Audiodoffen Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Altså rettningsplassering og alt slik? Er jo ikke så mange måter å gjøre det på om man skal ha det i dørene. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Vinkling, demping, justering, "tweaking", bruk av equaliser, tidskompensering, valg av delefrekvenser, alt mulig slikt... Et skikkelig gjennomtenkt, godt montert anlegg til 20.000,- kan uten problemer spille ringer rundt et anlegg til 100.000,- hvor komponentene kun har blitt valgt ut fra prislapp og "kastet" inn i bilen. Kunnskapen er som sagt det avgjørende, ikke lommeboka Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Skjønner Sant nok det, vet om flere billig subber som virkelig knuser subber som er både 2 og 3 ganger dyrere Men en ting jeg har grublet på, dette med demping. Hvor skal jeg dempe, og hva materialle bør brukes? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Det er et veldig godt spørsmål Først må man finne ut hvor man må dempe, hvilke frekvenser som skal dempes, og hvordan disse dempes mest effektivt. Mange dynger på med dempematte og får et ok resultat, men det er ikke akkurat noen spesielt vitenskapelig metode... Ved å øke massen vil resonansfrekvensen senkes, og ved å øke stivheten vil resonansfrekvensen økes. En basskasse kan derfor veldig gjerne ha svært høy stivhet, ettersom dette vil flytte resonansene opp i frekvens og derfor utenfor kassens arbeidsområde. Det gjør jo ingenting at kassen synger som en kirkeklokke ved 4000 hz, når suben kun spiller 20-80 hz Resonans- og lyddemping er en liten vitenskap i seg selv, men som regel vil du få godt nok resultat med f.eks. de gode dempeproduktene som selges hos www.installbay.no eller www.raamaudio.com Lenke til kommentar
Audiodoffen Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Ok Men altså, skal jeg dempe dører, eller tak eller ja? Vet det ikke finnes noe fasit, men må jo begynne en plass ^^ Kjører en Golf 3 om det har noe å si Lenke til kommentar
epifant Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Kommer litt an på hvor mye penger og arbeid du er villig til å legge ned, og hva slags resultat du ønsker å oppnå. Jeg ville nok tatt en tur til Installbay (tlf. 33 32 39 89) eller Tor hos Desibelprodukter (tlf. 33 13 01 41) og spurt om råd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå