Gå til innhold

Hjelp med filserver

Anbefalte innlegg

Har satt opp en handlekurv som dere kan se her:

Min Handlekurv

Lurer på om kanskje dette er litt overkill oppsett, så håper på tilbake meldinger.

Det som den skal brukes til er:

Har tenkt å kjøre Ubuntu med 3 HDer i raid 5 til video, musikk, mm., og 2 HDer til i raid 1 til backup av mine foreldres viktige dokumenter. Tenkte også og ha en disk til OS.

I tillegg til alt dette skal jeg også kjøre FTP-server og VNC på serveren, mulig den blir brukt litt som Web Server også.

Si ifra om det er noe jeg mangler...

Takk på forhånd!

Edit 1: Er det noe must med raid kontroller? Og i så fall i hvilken forstand vil det hjelpe?

Endret av OnklCB_94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OnBoard Raid 5 er ikke å anbefale.. har du hatt den ett par år, og den tar kvelden vil du antagelig slite med å komme på nett med raidet.

Linux har vel software raid, ikke helt mitt område

Eventuelt skaff pci/pci-ex kontroller

Oppsettet er vel overkill egentlig. Viss du ikke har planer om vmware eller tilsvarende projekter

Du kan lett bygge systemet med brukte deler.

Hovedkort er overkill, finn ett med mange sataporter, Gbit Lan og innebygd VGA

PSU er vel overkill også , men greit å ha viss du tenker ekspansjon senere.

Ellers har jeg 500Gb du har valgt og dvd-brenneren, fornøyd med dem. Har 2 nye 500gb på vei i posten

Endret av chrda
Lenke til kommentar

Vil sei at det er ikkje noko filserver men ei fullblods spelmaskin.

Ein billig og enkel filserver er denne handlevogna:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=50851

Når det gjeld raid og ytelse er det nok best ytelse med egen raidkontroller med hardwarestøtte (2-3k)

Kjører to raid5 sjølv i min filserver(linux) 3x200GB pata softwarebasert og 4x320GB sata ekstern softwarebasert PCI-kort

PCI-raidet er raskaren enn software-raidet, men det kan vere at diskene er kjappare i utgangspunktet.

Edit: rett link satt inn.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Linken hans funker fint hos meg. Henger meg forresten på chrda. Det systemet du har satt sammen er altfor bra til å bruke som filserver. Kjøp deg et hovedkort med mange satakontakter og en billig cpu. Klarer deg sikkert med en mindre strømforsyning også, men kjøp fra en anerkjent leverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...