Gå til innhold

Canonister: konverterer dere pga. D300?


Anbefalte innlegg

Kunne aldri tenkt meg å byttet bort mine Canon-objektiv i noe annet nei. Og forresten, ikke kamerahusene heller...

Hadde jeg derimot vært helt på startnivå, f.eks med en tilårskommen 300D eller 10D med ett tilhørende objektiv skal en ikke se bort i fra at valget hadde fallt på D300 i stedet for 40D dersom jeg ville hatt et kamera i den klassen.

For min egen del har mitt neste kamera sensor som er 35.8 x 23.9 mm stor. 5D's etterfølger kan bli en fin sak :)

 

Var da fælt som mange 20D-ere her da. Her er en til. Strålende kamera. En milepæl blant Canons dSLR.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunne aldri tenkt meg å byttet bort mine Canon-objektiv i noe annet nei. Og forresten, ikke kamerahusene heller...

Hadde jeg derimot vært helt på startnivå, f.eks med en tilårskommen 300D eller 10D med ett tilhørende objektiv skal en ikke se bort i fra at valget hadde fallt på D300 i stedet for 40D dersom jeg ville hatt et kamera i den klassen.

For min egen del har mitt neste kamera sensor som er 35.8 x 23.9 mm  stor. 5D's etterfølger kan bli en fin sak :)

 

Var da fælt som mange 20D-ere her da. Her er en til. Strålende kamera. En milepæl blant Canons dSLR.

9395021[/snapback]

 

Henger meg på 20D eierne, et bytte til Nikon er for meg helt uaktuelt..

Har igrunn liten tro på at D300 vil yte bedre enn 40D på høy ISO, men tiden vil vise :-)

 

S

Lenke til kommentar

Jeg må si at med en gang Nikon slapp sine bomber så ble jeg litt i tvil grunnet de tekniske dataene.

Men nå når det har fått summet seg litt så tror jeg for det første at ikke 40D kommer til å ligge noe særlig bak D300 når testene kommer og folk har fått prøvd kameraene.

For det andre tror jeg at Canon oppgraderer sin 5D i løpet av våren og for de som er interressert i fullformat så tror jeg Canon fremdeles har et fortrinn.

For det tredje er jeg godt kjent med Canon EOS gjennom 620 , 10D og 30D, itillegg har jeg noen fine objektiver som jeg kunne tenke meg å bruke videre.

Så jeg har bestemt meg for å ikke bli utro :D

Blir uansett ikke nytt kamera på meg før til sommeren , hvis det blir.

Når det er sagt så tror jeg nok at Nikon vil kapre flere pengesterke førstegangskjøpere med D300 enn det Canon vil gjøre med 40D.

Når det gjelder D3 så tror jeg fremdeles at 1D Mark III er kongen på tross av sensor forskjellene, men så er jeg jo litt innhabil da :)

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Ingen planer om å bytte overhodet. Nikon har heller ikke lyssterke fastobjektiver på vidvinkelsiden å by på, så det er helt uaktuelt. Da tenker jeg på ekvivalenter til Canons 24 f/1.4L og 35mm f/1.4L...

De har jo den utgåtte 28mm f/1.4 da, som er minst like god som de to nevnte. Men ekvivalent er den jo ikke, da den i god Nikon-tradisjon legger seg midt i mellom to Canon-modeller :)
Lenke til kommentar

Er alt for glad i mine Canon objektiver til å vurdere å bytte til Nikon.

 

Har 24-105L, 70-200f/4ISL, 135L og 85f/1,8.( i tillegg til Sigma 30f/1,4). Nikon har ingenting som overgår disse L objektivene( og knapt noe som matcher) når det gjelder AF, byggekvalitet og bildekvalitet, og det de har er en del dyrere.

 

Bytte system pga et kamerahus er ikke spesiellt smart.....

Lenke til kommentar
Ingen planer om å bytte overhodet. Nikon har heller ikke lyssterke fastobjektiver på vidvinkelsiden å by på, så det er helt uaktuelt. Da tenker jeg på ekvivalenter til Canons 24 f/1.4L og 35mm f/1.4L...

De har jo den utgåtte 28mm f/1.4 da, som er minst like god som de to nevnte. Men ekvivalent er den jo ikke, da den i god Nikon-tradisjon legger seg midt i mellom to Canon-modeller :)

9396404[/snapback]

 

 

Ja den er både utgått og "feil" brennvidde(for nær 35mm), og dessuten er den ikke på langt nær så god på største blender som Canons 35mm f/1.4L dessverre..

Lenke til kommentar
Har 24-105L, 70-200f/4ISL, 135L og 85f/1,8.( i tillegg til Sigma 30f/1,4). Nikon har ingenting som overgår disse L objektivene( og knapt noe som matcher) når det gjelder AF, byggekvalitet og bildekvalitet, og det de har er en del dyrere.

135 f/2L og 85mm f/1.8 har jo Nikon i samme divisjon (skjønt det ikke er AF-S på 135mm f/2). 24-105 f/4L og 70-200 f/4L IS er derimot objektiver vi i Nikon-leiren misunner dere Canon-folk ;o)

 

28mm f/1.4 er bedre egnet som normal-objektiv til Nikon crop enn 35mm f/1.4 ville vært, men til FX-format kan jeg godt tenke meg at den gjerne skulle vært et hakk opp eller ned (eller begge). På den annen side, det er nok ikke mange som eier den som frivillig vil gi slipp på den :o)

 

Når det gjelder D3 vs. 1D Mk III er det jo bare spekulasjoner som er mulig, men jeg tror flere (en større andel) vil skifte system pga. D3 enn pga D300, faktisk, og da muligens både 1D-eiere og 1Ds-eiere. Selger man 1Ds med litt optikk, kan man nesten finansiere en D3, og mellomlegget mellom D3 og 1Ds Mk III er så stort at du får litt snadderglass bare for det...

Lenke til kommentar

Når det gjelder D3 vs. 1D Mk III er det jo bare spekulasjoner som er mulig, men jeg tror flere (en større andel) vil skifte system pga. D3 enn pga D300, faktisk, og da muligens både 1D-eiere og 1Ds-eiere. Selger man 1Ds med litt optikk, kan man nesten finansiere en D3, og mellomlegget mellom D3 og 1Ds Mk III er så stort at du får litt snadderglass bare for det...

9396759[/snapback]

 

Det er jo bare min forsiktige mening, men at det er så mange 1D og 1Ds eiere som kaster Canon-utsyret sitt på båten og hopper over til Nikon pga D3 har jeg veldig! liten tro på. 1Ds folk er typisk yrkes- natur/landskapsfotografer og studiofotografer som gleder seg stort over 21 flotte megapixler selv om den , isolert sett, ligger en del over D3 i pris (antaglig vil D3 presse ned prisen på 1Ds noe).

Lenke til kommentar
Det er jo bare min forsiktige mening, men at det er så mange 1D og 1Ds eiere som kaster Canon-utsyret sitt på båten og hopper over til Nikon pga D3 har jeg veldig! liten tro på. 1Ds folk er typisk yrkes- natur/landskapsfotografer og studiofotografer som gleder seg stort over 21 flotte megapixler selv om den , isolert sett, ligger en del over D3 i pris (antaglig vil D3 presse ned prisen på 1Ds noe).

Jeg tror faktisk en del vil kunne skifte system dersom de får egenskaper i D3 som de har savnet i sine tidligere kameraer. Bl.a. er muligheten for fjernstyring med liveview noe jeg tror flere proffe naturfotografer vil kunne sette pris på, og jeg kan også tenke meg at en del vil sette pris på mulighet for høy ISO, selv om de kanskje ikke presser det opp i ISO25600. Spørsmålet er jo også hvor mye utstyr de har liggende, jeg kjenner en 1Ds-eier (Mk I) som per dags dato bruker to objektiver, en 70-200 f/2.8L IS og en 35mm f/1.4L. Han er nok ikke truende til å skifte til Nikon, men samtidig vil prisforskjellen mellom D3 og 1Ds Mk III være stor nok til at han kunne kjøpt D3 + 70-200 f/2.8VR og fremdeles hatt kroner til overs før han ville vært oppe på 1Ds Mk III-prisnivå, uten å selge et eneste glass...

 

1D-eierne har jo fortrinnet av rimeligere kamerahus, så det vil kanskje være en del som holder seg til 1D Mk III, samtidig som jeg tror gjerne at noen av dem som ønsker seg opp til 1Ds ser at det kan være like greit å "stoppe på veien" med D3, da du får mange av de samme fordelene.

 

D3 vil ikke presse prisen på 1Ds dersom 1Ds-kjøperne ville kjøpt 1Ds uten å vurdere D3. Tror forøvrig at D3 vil presse prisen på 1D Mk III litt også, dersom den viser seg å yte bedre enn 1D Mk III (noe den har spesifikasjoner til å gjøre, bare tester vil jo vise om den gjør det i praksis).

Lenke til kommentar

For naturfotograne sin del så er det vel mer interessant å se om Nikon lanserer en D3X i fremtiden, med høyere oppløsning på en brikke av samme størrelse. D3 kan ikke regnes som en direkte konkurrent til 1Ds Mk III... det eneste de virkelig har til felles er fysisk sensorstørrelse, ellers er de to forskjellige hus med forskjellige bruksområder.

Lenke til kommentar
Har 24-105L, 70-200f/4ISL, 135L og 85f/1,8.( i tillegg til Sigma 30f/1,4). Nikon har ingenting som overgår disse L objektivene( og knapt noe som matcher) når det gjelder AF, byggekvalitet og bildekvalitet, og det de har er en del dyrere.

135 f/2L og 85mm f/1.8 har jo Nikon i samme divisjon (skjønt det ikke er AF-S på 135mm f/2). 24-105 f/4L og 70-200 f/4L IS er derimot objektiver vi i Nikon-leiren misunner dere Canon-folk ;o)

 

28mm f/1.4 er bedre egnet som normal-objektiv til Nikon crop enn 35mm f/1.4 ville vært, men til FX-format kan jeg godt tenke meg at den gjerne skulle vært et hakk opp eller ned (eller begge). På den annen side, det er nok ikke mange som eier den som frivillig vil gi slipp på den :o)

 

Når det gjelder D3 vs. 1D Mk III er det jo bare spekulasjoner som er mulig, men jeg tror flere (en større andel) vil skifte system pga. D3 enn pga D300, faktisk, og da muligens både 1D-eiere og 1Ds-eiere. Selger man 1Ds med litt optikk, kan man nesten finansiere en D3, og mellomlegget mellom D3 og 1Ds Mk III er så stort at du får litt snadderglass bare for det...

9396759[/snapback]

 

 

Jeg tror ikke at flere kommer til å skifte fra 1D serien til D3 enn fra f.eks 20D/30D til

Jeg tror ikke at flere vil skifte fra 1D serien til D3 enn fra 20D/30D til D300.

Dette mener jeg fordi mange av brukerne av segmentet i klassen 20D/30D tror at kameraet har så mye å si at et bytte vil gjøre dem til bedre fotografer.

I tillegg sitter de kanskje bare med kit-objektiv eller rimelige uorginale objektiver.

Mange av 1D brukerne er proffesjonelle som har godt kjenskap til verktøyet sitt og har opparbeidet et rikholdig utstyr og objektiver.

De bytter ikke for et bilde mer i sekundet på mindre oppløsning eller fordi de får litt større brikke.

Trenger de større brikke eller høyere oppløsning har de sikkert penger nok til en 1Ds Mark III.

Lenke til kommentar
For naturfotograne sin del så er det vel mer interessant å se om Nikon lanserer en D3X i fremtiden, med høyere oppløsning på en brikke av samme størrelse. D3 kan ikke regnes som en direkte konkurrent til 1Ds Mk III... det eneste de virkelig har til felles er fysisk sensorstørrelse, ellers er de to forskjellige hus med forskjellige bruksområder.

Nei, den er ikke direkte konkurrent, men jeg ville tenkt meg nøye om før jeg valgte 1Ds fremfor D3 hvis jeg sto i trappen opp til kameraer i denne divisjonen. Tror det er i første rekke dem som Nikon kan klare å kapre, 30D og D200-eiere som er på vei opp til sitt første proffkamera, eller kanskje har kjøpt et eldre proffkamera brukt og er på vei til sitt første nye. I tillegg til kanskje en del pressefotografer selvfølgelig, som ikke tenker like mye på pris og system, men at de skal ha best mulig verktøy til oppgaven de skal løse. Jeg tror Nikon ikke har tenkt like mye kategorisk som vi på forumet her gjør, at D3 skal være et pressekamera og konkurrere med 1D Mk III, jeg tror de har lagt ned innsats i å lage et kamera som truer konkurrentene på begge sider. 1D kan de slå på spesifikasjoner, 1Ds kan de slå på pris.

 

Det som blir meget meget spennende å se, er hvordan andre egenskaper som dynamisk omfang etc. blir på disse. Canon sitt blir nok garantert meget bra, men spenningen ligger jo i om Nikon kan matche dem. Det er ikke utenkelig at Nikon har en D3X på lur, men samtidig er jeg spent på om de "trenger" det. De har åpenbart lagt ned en enorm innsats i den nye brikken sin, og jeg vil bli forundret om de har "glemt" noe så viktig som dynamisk omfang. Jeg klarer nesten ikke vente på de første "ordentlige" testene av disse kameraene!

Lenke til kommentar
Mange av 1D brukerne er proffesjonelle som har godt kjenskap til verktøyet sitt og har opparbeidet et rikholdig utstyr og objektiver.

De bytter ikke for et bilde mer i sekundet på mindre oppløsning eller fordi de får litt større brikke.

Trenger de større brikke eller høyere oppløsning har de sikkert penger nok til en 1Ds Mark III.

Det er neppe mange Mk III-eiere som skifter, det skal jeg være enig i. Men selv om mange har en del utstyr, er det også dem som ikke er så bundet av det. Joda, de har et par-tre objektiver og en blitz eller to, men man trenger jo ikke dumpe dem på sjøen bare fordi man kanskje har lyst på et nytt system. Det er jo nok av Canon-eiere i dag som har eid Nikon, og motsatt. Det er både Canon- og Nikon-eiere som har kjøpt Pentax-kameraer, og Canon 1Ds-eiere som har investert i digitalt mellomformat, der du i hvert fall ikke får noe nytte av det gamle utstyret ditt.

 

For å være helt ærlig, tror jeg ikke proffene i noen av leirene er så dønn lojale mot kameraprodusenten sin at de ikke lukter på hva konkurrenten har fra tid til annen, og jeg tror at en del av dem skifter også. På samme måte som en hel del Nikon-brukere i pressen har skiftet til Canon, fordi det passet dem best, tror jeg at en del Canon-brukere også vil finne ut at D3 har en rekke interessante egenskaper som gjør at det er verdt å skifte for dem. Kan du først fotografere så det forsvarer seg å kjøpe slike kameraer, bruker du heller ikke all verdens med tid på å lære deg et nytt kamera, selv om de har gjort ting litt annerledes på det nye kameraet.

 

Jeg har jo fulgt en del med på bruktmarkedet, og jeg har sett flere kamerapakker som tyder på at eieren har skiftet system. Når noen selger en D2H med ymse raske objektiver og blitzer, er det nokså åpenbart at enten har han sluttet å fotografere, eller så er han på vei til å investere i et annet system. Samme når noen selger en 30D eller 1D Mk IIn med 24-105 f/4L IS, 70-200 f/2.8L IS og 50mm f/1.4, det er neppe fordi vedkommende skal bruke mer penger på samme system.

Lenke til kommentar
Mange av 1D brukerne er proffesjonelle som har godt kjenskap til verktøyet sitt og har opparbeidet et rikholdig utstyr og objektiver.

De bytter ikke for et bilde mer i sekundet på mindre oppløsning eller fordi de får litt større brikke.

Trenger de større brikke eller høyere oppløsning har de sikkert penger nok til en 1Ds Mark III.

Det er neppe mange Mk III-eiere som skifter, det skal jeg være enig i. Men selv om mange har en del utstyr, er det også dem som ikke er så bundet av det. Joda, de har et par-tre objektiver og en blitz eller to, men man trenger jo ikke dumpe dem på sjøen bare fordi man kanskje har lyst på et nytt system. Det er jo nok av Canon-eiere i dag som har eid Nikon, og motsatt. Det er både Canon- og Nikon-eiere som har kjøpt Pentax-kameraer, og Canon 1Ds-eiere som har investert i digitalt mellomformat, der du i hvert fall ikke får noe nytte av det gamle utstyret ditt.

 

For å være helt ærlig, tror jeg ikke proffene i noen av leirene er så dønn lojale mot kameraprodusenten sin at de ikke lukter på hva konkurrenten har fra tid til annen, og jeg tror at en del av dem skifter også. På samme måte som en hel del Nikon-brukere i pressen har skiftet til Canon, fordi det passet dem best, tror jeg at en del Canon-brukere også vil finne ut at D3 har en rekke interessante egenskaper som gjør at det er verdt å skifte for dem. Kan du først fotografere så det forsvarer seg å kjøpe slike kameraer, bruker du heller ikke all verdens med tid på å lære deg et nytt kamera, selv om de har gjort ting litt annerledes på det nye kameraet.

 

Jeg har jo fulgt en del med på bruktmarkedet, og jeg har sett flere kamerapakker som tyder på at eieren har skiftet system. Når noen selger en D2H med ymse raske objektiver og blitzer, er det nokså åpenbart at enten har han sluttet å fotografere, eller så er han på vei til å investere i et annet system. Samme når noen selger en 30D eller 1D Mk IIn med 24-105 f/4L IS, 70-200 f/2.8L IS og 50mm f/1.4, det er neppe fordi vedkommende skal bruke mer penger på samme system.

9397129[/snapback]

 

Det er klart at man kan finne unntak som med alt annet , men at vi snakker om noe vesentlig strøm av overganger tror jeg neppe.

Så ulike tror jeg ikke de to kameraene blir.

Men jeg ser fordelen med konkkuransen :)

Lenke til kommentar
Det er klart at man kan finne unntak som med alt annet , men at vi snakker om noe vesentlig strøm av overganger tror jeg neppe.

Så ulike tror jeg ikke de to kameraene blir.

Men jeg ser fordelen med konkkuransen :)

Må ikke glemme at det nok er en hel del Canon-brukere som egentlig har Nikon i sitt hjerte, men "måtte" skifte til Canon fordi Nikon ikke klarte å henge med en stund. Jeg tror en god del av de brukerne godt kan finne på å skifte, dersom de likevel skal ha nytt kamera. Det er nok svært få proffbrukere som skifter kamerahus bare for å skifte (om så til nytt av samme modell/produsent), de skifter når huset de bruker i dag er utslitt.
Lenke til kommentar
Det er klart at man kan finne unntak som med alt annet , men at vi snakker om noe vesentlig strøm av overganger tror jeg neppe.

Så ulike tror jeg ikke de to kameraene blir.

Men jeg ser fordelen med konkkuransen :)

Må ikke glemme at det nok er en hel del Canon-brukere som egentlig har Nikon i sitt hjerte, men "måtte" skifte til Canon fordi Nikon ikke klarte å henge med en stund. Jeg tror en god del av de brukerne godt kan finne på å skifte, dersom de likevel skal ha nytt kamera. Det er nok svært få proffbrukere som skifter kamerahus bare for å skifte (om så til nytt av samme modell/produsent), de skifter når huset de bruker i dag er utslitt.

9397288[/snapback]

Det er riktig. Man skal heller ikke glemme at Canon i sin tid hadde en innbytteordning som fikk en del Nikon-proffer til å skifte til Canon. Kanskje Nikon Norge har noe lignende på gang. Time vil shåv.

Lenke til kommentar
Det er klart at man kan finne unntak som med alt annet , men at vi snakker om noe vesentlig strøm av overganger tror jeg neppe.

Så ulike tror jeg ikke de to kameraene blir.

Men jeg ser fordelen med konkkuransen :)

Må ikke glemme at det nok er en hel del Canon-brukere som egentlig har Nikon i sitt hjerte, men "måtte" skifte til Canon fordi Nikon ikke klarte å henge med en stund. Jeg tror en god del av de brukerne godt kan finne på å skifte, dersom de likevel skal ha nytt kamera. Det er nok svært få proffbrukere som skifter kamerahus bare for å skifte (om så til nytt av samme modell/produsent), de skifter når huset de bruker i dag er utslitt.

9397288[/snapback]

 

Men som jeg sa i sted vil disse to kameraene vi her sikter til likevel bli så like at det ikke blir snakk om å bytte merke fordi den ene ikke henger med.

Hvem av disse som henger mest med vet vi ikke før grundige tester er foretatt og selv da vil forskjellene sikkert bli små.

Og hvis noen en gang følte at de måtte skifte så har de vel vært så pass lenge i Canonleiren at de er blitt overbevist om at de bør holde seg der :D

At det kan finnes noen få Nikon fantaster fra analogtiden kan nok hende , men at det er mange tror jeg ikke , men tiden vil vise det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...