Brulf Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Skal altså kjøpe meg ny bil ut på nyåret, og siden jeg arvet noen lapper for noen år siden tenkte jeg å kjøpe meg en god gammel amrikaner Den jeg har tenkt meg er en Pontiac Trans-am 77'mod 6,6L(V8) med 350 Gamper Den har fartet 120.000 km (som jeg syns er ganske lite) Og den er rorlig kjørt siden 1980 av en Eldre person Er det ikke sånn at det er Billigere forsikring når den har kommet inn i veteran alderen? Er det noe fart i en slik bil? Kommer den til å vare lenge med pen kjøring? Takk hvis noen har noen svar Lenke til kommentar
daruu Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Veteranforsikring er vesentlig billigere ja(500-1000 kr i året stort sett) Den flytter nok greit på seg ja, men noen direkte racerbil er det ikke Den bruker også MYE bensin Hvor lenge den varer kommer ann på vedlikehold som med alle andre ting Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 350 hk på en -77 T/A 400 CID høres ut som en overdrivelse. Ville trukket fra minst 100 på dette. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Skal du ha deg Trans Am nytter det ikke å rasjonalisere, for et rasjonelt kjøp er det ikke, i allefal ikke om du tenker økonomi. Men om du liker 77 Trans Am så er det bare å løpe å kjøpe. Noen racerbil er det dog ikke, såfremt bilen er stock. Zanta har nok rett, tror ikke den har mer enn drøye 200hk og på en så stor og tung bil så er det ikke en rakett akkurat. Sikkert en fin interstate cruiser, men tror ikke det hadde vært førstevalget mitt om jeg skulle hatt en morrobil. Men som sagt, om du liker Trans Am så trenger du ingen flere gode grunner enn det Endret 30. august 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
Swe Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Veteranforsikring er vesentlig billigere ja(500-1000 kr i året stort sett) Viktig å nevne at disse veteranforsikringene forutsetter temmelig lav kjørelengde, og kanskje også andre krav, som garasje og denslags. Men denne bilen blir vel gjerne ikke en hverdagsbil uansett? Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Hvis det er en fin originalbil, så er det ikke noe dumt kjøp. Dette er jo blandt de mest populære modellårene takket være filmen "Smokey and the Bandit". 400cid motoren hadde 185-200hk og bilen veier rundt 1650kg. Med automatkasse gjør de 0-100km/t på rundt 9 sekunder. Hvis motoren er trimmet til 350 ærlige hk, så bør den gå ganske greit fra lyskryssene - men jeg ville ikke bare stolt blindt på eieren her og bedt om papirer eventuelt på hva som er gjort. Alt for mange "ca 350hk" eiere hvor det kanskje ikke er mer enn 250hk. Uansett, slike biler vil neppe tape seg i verdi, heller bare øke. Du kjøper bil med hjertet og følelsene, ikke med fornuften. I mine øyne er det mer korrekt når man er ung og har mulighet for å låne bil på vinteren. Servicemessig er det heller ganske rimelig med en slik bil da det finnes deler i overflod både i Norge og i statene. Melder du deg inn i Amcar, får du i tillegg et stor miljø rundt deg, samt mange fine rabatter. Med veteranbilforsikring har du visse regler du må forholde deg til. Du må ha tilgang på en bruksbil, samt ikke kjøre mer enn 5-8000km i året. Veiavgift slipper du derimot uten å løfte en finger - eneste er personskadeavgift til staten på rett under 400 spenn. Lenke til kommentar
Brulf Skrevet 30. august 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Så det var en hær som sa den brukte mye bensin, hvor mye bør man gå utfra at den bruker? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Så det var en hær som sa den brukte mye bensin, hvor mye bør man gå utfra at den bruker? 9393114[/snapback] Ca 2L pr mil men kan selvsagt begrenses etter kjørestil men man kjøper ikke en slik bil med tanke på hva den bruker i drivstoff.... Endret 30. august 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Kjempefin bil å ha dette. Men er nok ikke en slik bil man kjører på vinteren. Men en sinnsykt fin sommerbil, det er det. Husk at en slik bil trenger endel kos og stell da. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Selv har jeg en Firebird 67 mod. med orginale 320hk, automat med to gir.. Går som et uvær, og bruker faktisk ikke så masse bensin. Men funker dårlig på vinteren, så burde ha en annen bil da. Men hvis serviser er fulgt opp på den, og alt ser greit ut, så er det jo en nydelig bil da! Er en egen sjarm å kjøre i veteranbil Endret 30. august 2007 av conzeed Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Selv har jeg en Firebird 67 mod. med orginale 320hk, automat med to gir.. Går som et uvær, og bruker faktisk ikke så masse bensin. Men funker dårlig på vinteren, så burde ha en annen bil da.Men hvis serviser er fulgt opp på den, og alt ser greit ut, så er det jo en nydelig bil da! Er en egen sjarm å kjøre i veteranbil 9395134[/snapback] Automat med 2 gir? Har den ikke tre i det minsta da? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Så det var en hær som sa den brukte mye bensin, hvor mye bør man gå utfra at den bruker? 9393114[/snapback] Ca 2L pr mil men kan selvsagt begrenses etter kjørestil men man kjøper ikke en slik bil med tanke på hva den bruker i drivstoff.... 9393141[/snapback] Sikker? Forrige lørdag lånte fettern min en Chevy Caprice, 4,4 liter V8(?) med automat. Vi fikk kjøre opp tanken (120 liter), og i løpet av noen timer på lørdagen kjørte vi opp ca. 90 liter bensin. Det var da stort sett bare småkjøring.. Burde nesten vært pålagt å kjøpe miljøkvoter når man har sånne biler.. :!: Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Automat med 2 gir? Har den ikke tre i det minsta da? 9395172[/snapback] Har faktisk bare to gir. første til 100 og andre til 200+ Men er nå ikke så morro med automat syntes jeg. Kan ikke leke med bilen så veldig. Men deilig å cruise rolig da. Lenke til kommentar
Brulf Skrevet 30. august 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Ikke for å høres dum ut...men hvorfor egner den ikke seg til vinterbil? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 31. august 2007 Rapporter Del Skrevet 31. august 2007 Har kjørt en del -67 Chevelle, den hadde også 2 trinns powerglide-kasse med den originale rekkesekseren. Gikk sørgelig dårlig, og ble byttet til en 350 CID V8 med TH350 3-trinnskasse. Bilen hadde diffsperre, og var egentlig OK på vinterføre. Litt slede i svingene, selvsagt, men sperren gjorde at fremkommeligheten var akseptabel. Lenke til kommentar
steeler Skrevet 31. august 2007 Rapporter Del Skrevet 31. august 2007 Ikke for å høres dum ut...men hvorfor egner den ikke seg til vinterbil? 9395986[/snapback] De er ikke laget for norsk vinterklima, saltede veier etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå