Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel, super sparsomt?


Nimh

Anbefalte innlegg

Diesel uten turbo er dødt. Har selv en Escort med turboløs dieselmotor, og det er neimen ikke mye å hente fra den 1800-kubikkeren ...

 

Edit: Men gjerrig er den, ja. 0,42 fra Kristiansand til Molde, via Oslo sentrum og litt småkjøring der :)

Endret av OML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører en Roomster 1,4 TDI. Den bruker rundt 0,45l/mil. Selvom det går greit nok i norske hastigheter angrer jeg litt på at jeg ikke kjøpte bilen med 1,9 liters TDI. Den lille 3-sylindrede blir litt i minste laget for bilen, og jeg tror ikke forbruket er noe høyere å snakke om med litt større motor. Jeg har kjørt 1,9 TDI i andre biler, og den drar merkbart bedre og krever mindre gearing.

Lenke til kommentar
  SeaLion skrev:
Er det rettferdig å sammenligne en sugemotor med en turbomotor da?

Sammenlign heller med en turbobensinmotor på 1,6 liter, eller fjern turboen på dieselmotoren og sammenlign med sugebensinmotoren på 1,6 liter. Da tipper jeg du kommer fram til litt andre "kraft-konklusjoner".

9389253[/snapback]

For ikke å snakke om merces 1,8 bensinmotor med variabel kompresjon, 238hk og et snitt forbruk på 0,6. Denne har kompressor, men kommer vel ikke i serieproduksjon med det første.

Endret av trra
Lenke til kommentar
  SeaLion skrev:
Er det rettferdig å sammenligne en sugemotor med en turbomotor da?

Sammenlign heller med en turbobensinmotor på 1,6 liter, eller fjern turboen på dieselmotoren og sammenlign med sugebensinmotoren på 1,6 liter. Da tipper jeg du kommer fram til litt andre "kraft-konklusjoner".

9389253[/snapback]

Det er forsåvidt rettferdig siden man må ha pustehjelp på en dieselnotor for å få den til å oppnå ytelser på linje med bensinmotor uten pustehjelp, samt at de to alternativene har et prisnivå som gjør at de kan sammenlignes.

Lenke til kommentar

Kjører en Scania trekkvogn med semitrailer hengende etter til daglig. Denne bilen har en 470HK dieselmotor, og veier i snitt ca 25tonn med last (distribusjon av dagligvarer). På Landeveiskjøring bruker jeg ca 2,7 liter på mila(75km hver vei), og her i nordnorge har vi nok av bakker og svinger, så det er MYE å spare på å legge om kjørestilen sin. Det er ikke noe problem å få dette dieseldyret til å trekke 7-8 liter på milahvis du går inn for det.

Lenke til kommentar

Diesel er moro...

 

Det er mer energi i 1 liter diesel i forhold til 1 liter bensin. Syns det var noen som sa noe annet over her et eller annet sted.

 

Det er somregel alltid girkassen som gjør at ytelsene på papiret ikke blir bra for en dieselbil. Kombiner en dieselmotor med nok power i riktig bil, med en trinnløs automatgirkasse, så skal jeg love deg du får bakoversveis!

 

Gode tall hadde vært.

 

Turbodiesel 150hk 430nm

trinnløs automat

vekt: 900kg

 

En slik hadde plukket hva det måtte være spør du meg.. man gir gass, turtallet legger seg på 2600omr når man gir full gass, og bilen bare skyter fart, etter som den girer trinnløst!

 

en slik skulle jeg gjerne hatt...

Lenke til kommentar
  Ditech skrev:
Diesel er moro...

9428499[/snapback]

 

Fornufig og praktisk ja, til tider barskt, men ikke morsomt. Lavt turtall(under 5000) har aldri vært spesielt morsom iforhold til en vil audi femmer på 500-600gamp, vr6 med samme effekt i en golf eller en wankel eller en stor v8 som bensinen renner igjennom... kunne hold på det uendelige, men jeg regner med at poeng mitt kommer fram...

Endret av trra
Lenke til kommentar

Okæy......

 

midtmonter VAG's 4,2 TDI motor og chip den i f.eks en forsterket saxo vts, bytt ut drivverk til noe som tåler det, og sett inn en trinnløs automat, og kast på 4wd.. da kunne vi vinket farvell til både vankel, v8bensin,vr6 og vtec, samme hvor høyt turtall de fikk :)

Lenke til kommentar
  Ditech skrev:
Okæy......

 

midtmonter VAG's 4,2 TDI motor og chip den i f.eks en forsterket saxo vts, bytt ut drivverk til noe som tåler det, og sett inn en trinnløs automat, og kast på 4wd.. da kunne vi vinket farvell til både vankel, v8bensin,vr6 og vtec, samme hvor høyt turtall de fikk :)

9428807[/snapback]

 

Nå er jo fremdeles det bare et fantasimonster. Hva med å montere en w12 med 650hk i en golf5 :) : http://www.autocar.co.uk/VideosWallpapers/...?AR=226797&CT=V

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...