Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

litt overflaterust under dør fjernet. Bra nok?

Thomas-A

Anbefalte innlegg

hei

vært ute å skjekket under fører døra akkurat ved fugemassen. Har hatt en liten mistanke til at en liten "blemme" på under 0,5cm kunne ha litt rust under seg. Tok med forstørrelsesglass og en syl. Presset på den og det viste seg at det var litt overflaterust under der. Tok vekk lakken og det var minimalt med litt rust akkurat under kanten på fugemasse. Tok frem lakkpennen og denne stål børsten på toppen og skrapte vekk det brune så jeg kom til det blanke metallet, tørket godt av med rein fille, før jeg forseglet med lakk i fra lakkpennen. Trur det ikke vil komme noe rust tilbake der nå siden jeg har forseglet med lakk og er nøye med å vaske/tørke under der?

Det er ikke noen rustblemme i den forstand man forbinder med ordet. Det er snakk om at lakken etter lakkering ikke har lagt seg helt inntil fugemassen, altså det var et lite mellomrom mellom lakken og underkanten på fugemassen. Hadde et annet sted med samme type blemme, men denne var helt fri for rust siden det ikke hadde gått hull på den (skjekket dette med syl og gikk over med lakkpennen så jeg tettet og forseglet hullet).

Det er snakk om bittelitt overflaterust og når jeg pusset vekk med stålbørsten på det lille punktet så gikk det vekk med en gang slik at jeg kom ned til metallet. Det er ikke snakk om gravrust for da ville jeg ikke fått skrapt vekk slik at jeg kom ned til metallet.

Området uten lakk er så lite at det blir det samme som en steinsprut som man kun prikker med lakkpenn uten å ta grunning på. la på 4 lag (lot det tørke mellom hvert lag) og så over etter det var tørt. lakken hadde trekt inn og forseglet området uten lakk. Bruker lakkpenn ifra toyota som er beregnet til slike småskader i lakken og jeg trur at den inneholder et antirustmiddel (står lakkpenn med rustraderer) Men for å forsegle lakken så skal jeg legge på polering der i morgen når det er ordentlig tørt og herdet.

Ang dreneringshull og skitt på undersiden av døra så er det ikke noe tegn til tette dreneringshull (hullene er helt åpne og vann renner ut av døra som det skal) og dørene er helt reine på undersiden ved valsen siden jeg er nøye med å vaske der. På pasasjer døra er det ikke noen ting. Det er kun det lille som er tatt vekk i dag som var av "rust" på bilen min. Har skjekket alt av kriker og kroker på karosseriet og har ikke funnet noen tegn til rust.

Grunnen til at jeg ikke la på grunning er fordi dette blir akkurat som en liten steinsprut. Og man pleier ikke å grunne på en liten steinsprut

Selv trur jeg ikke at det kommer rust tilbake på dette stedet (ihvertfall ikke så lenge jeg har bilen og ikke bruker den om vinteren og er nøye med å vaske under dørene, samt polerer der.) Er ikke helt på viddene her håper jeg.

Hva trur dere? er dette nok til å forhindre at rusten kommer tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er egentlig umulig å svare på men stort sett så kommer rust igjen... Jeg slipte ned en kanal en gang og den var blank som en kromfelg og la på rustbeskyttelse, grunning og tectyl men et år etterpå så var den tilbake. Jeg har fått fjernet rust på biler av proffe mennesker og da har det som regel holdt seg borte over lengere tid men rust har dessverre lett for å finne veien tilbake. Jeg har en bil til rustbehandling nå og grunningene har blitt bedre med årene så da får vi se denne gangen.

Skal man ha noe håp så må det brukes skikkelig syregrunning av beste kvalitet grunnet det ikke holder med bare vanlig rustbeskyttelse og tectyl "min erfaring"

Lenke til kommentar
Er egentlig umulig å svare på men stort sett så kommer rust igjen... Jeg slipte ned en kanal en gang og den var blank som en kromfelg og la på rustbeskyttelse, grunning og tectyl men et år etterpå så var den tilbake. Jeg har fått fjernet rust på biler av proffe mennesker og da har det som regel holdt seg borte over lengere tid men rust har dessverre lett for å finne veien tilbake. Jeg har en bil til rustbehandling nå og grunningene har blitt bedre med årene så da får vi se denne gangen.

Skal man ha noe håp så må det brukes skikkelig syregrunning av beste kvalitet grunnet det ikke holder med bare vanlig rustbeskyttelse og tectyl "min erfaring"

9391542[/snapback]

stemmer. Men jeg var nøye med å få vekk all løs lakk og pusset ned til metallet rundt selv om det ikke var noe under lakken akkurat der. Så jeg er sikker på at jeg fikk vekk det lille som var av overflate rust. Området som jeg pusset vekk lakken på var så lite som under 0,5 cm. Blir det samme som en liten steinsprut.

Var oppei garasjen å så på ressultetet etter at det hadde herdet og det ble bra Lakken hadde trekt inn og området på 0,5 cm var godt dekket. La for sikkerhets skyld litt mer lakk akkurat over der jeg fjernet lakken(rett på undersiden av fugemassen.) . Skal polerere under der når den er herdet

Jeg vil ikke egentlig kalle dette for rust, men heller en liten lakkskade da det var et lite hakk i lakken der som sikkert har kommet av noe spist som har laget hull. Kan si det var en steinsprut under døra og man grunner ikke i en liten steinsprut som er på under 0,5cm ;)

Lenke til kommentar
Når jeg har fjernet kanalrust har jeg først pusset det ned, lagt på kjemisk rustfjerning, så syregrunning, filler, 3 strøk med base og 2 strøk klarlakk. Det har ikke blomstret opp igjen enda, men det er bare t halvt år siden - så jeg kan ikke garantere for at det blir holdbart.

9393246[/snapback]

dette var vel snakk om litt mer enn et område på under 0,5cm ;) dette er jo som en steinsprut og regne. Gjenstår bare nå å ta på polering så jeg tetter porene i lakken ;) Men takk for tipset. :)

Men noen som vet konkret hva lakkpenn med rustraderer betyr?

Lenke til kommentar

Hvis du har pusset, vil jeg tro at det kommer tilbake. Må sandblåse for å få bort alt rusten.

Når jeg har tatt overflaterust, har jeg sandblåst (punktsandblåser til 150kr på clas ohlson), lagt på rustmelk, venta 24 timer, lagt på sink grunning, og flekka over med lakkstift.

Tror det skal holde rusten i sjakk.

Lenke til kommentar
Hvis du har pusset, vil jeg tro at det kommer tilbake. Må sandblåse for å få bort alt rusten.

Når jeg har tatt overflaterust, har jeg sandblåst (punktsandblåser til 150kr på clas ohlson), lagt på rustmelk, venta 24 timer, lagt på sink grunning, og flekka over med lakkstift.

Tror det skal holde rusten i sjakk.

9393521[/snapback]

men det skal jo ikke komme rust tilbake når det lille som var av overflaterust er fjernet og jeg har lagt på 5 lag (ventet mellom hvert lag) med lakkpenn med rustraderer. Skal det komme rust må det komme til fuktighet og luft og nå har det ikke sjangs til det. Skal polere der jeg lakket i marra. Dette er jo som en liten steinsprut på under 0,5cm som jeg skrev tidligere og man pleier som regel bare å pusse vekk evt litt overflaterust i steinspruten og flekke over.

Dette stedet er jo heller ikke et sted som er utsatt for rust, da det er like under kanten på fugemassen. Grunnen til at det var en liten glippe mellom lakken og metallet var at lakken ikke hadde lagt seg helt inntill når bilen ble lakkert ifra fabrikk. Så det at det har kommet bitte litt overflaterust der er fordi det en eller annen gang på de 16 årene bilen har levd, kommet et lite hull i lakken akkurat på denne glippen.

Det viser jo bare at dette stedet ikke er utsatt siden det ikke har utviklet seg til noe mer.

Kan jo nevne at jeg er nøye med å vaske og tørke under der, samt at jeg ikke bruker bilen om vinteren og kjører dermed ikke på salt.

Trur selv at jobben som er gjort er tilstrekkelig for at det ikke skal komme fuktighet og rust der. Forhørt meg med div andre som har litt peil. Og de mener dette er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
det kommer jo som regel ikke rust tilbake i steinspruter som man pusser nedi og flekker over.

9394058[/snapback]

Du virker litt overnervøs og jeg tror du har fått en del gode tips her i tråden samt et elller fire steinsprut knappes kan kalles rustarbeide...

Jeg lakkerte en hel framskjerm faktisk grunnet to steinsprut men jeg er jo ikke god da...

Lenke til kommentar
det kommer jo som regel ikke rust tilbake i steinspruter som man pusser nedi og flekker over.

9394058[/snapback]

Du virker litt overnervøs og jeg tror du har fått en del gode tips her i tråden samt et elller fire steinsprut knappes kan kalles rustarbeide...

Jeg lakkerte en hel framskjerm faktisk grunnet to steinsprut men jeg er jo ikke god da...

9394121[/snapback]

nei man kan ikke kalle dette for rustarbeide egentlig, da det er snakk om noe så lite. Men det jeg vil frem til er flere som mener det jeg har gjort er tilsrekkelig på¨en liten steinsprut (under 0,5cm) på undersiden ved fugemassen for å motvirke at det vil komme fuktighet og rust på dette stedet. Selv mener jeg dette etter egen erfaring tidligere med steinsprut og meninger ifra andre folk.

Grunnen til at jeg lager en tråd om dette er fordi det er nytt for med med steinsprut på undersiden av døra, så jeg lurte bare på om det skal utbedres som en vanlig steinsprut på panseret O.L ;)

Lenke til kommentar

Har forressten akkurat polert på undersiden av fører døra nå etter at lakken med rustraderer som jeg tok på over den lille "steinpruten" hadde herdet. Så nå kommer det ikke rust der vil jeg tru. Får nå er lakken tettet, og jeg trur at rustraderer vil si et middel som motvirker rust.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...