Gå til innhold

Forskjellen på Ubuntu og Kubuntu

Anbefalte innlegg

Hei!

Har aldri prøvd Kubuntu, men jeg syns personlig KDE er penere enn GNOME. Det er vel mer "eyecandy"

Men det jeg lurer på, hva er egentlig forskjellen på ubuntu og kubuntu?

Dere ihuga ubuntu fan; jeg spør hvorfor det evnt. er bedre, ikke bare hva dere mener, fordi dere er fornøyd med ubuntu.

Takk :)

Endret av VisualStudio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte Kubuntu før, og var forsåvidt fornøyd med det, men nå bruker jeg Arch Linux med KDE, og må si at en "clean" KDE er å foretrekke fremfor Kubuntu (Vel, i mitt tilfelle ihvertfall).

Syns det var litt for mye tull som fulgte med i Kubuntu, som var håpløst å fjerne (alt var dependencies til "kubuntu-desktop"-pakken)

Liker KDE bedre enn Gnome fordi jeg syns det er lettere å få ting akkurat slik jeg vil ha det, og fordi jeg syns KDE virker litt kjappere.

Tror det skal være mulig å kjøre en clean KDE i Ubuntu også, ved å legge inn "kde-base" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg gjorde noe rart her om dagen, tror jeg tok apt-get remove/uninstall på et program jeg la inn så plutselig begynte den faen meg fjerne hele dritten min.

Gnome-desktop, blabla, compiz-fusion, ALT! Jeg fikk panikk mildt sakt gjerne når digiKam ble fjernet også.

Så liksom, trodde mista de 675 digitale bildene jeg hadde tatt akkurat.

Så slo av dritten kjapt! :p

Men så tok jeg bare la inn ting på nytt fordi jeg hadde kommandoene der, så tok jeg update og sjit.

Så tenkte jeg, wow... Linux er nice, følte meg trygg :p Forventa big time crash og dritt, yo know!? Sikkelig jævli greier skjønner?!

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen, så og si, er at skrivebordet ditt blir KDE istedet for Gnome. Du kan kjøre alle programmer uansett. Det er alt.

Så tenkte jeg, wow... Linux er nice, følte meg trygg :p Forventa big time crash og dritt, yo know!? Sikkelig jævli greier skjønner?!

9394725[/snapback]

..altså...språk.

Lenke til kommentar

9394725[/snapback]

Hehe, skjønner hva du mener ja. Hvis en ser litt rundt omkring på forumet her, så er det jaggu meg mange Windowsbrukere om formaterer og installerer i hytt og pine for den minste ting. Jeg har ikke gjor det med Ubuntu ennå ihvertfall.

Lenke til kommentar

Vell

Kubuntu bruker KDE som sagt

KDE bruker et grafisk bibliotek som heter QT

Ubuntu bruker GNOME

GNOME bruker et grafisk bibliotek som heter GTK+

Og det er da programmer som er bygget til en av dem som er den største forskjellen.

feks.

KTorrent er QT og funker best på QT skrivebordmiljø som KDE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...