Gå til innhold

Hvilke høyttaler skal på hvilke side?

Anbefalte innlegg

Skal koble til noe høytalere jeg har hatt liggende lenge...

Dette fremstår sikkert som et dumt spørsmål, men hvilke høyttaler skal på hvilke side?

Er heller ikke sikker på hvilke av høytalerne mine som er bass eller diskant... Er det som regel den med størst "kule" i midten som er bass? På den ene er de to ledningene rette, og på den andre tvinna.

Håper noen kan hjelpe :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på hva slags høyttalersystem du har, men om det er straight forward stereo (2 x to- eller treveishøyttalere) finnes det assymetrisk diskantplassering på enkelte modeller. Det vil si at diskanten er plassert "offset" i forhold til den rette loddrette linja mellomtone/bass eller mellomtone og bass er plassert i. Gjengs metode for disse er å plassere høyttalerne slik at diskantene har størst mulig avstand mellom hverandre. Altså diskantelementet mest mulig til venstre og høyre.

Noen ganger er mellomtonen i en treveis-høyttaler også offset sammen med diskanten, samme prinsipp.

Om du snakker om et surroundsystem melder jeg pass.

Lenke til kommentar

De heter vel Concorde tror jeg. Det er 2 stereo høytalere det er snakk om, gamle greier, ikke noe suround.

Så det er ikke en høytalerkasse som er bass, og en som er diskant altså?

Høytalerkabinettene har en stor høyttaler nederst, et hull(for å slippe ut trykk?) og en mindre dings som vel også er en høyttaler øverst.

Har det noe å si hvilke av de to tuppene på ledningene jeg putter inn i svart og rødt?

Lenke til kommentar

Kan du ikke legge ut et bilde så blir det lettere å hjelpe deg? Om det er vanlige høyttalere er det samme uansett hvilken du plasserer på hvilken side så lenge begge sidene er identiske. Når du sier høyttalere mener du kanskje elementene? Og hullet vil jeg tro er passporten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmmm... Ledninga går bare rett inn i kabinettet. Umulig å se hva som er rød og svart.

Den ene spiller mye lavere enn den andre :hmm:

Kanskje den ene forsterkern min som jeg prøvde dem med for et år sia ikke var ødelagt likevel :hmm: I såfall bra jeg ikke har hevet den.

Skal få bilder når jeg har fått henta kameraet som ligger hjemme hos mor. Antagelig i morra. Er tre elementer, og noe som ser ut som luftehull.

Billig, men gammelt hi-fi utstyr kan være skummelt.

Endret av daggerfall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...