Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte fra automat til manuelt?

PcT

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hvordan dette kunne bli gjort? (Lurer på å kjøpe en automat bil, men vil ha manuelt, har en venn med en manuelt kasse som jeg kan bruke)

Vil dette koste mye å få gjort? (Evnt gjøre mye selv eln)

Med tanke på at man må få inn clutchen osv og.

Bare sånn generelt sett, ikke vits å gå for mye inn i detaljer om dere ikke vil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

generelt sett så blir svaret "ostepop".

Akkurat det å skru fast trykkplata (og resten av clutchen) til svinghjulet er langt ifra det mest kompliserte med å bytte fra automat til manuell.

Hva slags bil og årsmodell er det snakk om? Har byttet fra auto til manuell på to biler, men å skrive framgangsmåten der blir vel litt bortkasta da det sannsynligvis ikke er likt på bilen du snakker om.

Lenke til kommentar

Ikkenoe problem om kassa passer rett over. :)

Om du ikke har gjort det før kan det nok være en idé å sette seg inn i prossessen først, og ikke minst ha en til å hjelpe seg. Girkassa veier noen kilo.

Dessuten må det vel egentlig skrives om i vognkortet, dette blir jo da ikkenoe problem før neste EU-kontroll eller lignende.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Og så må man inn med en pedal til, et svinghjul og muligens en lengre mellomaksel :)

9391846[/snapback]

Ja, man trenger jo såklart alle deler som "mangler" i den automatgira bilen kontra den manuelle. :)

Dvs. pedaler, stag, svinghjul, plata som stanga skal gå gjennom opp til konsollen etc.

Lenke til kommentar

Gjelder en XM 91 v6 modell :) (ciroen)

Orker ikke å kjøpe en bil med automat uten mulighet til å få bytta over til manuelt hehe.

En venn av meg har en knust xantia 2l turbo (samme produsent, samma dreiemoment på motorene så tenker at det er samme girkassa/og eller at den passer iallf)

Spørsmålet er vel, (utenom deler) om det ville kostet meg rundt 10-20 lapper eller 50+ hehe :)

Lenke til kommentar

Faen meg umulig å komme seg inn på forumet, må regge seg og betale først.. Greit nok om de bare lot meg betale sånn at jeg kunne kommet meg inn.. jaja

Du får begge motorene i begge bilene (v6 i xantia og tct i xm)

evnt å kjøpe en brukt girkasse er ikke verdens ende.

Lurer mest på om dette er veldig vanskelig å få gjort osv. (Er om og men for å kjøpe bilen eller ei)

Endret av PcT
Lenke til kommentar

En automatbil har jo ikke svinghjul, så du må bytte tannkransen til svinghjul. Dette er ikke vanskelig.

En pedal extra for clutch må du ha og evt. hudraulikken til clutchen. Vet ikke hvor vanskelig dette er, tror det går rimelig greit.

Evt. midtkonsol for rørepinnen, regner med stagene følger med fra den Xantiaen.

Et par kvelder vil det nok ta, med litt hjelp.

Lenke til kommentar
.

Dessuten må det vel egentlig skrives om i vognkortet,

9391802[/snapback]

Hvor har du det fra?

Ta en titt i vognkortet ditt, og fortell oss i hvilken rubrikk det står om du har manuell eller automat.

9402053[/snapback]

Hvis du har en automat kasse som minner om min altså med en overdrive og en "fartssperre" ved at du tømmer aks girene f.eks ved 160. Må du endre u vognkortet.

Fordi du da har en ny toppfart som krever en annen dekkmerking, og hvis du er uheldig nye bakbremser.

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra?

Ta en titt i vognkortet ditt, og fortell oss i hvilken rubrikk det står om du har manuell eller automat.

9402053[/snapback]

Hvis du har en automat kasse som minner om min altså med en overdrive og en "fartssperre" ved at du tømmer aks girene f.eks ved 160. Må du endre u vognkortet.

Fordi du da har en ny toppfart som krever en annen dekkmerking, og hvis du er uheldig nye bakbremser.

9402802[/snapback]

Det var dette jeg mente, beklager om jeg forklarte meg litt kronglete. :)

Effektendring osv. skal jo skrives inn i vognkortet.

Lenke til kommentar

Vi bygde om den gamle russebilen vår en gang i tida. En Caravelle. Gikk med en del timer, å det var mye kødding, selv om dette igrunn er en grei bil med god plass til å skifte kasse. Å få inn kassa er jo ikke største problemet, men det jo en del anna som må inn i bilen i tillegg (nevnt i poster ovenfor). Kjøp like greit bil med manuell med en gang. Det sparer deg for mye trøbbel og knoting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...