Nimh Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Kjørte for litt siden en ganske stor diesel bil, og la merke til at turtallet sjeldent var langt over 1 r/pm. Vet jo at diesel biler har et større dreiemoment enn bensin biler, men dersom alle diesel biler (?) ligger på så lavt turtall, så må det jo spare no vakent med bensin? i tilleg til at diesel er jo et billigere drivstoff i seg selv. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Grunnen til at en dieselbil kjører lavt turtall er fordi motorkomponentene er større og tyngre. Siden delene er tyngre vil drivstofforbruket basert på turtall likevel være tilsvarende et høyere turtall på en bensinmtor. (Det er andre ting som gjør at drivstofforbruket på dieselbiler er lavere enn bensinbiler.) men dersom alle diesel biler (?) ligger på så lavt turtall, så må det jo spare no vakent med bensin? Selfølgelig sparer man bensin når man kjører dieselmotor Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 ''Sjelden over 1 r/pm'' det skulle jeg likt og sett ja Da hadde bilene være sparsomme. Men Diesel biler bruker generelt mindre drivstoff enn bensin biler. Dette kommer jo av flere grunner som at turtallet er lavere etc. Lenke til kommentar
turboknut Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Dieselbilene er generelt billigere enn bensinbilene i forbruk. Dessuten har du fullt dreiemoment allerede på et lavt turtallsområde så motoren kjennes jo mye sterkere ut enn tilsvarende (feks 1.6 liter) bensinbil. Har du en 1.6 liter bensin og en moderne 1.6 liter turbodiesel så kan de nesten ikke sammenlignes i "kreftene". Neste bil vi skal ha skal 100% sikkert også være en diesel med litt pulver i for jeg er dieselfrelst. Vi har en 2006 Opel Astra med 150 hk dieselmotor (1.9 CDTI). Det er i utgangspunktet en stor motor i en liten Astra. Den er sterk som et uvær og går greit, men vi har ikke opplevd at den er rå-billig i drift. Tror vi aldri har vært under 0.60 på den, og den går som regel på 0.64 uansett hvordan den kjøres. Det er ikke særlig mye, men vi har aldri vært i nærheten av at den har brukt 0.45 (og rundt der) som det ble skrytt så mye av da vi bestilte bilen. Vi kjøpte den ny, og den har vært litt inn og ut av merkeverkstedet pga at vi synes den bruker litt mer enn det den skal gjøre uten at det har blitt noen forandring. Nå har den passert 60.000 km. Da den var gått ca 40.000 km leverte vi den til et firma som "finjusterte" den (chippet) og den kom ut med 184 hk og et dreiemoment på 410 NM på 1700 rpm (tror jeg det var). DET er mye i en liten Astra.... Det ble også sagt at NÅ skulle den bruke enda mindre drivstoff, .......... og det gjorde den forsåvidt for den bruker fortsatt rundt 0.64 uansett kjøring. (DET er jo sånnsett heller ikke mye med tanke på 184 hk og et dreiemoment som i en middels bulldozer...) Det som jeg ikke liker med den er at fram til 1500 rpm så skjer det ingenting, rundt 1600 begynner den å våkne, og på 1700 har "alt" skjedd... Jeg har kjørt bilen tur/retur Italia og den drar lett 250 på speedometeret (6 giret kasse). På denne turen brukte bilen 0.77. Til sammenligning kjørte jeg også en Audi A3 130 hk TDI samme rute en mnd senere, og den brukte 0.43 pr mil..... Endret 29. august 2007 av turboknut Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 ''Sjelden over 1 r/pm'' det skulle jeg likt og sett ja Da hadde bilene være sparsomme. Bussene ligger for eksempel mye mellom 1000 0g 2000, helst rundt 1500 så så veldig dumt var det nå ikke Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Satt helt foran på en av de nye sl bussene som ruller rundt her om dagen. Den lå under 200 0/min på tomgang og hadde rødfeltet på 1000 0/min. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 ja, bussene de har ikke så mye turtall virker det som.. er så mye moment i de digre maskinene der, trenger ikke turtall Sitter vel barer å girer opp og ned. VAG har gode dieselmotorer vil jeg påstå, lite feil og særdeles lavt forbruk. Fikk meg en splitter ny Caddy 115hk TDi.. Den er i innkjøringsfasen nå da, så jeg kjører jo pent med den. Har brukt den daglig på jobb og hjemme i 3 uker, fortsatt kvart tank igjen Har kjørt ca 60 mil til nå, aner ikke hvor stort tank det er på denne tralla jeg men.. Lavt forbruk, dette er KUN småkjøring. kjører stort sett aldri mer en 57 mil på en tank med Citroenen min (65L).. Bruker stort sett over litern på mila. Kommer bittelitt ann på kjøringa. Kjører jeg hardt og småturer blir det 1.3, langkjøring 0.7, blanda 1.0. Dette er en 2-liters bensinturbomotor, ca 200hester. Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Rart den Astra`n bruker så mye, har dere bytta tennplugger og tenpluggledninger de gangene den var på verksted? En Bmw 535d har jo ca 600nm, og bruker det samme på langkjøring Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Rart den Astra`n bruker så mye, har dere bytta tennplugger og tenpluggledninger de gangene den var på verksted? Vi har en 2006 Opel Astra med 150 hk dieselmotor (1.9 CDTI) Audiodoffen: en dieselmotor har ikke tennplugger og tennpluggledninger bare så det er sagt Endret 29. august 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 På 19 liter diesel (full tank), kommer jeg godt over 700km... slå den da.. Tviler på at den A3'n brukte 0,43 til italia.. forbruket øker tross alt med farten, og nedover der kjører man gjerne fortere! da må du ha nullstilt kjørekomputeren når du hadde vinden i ryggen og på toppen av en lang bakke... Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Rart den Astra`n bruker så mye, har dere bytta tennplugger og tenpluggledninger de gangene den var på verksted? Vi har en 2006 Opel Astra med 150 hk dieselmotor (1.9 CDTI) Audiodoffen: en dieselmotor har ikke tennplugger og tennpluggledninger bare så det er sagt 9388371[/snapback] Omg, tyder på at jeg er litt overarbeidet idag ^^ Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Å kjøre en Opel Astra i 80 km/h krever ca 20 kW. Yter motoren for øyeblikket mer enn 20 kW vil farten øke. Hvis man ikke er i motbakke da, da kreves høyere effekt enn 20 kW for å opprettholde farten. 20 kW vil si å brenne ca 4 liter diesel i timen, eller 6 liter bensin i timen. Grunnen til at det kreves mer bensin, er (som alle vet) at motorens virkningsgrad er lavere, samt at en liter bensin inneholder mindre energi enn en liter diesel. En større bil (og da særlig buss) krever mer effekt for å holde samme farten. Hvis bussen trenger 100 kW for å kjøre i 80 km/h, så spiller det ingen rolle om den effekten kommer ved 500 rpm eller 2000 rpm. Når det likevel viser seg at den bruker mindre drivstoff ved lavere turtall, så er det fordi mindre effekt går med til å overvinne indre motstand i motoren. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 En Bmw 535d har jo ca 600nm, og bruker det samme på langkjøring 9388268[/snapback] 600 Nm har den kun med flat pedal og optimalt turtall. Trykker du pedalen i bunn (slik at dreiemomentet stiger fra 100 Nm til 600 Nm), så skal jeg love deg at også dieselforbruket minimum tar seks-gangeren. Lenke til kommentar
turboknut Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 På 19 liter diesel (full tank), kommer jeg godt over 700km... slå den da.. Tviler på at den A3'n brukte 0,43 til italia.. forbruket øker tross alt med farten, og nedover der kjører man gjerne fortere! da må du ha nullstilt kjørekomputeren når du hadde vinden i ryggen og på toppen av en lang bakke... 9388433[/snapback] Jeg husker jeg tanket første gang i Stuttgart (hadde litt på kryss og tvers rute) og da hadde jeg kjørt 99 mil på 43 liter. Lå rundt dette på hver tanking med Audi'n og regnet ut forbruket manuelt (til et regnskap) uten å bruke kjørekomputern. Farten på Autobahn lå rundt 150 +/- Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 0,43 på mila til italia hørte veldig lite ut. Kjørte selv en Golf 1.9TDI fra Stavanger til Italia i sommer. Når vi kjørte inn i Tyskland så lå gjennomsnittet på 0,39 l per mil. Tyskland til Italia så hadde vi et snitt på 0,67 l per mil. Bare 5 gir her, manglet det 6 Lenke til kommentar
turboknut Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Når vi kjørte inn i Tyskland så lå gjennomsnittet på 0,39 l per mil. 9388605[/snapback] ....i allefall det jeg hadde ønsket var at Astra'n på en eller annen måte hadde vært nærmere dette tallet på den vanlige kjøringen vi bedriver her i Norge.. Astra'n er konebil og hun er ikke hard på gassen. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 ''Sjelden over 1 r/pm'' det skulle jeg likt og sett ja Da hadde bilene være sparsomme. Bussene ligger for eksempel mye mellom 1000 0g 2000, helst rundt 1500 så så veldig dumt var det nå ikke En buss bruker sånn mellom 2.5 og 6 liter på mila, avhengig av typen kjøring og størrelse på den. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Når vi kjørte inn i Tyskland så lå gjennomsnittet på 0,39 l per mil. 9388605[/snapback] ....i allefall det jeg hadde ønsket var at Astra'n på en eller annen måte hadde vært nærmere dette tallet på den vanlige kjøringen vi bedriver her i Norge.. Astra'n er konebil og hun er ikke hard på gassen. 9388635[/snapback] Du kan jo kanskje få det til... bare å ligge et gir lavere enn hun gjør nå.. så kan du kjøpe eco dekk.. du kan også trille mer i nedoverbakker... og prøve å bruke bremsen halvparten av det hun gjør idag.. Prøv også å opprettholde fart, gjennom kryss og rundkjøringer. Unngå full stopp. Planlegg slik at bilen alltid triller. Tøm bilen for skrot. Kast ut baksetene. Ikke kjør med vindu åpent. Ikke sett på store tunge brede dekk. La bilen minke farten i oppoverbakker, og bruk nedoverbakker til å øke farten pent igjen. Ikke kjør fortere enn 80-90kmt. Prøv dette, og kom med ny måling. Tipper 1 dl mindre om dere er flinke på alle punkter. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Har du en 1.6 liter bensin og en moderne 1.6 liter turbodiesel så kan de nesten ikke sammenlignes i "kreftene".9387600[/snapback] Er det rettferdig å sammenligne en sugemotor med en turbomotor da? Sammenlign heller med en turbobensinmotor på 1,6 liter, eller fjern turboen på dieselmotoren og sammenlign med sugebensinmotoren på 1,6 liter. Da tipper jeg du kommer fram til litt andre "kraft-konklusjoner". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Eller prøv en Polo med 1.4 TDi/70 og en Golf med 1.4TSi/170. Da får du se at volum ikke betyr alt. For oss som har kjørt mye diesel før det ble vanlig med turbo, er det klart at det ikke er selve dieselmotoren, men turbo, som gjør at de går akseptabelt. Lavere forbruk, derimot, har diesel hatt hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå