audifreek Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Heisan. Hvilken er egentlig den mest optimale haglepatron til rådyr i cal 12/76. Etter at vi fikk blyforbud her i norge , har jeg prøvd ut noen forskjellige typer. vismut , tungsten , hevy shoot. Fikk meg en overaskelse ifjor, da jeg skulle skyte et rådyr i drev, rådyret kom på ca 20-25 m hold. da jeg tidligere har vært vant til å bruke 52 gram remington magnum cal 12/76 og at dyret går rett ned etter ett skudd, skjedde dette ikke ifjor. da brukte jeg hevy shoot. etter smellet gikk dyret noen meter før det la seg ned. dyret lå nede men var ikke dødt. måtte avlive med ett skudd til. når jeg skulle flå dyret fikk jeg se at det var nesten ingen hagel som har gått igjennom skinnet og kjøttet og inn i lunge / hjerte region, kun 3 hagl i hjertet, dette kan da ikke være noen bra type hagl? Liker den såkalte knall og fall effekten. Er derfor ute etter andre synspunkter på akurat dette med alternativ amunisjon. Lars Endret 30. august 2007 av audifreek Lenke til kommentar
Elgjeger Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 IKKE bry deg om blyforbudet! Stålhagl er dyreplageri...Bly dreper mye bedre. Av bly kan jeg anbefale Rottweil Waidmannsheil kal. 12/70... du kan godt bruke 12/70 i 12/76-våpen uten problemer! Men av stål er jo dette et bra alternativ: Har brukt denne mye, men holder fast ved at bly er bedre. Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 ja akurat det mener jeg også. men når dette forbud først er kommet synes jeg at jeg bør følge dette. derfor lurer jeg på den beste type hagl i alternativt amunisjon . lars Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) ja akurat det mener jeg også. men når dette forbud først er kommet synes jeg at jeg bør følge dette. derfor lurer jeg på den beste type hagl i alternativt amunisjon . lars 9394610[/snapback] Jeg har igrunnen lurt på det samme som deg ang. alternativ ammunisjon. Jeg har enda et lager av blyhaggel liggende, men ønsker å være lovlig. Hvis du kikker i siste nummer (nr. 9) av "Jakt og fiske" - medlemsbladet for Norges Jeger og Fiskeforbund så er det gjennomført en stor test av haglepatroner. Nettopp hva du etterspør. Der kom Rium Venatum BI (vismut/tinn) 32 g UK 5 ut som beste rypepatron. Federal Speed-shook steel (stål) 32 g UK 2 kom ut som beste sjøfuglpatron og Eley Alphamax Bismuth Forest (vismut/tinn) 36 g UK 4 kom ut som beste skogsfuglpatron. Gledelig at Federals stålalternativ klarte å hevde seg i testen (ikke minst i pris). Skitt jakt Endret 31. august 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 (endret) ja, takker for utfyllende svar. men jeg har ikke jakt og fiske blad fra Norges jeger og fisk. De har jo diskutert litt om de skal innføre bly hagl igjen mener jeg å huske? Eller har jeg bare drømt Det hadde vært fint om det ble lovlig med bly igjen. jeg har på følelsen av at jeg skyter litt i blinde med de nye amunisjonstypen. mulig det bare er meg som føler dette. Noen som har tips til rådyr ammo i alternativ form?? jeg liker ikke stål lars Endret 31. august 2007 av audifreek Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 ja, takker for utfyllende svar. men jeg har ikke jakt og fiske blad fra Norges jeger og fisk. De har jo diskutert litt om de skal innføre bly hagl igjen mener jeg å huske? Eller har jeg bare drømt Det hadde vært fint om det ble lovlig med bly igjen. lars 9397636[/snapback] Jeg mener at du får bladet på Narvesen. De har testet 36 forskjellige patroner, så du ville fått svar på de fleste av dine spørsmål. De er igang med en slik debatt i Sverige har jeg forstått. Men vi kan nok skyte en hvit pil (eller et skudd med stålhaggel, for den saks skyld) etter en slik debatt her på berget, dessverre. Jeg savner blyet jeg også, spesielt pga. drepeevnen fremfor stål. Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 ja. i sverige kommer det nok ikke blyforbud. de kan ikke bevise at bly skader naturen sier de. men men. tror nesten at dette burde vært tatt opp til ny vurdering her i norge. men de ser vel seriøst på saken når statestikken tilsier mere skadeskyting med alternativ hagl fremfor blyhagl. vi får bare vente å se. det blir vel med den pilen som du nevner ovenfor hehe lars Lenke til kommentar
TheNorwegianViking Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Svenskene er fullt klar over "forurensingen, men de ser ikke på det som noe stort problem, i hvertfall ikke på generell jakt.. det vil jo aldri bli enorme mengder med bly i jorda.. kanskje 50 år mellom hver gang et skudd blir fyrt i samme retning... Men derimot har de vel innført forbud mot bly på leirdubaner, og ved jakt på gås fra båt /generlt våtmarksområder... Bly er tingen.. stål er ibntet alternativ.. kan jo faen meg bortimot drepe deg selv med det... synes hele norge burde gå sammen mot staten, eller ta med seg stortinget på en real jaktur i ei helvetes steinrøys, da skal de faen meg få kjenne stålhagl i ræva etterpå..! Selvsagt kan man kjøpe bismuth eller lignende, men hvem faen har råd til dette bortsett fra storbikser fra byen som leier terrreng for 80000 i året!? Lenke til kommentar
celebra Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Du skyter vel ikke så mye dyr på et år at du ikke har råd til bismuth patroner. Alvorlig talt. Joda. De er svinedyre, men så mange går det da ikke. Og hvis man skal lekeskyte, så er jo stål helt greit likevel Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 sant sant. men vismut kan umulig være optimalt på rådyr, tror jeg må prøve tungsten en gang til. er ikke fornøyd med vismut og hevy shoot på rådyr etter den episoden ifjor. bruker vismut nr 5 på due, det funker greit. eller så får jeg faktisk bare bruke rifla . selv når jeg er ute med hunden. liker hagle best så lenge jeg går med hund. kommer stort sett kjappe skudd når man går i den tette vegetasjonen. men men vi får se hva det blir til. lars Lenke til kommentar
TheNorwegianViking Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Du skyter vel ikke så mye dyr på et år at du ikke har råd til bismuth patroner. Alvorlig talt. Joda. De er svinedyre, men så mange går det da ikke. Og hvis man skal lekeskyte, så er jo stål helt greit likevel 9413472[/snapback] nei, men la oss si at man da skyter 150 skudd per år.... multiplisert med 15 blir det da over 2000 kr, noe som jeg vil si er sinnsykt, når man ser at blyet kunne man få for helt ned i 2 kr patrona noen steder...! Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) nei, men la oss si at man da skyter 150 skudd per år.... multiplisert med 15 blir det da over 2000 kr, noe som jeg vil si er sinnsykt, når man ser at blyet kunne man få for helt ned i 2 kr patrona noen steder...! 9425558[/snapback] De dyreste tungstenpatronene koster kr. 43.30 pr. stk! og vismuth/tinn koster bortimot kr.25,- pr. stk. Endret 4. september 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 hallais. når det gjelder rådyrjakt, er det ikke noe problem å kjøpe patroner til kr 43 pr stk. bruker jo sikkert ikke mere enn 5 - 10 stk iløpet av høsten. men når det kommer til due jakta. da ryker man fort på en 2-300 patroner. da kan selv det bli dyrt. hehe men det er jo en fin hobby, selv om den kan fort bli litt for dyr og til sist: jeg har fortsatt ikke fått tips om den mest optimale alternative patron til rådyr Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Use slugs maan! SLUGS Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 De dyreste tungstenpatronene koster kr. 43.30 pr. stk! og vismuth/tinn koster bortimot kr.25,- pr. stk. Ja. dessverre. Jeg kjenner flere som har vært aktive jegere i åresvis som i dag rett og slett ikke har råd til å jakte lovlig. (Selvfølgelig vil noen si at de kan bruke stål. Men stål er farlig, så mange erfarne sikkerhetsorienterte jegere ligger unna de, og spesielt burde hundejegere ligge unna stål pga faren for rikosjetter. Alternativene for en sikker jakt er for dyre, så da blir det å jakte med ulovlige patroner.) Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Testen av ammo fra Jakt og Fiske finner dere på linken under. klikk her Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 16. september 2007 Forfatter Del Skrevet 16. september 2007 takker for info. Men jeg er ikke kar om å klare å se hvilken som er den beste patron for meg på rådyr. mulig jeg er blind hehe. Ser bare de som er egnet for fugl. tungsten som jeg trodde ville være bra, mener de at har for lav utgangs hastighet. blir litt forvirra av dette her jeg. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 OT: Det heter wolfram på norsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå