Lars73 Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Hei Har planer om å kjøpe meg et nytt skjermkort som har to utganger slik at jeg også kan koble til plasmaskjermen. Noen som vet om det finnes et ATI 9500 med to utganger, eller som evt. kan anbefale et annet kort (helst ATI) En annen løsning kunne jo vært en adapter, eller kobling om du vil, som gjør om den ene skjermutgangen på ATI radeon VIVO 64 til to. Noen som vet om dette finnes, og hvordan kvaliteten evt. vil bli? Takker for alle svar Lenke til kommentar
kgeel Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Alle de nye ATi Radeon kortene fra og med R 8500 har to utg. En vanlig VGA utg og en DVI utg. Har ikke vært borti adpt som gir to tug på en VGA utg. Det kan jo være greit å oppgradere til et Radeon 9700 (tilbud hos www.komplett.no til 1995,-) som er DX9 kompatibelt. Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 Er Dvi utgangen like bra som VGA utgangen? Har VGA inngang på plasmaen. Går ut ifra at det finnes kabler som er Dvi -> VGA, vil jeg få et like bra bilde som VGA -> VGA? Takker igjen for svar Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 dvi er bedre en VGA. DVI er den digitale utgangen, mens AGP på omkodes på skjermen og billedkvaliteten synker faktisk litt. Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 Så kommer tusenkronersspørsmålet..... *trom, trom* Har jeg en slik DVI utgang på mitt ATI RADEON 64MB DDR (VIVO)? Er det det samme som s-video-out ? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 DVI og s-video er ikke det samme. DVI er en avlang kontakt normalt hvit. s-video er en rund sort kontakt. Ligner på den du stapper mus og tastatur i De fleste DVI utganger på skjermkort sender også et analogt (vga) signal i tillegg til det digitale. Du får gjerne med en DVI til VGA kontakt og bildekvaliteten vil være like god såfremt skjermkortets to RAMDAC'er er like gode Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 dvi utgangen er hvit og litt bredere en vga. Svideo er som en gul antenne inngang...(tror jeg) Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Svideo er som en gul antenne inngang...(tror jeg) Den er ikke gul på min maskin, i hvert fall. Composite video pleier derimot å ha gul kontakt. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Svideo er som en gul antenne inngang...(tror jeg) Det er composite. Composite kontakter begynner å bli uvanlige på skjermkort nå. Produsentene legger heller med s-video til composite kontakt adapter Bilde av tre av kontaktene. Fra venstre har vi vga, s-video og DVI. VGA kan bare sende VGA signal. S-video kan sende s-video signal og composite signal. DVI sender både digital og analogt signal. Lenke til kommentar
TheLoco Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Svideo er som en gul antenne inngang...(tror jeg) S(uper)-video er ikke det samme som antennesignal, det er et videosignal med litt høyere oppløsning enn vanlig composite videosignal som bruker gule phonokontakter. Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 grei, skyt meg hva er forskjellen på composite og svideo? hva er hva? jeg har en "Ps/2 liknende" kontakt også, whats that(tv ut?)? Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Fulgte med DVI->VGA overgang til Sapphire 9700... så da kan jeg slenge på 2 "vanlige" VGA skjermer Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Både composite og s-video brukes til tv-ut (og tv-inn). Det er enkelt og greit både signaler og kontaker som er beregnet for å overføre video. S-video sender signalet 2 delt. Fargene i en leder og sort/hvitt bildet i den andre. S-video er et høykvalitets signal og ligger opp mot RGB(signal der de tre fargene sendes separat) signal i kvalitet. Composite sender all informasjon i ett og er kvalitetsmessig langt under s-video. Fordelen med composite framfor s-video er enkelt og greit at langt fra alle TVer støtter s-video signaler. Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 Ok.. :o Så er det noen som har noen forslag til hvordan jeg best mulig skal få koblet plasmaskjermen til pc'n min med det skjermkortet jeg har (i tillegg til den vanlige pc skjermen)? Har kun en composite utgang og en VGA utgang. Noen som vet om det finnes en overgang som gjør min ene VGA utgang til to VGA utganger? Hadde vært greit å få til en midlertidig løsning inntil jeg får somla meg til å kjøpe et nytt skjermkort.. :wink: Tusen takk for alle tilbakemeldingene Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Vet ikke om det er mulig med det kortet ditt. Men har du noen få kroner og ikke har tenkt å bruke kortet til spilling, kan det være en grei og rimelig løsning å kjøpe et Sapphire Radeon 7000 64MB DDR fra PC-Utstyr til kr. 416,-. Det skal inneholde det du trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå