Gå til innhold

Canonister: konverterer dere pga. D300?


Anbefalte innlegg

Blant oss”Canonister” som ønsker kamera i semiproff-klassen, så var det kanskje flere enn meg som opplevde torsdag 23. august som noe av et antiklimaks! Tre dager før hadde vi fått innfridd forventningene til 40D – et kamera som så ut til å gi mye for pengene. Så kom altså Nikon sitt D300 torsdagen etter med spec som på overraskende mange punkter var bedre enn 40D. Okay – det gjenstår å se tester, men når D300 har ISO til 6400, mens 40D ”bare” går til 3200, så kan vi jo misteke at støy på høy ISO er bedre eller i hvert fall like bra på D300 som på 40D (er det ikke Canon som alltid har vært best her?)

 

Det verste er at prisforskjellen mellom D300 og 40D er ubetydelig: veiledende 15000,- mot 13500,-.

 

Selv er jeg i oppgraderingsmodus fra mitt gamle EOS 300D (som attpåtil tok kvelden i går – helt dødt….)

 

Spørsmålet er konvertering. Jeg sitter ikke med all verden av Canonutstyr: 17-40 mm 4L USM, samt 28-105 mm 3.5-4.5 USM + 550EX blits og nå en blitsstyringsenhet ST-E2 (med fortsatt noen dager angrefrist på om jeg snur meg raskt), men jeg tviler nok på at jeg gidde å konvertere. Da blir det hele en dyrere affære enn kun de 1500 i prisforskjell på selve kamerahusene.

 

Jeg regner altså med å kjøpe 40D og forventer å bli fornøyd med dette, men vil nok irritere meg litt over at det finnes et bedre kamera til omtrent samme prisen.

 

Tenkte jeg skulle lodde stemningen litt: hvor mange av dere Canonister er det pga. introduksjonen av D300 (og D3 for den saks skyld) alvorlig vurderer konvertering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

svært så blendet folk skulle bli av d300 specsa da. jeg ser ikke for meg å leve uten tommelhjulet bakpå kameraet. en av grunnene til at mitt neste kamera kommer til å bli et canon kamera, selv om jeg ikke skal oppgradere før minst 1 år eller 2.

 

 

en god fotograf tar gode bilder uansett om han har 40d eller d300. begge er utrolig bra!, hva vet vi, kanskje canon trekker det lengste strået i neste lanseringsrunde, skal du konvertere tilbake da eller?

 

 

ps: slenger med på 20D bølgen, kjempekamera!

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
svært så blendet folk skulle bli av d300 specsa da. jeg ser ikke for meg å leve uten tommelhjulet bakpå kameraet.

Det har du jo både på Pentax og Nikon også da, men det ser litt annerledes ut... Personlig liker jeg varianten til Pentax/Nikon bedre, mer naturlig bevegelse for fingeren, men dét er helt sikkert bare en vanesak...
Lenke til kommentar

De forskjellige merkene har jo også sin signaturkvalitet også, for å si det slik. Canons CMOS'er gir ikke lik bildekvalitet som Sonys CCD'er. Fremtiden vil vise om Nikons nye CMOS'er vil være i forhold til Canons. Jeg har lært meg å sette pris på Canons spesielle egenskaper, selv om de ikke er bedre enn noen andres rent objektivt sett. For meg blir det litt som det å velge filmtype, f.eks. å velge mellom Kodachrome og Velvia. Det er klart at man kan velge hvilken look det skal få i etterbehandlingen, men utgangspunktet er annerledes. Nå som jeg er vant med å etterbehandle Canons bilder, så vil det bety en ny måte å jobbe i ljosstoga og PS for meg hvis jeg bytter merke, og det er godt nok grunn til å være merkelojal, selv om Nikon kommer med en modell som har bedre specs. Det jeg liker med min 20Ds kvaliteter er at de er til forveksling like de som 5D har, med tanke på fargeballanse og kontraster. Derfor er det naturlig for meg å heller tenke i retning av en brukt 5D til samme pris som en ny D300.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Nå er jeg Nikonist, så spørsmålet er vel egentlig ikke rettet mot meg :p Men jeg ville uansett ventet en stund før jeg enten byttet system eller oppgraderte til 40D. Hvis D300 viser seg å leve opp til forhåpningene og er signifikant bedre enn 40D, så vil nok Canon prøve å konkurrere økonomisk ved å sette ned prisen på 40D. Og hvis D300 ikke viser seg å være så veldig mye bedre... vel, da er det vel egentlig ingen vits i å bytte system.

 

svært så blendet folk skulle bli av d300 specsa da. jeg ser ikke for meg å leve uten tommelhjulet bakpå kameraet. en av grunnene til at mitt neste kamera kommer til å bli et canon kamera, selv om jeg ikke skal oppgradere før minst 1 år eller 2.
Heh. Jeg må innrømme at plasseringen av kontrollhjul var en av grunnene til at jeg valgte nøyaktig motsatt selv :p

 

Men det er som jeg alltid har sagt, velg det du liker å bruke. Canon har andre løsninger på brukergrensesnitt enn Nikon, noen liker det ene og noen liker det andre.

Lenke til kommentar

Næh satt på gjerdet å venta, D300 var ikke så mye oppgradering av D200. Så jeg solgte d200 pluss utstyr og kjøpte FF Canon i stedet 1DS mk 11. Fant et strøkent eksemplar til en overkommelig penge. Håper å slippe å oppgradere på en stund.

Hadde D200 et drøyt år kjempe kamera, så D300 blir et vassere strå enda men ikke nok for meg.

Har lenge hatt lyst på FF, tror nok det er fremtiden for meg å mange andre.

Morsomt at Nikon også kommer med FF.

Lenke til kommentar

Tror nok at prisen på 13.500,- som FotoVideo tar, går kraftig ned. Dette kamerahuset selges for $ 1300 i Hong Kong og med tillegg av norsk moms, skulle dette bli ca 10.000,- totalt.

 

Selv om jeg sitter i glasshus, så tror jeg ikke vi kommer til å ta bedre bilder, enten vi velger D300 eller 40D. Mange av oss viser nok tendenser på å være "utstyrsonanister" av mangel på et bedre ord.

 

Når det er sagt så frister D300 veldig - hvis det skulle være så godt som mange tror :whistle:

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Jeg tipper D300 er bedre enn det mange tror :)

9392870[/snapback]

 

Da får jeg svare, og si at "Jeg tipper 40D er bedre enn det mange tror :)".

 

Vent og se til objektive og detaljerte brukertester kommer ut på verdensveven før dere bedømmer. Nå så bedømmer man jo bare etter specsa, utseendet og "tidligere erfaringer"! Det er mye som kan make or break slike proffhus som det er snakk om her.

 

-MightyTwin. (Jupp, nicket er skiftet fra AnEvilTwiner. ;) )

Lenke til kommentar

Jeg har vært nikonist i de fleste årene jeg har fotografert, og jeg hadde d70 før jeg gikk over til "The dark side". Jeg har 5D nå og er strålende fornøyd, det jeg ikke liker med mitt første Canon er at de har av/på bryteren nederst på huset, Nikon har det ved shutterknappen, noe som burde vært obligatorisk.

Det er klart at D3 er fristende, men jeg beholder nok 5D i mange år til, det er faktisk flere år og kamerahus siden jeg har vært så fornøyd som jeg er nå.

Lenke til kommentar
Blant oss”Canonister” som ønsker kamera i semiproff-klassen, så var det kanskje flere enn meg som opplevde torsdag 23. august som noe av et antiklimaks! Tre dager før hadde vi fått innfridd forventningene til 40D – et kamera som så ut til å gi mye for pengene. Så kom altså Nikon sitt D300 torsdagen etter med spec som på overraskende mange punkter var bedre enn 40D. Okay – det gjenstår å se tester, men når D300 har ISO til 6400, mens 40D ”bare” går til 3200, så kan vi jo misteke at støy på høy ISO er bedre eller i hvert fall like bra på D300 som på 40D (er det ikke Canon som alltid har vært best her?)

 

Det verste er at prisforskjellen mellom D300 og  40D er ubetydelig: veiledende 15000,- mot 13500,-.

 

Selv er jeg i oppgraderingsmodus fra mitt gamle EOS 300D (som attpåtil tok kvelden i går – helt dødt….)

 

Spørsmålet er konvertering. Jeg sitter ikke med all verden av Canonutstyr: 17-40 mm 4L USM, samt 28-105 mm 3.5-4.5 USM + 550EX blits og nå en blitsstyringsenhet ST-E2 (med fortsatt noen dager angrefrist på om jeg snur meg raskt), men jeg tviler nok på at jeg gidde å konvertere. Da blir det hele en dyrere affære enn kun de 1500 i prisforskjell på selve kamerahusene.

 

Jeg regner altså med å kjøpe 40D og forventer å bli fornøyd med dette, men vil nok irritere meg litt over at det finnes et bedre kamera til omtrent samme prisen.

 

Tenkte jeg skulle lodde stemningen litt: hvor mange av dere Canonister er det pga. introduksjonen av D300 (og D3 for den saks skyld) alvorlig vurderer konvertering?

9390908[/snapback]

 

 

Annethvert år oppstår denne diskusjonen. Denne gang kan det sees ut som Nikon vant krigen om specs. Men det er jo et tankekors at mens 40D i dag kan kjøpes i Hong Kong og i Norge i september, vil Nikon D300 først være tilgjengelig i USA i november!. Det minner meg om en Dilbert stripe hvor markedsavdelingen ventet på at konkurrenten skulle lansere sitt nye produkt, hvorpå utviklingsavdelingen fikk beskjed om å lage noe heftigere i løpet av 3 måneder!

 

Men nei, etter nettopp å ha konvertert til 400D fra 350D, kom litt for sent på 40D, blir det intetn bytte på meg i hvertfall på de første tre årene.

Lenke til kommentar
svært så blendet folk skulle bli av d300 specsa da. jeg ser ikke for meg å leve uten tommelhjulet bakpå kameraet. en av grunnene til at mitt neste kamera kommer til å bli et canon kamera, selv om jeg ikke skal oppgradere før minst 1 år eller 2.

 

 

en god fotograf tar gode bilder uansett om han har 40d eller d300. begge er utrolig bra!, hva vet vi, kanskje canon trekker det lengste strået i neste lanseringsrunde, skal du konvertere tilbake da eller?

 

 

ps: slenger med på 20D bølgen, kjempekamera!

9390999[/snapback]

 

 

Kunne ikke sagt det bedre selv, det er ikke bare utstyret det går på.

 

For min del så er jeg strålende fornøyd med mitt kjære 20D og har ingen planer om å bytte det ut med det første heller. Tviler på om jeg hadde tatt bedre bilder med f. eks. 40D eller D300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...