Skavold Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Diesel uten turbo er dødt. Har selv en Escort med turboløs dieselmotor, og det er neimen ikke mye å hente fra den 1800-kubikkeren ... Edit: Men gjerrig er den, ja. 0,42 fra Kristiansand til Molde, via Oslo sentrum og litt småkjøring der Endret 30. august 2007 av OML Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Jeg kjører en Roomster 1,4 TDI. Den bruker rundt 0,45l/mil. Selvom det går greit nok i norske hastigheter angrer jeg litt på at jeg ikke kjøpte bilen med 1,9 liters TDI. Den lille 3-sylindrede blir litt i minste laget for bilen, og jeg tror ikke forbruket er noe høyere å snakke om med litt større motor. Jeg har kjørt 1,9 TDI i andre biler, og den drar merkbart bedre og krever mindre gearing. Lenke til kommentar
trra Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) Er det rettferdig å sammenligne en sugemotor med en turbomotor da? Sammenlign heller med en turbobensinmotor på 1,6 liter, eller fjern turboen på dieselmotoren og sammenlign med sugebensinmotoren på 1,6 liter. Da tipper jeg du kommer fram til litt andre "kraft-konklusjoner". 9389253[/snapback] For ikke å snakke om merces 1,8 bensinmotor med variabel kompresjon, 238hk og et snitt forbruk på 0,6. Denne har kompressor, men kommer vel ikke i serieproduksjon med det første. Endret 31. august 2007 av trra Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Er det rettferdig å sammenligne en sugemotor med en turbomotor da? Sammenlign heller med en turbobensinmotor på 1,6 liter, eller fjern turboen på dieselmotoren og sammenlign med sugebensinmotoren på 1,6 liter. Da tipper jeg du kommer fram til litt andre "kraft-konklusjoner". 9389253[/snapback] Det er forsåvidt rettferdig siden man må ha pustehjelp på en dieselnotor for å få den til å oppnå ytelser på linje med bensinmotor uten pustehjelp, samt at de to alternativene har et prisnivå som gjør at de kan sammenlignes. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Kjører en Scania trekkvogn med semitrailer hengende etter til daglig. Denne bilen har en 470HK dieselmotor, og veier i snitt ca 25tonn med last (distribusjon av dagligvarer). På Landeveiskjøring bruker jeg ca 2,7 liter på mila(75km hver vei), og her i nordnorge har vi nok av bakker og svinger, så det er MYE å spare på å legge om kjørestilen sin. Det er ikke noe problem å få dette dieseldyret til å trekke 7-8 liter på milahvis du går inn for det. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Diesel er moro... Det er mer energi i 1 liter diesel i forhold til 1 liter bensin. Syns det var noen som sa noe annet over her et eller annet sted. Det er somregel alltid girkassen som gjør at ytelsene på papiret ikke blir bra for en dieselbil. Kombiner en dieselmotor med nok power i riktig bil, med en trinnløs automatgirkasse, så skal jeg love deg du får bakoversveis! Gode tall hadde vært. Turbodiesel 150hk 430nm trinnløs automat vekt: 900kg En slik hadde plukket hva det måtte være spør du meg.. man gir gass, turtallet legger seg på 2600omr når man gir full gass, og bilen bare skyter fart, etter som den girer trinnløst! en slik skulle jeg gjerne hatt... Lenke til kommentar
trra Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Diesel er moro... 9428499[/snapback] Fornufig og praktisk ja, til tider barskt, men ikke morsomt. Lavt turtall(under 5000) har aldri vært spesielt morsom iforhold til en vil audi femmer på 500-600gamp, vr6 med samme effekt i en golf eller en wankel eller en stor v8 som bensinen renner igjennom... kunne hold på det uendelige, men jeg regner med at poeng mitt kommer fram... Endret 4. september 2007 av trra Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Okæy...... midtmonter VAG's 4,2 TDI motor og chip den i f.eks en forsterket saxo vts, bytt ut drivverk til noe som tåler det, og sett inn en trinnløs automat, og kast på 4wd.. da kunne vi vinket farvell til både vankel, v8bensin,vr6 og vtec, samme hvor høyt turtall de fikk Lenke til kommentar
trra Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Okæy...... midtmonter VAG's 4,2 TDI motor og chip den i f.eks en forsterket saxo vts, bytt ut drivverk til noe som tåler det, og sett inn en trinnløs automat, og kast på 4wd.. da kunne vi vinket farvell til både vankel, v8bensin,vr6 og vtec, samme hvor høyt turtall de fikk 9428807[/snapback] Nå er jo fremdeles det bare et fantasimonster. Hva med å montere en w12 med 650hk i en golf5 : http://www.autocar.co.uk/VideosWallpapers/...?AR=226797&CT=V Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå