler. P er lett, T er helt greit - ikke særlig vanskelig. Endret 3. september 2007 av Godseieren Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Ja, for sånn "er det bare" ... Noen har evner innenfor språk, andre er bedre i realfag. Teoretisk matte er utenkelig for min del, f.eks. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Noen har evner innenfor språk, andre er bedre i realfag. Teoretisk matte er utenkelig for min del, f.eks. 9418274[/snapback] Og du finner deg i utsagn som det under? Gå og bank han! T er for tøffinger, p er for pingler.P er lett, T er helt greit - ikke særlig vanskelig. 9418205[/snapback] Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Ikke alle ingeniør utdannelser krever at du har den vanskeligste matten, men de fleste.Det du kan gjøre er å ta T senere, er ikke nå eller aldri. Men spørs jo om du liker faget spesielt godt. 9393328[/snapback] Absolutt alle utdanninger som er merket med Ingeniør, trengs 3mx for å starte på. Det jeg tror du mener er at det finnes bachelor program på høyskole/uni som er ganske lik ingeniørutdanninger, dette kan være bachelor program som ikke har så mye matte og fysikk som man har på en ingeniørlinje. Jeg går selv på dataingeniør, og jeg måtte ha 3mx/2fy. Mens bachelor i IKT på samme skole, som har 100% samme pensum bortsett fra realfagene må man ikke ha den tyngste matten og fysikken for å komme inn på studiet. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 jeg valgte 1t. her er en oppsummerin på karakteran mine. første prøven 3/2 andre prøven 3- innlevering 5+ tredje prøve 5+ standpunkt første termin 4 fjerde prøve 3 , men fikk ta den på nytt og da fikk jeg 6- Lenke til kommentar
MacBoy Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Ikke alle ingeniør utdannelser krever at du har den vanskeligste matten, men de fleste.Det du kan gjøre er å ta T senere, er ikke nå eller aldri. Men spørs jo om du liker faget spesielt godt. <{POST_SNAPBACK}> Absolutt alle utdanninger som er merket med Ingeniør, trengs 3mx for å starte på. Det jeg tror du mener er at det finnes bachelor program på høyskole/uni som er ganske lik ingeniørutdanninger, dette kan være bachelor program som ikke har så mye matte og fysikk som man har på en ingeniørlinje. Jeg går selv på dataingeniør, og jeg måtte ha 3mx/2fy. Mens bachelor i IKT på samme skole, som har 100% samme pensum bortsett fra realfagene må man ikke ha den tyngste matten og fysikken for å komme inn på studiet. Det er nok feil at man må ha 3MX. Hvis man går yveien så kan man begynne rett på studier uten å ta opp noe ekstra fag. Lenke til kommentar
Trondisk Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Har du 4 - 6 i matte så tar du teoretisk, har du 1 - 3 så tar du praktisk. Det var ivertfall det mattelæreren min sa Veldig enig. I min klasse derimot var det folk som hadde 2 og 3 matte som tok T, og de sliter VEEEELDIG mye. Noen får styk, mens andre greier så vidt en stå karakter. Selv har jeg valgt T-matte, og synes det går veldig bra. Anbefales! Du må jobbe jevnt med faget og sørge for å få med deg alt, ellers så vil man slite før tentamenene. Endret 1. februar 2008 av cornflake91 Lenke til kommentar
Trondisk Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 edit. Var på T et par timer, læreren var så smart at hun sa at folk med 5 fra ungdomskolen hadde gått ned til 2 og 3 på Vg1 på T-matten.. Skikkelig psykolog. Skremmende, men sant. Det er mange i T-klassen min som har gått ned 1-3 karakterer ned fra 10.trinn. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Har vel kanskje også noe med at det er videregående i forhold til ungdomsskole. Ikke uvanlig for mange å gå ned et par hakk på grunn av andre forhold, gjerne mer seriøs undervisning og slikt. Hovedproblemet med T og R-matte er vel i stor grad at man har liten tid til alt mulig. Det var konstant stress i første klasse, og i år med R1 går ofte ting fryktelig fort unna. Fint dersom man tar ting fort og har en god lærer, verre om man blir handikappet med en lærer som ikke er altfor god til å gjøre ting noenlunde forståelig. Nå husker jeg ikke matte P2-planen utenat, men f.eks. kapitlene om statistikk og økonomi er det ikke selvsagt at en realist ville klart uten videre. Algebraen er en annen sak når man er vant med logartimeligninger, og mye av P består av langt mindre avansert stoff. P er simplere på mange punkter, men det er også en del man får bruk for dersom man har økonomifag eller samfunnsfag. (I klassen min startet vi vel med hel klasse T-matte, godt over en tredel forsvant til P-matte på et eller annet tidspunkt. De siste byttet rett før tentamen i andre termin, vel vitende om at karakteren fra første klasse ikke ble stående.) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Dradd: Mener du s-matte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå