Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Løst: [Søker en god ethernet-harddisk/NAS-løsning]

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en ekstern harddisk med ethernet-tilkopling, fortrinnsvis Gb Ethernet, men om det er en god 100Mb-løsning kan det også være akseptabelt.

Om det er en ferdig løsning, eller en boks man selv setter en disk inn i spiller ingen rolle, men jeg har følgende "krav"

1) Den må ha samba-server, slik at man kan kople til den uten installering av software

2) Bør støtte store filer (>4GB, utelukker FAT32-filsystem)

3) Ha støtte for minst 400GB harddisk (SATA eller PATA spiller ingen rolle)

4) Ikke koste mer enn 2000 kr inkl. 400GB harddisk

5) Ha overføringshastighet på minst 80-100Mb kontinuerlig

Krav 1), 4) og 5) er absolutte, 2) og 3) kan lempes på dersom det er nødvendig. Trenger ikke mulighet for tilkopling av USB-enheter, men er heller ingen ulempe. Det gjør heller ingenting om den må konfigureres på forhånd, bare man kan kople til den uten software (helst som en ordinær nettverksdeling) når den er ferdig konfigurert.

Har kikket på NETGEAR STORAGE CENTRAL (SC101TIS), er det noen som har erfaring med den? Ser dessverre ut som man må ha software for å kople til den.

D-Link DSM-G600 MediaLounge ser også nokså tiltalende ut, særlig det at man også får trådløst accesspunkt i samme boksen er kjekt.

Raidsonic har noen modeller, bl.a. denne, som ser fine ut. Har noen erfaringer?

Synology har også et par modeller, men de ser ut til å bli litt dyre.

Har også tenkt bare rene eksterne harddisker med ethernet-kontroller, som LaCie Ethernet Disk mini 500GB. Noen som har erfaringer med den? Western Digital har også My Book World Edition, men den har fått litt pepper bl.a. pga overføringshastighet.

Noen som har erfaringer med noen av disse løsningene, eller kan fortelle meg hvilket produkt jeg leter etter?

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er det ingen som har erfaring med noen av disse løsningene? Evt. har forslag til en annen ethernet-løsning med

1) mulighet for tilkopling uten konfigurasjon av PCen som skal kople til

2) støtte for mer enn 4GB-filstørrelse (NTFS eller ext2/3 filsystem)

3) minst 8-10MB/s filoverføring (enten på GbE eller 10/100Mbs).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg er på jakt etter en ekstern harddisk med ethernet-tilkopling, fortrinnsvis Gb Ethernet, men om det er en god 100Mb-løsning kan det også være akseptabelt.

Om det er en ferdig løsning, eller en boks man selv setter en disk inn i spiller ingen rolle, men jeg har følgende "krav"

1) Den må ha samba-server, slik at man kan kople til den uten installering av software

2) Bør støtte store filer (>4GB, utelukker FAT32-filsystem)

3) Ha støtte for minst 400GB harddisk (SATA eller PATA spiller ingen rolle)

4) Ikke koste mer enn 2000 kr inkl. 400GB harddisk

5) Ha overføringshastighet på minst 80-100Mb kontinuerlig

Krav 1), 4) og 5) er absolutte, 2) og 3) kan lempes på dersom det er nødvendig. Trenger ikke mulighet for tilkopling av USB-enheter, men er heller ingen ulempe. Det gjør heller ingenting om den må konfigureres på forhånd, bare man kan kople til den uten software (helst som en ordinær nettverksdeling) når den er ferdig konfigurert.

Har kikket på NETGEAR STORAGE CENTRAL (SC101TIS), er det noen som har erfaring med den? Ser dessverre ut som man må ha software for å kople til den.

D-Link DSM-G600 MediaLounge ser også nokså tiltalende ut, særlig det at man også får trådløst accesspunkt i samme boksen er kjekt.

Raidsonic har noen modeller, bl.a. denne, som ser fine ut. Har noen erfaringer?

Synology har også et par modeller, men de ser ut til å bli litt dyre.

Har også tenkt bare rene eksterne harddisker med ethernet-kontroller, som LaCie Ethernet Disk mini 500GB. Noen som har erfaringer med den? Western Digital har også My Book World Edition, men den har fått litt pepper bl.a. pga overføringshastighet.

Noen som har erfaringer med noen av disse løsningene, eller kan fortelle meg hvilket produkt jeg leter etter?

9389981[/snapback]

Jeg har hatt Dlink dsm-g600, og har nå Dlink dns-323. -600 tar en pata disk på max 400 gb (litt usikker), eg hadde en 300 i. -323 tar to sata disker på max 500 gb hver. eg kjører en 400 og 300 som er slått sammen til effektivt i underkant av 700. Disken(e) må formateres i linuxformat.

Begge løsningene har sine + og -. Begge løsningene krever et lite program på maskinen som "mapper" disken(e) (gir disken en stasjonsbokstav).

Er meget førnøgd med min dns-323, med et lite "midlertidig" unntak. På min vistamaskin, så klarer eg ikkje å "mappe" stasjonen. Men på min xp-maskin så fungerer alt utmerket. Om problemet med vista ligger i vista eller hos mine instillinger har eg ikkje klart å finne ut. -323, har ikkje wlan, kun ethernet.

-323 har mange innstillinger der du kan gi forskjellige rettigheter til den enkelte bruker. -600 har få innstillinger. -600 har derimot to usb-koblinger slik at du kan koble til to disker i "vanlig" eksternt kabinett. Dei kan også være formatert i ntsf eller fat, men kan da bare leses fra, ikke skrives til ( i linux-format kan du både skrive/lese). Begge kan kobles til en skriver via usb, og fungere som nettverksskriver. Har ikke prøvd det selv, da jeg har en nettverksskriver)

dsm-g600 fungerte forsåvidt greit, men med unntak av vista-problemene så ville eg absolutt ha foretrukket dns-323.

-600 står og "durer" hele tiden mens den er påslått, mens -323 kan stilles til å gå i "sleep-mode" og det er absolutt en fordel sett fra mitt synspunkt.

Andre alternativer har eg ikkje sjekket, kunne selv ha ønsket en løsning der en ethernetboks kunne kobles uten det lille software-programmet.

Håper dette gir deg litt mer info om emnet.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt Dlink dsm-g600, og har nå Dlink dns-323.
Hvordan er overføringshastigheten på disse?

9445888[/snapback]

Er ikke den som er så opptatt av hastigheter, så eg har egentlig ikkje en anelse. Du finner vel sikker bedre info vedr. hastighet ved å sjekke produktdata hos Dlink. Merker ikkje noe særlig forskjell om eg føre data mellom to Pc'er eller mellom pc og NAS.
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det er sikkert ikke mange som har fulgt med i denne tråden, men jeg velger nå likevel å tipse om mitt valg, nå som det omsider er gjort, siden det kanskje er av interesse for andre.

Jeg endte opp med to alternativer, en LaCie Ethernet Disk mini 500GB og Fujitsu Siemens Storagebird LAN2 500GB

Av prismessige hensyn valgte jeg LaCie-disken, som ser ut til å dekke alle mine krav i førsteposten. Den skal være på vei til meg nå, så jeg vil komme tilbake med rapport senere når den er tatt i bruk og jeg har fått litt erfaring med den.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Da har disken vært i bruk en god stund, og den fyller mine krav fullt ut... Den er ikke helt triviell å sette opp slik man ønsker, og noen vil sikkert ønske seg bedre sikkerhetsstyring, men for mange brukere vil nok LaCie levere varene.

Ytelsen er for min del begrenset av routeren den er koplet til, 100Mbs, og jeg har ikke fått målt den veldig nøyaktig, men det virker som den klarer å levere 100Mbs ganske jevnt. Har heller ikke prøvd den med Gbs-switch, det kommer kanskje senere en gang.

I det daglige fungerer den aldeles utmerket som en helt vanlig harddisk som blir tilkoplet når jeg setter den bærbare i dockingen og starter opp hjemme, selv om den formelt er en nettverksstasjon og man har litt mindre frihet av den grunn.

På den negative siden kan det sies at USB-tilkoplingen ikke er standard mass-storage, men den blir satt opp som en nettverksforbindelse. Det er en unødvendig keikete måte å gjøre det på, og hvis et eller annet i softwaren skulle klikke, har du ingen backup-måte å kople deg til disken på - det er en nettverksdisk uansett hvordan du vender og vrir på det.

Dersom noen lurer på noe mer, må de bare spørre. Konklusjonen er at etter en liten innkjøringsperiode, fungerer produktet som ønsket, og det er en finfin sak som gir deg en nettverksdisk for alle systemer uten installasjon av software (mulig config-programmet krevde Windows, det husker jeg faktisk ikke i farten, men jeg tror man kan klare seg helt uten Windows tilgjengelig også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...