Robinkle Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Har et domene med Windows NT 4.0 som PDC og BDC. Jeg prøver å få en Windows 2000 Professional arbeidsstasjon meldt inn i domenet. Men det får jeg ikke til. Jeg går inn på Start>innstillinger>system>Nettverksidentifikasjon>egenskaper Velger domene, skriver inn domene-navn, trykker OK. Skriver inn Administrator og passord. Så kommer feilmeldingen. Følgende feil oppstod under forsøk på å koble til domenet [domene navn]: Det angitte domenet finnes ikke eller kan ikke kontaktes. Engelsk versjon av feilmeldingen: The following error occurred validating the name "domain name". The specified domain either does not exist or could not be contacted. Det kan være flere grunner til at dette oppstår. Jeg har prøvd å: Konfigurere HOST og LMHOST, melde inn en annen PC med Windows 2000 (det gikk heller ikke), prøvd renew IP, kontrollere loggen på server. Kontrollert protokollene for nettverk. Kjørt windows update og lagt inn alle oppdateringer. Å melde inn Windows 2000 Professional i dette domenet har fungert tidligere. De som allerede er meldt inn fra før, fungerer fremdeles, men programvare som kobler seg opp mot domenet, finner ikke domenet på disse maskinene. De maskinene jeg har prøvd å melde inn, har vært lagt inn på nytt fra scratch. Når jeg synchroniserer PDC og BDC, så får jeg en beskjed i loggen om at en feil er rettet. Det skjer hver gang jeg synchroniserer. Om dette kommer til hjelp. Windows 95/98/ME, fungerer uansett. De meldes aldri inn i domenet, de bare kobler seg opp mot domenet. Nå er jeg blank. Noen som kan hjelpe meg? Er det ting som dere lurer på, så spør. Jeg sjekker opp, tester og svarer. :-? Lenke til kommentar
_Neon_ Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Tast inn IP adressen til PDC'en som DNS server på win2k maskinen. Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 Et bra forsøk. Men det hjalp ikke. Kan det være serveren? Lenke til kommentar
_Neon_ Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Ok, bare vet jeg har løst det på den måten mange ganger. her er noe fra basen til microsoft, regner med at du har sjekket der men paster det uansett SYMPTOMS When you attempt to join a Microsoft Windows 2000-based client to a Microsoft Windows NT 4.0-based or Windows 2000-based domain, you may receive the following error message: The following error occurred validating the name "domain". The specified domain either does not exist or could not be contacted. CAUSE This error message can occur if the client is configured with the IP address of a Domain Name System (DNS) server that does not support SRV records, or if the DNS server responds with an unexpected response to the client's query for a SRV record. RESOLUTION To resolve this issue, use the appropriate method: Temporarily remove the assigned DNS address from the client. After the client has successfully joined the domain, reconfigure the client with a DNS server's IP address. Use the Netdom tool from the Windows 2000 Support Tools to join the client to the domain. Use the netdom /? command for information about the Netdom command syntax. Contact the manufacturer of your DNS server to inquire about the availability of an update for the DNS server that supports SRV records. Og en til: CAUSE This behavior can occur when a Windows 2000-based computer is unable to resolve the NetBIOS name of the Windows NT 4.0-based primary domain controller. RESOLUTION If you use Windows Internet Name Service (WINS) to resolve NetBIOS names, make sure that the IP addresses of the WINS servers are configured correctly on Windows 2000-based computers, and that NetBIOS over TCP/IP is enabled. Håper det løser problemet ditt. Lenke til kommentar
barton Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Du kan forsøke å promotere bdc til pdc, og se om det fungere da ? Benytter du Wins til navneoppslag ? Regner med at du har forsøkt å restarte serverene... Benyttes DHCP i nette ? Bruker du IP eller NETBeui protokoll ? Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 Må prøve å restarte senere. Hvor folk ikke benytter serverne :wink: Jeg bruker TCP/IP ikke NETBEUI. DHCP server er i bruk. Serverne bare står der. De er ikke blitt rørt omtrendt. Hvorfor skulle det da ikke fungere nå men før? Merkelig. Vi snakker vel om Windows her. Lenke til kommentar
schnellfahrer Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Hva med å lage en maskinvarekonto på NT maskinen før du prøver å melde W2K boksen inn i domenet. Lenke til kommentar
hwgeir Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Ja, enig med schnellfahrer. For å gjøre dette kan du gå på en av serverne (greiest med PDCen). start->run->Skriv srvmgr ->OK . Så husker jeg ikke eksakt hva det er, men det er vel enten file-> add computer, eller valget ved siden av i menyen. -geir Lenke til kommentar
nåvi Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Høres umiddelbart ut som en dns feil. Er w2k maskinen stillt inn med riktig dns server? Altså den dns serveren som hoster domenet. Og er dns serveren oppe? Er ikke helt sikker på hvordan ting er lagt opp i NT men på w2k domener skal det være 4 undermapper på dns'en; _msdcs _tcp _upd _ og en til jeg ikke husker i farta. I disse mappene ligger det srv records som forteller klienten hvor (altså hvilke servere) forskjellige tjenester i domenet finnes. Uten de mappene funker et 2000 domene veldig dårlig. Klienter vil ikke klare å logge seg på eller melde seg inn i domenet. Lenke til kommentar
schnellfahrer Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Høres umiddelbart ut som en dns feil. Er w2k maskinen stillt inn med riktig dns server? Altså den dns serveren som hoster domenet. Og er dns serveren oppe? Er ikke helt sikker på hvordan ting er lagt opp i NT men på w2k domener skal det være 4 undermapper på dns'en; _msdcs _tcp _upd _ og en til jeg ikke husker i farta. I disse mappene ligger det srv records som forteller klienten hvor (altså hvilke servere) forskjellige tjenester i domenet finnes. Uten de mappene funker et 2000 domene veldig dårlig. Klienter vil ikke klare å logge seg på eller melde seg inn i domenet. NT har ikke innebygd DNS server slik som W2K har. Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 I og med at windows 98 fungerer med dns så burde windows 2000 fungere også. DNS addressen mottar maskinen automatisk fra DHCP. Jeg har prøvd å endre DNS Addressen til IP addressen til PDC. Det hjalp ikke. Jeg har og prøvd å andre til faste IP addresser det hjalp heller ikke. Jeg må få tid til uka så jeg får prøvd disse msakinvare profil tipsene, og at jeg må restarte serveren. Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 20. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2003 Det hjelper å restarte serverne. Nå funker det. Takk for tipsene! Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Høres umiddelbart ut som en dns feil. Er w2k maskinen stillt inn med riktig dns server? Altså den dns serveren som hoster domenet. Og er dns serveren oppe? Er ikke helt sikker på hvordan ting er lagt opp i NT men på w2k domener skal det være 4 undermapper på dns'en; _msdcs _tcp _upd _ og en til jeg ikke husker i farta. I disse mappene ligger det srv records som forteller klienten hvor (altså hvilke servere) forskjellige tjenester i domenet finnes. Uten de mappene funker et 2000 domene veldig dårlig. Klienter vil ikke klare å logge seg på eller melde seg inn i domenet. NT har ikke innebygd DNS server slik som W2K har. NT har innebygd DNS-server den også; men den bruker ikke DNS på samme måte som 2000, men bruker WINS i stedenfor. Windows 2000 bruker heller DNS-SRV records, i stedenfor WINS. Lenke til kommentar
schnellfahrer Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Høres umiddelbart ut som en dns feil. Er w2k maskinen stillt inn med riktig dns server? Altså den dns serveren som hoster domenet. Og er dns serveren oppe? Er ikke helt sikker på hvordan ting er lagt opp i NT men på w2k domener skal det være 4 undermapper på dns'en; _msdcs _tcp _upd _ og en til jeg ikke husker i farta. I disse mappene ligger det srv records som forteller klienten hvor (altså hvilke servere) forskjellige tjenester i domenet finnes. Uten de mappene funker et 2000 domene veldig dårlig. Klienter vil ikke klare å logge seg på eller melde seg inn i domenet. NT har ikke innebygd DNS server slik som W2K har. NT har innebygd DNS-server den også; men den bruker ikke DNS på samme måte som 2000, men bruker WINS i stedenfor. Windows 2000 bruker heller DNS-SRV records, i stedenfor WINS. WINS er WINS, DNS er DNS. WINS er noe dr||t DNS er OK. "Joda vi har bananer vi også, bare de er runde og grønne og kalles epler". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå