Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Thomson ST 780WL Nytt Tråløst Modem fra Telenor

Anbefalte innlegg

Nå har jeg satt opp SpeedTouchen, og må si jeg er meget fornøyd så langt.

Den takler P2P/BitTorrent veldig bra, og den trådløse tilkoblinga er stabil :)

Mye, mye bedre enn Zyxel'en jeg hadde! Rekkevidden er litt forbedret også.

Jeg kommer tilbake med mer info senere, for å fortelle hvordan den har vært så langt.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netopp mottatt dette Thomson ST780-modemet fra Telenor. Enkelt å koble opp og å komme på Internet. Imidlertid var det ikke fullt så enkelt å åpne porter for et par programmer. Nærmere bestemt DVD Profiler og MSN Messenger (eller Live Messenger).

Mitt gamle 3Com-modem hadde ikke noe problemer med disse, og jeg trengte kun å åpne porter for uTorrent. Er det noen som kan hjelpe med hvordan jeg åpner porter for disse? Jeg forsøkte å legge til som ny programvare under "Games & Application" og samtidig legge inn porter, men det hjalp ikke. Når man åpner for porgrammer er det så meningen at man skal gjøre tilsvarende endringer i programmets oppkobling/porter? Så vidt jeg ser i begge programmene er det kun mulighet til å legge inn proxy-innstillinger (og SOCKS Messenger), men hva gjør jeg her?

Brannmuren i modemet er for ordens skyld slått av.

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Har selv ST 780WLT (T for Telenor) og jeg er ikek helt fornøyd med den for å si det mildt ....

Har hatt den i 2-3dager nå, men BF2 er ikke stabilt i det heletatt !

Er inne maks 1min før jeg mister forbindelese med serveren og sånn er det hele tiden

....

Edit: Den USB porten er det sånn at man kan koble til en skriver eller scanner etc. der sånn at alle PC-en i nettverket kan bruke den ?

eller eks. en extern harddisk som kan brukes som en slags NAS

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Har selv ST 780WLT (T for Telenor) og jeg er ikek helt fornøyd med den for å si det mildt ....

Har hatt den i 2-3dager nå, men BF2 er ikke stabilt i det heletatt !

Er inne maks 1min før jeg mister forbindelese med serveren og sånn er det hele tiden

....

Edit: Den USB porten er det sånn at man kan koble til en skriver eller scanner etc. der sånn at alle PC-en i nettverket kan bruke den ?

9598390[/snapback]

er ikke 100% sikker med den usben men det er til pc ja, da du kobler den opp mot pc ber den deg sette inn telenor cden, så vis du mangler en nettværks kable Kan den være fin, men den skal sikert kunne brukes som printer...........

ja du kan ikke spille uten å opne porter :p sånn er det.. fikk ikke gjort noe uten å opne porter.. men ser ut som jeg har litt tid alike vel, men da dere opner porter må derer faktisk opne port 80 for http, altså vanelig internett surfing :p jeje 2 sec skal jeg sette en guide sammen med noen bilder okey?

Lenke til kommentar

vet åssen jeg åpner porter det er noe av det enkleste som man får gjort på denne liker åssen software'n er satt opp :love:, men vet ikke hvilken port BF2 eks. er satt til å CS funker helt fint med lav ping.

Har alt åpnet for utorrent :D

Men er det ikke oså en hel del forhånds åpnede porter for forskjellig spill ?

Også hvilken port er det spill bruker og BF2 da ?

LINK til en annen tråd om problemet mitt ...

Altså noen sopm vet hvilke port jeg må åpne for å spille BF2 ?

BF2 ligger ikke i listen med spill som det er gjort klart for .....

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Tror du har gjort det feil. men jeg lager guide nå :D dette skal gå fint, det skal ligge en forhånds installert port til bf2 i Routeren men leter du feil så finner du den ikke.. men 2 sec så er guiden på nett :p

jeg vil nemelig ikke høre sure miner om dette NYDELIGE Modeme :love: så dette skal fixes på en fei :D hehe

Endret av On1Musha
Lenke til kommentar
Den USB porten er det sånn at man kan koble til en skriver eller scanner etc. der sånn at alle PC-en i nettverket kan bruke den ?

9598390[/snapback]

For å oppklare...

USB-porten på ST780 er foreløpig bare en slave-port. det vil si at den kan være en erstatning for en netverkskabel om en ønsker det.

I dag er det ingen ISPer som regelrett ønsker dette i og med at dette innebærer software (driver) på kundens PC. og dermed mere support.

De andre ISPene som har ST780WL (ja dere leser riktig, det er flere) har fjernet USB-kabelen fra esken slik at kunden ikke skal unødig "føle seg fristet" til å benytte USB-porten.

I fremtiden vil vi nok se mye mer av ST780(WL) da kanskje med et mere nytt og spennende design men definnetivt med USB-masterport og støtte for printerhareing, Netverksdisk og mulig også andre enheter som WEBcam m.m

Da begynner boksen å bli interresant... :dribble:

Noen som lurer på hvilke andre ISPer som benytter ST780wl... vel det sier jeg ikke :D ... joda.... MTU/Combitel og Onecall

Disse har begge benyttet denne i lengre tid mens Telenor, er tredje i rekken som sikkert blir lengre om ikke lenge.

For de som vil kjøpe en ST780WL i butikk uten ISP-låst software eller konfigurasjon..... Dette finnes ikke og det vil antagelig ikke finnes i fremtiden heller. Det kommer antagelig av at siden det er integrert VOIP i modemet så er det uansett ISP-spsifikke instillinger som skal til for å få dette til å virke, og da tenker jeg ikke bare på konto-innstillinger.... Det er mye i SIP som kan gå galt og som må tilpassess telefoniplattformen til ISPen.... - og testet grunndig før relaease... Så hvis du skulle kjøpe det i butikk hos f.eks Telebutikken, så er det nok slik at det blir scannet MAC-adresse i kassen og det følger med abonement hos MTU/Combitel. Kontoinstillinger blir da provisjert automatisk etter oppkobling (bassett på MAC-adressen)

OK, nok om dette.... :p

Lenke til kommentar

Guide: Hvordan åpne porter i ST 780 WL

1. Åpne Internet Explorer Eller Firefox, Opra eller hva du nå bruker som internett leser.

2. Skriv 10.0.0.138 i adresse feltet og trykk Enter.

post-118205-1191061281_thumb.jpg

3. Defult vil det ikke være noe passord på Routeren, så det skal ikke være noe problem.

HTTP Serve

4. Trykk på Toolbox.

post-118205-1191061312_thumb.jpg

5. Trykk på Game & Application Sharing.

post-118205-1191061337_thumb.jpg

6. Da skal vi ha kommet hit, her ser dere hva jeg har åpna.

post-118205-1191061409_thumb.jpg

7. Dere må nå tenker over HVA dere skal bruke PC-en til og så finne det på lista, det dere kan begynne med er å velge HTTP Server (World Wide Web) får å få nett i det hele tatt da man begynner å åpne porter, har seg sånn at vis jeg kunn åpner Steam porten så vil alle andre porter bli blockert, så HTTP Server (World Wide Web) MÅ man ha vis man skal ha nett!

8 Trykk på Assign a game or application to a local network device.

9. Velg sånn at Navnet på DIN pc kommer opp under Device vis du ikke vet åssen man finner pc Navnet så: Høyre klikker du på Min Datamaskin og velge Egenskaper - Har du Windows Vista skal du kunne se det Under: Innstillinger for datamaskinnavn, domene og arbeidsgruppe. Har du Windows Xp må du først trykke på Fanen Datamaskin navn og se Under Fullt Datamaskin navn.

10. Så trykker du på ABC (Another Bittorent Client og får opp lista med ting du vil ha

post-118205-1191062252_thumb.jpg

11. Velg tingen du vil åpne porten på, å trykk Add. Du trenger ikke hake av Log den er ikke til noe spes.

12. Da er Porten lakt til! så legger du til alle du vil trenge og til slutt velger du Apply

13. Så er det bare å teste, Lykket til :D

Dette ble bare masse bugs.. sorry extemt masse bilder og tull, men fixa det nå, nederste bilder vil ikke bort så ikke bry dere om det!

post-118205-1191062664_thumb.jpg

Endret av On1Musha
Lenke til kommentar
Ja da må du på Port fardward eller hva det heter å lete opp åssen porter bf2 bruker! før jeg kan hjelpe deg videre!

9598652[/snapback]

Hvis du veit hvilke porter du skal åpne og ikke finner den i lista så kan du lag en ny "game and application" anbefaler å cone en av de andre slik at du ser hvordan det er gjort fra før. Så bytter du ut portene med de du skal bruke og trykker "apply"

nå har du lagt til en egendefinert i listen som du kan velge.

Lenke til kommentar

I know, men det at jeg ikke vet hvilke porter det er, er det some er problemet, men fant dette:

Battlefield 2:

TCP Ports:

80,4711,18060,28910,29900-29901,29920

UDP Ports:

1500-4999,16567,18060,27900-27901,29900,29910,55123-55124,55215

Hvordan legger jeg inn så mange porter utenom å åpne for mange eller må jeg bare bruke flere "profiler"

Edit: var også noe som het ATC Battlfield 2 med none andre port nummere, har det herifra

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
I know, men det at jeg ikke vet hvilke porter det er, er det some er problemet, men fant dette:

Battlefield 2:

TCP Ports:

80,4711,18060,28910,29900-29901,29920

UDP Ports:

1500-4999,16567,18060,27900-27901,29900,29910,55123-55124,55215

Hvordan legger jeg inn så mange porter utenom å åpne for mange eller må jeg bare bruke flere "profiler"

9598689[/snapback]

Ser ikke helt utfordringen.

Du kan lage så mange linjer med så mange porter du vil.

Når du har clonet en av de andre så ser du at det ligger en linje der som tilsvarer de portene som du har clonet. DU redigerer denne linjen ved å trykke "edit" lengst til høyre.

Deretter kan du legge til flere linjer ved å fylle ut feltene under og trykke "apply"

Du kan velge TCP eller UDP eller begge samt portranger...

Skal du velge kun èn port så sier du eks. 29900 - 29900

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...