Gå til innhold

Minne eller hva i huleste er det?

urrangen

Anbefalte innlegg

Jeg trenger expert hjelp. Håper det er noen som kan hjelpe meg. Jeg har nettopp kjøpt en ny PC dell insprison 1520, 160 GB, 2GB RAM, GO NVDIA skjermkort 256, og Intel Core Duo 2 GZH. Maksinen kjører Windows Vista.

Jeg kjøpte denne PCen fordi jeg irriterte meg på den forrige. Den hadde kun 1,7 GZh Pentium M prosessor og 512 i RAM. Denne PCen kunne jeg forholdvis kjøre flere programmer med over en god stund - Photoshop og Dreamweaver, åpning av 40-50 windows explorer vinduer. ca, 2 timer. Etter dette frøs den.

Med den nye dell maskinen kan jeg kun jobbe 45 minutter. Etter dette kan jeg ikke åpne flere IE explorer vinduer og heller ikke klippe og lime i Dreamweaver eller Photoshop. Hva er grunnen til dette? 2GB ram burde jo holde, kan heller ikke se at det er noe i veien med prosessoren ettersom den er rimelig kraftig. Det står forøvrig i task manager

Physical memory 2045

Cached 1381

free 45

Jeg skiftet noe i virtuel memory til 3500 i stedet for 2300. Jeg vet ikke helt hva jeg gjorde, men merket ikke noen forskjell etter denne endringen.

Hva kan problemet være, må jeg oppgradere til 4GB ram for å kunne drive med Dreamweaver og Photoshop, 40 IE explorer vinduer i mer enn 45 minutter? Den gamle maskinen klarer oppgavene mye bedre. Kanskje det også kan ha noe med at den nye maskinen kjører på Windows Vista?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er nok enkelt: Du har 45MB ledig fysisk minne å ta av.

Skal du jobbe med så mange applikasjoner åpne samtidig, anbefaler jeg deg mer minne og 64bits OS. Vista er i utgangspunktet mer minnekrevende enn XP.

Du har jo allerede justert opp swapfilen din ser jeg, så det er nok mangel på minne som gjør ting vanskelig for deg.

Et bilde i photoshop vil jo ta opp noe minne. Gang dette med x antall bilder du har oppe i photoshop + noe overhead og det vil være krevende i seg selv. Min IE bruker 62MB minne når den just har startet opp. Dette kan øke. Gang dette med 40 ...

Dreamweaver oppå dette ... ja.... Du trenger definitift mer minne!

Hvis det du legger fram her er faktisk arbeidssituasjon, ville jeg ha anbefalt minimum 8GB ram og 64bits windows vista.

2GB minne er jo et minimumskrav på en ny forbruker pc i dag. Når jeg selv jobber på min arbeidsstasjon, bruker jeg ganske raskt 1,5GB minne, og da er jeg ikke i nærheten av den arbeidsmengden du nevner. Dessuten, for at du i det heletatt skal kunne gjøre noe fornuftig med vista, er 2GB også et minimumskrav. Straks du begynner med store økter, øker kravet til fysisk minne.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Nå ble jeg nysgjerrig. I hvilken anledning åpner man 50 IE vinduer?

Edit: blir ikke det som å åpne alle vinduene i ett hus og tro at ikke noen vil begå tyveri...

9389541[/snapback]

Jeg tror dette var litt for å illustrere kraften.

Men jeg må si meg enig med JKJK, det burde definitivt vært mer minne om du skal bruke maskinen som en arbeidstasjon. Vista er langt mer effektivt på minne enn XP var, men det krever også mer av det. 2GB er som sagt en standard, burde jeg mene. Null problem å sluke 1,5GB med standardiserte programmer i Windows.

Photoshop + Dreamweaver krever svært mye av maskinen i utgangspunktet. Både av CPU og RAM. Du ville kanskje ha tjent litt på en raskere disk også, men i utgangspunktet er det mer minne du skal ha. Jeg forstår det slik at du ikke prioriterer spill på maskinen og da kan 64bit Windows være greia for deg.

Som du kan se av bildet under har jeg ikke et spøtt ledig med fysisk minne, på tross av at jeg kun har MSN, Kaspersky Internet Security 6.0, Firefox (5 tabs) og Nordic Pokerklient oppe. Dette er under Vista. Helt klart at jeg kanskje ville hatt godt av mer minne. Du ser av skalaen at jeg har langt mer tilgjengelig, men det er nesten 1GB cached minne, dvs at det er avsatt til Os'et.

For ordens skyld, min maskinvare:

Intel Core2 Duo E600 (2400mhz)

2GB RAM

+++

post-5508-1188461707_thumb.jpg

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Han har 1381MB med minne ledig. Vista cacher så og si alt ledig minne. Så er nok ikke det.. Vista vil oppleves helt forskjellig fra XP når man bruker den så heftig. Men for lite minne er det ikke.. :)

-mortee

9389619[/snapback]

Jeg mener fortsatt han trenger mer minne...

Av egen erfaring holder ikke 2GB til all verden når du setter i gang mange prosesser og stor størrelse.

Trådstarter: Hvordan er cpu-belastningen?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...