Gå til innhold

Canonister: konverterer dere pga. D300?


Anbefalte innlegg

Mange av 1D brukerne er proffesjonelle som har godt kjenskap til verktøyet sitt og har opparbeidet et rikholdig utstyr og objektiver.

De bytter ikke for et bilde mer i sekundet på mindre oppløsning eller fordi de får litt større brikke.

Trenger de større brikke eller høyere oppløsning har de sikkert penger nok til en 1Ds Mark III.

Det er neppe mange Mk III-eiere som skifter, det skal jeg være enig i. Men selv om mange har en del utstyr, er det også dem som ikke er så bundet av det. Joda, de har et par-tre objektiver og en blitz eller to, men man trenger jo ikke dumpe dem på sjøen bare fordi man kanskje har lyst på et nytt system. Det er jo nok av Canon-eiere i dag som har eid Nikon, og motsatt. Det er både Canon- og Nikon-eiere som har kjøpt Pentax-kameraer, og Canon 1Ds-eiere som har investert i digitalt mellomformat, der du i hvert fall ikke får noe nytte av det gamle utstyret ditt.

 

For å være helt ærlig, tror jeg ikke proffene i noen av leirene er så dønn lojale mot kameraprodusenten sin at de ikke lukter på hva konkurrenten har fra tid til annen, og jeg tror at en del av dem skifter også. På samme måte som en hel del Nikon-brukere i pressen har skiftet til Canon, fordi det passet dem best, tror jeg at en del Canon-brukere også vil finne ut at D3 har en rekke interessante egenskaper som gjør at det er verdt å skifte for dem. Kan du først fotografere så det forsvarer seg å kjøpe slike kameraer, bruker du heller ikke all verdens med tid på å lære deg et nytt kamera, selv om de har gjort ting litt annerledes på det nye kameraet.

 

Jeg har jo fulgt en del med på bruktmarkedet, og jeg har sett flere kamerapakker som tyder på at eieren har skiftet system. Når noen selger en D2H med ymse raske objektiver og blitzer, er det nokså åpenbart at enten har han sluttet å fotografere, eller så er han på vei til å investere i et annet system. Samme når noen selger en 30D eller 1D Mk IIn med 24-105 f/4L IS, 70-200 f/2.8L IS og 50mm f/1.4, det er neppe fordi vedkommende skal bruke mer penger på samme system.

9397129[/snapback]

 

Tror neppe det vil bli en strøm av Canon-eiere som går over til Nikon pga D3, skal man bytte kamerasystem hver gang konkurenten kommer med noe nytt så kan man jo bytte annenhvert år. Jeg tror 95-99% av de som er i 1D(s)-leiren idag vil fortsette med å være der. D3 imponerer iallefall ikke meg såpass at jeg tenker tanken på det. I mine øyne så har Canon en mye bedre totalpakke som passer mitt behov bedre enn Nikon, og det er jeg sikker på at andre Canon eiere er enig i. Hvor mange Nikon eiere hoppet over til Canon da 1D-III kom? neppe mange, har man valgt et system så holder man seg som regel der....

 

S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror neppe det vil bli en strøm av Canon-eiere som går over til Nikon pga D3, skal man bytte kamerasystem hver gang konkurenten kommer med noe nytt så kan man jo bytte annenhvert år. Jeg tror 95-99% av de som er i 1D(s)-leiren idag vil fortsette med å være der. D3 imponerer iallefall ikke meg såpass at jeg tenker tanken på det. I mine øyne så har Canon en mye bedre totalpakke som passer mitt behov bedre enn Nikon, og det er jeg sikker på at andre Canon eiere er enig i. Hvor mange Nikon eiere hoppet over til Canon da 1D-III kom? neppe mange, har man valgt et system så holder man seg som regel der....

Mange gjør det, men mange bytter også av en eller annen grunn, det være seg behov for ett objektiv som er i dét systemet, eller arbeidsgiver som får bedre avtaler med den ene eller andre. Det er ikke til å legge skjul på at en del Nikon-fotografer har vært borte fra Nikon de siste årene fordi Nikon ikke har levert varene, og jeg tror faktisk en del av dem kan tenke seg å komme tilbake nå. Bl.a. tror jeg 14-24 f/2.8 frister for en god del, der Canon egentlig ikke har noen skikkelig konkurrent. Joda, 16-35, men den er nå en gang ikke like vid...
Lenke til kommentar
Tror neppe det vil bli en strøm av Canon-eiere som går over til Nikon pga D3, skal man bytte kamerasystem hver gang konkurenten kommer med noe nytt så kan man jo bytte annenhvert år. Jeg tror 95-99% av de som er i 1D(s)-leiren idag vil fortsette med å være der. D3 imponerer iallefall ikke meg såpass at jeg tenker tanken på det. I mine øyne så har Canon en mye bedre totalpakke som passer mitt behov bedre enn Nikon, og det er jeg sikker på at andre Canon eiere er enig i. Hvor mange Nikon eiere hoppet over til Canon da 1D-III kom? neppe mange, har man valgt et system så holder man seg som regel der....

Mange gjør det, men mange bytter også av en eller annen grunn, det være seg behov for ett objektiv som er i dét systemet, eller arbeidsgiver som får bedre avtaler med den ene eller andre. Det er ikke til å legge skjul på at en del Nikon-fotografer har vært borte fra Nikon de siste årene fordi Nikon ikke har levert varene, og jeg tror faktisk en del av dem kan tenke seg å komme tilbake nå. Bl.a. tror jeg 14-24 f/2.8 frister for en god del, der Canon egentlig ikke har noen skikkelig konkurrent. Joda, 16-35, men den er nå en gang ikke like vid...

9398537[/snapback]

 

Tror ingen hopper over til Nikon pga 14-24 f/2,8 da man har både god 14mm & 16-35 i egen leir. Spesielt da man i samme slengen ville mistet annen god lyssterk vedvinkel optikk.

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
Jeg sitter å leker meg med mitt nye Canon 40D nå, og kan ihvertfall anbefale dette.

Har bare hatt det et par timer, men er ihvertfall meget fornøyd.

 

Kommer fra et 400d og hadde planer om å oppgradere uansett pga størrelsen, og må si dette føles veldig riktig  :thumbup:

9398679[/snapback]

grattis

9398734[/snapback]

 

takker :)

Lenke til kommentar
Jeg sitter å leker meg med mitt nye Canon 40D nå, og kan ihvertfall anbefale dette.

Har bare hatt det et par timer, men er ihvertfall meget fornøyd.

 

Kommer fra et 400d og hadde planer om å oppgradere uansett pga størrelsen, og må si dette føles veldig riktig  :thumbup:

9398679[/snapback]

Grattis fra meg også! Du for øse ut dine erfaringer etterhvert som de kommer :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er artig å se at folk tar absolutt helt av angående D300 til tross for at det ikke er en dramatisk oppgradering fra D200. Det er mer en evolusjon enn en revolusjon slik det var når D200 kom og erstattet D100.

 

Og jeg må ærlig innrømme at jeg lurer litt på hvordan folk som allerede har en D200 og på død og liv skal oppgradere til D300 tenker...

 

Nå skal det legges til at jeg ytterst sjelden går utover iso200, så til mitt bruk er en eventuell forbedring på høy iso relativt uvesentlig, men jeg antar at dette er noe som lokker mange ved D300. Selv folk som sjelden bruker høy iso, men vil ha det fordi det er 'kjekt å ha' ;)

Lenke til kommentar
Det er artig å se at folk tar absolutt helt av angående D300 til tross for at det ikke er en dramatisk oppgradering fra D200. Det er mer en evolusjon enn en revolusjon slik det var når D200 kom og erstattet D100.

 

Og jeg må ærlig innrømme at jeg lurer litt på hvordan folk som allerede har en D200 og på død og liv skal oppgradere til D300 tenker...

 

9399391[/snapback]

 

Jeg tar sikkert over 50% av bildene mine på ISO1600, så ja jeg vurderer sterkt en overgang fra D200 til D300. Den andre tingen som er revolusjon (etter mitt syn) er autofokusen. D300 får samme autofokus som D3. D200 har en litt forbedret utgave av autofokusen på D70 (den er bra, men langt fra D2X sin f.eks når det gjelder hastighet).

D3 sin autofokus skal være en forbedret D2X autofokus. D300 får samme autofokus som D3 :) Jeg kan knapt vente.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Jeg sitter å leker meg med mitt nye Canon 40D nå, og kan ihvertfall anbefale dette.

Har bare hatt det et par timer, men er ihvertfall meget fornøyd.

 

Kommer fra et 400d og hadde planer om å oppgradere uansett pga størrelsen, og må si dette føles veldig riktig  :thumbup:

9398679[/snapback]

 

Helt enig. Når jeg vurderte 30D mot en D200 for et halvt år siden føltes D200 som en klump i forhold til den netter 30D. Sånn sett spilte det bedre søker i D200 ingen rolle. Hvem velder dame bare ut fra rumpa :p

 

Enda er jeg mange år fra å kunne unytte 30D og mine objektiver fullt ut så hvorfor skifet system da hvis det ikke bare er for å imponere naboen ?

Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at folk ikke bytter system bare fordi konkurrrenten kommer med et nytt kamera som ser ut til å være bedre enn det man selv har i dag.

Hvem vet (nå er ikke D300 ferdig og ihvertfall testet så vi vet egentlig fint lite) kanskje Canon kommer med en 50D til våren, som igjen knuser D300. Jeg kommer uansett ikke til å bytte system da jeg har kjøpt meg inn i Nikon systemet, og liker dette veldig godt. Har også mye glass, fra gamle manuelle til 70-200vr, og jeg kunne aldri ha tenkt meg å begynne å kjøpe objektiver fra scratch igjen.

Grunnen til at jeg ønsker å investere i D300 er at jeg har en D70 som jeg har hatt i flere år, og har vurdert å bytte i lang tid. Jeg kan ikke se noe bedre alternativ i samme prisklasse enn D300.

Lenke til kommentar
Hei, jeg er ikke dau enda! Gammel, men fortsatt med pust i lungene. Det finnes nok flere også, skal vi tro trådene på dotten.

9398038[/snapback]

 

:D Det er viktigst med pust i lungene , og så lenge hjernen følger med så gjør det ingen ting om vi blir gammel PM...

Og vi som er "gammel" bør vel være de første til å ikke tro alt vi leser , vi trenger fakta ;)

En annen ting man lærer når man blir "gammel" er at man blir fattig av å følge moten fordi den skifter så ofte.....

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Jeg sitter å leker meg med mitt nye Canon 40D nå, og kan ihvertfall anbefale dette.

Har bare hatt det et par timer, men er ihvertfall meget fornøyd.

 

Kommer fra et 400d og hadde planer om å oppgradere uansett pga størrelsen, og må si dette føles veldig riktig  :thumbup:

9398679[/snapback]

grattis

9398734[/snapback]

 

Oi , det var kjappt :dontgetit:

Gratulerer da ... kan tenke meg at du koser deg med kongen på haugen i denne klassen nå ;)

Lenke til kommentar

I likhet med de fleste, vil jeg tro svært få skifter til Nikon fra Canon pga. D300, med mindre de hadde planer om det i utgangspunktet. Om D300 skulle vise seg å være bedre enn 40D, vil det uansett ikke være en så stor forskjell at det forsvarer å bytte fra et system man kjenner, til et ukjent system der man samtidig må bytte ut det man måtte ha av objektiver og annet utstyr. Man skal ha svært gode grunner for å kjøpe et D300 i stedet for et 40D om man vil ha et nytt kamera (om man har Canon fra før).

 

På samme måte, tror jeg de færreste skifter andre veien også, de gangene Canon knuser Nikon med nye modeller.

Lenke til kommentar

Jeg tror at markedet ville ha fungert bedre dersom folk var mer "utro". Hvis Canon og Nikon vet at en kunde er frelst for all framtid etter å ha kjøpt et hus så kan man vente følgende:

 

1. Low-end hus med low-end optikk prises veldig lavt (på samme måte som dop-selgere gir bort første skudd gratis)

2. Ekstrautstyr, optikk og dyrere hus prises veldig høyt for å kapitalisere på folk som allerede er kunder.

 

Det sies at Canons batterigrep med WLAN til 40D vil koste ca $800. 8000,- i Norge? 9995,- i Norge? Jeg synes at det er et argument som taler for at det jeg sier over kan være tilfelle.

 

Kuren mot en slik utvikling er at folk bytter merke noen ganger i livet, og spesielt at man vurderer andre merker enn de to ledende. Brukt (god) optikk selges forbausende dyrt, og så lenge ingen av leverandørene bytter ut innfatning (fysj og føy), så kan man selge en stor objektiv-park brukt og få nok penger til å kjøpe en pen objektivpark brukt med en annen innfatning - gitt at de "rette" objektivene faktisk finnes, og at man kan leve med at kjøp og salg kanskje tar en mnd eller to før alle gamle er ute av døra og alle nye er på plass.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...