Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hvilken matte vg1?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

P-matte har du ikke nytte av annet enn "at du kan noe ekstra matte". Det teller ikke i det hele tatt om jeg ikke tar veldig feil for videre utdanning. Du vil ha tilsvarende 0 timer matte etter året med P. Teoretisk gir deg videre mulighet for å bygge på ved videre utdanning.

Lenke til kommentar

Hvis man skal gå videre på skole, så vil man kunne bruke T-matten fremfor å måtte ta den på nytt på forkurs etc. P-matte gir ingen "kompetanse" for videre utdanning.

Hvis man bare driter i skolen og bare vil ha fagbrev fra yrkesrettet linje, så kan man godt ta P-matte, men ellers er det en fordel med T-matte.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Men er det best å velge praktisk matte og klare en grei karakter, eller teoretisk hvor alt går til helvete? Min situasjon, altså.

9391823[/snapback]

Hvis du skal ta realfag i vg2 or 3 velger du 1T. Hvis du skal ta noe annet velger du 1P. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig spesiell studiekompetanse?

9391724[/snapback]

Da får du realfag på papiret...

9391778[/snapback]

Realfag er da mer enn matte? Gir alle realfagene deg spesiell studiekompetanse altså?

9392301[/snapback]

Det er helt sant! Når du har realfag så får du spesiell studiekompetanse :)

Visse studier krever spesiell studiekompetanse. Det kan for eksempel stilles krav om at du har valgt spesielle programfag i Vg2 og Vg3 (= spesielle studieretningsfag i VK1 og VK2 i Reform 94). Noen studier kan også ha høyere karakterkrav enn 2, andre igjen kan ha opptaksprøve eller lignende.

For at det ikke skal herske for stor usikkerhet om overgangen mellom Reform 94 og Kunnskapsløftet, har Kunnskapsdepartementet sammenlignet gammel og ny læreplan i matematikk og vurdert disse slik:

* Matematikk R1 vil bli behandlet tilsvarende matematikk 2MX

* Matematikk R2 vil bli behandlet tilsvarende matematikk 3MX

* Matematikk S1 vil bli behandlet tilsvarende matematikk 2MZ

* Matematikk S2 vil bli behandlet tilsvarende matematikk 3MZ

På generelt grunnlag anbefaler departementet også at du velger matematikk T (teoretisk) på Vg1 som grunnlag for programfagene i programområde for realfag, spesielt gjelder dette matematikk. Formelt sett er det ingenting i veien for å velge matematikk P (praktisk) på Vg1, men skal du gå videre med ett av matematikkfagene, må du selv ta ansvaret for å ha tilstrekkelig realkompetanse til å begynne med programfaget på Vg2.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Du må ikke ta 1T får å kunne ta realfag. Du kan ta realfag 2. året selv om du har valgt 1P første året (så klart)

Jeg valgte 1P, tenker som så at det er greit å gjøre det bra i faget istedenfor å slite. Jeg fikk alt fra 3 til 5 i matte på ungdomskolen, så vet ikke helt hvilket nivå jeg er på. Omtrent en 4 kanskje.

Hvis jeg absolutt må ha T for å komme meg inn på det studie jeg vil kan jeg ta det som privatist eller ved siden av militæret. (hvis jeg skal dit)

Men hvis du akkurat fikk 3 på ungdomskolen ville jeg helt klart tatt P.

edit. Var på T et par timer, læreren var så smart at hun sa at folk med 5 fra ungdomskolen hadde gått ned til 2 og 3 på Vg1 på T-matten.. Skikkelig psykolog. :roll:

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

eg hadde 4 og 4- på alle prøvene før jul, 3 på jule tentamen i fjor, 4+ på alle prøvene etter jul, 4+ på påsketenentamen og 4 på eksamen. hadde en prøve med 2 likneinger som eg fikk 6 på. avgangskarakteren min ble 5 hva anbefaler dere meg å velge.

kan dere gi eksempler på regnestykker i t og p.

eg e forreste dårlig på algebra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...