espmas Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Hei Tenker på å bygge en PC for å løse tunge matteproblemer i matlab og femlab. Hvilken type prosessor er best for slike oppg.? AMD eller P4? Og kanskje hvilken minnetype? RDram, DDR? mvh espmas PS! Vet alt om priser, ytelse generelt +++, ALTSÅ KUN FOR MATTEPROBS. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Ordet på gata er at Athlon har sterkere FPU-enhet (flyttall) enn P4, men hvis programmet ditt benytter SSE2, kan nok P4 være tingen. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Dette bør du spørre om i et forum med matlab-brukere. Evt. google som F.. Det kan godt hende at de har optimalisert koden for en av cpu'ene. Kanskje Hyperthreading slår ut? Minneteknologi er vel ikke så farlig. Tror (Synse-alert: har brukt det veldig lite) at du sjelden kommer oppi ram-intensive oppgaver i matlab. Lenke til kommentar
2roll Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Ja det var jo et billig og greit forslag. Hvorfor akkurat Xeon?? Hvorfor skal mer cache nødvendigvis hjelpe ham i matlab. Lenke til kommentar
Mr_Dillon Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Som A_N_K sier AMD er best på flyttall (FPU) Andy Lenke til kommentar
face Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Joda, AMD er bedre på FBU enn P4 når SSE2 instruksjonsettet ikke slår inn. Men såvidt jeg har fått med meg så støtter siste matlab(win)versjon SSE2. Dermed vil antagelig P4 slå AMD på FBU med SSE2 på, http://www.hardware.no/tester/cpu/athlonxp...800/index4.html. Man burde vel også tenke forsinkelser opp mot minne, latency, når en driver med regneintensive oppgaver. CPU per idag er avhengig av cache størrelsen og FSB (front side bus) hastigheten for å minke denne latancy-en jo høyere klokkefrekvensen er. Det finnes dessuten noen forskjellige matlab klienter optimalisert for den ene og den andre, avhengig av OS en kjører. Men på generelt grunnlag tror jeg ville valgt P4 og RDram nettopp på grunn av de nevnte argumenter. Så fremt du tenkt kjøpe nå og ikke å kjøre fler CPU løsninger, clustering eller vente på Hammer f.eks. Videre tror jeg heller ikke hyper-threading har noe å si så fremt han kun har tenkt å kjøre matlab. Du kan jo ellers spørre på http://mathforum.org/ f.eks om du vil ha svar fra andre matlab brukere. ./f Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Spørs om Matlab gjør så mye bruk av minnet ... Ingen anelse selv egentlig, på det punktet.. Men hvis de har begynt å benytte SSE2, burde nok det gjøre et visst utslag. Lurer på hvor bra GNU Octave funker med de ulike prosessorene da, det kan man jo kompilere selv : ) Kanskje jeg skal teste å kompilere det med Intel C++ 7 og GCC 3.2 om hverandre, og leke meg litt .. Har en XP2400+ selv forresten. Edit: RDRAM er kjent for høy latency, meg bekjent, ikke omvendt. Derimot er det bra ved strømming av store mengder data, enkoding f.eks. Derfor er cache og prefetchstrategier ekstremt viktige for P4. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Ville vel heller ha satsa i retning Alpha eller SPARC, men dette er desverre ikke mulig for oss vanlige dødlige Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Hva med å se på dual Athlon MP 2x00? Det er meget effektivt på tunge regneoperasjoner til en relativt billig penge. ScienceMark 2.0 Molecular Dynamics: P4 2,8 GHz: 97,2 sekunder XP2700: 77,7 sekunder MP2400: 66,1 sekunder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå