Espen Holm Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Min stasjonære maskin fant det plutselig for godt å fryse under boot/oppstart. Jeg får normal oppstartsbilde, med WINDOWS og fremdriftsmarkør, men før påloggingsbildet kommer går maskinen i 7 steiner med svart skjerm. Uansett om jeg starter i "safe modus" eller andre alternativer. Etter at skjermen blir svart jobber harddisken 10-20 sek, før den stopper opp. Må stanse maskinen med strømbryteren, og det samme skjer hver gang jeg forsøker å starte. Jeg mistenker at det er et virus. Forsøkte å ta ut harddisken, en 250GB S-ATA, for å i det minste redde data, men den passet selvfølgelig ikke i mitt eksternkabinett som er av typen IDE. Finnes det overgangskabler, eller må jeg her kjøpe nytt eksternkabinett for S-ATA disk. Har også tenkt å kjøre en full virussjekk hvis jeg får koplet den opp som ekstern HD. Gode råd tas imot! Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Hvis det er en mulighet for det, sett s-ata disken til å bli emulert som ide i bios. Når du starter i safe mode får du en liste over filer som lastes, hvilken fil stopper den opp på? Lenke til kommentar
Espen_jobb Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) ..Forstod ikke så mye av dette med å emulere IDE i BIOS.... HD er nå tatt ut og plassert i eksternt kabinett og koplet til jobbmaskinen min. Har full aksess til disken og det ser ut til at mappestruktur og filer er intakt. Men en bug ett eller annet sted må det jo være... Tror ikke det er noen fysisk defekt på disken. Akkurat nå kjøres viruskontroll (TREND Micro Officescan). Er det mulig å kjøre en oppstart, eller emulere en oppstart av operativsystemet på den eksterne disken fra jobbmaskinen, slik at jeg slipper å montere den inn i den originale kabinettet for å teste? Eller blir det krøll pga lisenser/ulikt hovedkort/prosessor osv? Finnes det andre verktøy (helst gratis!) for å diagnostisere diskens operativsystem? Finnes det en logg som kan fortelle hva som fikk maskinen til å krasje under oppstart? Endret 31. august 2007 av Espen_jobb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå