Gå til innhold

Canonister: konverterer dere pga. D300?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I sin tid kunne jeg vurdere D200 over 20D på grunn av værtettheten. Jeg valgte likevel Canon på grunn av optikken (og tommelhjulet).

 

Den samme vurderingen gjør jeg idag; er værtettheten noe jeg virkelig trenger? Joda, men jeg synes fortsatt optikken er vel verd å holde seg til Canon for.

 

Hadde 40D vært værtett hadde jeg bytta ut 20Den. Men når ting nå er blitt som de er, ser jeg ingen grunn til å oppgradere, med mindre jeg vil bytte til Nikon.

 

Er optikkutvalget til Nikon sterkere nå?

 

Joda, med den nye 14-24 f/2,8 og den nye 24-70 f/2,8 i spann med 70-200 f/2,8 VR stiller plutselig Nikon i en helt rå klasse som kan tilby f/2,8 i hele spennet 14-200mm. Men det koster...

 

Derfor blir jeg nok trofast mot min kjære 20D helt til det dukker opp værtetting på et Canon-hus under 1D-serien (eventuelt lukkeren på 20Den en gang tar dagen og jeg har unnskyldning nok til en 40D eller 5D....) :)

Lenke til kommentar

det er jo heller ikke uvanlig at erfarne fotografer har to forskjellige systemer, som vår egen Olar0701.

 

Ja, det er jo ikke slik at kjøper man Canon, så inngår man en livstidskontrakt med selskapet som forbyr kjøp av annet utstyr – i mitt tilfelle Nikon.

Jeg valgte og selge mitt 20D sammen med litt optikk for så å kjøpe D200 med (omtrent) samme optikk som jeg solgte. Dette balanserte sånn noenlunde økonomisk.

Mange vil sikkert kalle dette en upraktisk ”bastardløsning”, men for mitt vedkommende fungerer dette fint. 5D og D200 utfyller hverandre fint med den optikken jeg disponerer..

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Det er artig å se at folk tar absolutt helt av angående D300 til tross for at det ikke er en dramatisk oppgradering fra D200. Det er mer en evolusjon enn en revolusjon slik det var når D200 kom og erstattet D100.

 

Hva! Det er jo nettopp DET det er. Oppgraderingen fra D200 til D300 er en milepæl i DSLR-historien!!.

Her har Nikon tatt sitt nyeste og sannsynligvis det beste autofokussystemet og satt det inn i et kamera som i første rekke ikke er myntet på proffmarkedet. Jo DETTE er grensesprengende.

 

Og jeg må ærlig innrømme at jeg lurer litt på hvordan folk som allerede har en D200 og på død og liv skal oppgradere til D300 tenker...

Jeg kjøper D300, og da blir mitt D200 mitt 2.kamera. Har ingen planer om å selge det.

 

Nå skal det legges til at jeg ytterst sjelden går utover iso200, så til mitt bruk er en eventuell forbedring på høy iso relativt uvesentlig, men jeg antar at dette er noe som lokker mange ved D300. Selv folk som sjelden bruker høy iso, men vil ha det fordi det er 'kjekt å ha' ;)

9399391[/snapback]

Samme med meg. ISO400 har stort sett vært grensen for meg, så ISO-egenskaper utover dette har jeg skjelden brydd meg om. Fokus-egenskaper derimot. Dette kan andri bli bra nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...